Vochtige inpandige garage aan huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 21:33
Dag allemaal, ik heb een garage, inpandig, zit aan de keuken vast en de slaapkamer is er boven op gebouwd. In de garage hangt ook vaak de was te drogen (zeker in de winter) en dan wordt de luchtvochtigheid (gemeten) regelmatig rond de 75/80%. Als ik de garagedeur open zet daalt dit al snel naar 60%. Het probleem lijkt 'm dus vooral te zitten in de afwezigheid van ventilatie - de garage is verder volledig afgesloten zonder enige ventilatie. De garage heeft een bakstenen muur met een spouw.

Ik ben op zoek naar de goedkoopste manier om iets van ventilatie op gang te krijgen, en dan bij voorkeur iets wat ik met mijn huis tuin en keuken kluskennis en apparatuur zelf zou moeten kunnen.

Ik heb gekeken naar ventilatieroosters in de ramen, maar dan zouden ook de ramen vervangen moeten worden en dat lijkt al snel een dure optie te zijn.

Wie heeft de gouden oplossing? Bij voorkeur met aanraders voor producten of een stappenplan.

[ Voor 3% gewijzigd door lvanhoe op 02-09-2023 03:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als afvoer naar buiten niet mogelijk is blijft als optie een luchtontvochtiger over

[ Voor 10% gewijzigd door -36- op 02-09-2023 04:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 14:42
Je kan ook roosters in de deuren plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:06
Ben je niet beter af met gewoon een wasdroger? Nu ga je deze ruimte afkoelen met buitenlucht, en dat kost dus ook weer warmte van je verwarming. En een model met een warmtepomp verbruikt ook nog eens heel weinig energie.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:05
En waar gaat de vochtige lucht van de droger dam naar toe.

De enige oplossing is ventileren en verwarmen. Ook zonder was ophangen zou je die ruimte moeten ventileren.

Decentrale wtw unit plaatsen of mv unit en verwarmen. Dit los je niet op met 50 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Met een luchtvochtigheidsgestuurde badkamerventilator (evt wtw) kun je een eind komen. Moet je wel een gat van 100 of 125mm naar buiten maken en elektriciteit in de buurt hebben of maken.

Verwarmen is ook nodig maar dat kan ook indirect via de lucht die aangezogen wordt uvanuit een verwarmde ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:09
Rukapul schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 07:43:
Met een luchtvochtigheidsgestuurde badkamerventilator (evt wtw) kun je een eind komen. Moet je wel een gat van 100 of 125mm naar buiten maken en elektriciteit in de buurt hebben of maken.

Verwarmen is ook nodig maar dat kan ook indirect via de lucht die aanwezigen wordt uitgevoerd een verwarmde ruimte.
Dit lijkt mij ook de meest eenvoudige oplossing. Waarschijnlijk niet door de eenvoudige klus kennis en apparatuur van TS te doen maar gat laten boren kost ook geen vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

DasNieNix schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:18:
[...]

Dit lijkt mij ook de meest eenvoudige oplossing. Waarschijnlijk niet door de eenvoudige klus kennis en apparatuur van TS te doen maar gat laten boren kost ook geen vermogen.
En anders, veel kleine gaatjes maken ook een groot gat. Het kost alleen wat geduld ;)

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:07
Of een losse ontvochtiger kopen. Werkt hier prima om de was te laten drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
even een gatenzaag huren en wat tactische gaten in je gevel boren, voor en achterzijde van de garage. dan gaat het wel ventileren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Draakje5 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 07:21:
En waar gaat de vochtige lucht van de droger dam naar toe.
in het riool (of een opvangbak) in het geval van een warmtepomp droger. maar ik ben het met je eens dat er hoe dan ook basis ventilatie zou moeten zijn. daarna is ontvochtigen (al dan niet in de vorm van een droger) zeker een optie. dan hoef je minder hard te ventileren en dus ook minder hard te verwarmen.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 02-09-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 23:28
Zelf helaas ook gehad. Ik heb nu een mechanische afzuiging aan de ene kant van de garage en een 150mm aanvoer(met stelbaar ventiel) aan de andere zijde. Uiteraard wordt het kouder. Maar met keiharde vorst is de lucht kurkdroog en draai ik het ventieel bijna helemaal dicht.

Voorbeeld:
Tussen ijskoude bakstenen en 'warme' binnenlucht zit zon groot temperatuursverschil. Hierdoor ontstaat er condens aan de binnenzijde van je garage.
Probeer de schuur te isoleren met bijvoorbeeld pir platen aan de binnekant. Dit houdt vocht tegen en zorgt ervoor dat er minder condensering optreedt.

Gebruik minimaal 3cm pir of 4cm piepschuim voor een niet verwarmde garage. Dit is voldoende remmend om het condensatiepunt (temperatuurverschil) tegen te gaan. Met bijvoorbeeld 1 cm isolatie komen de extreme buiten en binnen temperaturen zo snel bij elkaar dat je werderom condens hebt.

Wellicht help ik je hiermee iets op weg. Succes !

[ Voor 38% gewijzigd door StormRider op 02-09-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:06
Hier in het washok (waar tevens een raam open kan) een Luchtontvochtiger gekocht. In de winter handig zodat het niet heel koud wordt. Luchtvochtigheid gaat dan snel van 75% terug naar 50-60%. Kost uiteraard wel elektriciteit, maar goedkoper dan extra stoken omdat de warmte verloren gaat door het raam open te zetten.

Was aan de lucht drogen wil je het liefst buiten doen, anders wordt het al snel een vochtige boel, maar dit is dus een oplossing zonder je hele garage te verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
StormRider schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:06:
Zelf helaas ook gehad. Ik heb nu een mechanische afzuiging aan de ene kant van de garage en een 150mm aanvoer(met stelbaar ventiel) aan de andere zijde. Uiteraard wordt het kouder. Maar met keiharde vorst is de lucht kurkdroog en draai ik het ventieel bijna helemaal dicht.

Voorbeeld:
Tussen ijskoude bakstenen en 'warme' binnenlucht zit zon groot temperatuursverschil. Hierdoor ontstaat er condens aan de binnenzijde van je garage.
Probeer de schuur te isoleren met bijvoorbeeld pir platen aan de binnekant. Dit houdt vocht tegen en zorgt ervoor dat er minder condensering optreedt.

Gebruik minimaal 3cm pir of 4cm piepschuim voor een niet verwarmde garage. Dit is voldoende remmend om het condensatiepunt (temperatuurverschil) tegen te gaan. Met bijvoorbeeld 1 cm isolatie komen de extreme buiten en binnen temperaturen zo snel bij elkaar dat je werderom condens hebt.

Er is gewoon een spouw, wellicht kan die geïsoleerd worden, als ie dat al niet is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
No Hands schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:02:
[...]

Er is gewoon een spouw, wellicht kan die geïsoleerd worden, als ie dat al niet is.
Uiteraard, spouw isolatie is de eerste stap. Laten vervangen van een matige naar een goede variant is dan vaak kosten technisch niet meer zo interessant.

Als makkelijke oplossing heb je daar dus die pir platen voor. Die kunnen bij een spouwmuur namelijk zo tegen de muur geschroefd worden. Geeft extra isolatie, neemt bijna geen ruimte in en als je ze met een kant en klare gipsplaat erop koopt en je daarna wat smeert heb je ook zo weer een mooie egale muur :P

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
-36- schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 04:07:
Als afvoer naar buiten niet mogelijk is blijft als optie een luchtontvochtiger over
Er is een bakstenen spouwmuur dus afvoer naar buiten zou mogelijk moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
Skynett schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 05:45:
Ben je niet beter af met gewoon een wasdroger? Nu ga je deze ruimte afkoelen met buitenlucht, en dat kost dus ook weer warmte van je verwarming. En een model met een warmtepomp verbruikt ook nog eens heel weinig energie.
Veel kleding kan niet in de wasdoger ivm krimpen of beschadigen..dus er gaat eigenlijk alleen ondergoed/sokken in de wasdroger, de rest wordt opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe

Verwarmen is ook nodig maar dat kan ook indirect via de lucht die aangezogen wordt uvanuit een verwarmde ruimte.
Dit was ook mijn eerste idee, maar creëer ik hiermee niet een gigantische koude-bron? De garage kan in de winter met de verwarming uit (vorige winter voor het eerst gedaan ivm de gigantisch hoge gasprijs) nu al ron de 10 graden worden..

Of zijn er opties (zonder dure wtw) om deze kou tegen te gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lvanhoe
Miyamoto schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:32:
Of een losse ontvochtiger kopen. Werkt hier prima om de was te laten drogen.
Dat kost dan weer een hoop stroom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
StormRider schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:06:

Voorbeeld:

Thanks! Zou je me kunnen vertellen waar/welke materialen je hiervoor hebt aangeschaft? Als in de ventilator en de aanvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
Kartmans1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:16:
Hier in het washok (waar tevens een raam open kan) een Luchtontvochtiger gekocht. In de winter handig zodat het niet heel koud wordt. Luchtvochtigheid gaat dan snel van 75% terug naar 50-60%. Kost uiteraard wel elektriciteit, maar goedkoper dan extra stoken omdat de warmte verloren gaat door het raam open te zetten.

Was aan de lucht drogen wil je het liefst buiten doen, anders wordt het al snel een vochtige boel, maar dit is dus een oplossing zonder je hele garage te verbouwen.
Hoeveel stroom verbruikt zoiets in jouw praktische ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
No Hands schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:02:
[...]

Spouwmuur isoleren werd me afgeraden door twee verschillende bedrijven ivm aanwezige oude jaren 70 isolatie en het daarmee mogelijk veroorzaken van vochtproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanhoe
hollandnick schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:10:
[...]

Uiteraard, spouw isolatie is de eerste stap. Laten vervangen van een matige naar een goede variant is dan vaak kosten technisch niet meer zo interessant.

Als makkelijke oplossing heb je daar dus die pir platen voor. Die kunnen bij een spouwmuur namelijk zo tegen de muur geschroefd worden. Geeft extra isolatie, neemt bijna geen ruimte in en als je ze met een kant en klare gipsplaat erop koopt en je daarna wat smeert heb je ook zo weer een mooie egale muur :P
Dit klinkt als een interessante optie, hoe de garage er van binnen uit ziet maakt me weinig uit (er zitten nu kale bakstenen. Heb je ergens iets van een goede site/duidelijke uitleg die je misschien zelf hebt gevolgd voor die pir platen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:19
lvanhoe schreef op zondag 3 september 2023 @ 02:10:
[...]
Dit was ook mijn eerste idee, maar creëer ik hiermee niet een gigantische koude-bron? De garage kan in de winter met de verwarming uit (vorige winter voor het eerst gedaan ivm de gigantisch hoge gasprijs) nu al ron de 10 graden worden..

Of zijn er opties (zonder dure wtw) om deze kou tegen te gaan?
Als je een ventilator naar buiten toe doet in de garage trekt die juist warme lucht uit het huis naar de garage en dan naar buiten. Of in ieder geval als de buitenschil van de garage luchtdicht is, maar daar ga ik wel vanuit omdat je het over hoge luchtvochtigheid hebt.

Met een WTW ventilator (een kleine kost je 350E) zal je die luchtvochtigheid wel op pijl kunnen houden. Alleen verlies je dan het effect van warme lucht aantrekken.

In beide gevallen zal je was wel ook sneller drogen :)

Overigens is je probleem met een warmtepompdroger een zelfgemaakte. Hier kan bijv. 95% van de kleding die we hebben er in. Vaak staat op het label dat het niet kan, maar wijst de praktijk uit dat het wel kan in een droger met vochtsensor. Maar ik snap het als je niet ook nog de hele inhoud van je kledingkast wilt vervangen voor dit probleem.

Hoe dan ook: luchtvochtigheidsproblemen los je op met meer ventilatie. Isolatie is leuk voor de energierekening, maar gaat je probleem niet oplossen. Alleen maar verergeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 03-09-2023 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 23:28
lvanhoe schreef op zondag 3 september 2023 @ 02:12:
[...]

Thanks! Zou je me kunnen vertellen waar/welke materialen je hiervoor hebt aangeschaft? Als in de ventilator en de aanvoer?
- Itho Daalderop CVE-S S CO2 Optima pakket HE 415m3/h + ingebouwde RV vochtsensor. Ventilator regelt zichzelf bij meer vocht.
- Ventilatieventiel kunststof Ø 125 mm wit (met klemveren) Regelventielen voor het afzuigen.
- Montagebus t.b.v. DAV125 ventilatieventiel - AB125
- Aludec 125 mm ongeisoleerd flexibele slang (5 meter). Ga je met de buis ook door je woning zou ik een stillere niet geribbelde kopen.
- RVS slangenklem diameter 60mm - 165mm. Om flexibele slangen vast te zetten.
- RVS gevelrooster Ø 125 mm met schuine kap en terugslagklep voor afvoer (hoge doorlaat) - D5G125.

Voor het aanzuiggat zou ik zelf even kijken wat er bij je huis past. Let erop dat je deze net als het ventilieventiel dicht kan zetten bij exrteme kou. Aanvoer van verse lucht is noodzakelijk voor de werking van een ventilatie unit. Anders kan het zelfs nog vochtiger worden..
Eventueel kan je met je afzuigunit ook nog andere ruimtes ventileren.

In eerste instantie hadden bij een luchtontvochtiger staan. Deze koste 200,-. Samen met de flinke energie rekening hadden we beter direct voor een goede ventilatie unit kunnen gaan. Dit verdien je snel terug.
Daarbij zorgt een ontvochtiger ervoor dat het vochtvrij wordt. Eventuele stank van iets blijft gewoon hangen. Ook als je een keer gaat schilderen kan verse lucht heel belangrijk zijn ;)

[ Voor 7% gewijzigd door StormRider op 03-09-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
lvanhoe schreef op zondag 3 september 2023 @ 02:13:
[...]

Hoeveel stroom verbruikt zoiets in jouw praktische ervaring?
Zo’n 300-400 watt. Wij hebben deze. Max is 400 watt staat in de specs. Staat uiteraard niet continu aan. Alleen als we de was dus drogen aan het rek.

https://www.bol.com/nl/nl...BoCcBkQAvD_BwE#modal_open

[ Voor 6% gewijzigd door Kartmans1 op 03-09-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:53
Skynett schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 05:45:
Moet je wel zo'n ding willen.
No way in hell dat ik zo'n kreng zou willen.
Mijn voorkeur is nog steeds gewoon in de lucht drogen.
Maar dat is voor iedereen anders.

Doorvoer door de muur/raam/deur met eventueel een ventilator en anders bij het drogen de deur op een kier laten staan al zal dat niet altijd wenselijk zijn.

Ik droog in de winter (appartement) op een klein kamertje waar een soort van ventilatie in de raam zit al werkt dat ook voor geen meter.
Door de deur open te laten staan naar de huiskamer/keuken droogt het redelijk snel.
Bij droog weer hangt de was buiten.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:04
Kartmans1 schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:10:
[...]

Zo’n 300-400 watt. Wij hebben deze. Max is 400 watt staat in de specs. Staat uiteraard niet continu aan. Alleen als we de was dus drogen aan het rek.

https://www.bol.com/nl/nl...BoCcBkQAvD_BwE#modal_open
Ik heb zelf ook een soortgelijk apparaat, maar in vergelijking met een moderne warmtepomp droger is het voor wat was betreft eigenlijk effectiever gewoon de was in de droger te stoppen. Dan de was op een rek te hangen en zo'n apparaat de kamer te laten drogen.

Voor een garage is passieve ventilatie vaak eigenlijk al voldoende. Gewoon een gat ter grootte van een baksteen vervangen door een moprooster zodat ongedierte buiten blijft en je bent eigenlijk al snel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
psychodude schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:40:
[...]

Ik heb zelf ook een soortgelijk apparaat, maar in vergelijking met een moderne warmtepomp droger is het voor wat was betreft eigenlijk effectiever gewoon de was in de droger te stoppen. Dan de was op een rek te hangen en zo'n apparaat de kamer te laten drogen.

[...]
Eens, maar ben zelf geen fan van het drogen van kleding zoals truien, broeken, overhemden en t-shirts in een droger. Toch het idee dat het krimpt of sneller slijt. Hier gaan alleen sokken, handdoeken, onderbroeken en beddengoed in de droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:19
psychodude schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:40:
[...]
Voor een garage is passieve ventilatie vaak eigenlijk al voldoende. Gewoon een gat ter grootte van een baksteen vervangen door een moprooster zodat ongedierte buiten blijft en je bent eigenlijk al snel klaar.
Het betreft hier wel een inpandige garage, of in ieder geval 1 met een slaapkamer erboven. Daar zou ik niet zo snel een gat in de isolerende schil maken.
Ik verwacht dat de ruimte niet zo groot is dat je niet al af kan met de goedkoopste decentrale WTW unit van europlast (~200E) om de luchtvochtigheid in balans te brengen en dat toch nog een beetje energiebewust te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
lvanhoe schreef op zondag 3 september 2023 @ 02:24:
[...]

Dit klinkt als een interessante optie, hoe de garage er van binnen uit ziet maakt me weinig uit (er zitten nu kale bakstenen. Heb je ergens iets van een goede site/duidelijke uitleg die je misschien zelf hebt gevolgd voor die pir platen?
Nee maar het is een kwestie van tegen de spouwmuur aanschroeven of plakken met isolatiekit. Zover ik begrepen heb, maar ik heb het nog niet uitgevoerd, kan je de PIR platen zo kant en klaar op een spouwmuur zetten ( binnenkant ) en hoeven er geen latjes op. Vraag/zoek dit wel even na ( of iemand hier op het forum wellicht )

Ik moet het nog precies uitzoeken voor mijzelf (navragen aan een kennis/bouwvakker), maar ik weet dat het een goede optie is (hearsay). Je moet alleen zorgen dat de muren droog zijn, weten of er een spouwmuur aanwezig is ( wel of geen latjes ), vlakke ondergrond voor de PIR platen en je moet eventuele nieren naden opvullen met PUR schuim en afplakken met tape.

Lees bijvoorbeeld https://kennisbank.region...eren-vanaf-de-binnenkant/

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Ik denk dat een decentrale WTW zou kunnen helpen.
Bijvoorbeeld zoiets:
https://vantubo.nl/air/ve...ssZarEKFRJMkaAgzNEALw_wcB
Pagina: 1