Computer ontwaak steeds uit slaapstand ( lastig )

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel007
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 12:49
Beste tweakers,

Mijn computer met Debian Bookworm werkt perfect.
Allleen wanneer deze in slaapstand gaat ( suspend to ram ) ontwaakt deze
telkens wanneer ik mijn koelkast open of deze aanspringt.
Wel grappig maar ook wel lastig. |:(
Helaas maar 1 groep beschikbaar.

Hoe komt dit en is er wat aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 11:16

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij is dit meer is voor PMG dan Electronica.

Ik zou eens beginnen met spullen uitsluiten, bijv:
- Wat als de muis en tobo niet zijn aangesloten, gebeurd het dan nog steeds?
- Andere slaapstanden?
- Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
stekkerdoos met netfilter er tussen?

(enigsinds herkenbaar, dat hielp bij mij (paar jaar geleden; als mijn koelkast aan/uit sloeg, dan viel het HDMI-signaal vanuit mijn versterker weg, ook op dezelfde groep als koelkast)

en uiteraard in de BIOS even speuren naar 'wake-up'-events, maar dat zal je vast al wel gedaan hebben.

Is er in Debian ergens een log die aangeeft waarom er uit slaapstand gekomen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel007
Bedankt!

Zie dat deze wel prijzig kunnen zijn.
Maar het probleem is op te lossen.

Zal ook mijn logfiles doorzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:12
Stekker van je pc 180 graden draaien kan al helpen.

Verder staat je pc niet direct naast je koelkast en elke keer dat je de koelkastdeur opent/sluit of dat ie aanslaat een trilling doorgeeft aan je bureau en muis? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:48
Is je stopcontact geaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel007
Nee stopcontact is niet geaard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Je weet dat een koelkast van metaal is, en dat een losse draad of een sluiting naar randaarde je dan een doodklap kan geven?

Zet dat ding eens heel rap op een randaarde!

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel007
Oeps, zal ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Alleen dubbelgeisoleerde apparaten mogen op stopcontacten zonder randaarde en daar zijn zeker drie redenen voor:

- bij kortsluiting staat anders netspanning op de behuizing van het apparaat. Onwaarschijnlijk *dat* het gebeurt maar erg onprettig als het wel raak is.
- ook zonder kortsluiting zal de helft van netspanning op behuizing van een apparaat staan. Omdat nauwelijks een stroom kan lopen is dit niet echt gevaarlijk, maar het is erg onprettig als je je PC of koelkast en iets dat wel geaard is tegelijk aanraakt (denk aan water/CV-leidingen)
- voor elektronica relevant: als de boel niet geaard is, is hoogstwaarschijnlijk de spanning van "ground" niet gelijk tussen apparaten. Dat betekent dat als je apparaten op elkaar aansluit, er spanningsverschillen gaan zijn waar die niet horen, of grotere verschillen dan bedoeld. Sommige aansluitingen (zoals netwerkkabels) zijn galvanisch gescheiden om exact dit probleem te voorkomen, maar andere helaas niet. De HDMI-poort op mijn vorige beamer is gesneuveld omdat een stopcontact met randaarde geinstalleerd was zonder aardedraad :X

Die vage spanningen waar ze niet thuishoren kunnen ook je slapeloze PC verklaren, aangezien ze prima Wake-On-USB e.d. kunnen triggeren.

Helaas is het pas sinds 1997 dat stopcontacten met randaarde standaard in verblijfsruimtes in NL woningen aangelegd worden (en daarvoor waren ze juist verboden |:( ), dus je bent zeker niet de enige met een uitdaging op dit vlak. Maar daar heeft je elektra geen boodschap aan insert meme van Scotty... Dit is iets om goed op orde te krijgen - ergens waar zware apparatuur als een koelkast staat moet gewoon degelijke aarding aanwezig zijn. Mocht je ooit brand krijgen, dan ga je blij zijn dat je dit op orde hebt: als de verzekering een koelkast (of andere niet dubbelgeisoleerde apparaat, zoals je PC) aantreft op stopcontact zonder randaarde heb je een heel duur probleem.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel007
Aha!, ik heb nog wel wat uit te pluizen wat betreft elektra ( n00b ) hier in huis.
Misschien beter een gekwalificeerd VCA persoon even alles laten checken.
Pagina: 1