Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

VV Vervangen voor open verdeler. Zit huidige wel goed?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-11 17:51
Vanwege de aanschaf van een monoblock warmtepomp wil ik mijn bestaande Robot mengverdeler (met pomp) gaan vervangen voor een open verdeler. gesloten verdeler zonder pomp.

Bij alle verdelers zie ik dat aanvoer/warm boven zit. Vandaag mijn huidige even opgestookt en dan worden de onderste leidingen warm. Mijn vermoeden is dat bij mijn huidige verdeler dus aanvoer onder zit en retour boven. Hij stookt verder naar tevredenheid.

Volgens mij kan je veel open verdelers gemakkelijk loshalen van het montageframe. Ik vermoed dat ik daarmee de open verdeler geschikt kan maken voor mijn setup, kwestie van warm en koud omwisselen bij de nieuwe verdeler. Dan hoef ik de leidingen van de groepen niet te veranderen/verlengen en kan ik mogelijk zelfs de aansluitkoppelingen van de groepen hergebruiken.

Is het zo simpel als ik hier stel, kwestie van warm-koud wisselen op de nieuwe? Of zie ik iets over het hoofd?

PS: omdat ik er iets op tweakers over las heb ik deze 6 groeps open verdeler op het oog. Sta open voor alternatieven. Voordeel vind ik dat hij qua hoh overeenkomt met de huidige. En hij heeft kranen en een automatische ontluchter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OzXy5YR8Ktetf9oxGwivUIDxRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o8EihoYPISnXjG7AeJSNR21e.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door Separator op 02-09-2023 10:25 . Reden: correctie terminologie ]

Alle reacties

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Separator Betreffende de terminologie: Wat je nu hebt is een open verdeler (mengverdeler)
wat je wilt is een gesloten verdeler (zonder pomp).
Hoe oud is de verdeler?
Sommige van de nieuwere Robot verdelers kunnen tot gesloten verdeler "omgebouwd" worden
en dan kan de pomp ook weg.

Waarom zou de huidige verdeler niet goed zitten?
De onderste balk bij deze Robots is altijd de aanvoerbalk voor zover ik weet.

Nog een, niet onbelangrijk, detail:
De aanvoerleidingen naar de verdeler moeten een flink grotere diameter krijgen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Separator
@dunklefaser op basis van wat ik overal lees was ik onder de veronderstelling dat bij een gesloten verdeler er sprake is van een mengverdeler (zoals ik nu heb) en bij een open verdeler de watertemperatuur elders (de warmtepomp) bepaald wordt.

In 2011 is het huis onder de vorige eigenaar gerenoveerd. Ik vermoed dus dat de verdeler 12 jaar oud is.

De diameter is mij bekend, alle leidingen op de foto gaan weg en er komt een nieuwe 28 mm leiding vanaf de warmtepomp naar de verdeler.

Of hij nu niet goed zit was vooral mijn vraag op basis van het feit dat ik bij alle (open) verdelers die ik online kan vinden de aanvoer boven zit. Met gesloten/oudere verdelers heb ik geen ervaring, maar gezien deze afwijking vroeg ik mij af of het normaal is. Blijkbaar wel dus.

Mijn originele vraag blijft dan nog bestaan: kan je bij een nieuwe verdeler gewoon de boven en onderkant verwisselen?

[ Voor 7% gewijzigd door Separator op 02-09-2023 01:37 ]

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11 23:25
Mengverdeler = open en met pomp, gesloten verdeler = zonder pomp.

Bij mijn Technea variotherm verdeler kan ik (in pomploze configuratie) de boven- en onderkant omwisselen mocht dat nodig zijn.
https://www.technea.nl/va...loerverwarming-verdelers/

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
MzKzM73 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 08:43:
Mengverdeler = open en met pomp, gesloten verdeler = zonder pomp.

Bij mijn Technea variotherm verdeler kan ik (in pomploze configuratie) de boven- en onderkant omwisselen mocht dat nodig zijn.
https://www.technea.nl/va...loerverwarming-verdelers/
De terminologie wordt gewisseld. Afhankelijk van de leverancier en informatie website is het anders. Mengverdeler en pomploze verdeler zijn duidelijke termen.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
@Separator waarom überhaupt het ding verbouwen als je simpelweg de aanvoer en retour kan omwisselen? Vloerverwarming maakt niks uit of het water linksom of rechtsom stroomt.

Waarschijnlijk heeft de nieuwe andere afstand tussen de aansluitingen en moet het sowieso aangepast worden.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Separator schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:42:
Bij alle verdelers zie ik dat aanvoer/warm boven zit.
Dat lijkt misschien zo, maar ze hebben echt vaak de aanvoer in de onderste balk.
De aanvoer gaat door de bovenste balk heen (het meng gedeelte) om via de pomp naar de onderste balk te gaan.

De aansluiting voor de aanvoer zit dus op de bovenste balk bij mengverdelers, maar het is de onderste balk die de aanvoer is :P

Dan bedoel ik dit soort verdelers:
https://provarmo.nl/app/u...mengverdeler-provarmo.png

[ Voor 12% gewijzigd door Leipo op 02-09-2023 09:29 ]

• Separator
Ricko1 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:19:
@Separator waarom überhaupt het ding verbouwen als je simpelweg de aanvoer en retour kan omwisselen? Vloerverwarming maakt niks uit of het water linksom of rechtsom stroomt.

Waarschijnlijk heeft de nieuwe andere afstand tussen de aansluitingen en moet het sowieso aangepast worden.
Ik heb dan dus compleet onterecht de aanname gedaan dat de stroomrichting uitmaakt. Als dat niets uitmaakt dan is het nóg makkelijker.

Mijn huidige verdeler heeft tussen de groepen een hoh van 50 mm met 16x2 slangen. De nieuwe die ik gezien heb heeft dezelfde afmetingen.

Dan kan ik hem toch 1 op 1 als drop-in plaatsen? Zelfs met hergebruik van de aansluitkoppelingen?

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:02
Separator schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:23:
[...]

Ik heb dan dus compleet onterecht de aanname gedaan dat de stroomrichting uitmaakt. Als dat niets uitmaakt dan is het nóg makkelijker.

Mijn huidige verdeler heeft tussen de groepen een hoh van 50 mm met 16x2 slangen. De nieuwe die ik gezien heb heeft dezelfde afmetingen.

Dan kan ik hem toch 1 op 1 als drop-in plaatsen? Zelfs met hergebruik van de aansluitkoppelingen?
Ja! Dat kan over het algemeen gewoon. Hoewel het soms wel wat een gepropt is om ze er goed op te krijgen. Zo heb ik bij wat kennissen al een tweetal vloerverwarmingen vervangen. Overigens is het misschien de moeite om eens te kijken bij onze oosterburen, daar is het meestal wat goedkoper. Hun huismerk zit zelfs tov je robot verdeler goed om

[ Voor 13% gewijzigd door kevineppo op 02-09-2023 10:37 ]

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• Separator
@kevineppo Bedankt voor de tip, ik had op tweakers inderdaad al gelezen over heima24 en het scheelt serieus geld! Ga ook nog veel meer spul nodig hebben.

Wat mij er tot nu toe een beetje van weerhoudt is dat de materie in het Nederlands al nieuw voor me is, laat staan in het Duits. Om het af te maken worden alle website vertaal mogelijkheden geblokkeerd op mijn door het werk beheerde laptop |:(

De verdeler die je linkt bijvoorbeeld, heeft (nog) geen automatische ontluchter en geen temperatuur en drukmeter. Die zaken leken mij wel handig. Kan er ongetwijfeld ook op, maar voordat ik dat (in het Duits) heb uitgezocht bij elkaar is het weer zomer ben ik bang.

• kevineppo
Het hele zaakje kopiëren naar deepl.com en dan laten vertalen naar het Nederlands heeft mij redelijk goed geholpen!

Een automatische ontluchter zit er inderdaad niet op, maar wel een handmatige. Maar de (microbellen)ontluchter hang je meestal vlak bij je verwarmingstoestel. De Panasonic J series hebben bijvoorbeeld al een automatische snelontluchter in het apparaat. Temperatuur meters zijn wel handig met inregelen om een mooie 5C dT te krijgen. Maar inregelen doe je over het algemeen 1x goed waarna je nergens meer aan moet komen. Dat zou met een IR warmtemeter ook nog kunnen.

waagr is recht, senk. Is haaks, IG is binnendraad (V) en AG is buitendraad (M). Ik kan me voorstellen dat het een beetje lastig is met puzzelen als alles nieuw is maar zoiets zou je er dus relatief eenvoudig tussen kunnen draaien!

• Separator
@kevineppo Bedankt!! Betreft inderdaad een J series Panasonic.

De andere verdeler die je linkt (met automatische ontluchters) lijkt op het oog ook heel makkelijk andersom gebruikt te kunnen worden. Boven en onder ziet er exact hetzelfde uit, op de flowmeters na. Kwestie van de balken verwisselen op het frame lijkt het.

Maar hoe/waar plaats je dan een dergelijke temp sensor? Zo te zien prik je die nergens in de verdeler in. Daar moet je dan een t-stuk voor je je leidingen zetten?

• kevineppo
@Separator De ontluchters van die verdeler zijn ook handmatig! Ik ga zelf binnenkort weer eentje bestellen, 4 groeps. Dan kan ik je de foto's wel even doorsturen van alle kanten als je wilt. Vaak wat makkelijker te zien dan op de plaatjes.

De thermometer zou je in de leiding voor de verdeler kunnen zetten. Ik weet niet of je ze met cv staal van plan was aan te sluiten of met alupex flexibele leidingen? Dat laatste werkt wel een stuk makkelijker. Maar in beide gevallen moet je dan een rechte koppeling hebben met een 1/2" F aansluiting (bij de 22mm). Dan draai je deze 1/2" M thermostaat er zo in.

• Separator
@kevineppo Bedankt voor het aanbod, maar wil er de komende week mee aan de slag dus moet snel knopen gaan doorhakken.

Ik vond de ontluchters er inderdaad niet automatisch uitzien, maar ik baseerde het op dit plaatje bij het product.

Qua leidingen ben ik van plan met 28 mm staal te gaan werken. Ik moet 6x een haakse bocht door, niet altijd op plekken waar ik makkelijk bij kan, en 4x door een stenen muur. Staal (met bonfix perskoppelingen) lijkt dan makkelijker verwerkbaar dan 32 mm stugge meerlagenbuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIlTG0J_3oV7Ne4g1lAd1rzfhIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q8BoqM4YHv7HI7926cLQAW1j.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1