Ik wil graag zonnepanelen aanschaffen en heb daarvoor meerdere aanvragen voor offertes gedaan. Omdat ze allemaal met andere configuraties terug komen, kom ik hier vragen om jullie advies.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tYttnEnJY1WsjRgWsVDlswwH.jpg?f=user_large)
Schuin dak (boven de dakkapel excl dakraam) ~3.60m x 4.00m, hellingshoek 50 graden
Tussen de 2 dakramen is grofweg 1.50m beschikbaar.
Ter indicatie, de panelen bij de buren zijn 100x170cm
Doel: het (beperkte) dakoppervlak optimaal benutten. En nu liever in één keer goed dan in meerder stappen.
11x 430 Wp LONGI Solar zonnepanelen
11x Enphase IQ8MC-72-M-INT omvormers
Enphase Envoy 1 Fase incl Q relais
:fill(white):strip_exif()/f/image/JocUj97NYMPxPKVqQn8XHhkI.png?f=user_large)
11x 435 Wp JinkoFull Black Tiger Neo N-Type
SolarEdge 4000H omvormer
11x Solar Edge S440 optimizer
Dit legplan is niet correct in mijn ogen. Het 7e paneel ligt half op het dak van de buren en hoort tussen de 2 dakramen. Ook passen de 4 panelen denk ik niet op het platte dak op deze manier.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GhbVqQ9rNep6ypVpv2UktDn4.jpg?f=user_large)
15x 405Wp DM405M10-54HBB-V
Solis 5K S6 AFCI, 2MPPT's met gratis wifi module S6 AFCI, 2MPPT's met gratis wifi module
5.375,-
11x Jinko Tiger N-type 430 WP
GoodWe GW4200-NS 4.2k omvormer
Foto's
Zichtbare dak ligt op het zuidoosten:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tYttnEnJY1WsjRgWsVDlswwH.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak 5x2mSchuin dak (boven de dakkapel excl dakraam) ~3.60m x 4.00m, hellingshoek 50 graden
Tussen de 2 dakramen is grofweg 1.50m beschikbaar.
Ter indicatie, de panelen bij de buren zijn 100x170cm
Schaduw
Alleen van de airco-unitJaarverbruik
3.000+ kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
1 x 35ABudget en doel
Budget is er niet echt, ik wil gewoon waar voor mijn geld.Doel: het (beperkte) dakoppervlak optimaal benutten. En nu liever in één keer goed dan in meerder stappen.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur (niet zelf in ieder geval)Bijhouden van data
Algemene opbrengst is het belangrijkst, verder geen specifieke wensen.Offerte 1
8.488,7011x 430 Wp LONGI Solar zonnepanelen
11x Enphase IQ8MC-72-M-INT omvormers
Enphase Envoy 1 Fase incl Q relais
:fill(white):strip_exif()/f/image/JocUj97NYMPxPKVqQn8XHhkI.png?f=user_large)
Offerte 2
6.949,-11x 435 Wp JinkoFull Black Tiger Neo N-Type
SolarEdge 4000H omvormer
11x Solar Edge S440 optimizer
Dit legplan is niet correct in mijn ogen. Het 7e paneel ligt half op het dak van de buren en hoort tussen de 2 dakramen. Ook passen de 4 panelen denk ik niet op het platte dak op deze manier.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GhbVqQ9rNep6ypVpv2UktDn4.jpg?f=user_large)
Offerte 3
Deze is te enthousiast met het aantal panelen, maar wil ik checken op 2 andere dingen.- Dit is de eerste met een gewone omvormer
- Voor het platte dak is gekozen voor een NW-opstelling om opbrengst te spreiden over de dag. Dat klinkt mooi, maar kan het in mijn situatie ook uit?
15x 405Wp DM405M10-54HBB-V
Solis 5K S6 AFCI, 2MPPT's met gratis wifi module S6 AFCI, 2MPPT's met gratis wifi module
Offerte 4
Deze partij wil geen legplan maken zonder akkoord op de offerte. De prijs is scherp, maar de offerte klopt niet omdat ze uitgaan van 5 panelen op het platte dak. En dat past niet. Na een akkoord komen ze voor een schouw, maar ik wil niet akkoord gaan met een niet kloppende offerte. Ze komen wel ook met een normale omvormer.5.375,-
11x Jinko Tiger N-type 430 WP
GoodWe GW4200-NS 4.2k omvormer