Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik wil graag zonnepanelen aanschaffen en heb daarvoor meerdere aanvragen voor offertes gedaan. Omdat ze allemaal met andere configuraties terug komen, kom ik hier vragen om jullie advies.

Foto's
Zichtbare dak ligt op het zuidoosten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQJ-eAXNz0BkzPOZzNJ2gVIHpOU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tYttnEnJY1WsjRgWsVDlswwH.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Plat dak 5x2m
Schuin dak (boven de dakkapel excl dakraam) ~3.60m x 4.00m, hellingshoek 50 graden
Tussen de 2 dakramen is grofweg 1.50m beschikbaar.
Ter indicatie, de panelen bij de buren zijn 100x170cm
Schaduw
Alleen van de airco-unit
Jaarverbruik
3.000+ kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 x 35A
Budget en doel
Budget is er niet echt, ik wil gewoon waar voor mijn geld.
Doel: het (beperkte) dakoppervlak optimaal benutten. En nu liever in één keer goed dan in meerder stappen.
Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur (niet zelf in ieder geval)
Bijhouden van data
Algemene opbrengst is het belangrijkst, verder geen specifieke wensen.
Offerte 1
8.488,70
11x 430 Wp LONGI Solar zonnepanelen
11x Enphase IQ8MC-72-M-INT omvormers
Enphase Envoy 1 Fase incl Q relais
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bn0AsnpW8SIsjy7K-uViQX6on9g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JocUj97NYMPxPKVqQn8XHhkI.png?f=user_large

Offerte 2
6.949,-
11x 435 Wp JinkoFull Black Tiger Neo N-Type
SolarEdge 4000H omvormer
11x Solar Edge S440 optimizer
Dit legplan is niet correct in mijn ogen. Het 7e paneel ligt half op het dak van de buren en hoort tussen de 2 dakramen. Ook passen de 4 panelen denk ik niet op het platte dak op deze manier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5L5ayHssG_UjVdOiMFW1iggPbU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GhbVqQ9rNep6ypVpv2UktDn4.jpg?f=user_large

Offerte 3
Deze is te enthousiast met het aantal panelen, maar wil ik checken op 2 andere dingen.
  1. Dit is de eerste met een gewone omvormer
  2. Voor het platte dak is gekozen voor een NW-opstelling om opbrengst te spreiden over de dag. Dat klinkt mooi, maar kan het in mijn situatie ook uit?
8.562,-
15x 405Wp DM405M10-54HBB-V
Solis 5K S6 AFCI, 2MPPT's met gratis wifi module S6 AFCI, 2MPPT's met gratis wifi module

Offerte 4
Deze partij wil geen legplan maken zonder akkoord op de offerte. De prijs is scherp, maar de offerte klopt niet omdat ze uitgaan van 5 panelen op het platte dak. En dat past niet. Na een akkoord komen ze voor een schouw, maar ik wil niet akkoord gaan met een niet kloppende offerte. Ze komen wel ook met een normale omvormer.
5.375,-
11x Jinko Tiger N-type 430 WP
GoodWe GW4200-NS 4.2k omvormer

Regio
Zuid-Holland

Beste antwoord (via Muse op 21-09-2023 12:02)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46
Laat je broer en 1/3 fase uitvoering van https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html met voldoende groepen voor toekomst ophangen

Dat kost 2 tientjes meer, maar dan heb je later geen ombouw kosten als je naar een 3 fase aansluiting moet. Dit soort wensen kunnen ze op aanvraag gewoon uitvoeren.

1.31 is in de richting voor SE.
Als je de meterkast al via je broer vervangen hebt met de groep kant en klaar mag er daarvoor nog wel wat af.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 08-09-2023 15:33 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
1 is zotte duur, niet overwegen

2 is niet erg scherp.
Een SolarEdge installateur die legplan en maakt in weinig beter dan paint kan ik ook niet enthousiast over worden.
SolarEdge designer is de gouden, en wat mij betreft enige juiste manier.

3 is voor string omvormer echt niet scherp.

4. Een installateur die geen legplan wil maken - kost in veel gevallen 5 minuten - vind ik ook geen goed begin, dus geen aanradertje.

Met juiste model string omvormer kun je 7+7 op ZO/NW op 1 tracker doen en 4 plat op de 2e.
Dat stelt wel lastige eisen aan omvormer specs, heb even niet een model in gedachten die dit echt goed kan... Moet even door de rekentools, bijvoorbeeld sunny design.

Plat dak op NW leggen voor spreiding zie ik niet als nuttig. Spreiding streept op plat weg tegen minder opbrengst.
ZW is te overwegen, maar wellicht te krap voor 4... ZO met 4 is beter dan ZW met 3.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Bedankt voor je feedback @Ronald!
Dat was mijn gevoel ook, maar bedankt voor de bevestiging. Ik snap ook wel waar al die winkels en personeel van betaald worden dan.
2 is niet erg scherp.
Een SolarEdge installateur die legplan en maakt in weinig beter dan paint kan ik ook niet enthousiast over worden.
SolarEdge designer is de gouden, en wat mij betreft enige juiste manier.
De rode pijl zijn mijn eigen paint skills ;) Maar verder niet onder de indruk van de uitwerking inderdaad. Heeft volgens mij ook niet goed naar maten gekeken.
3 is voor string omvormer echt niet scherp.
check
4. Een installateur die geen legplan wil maken - kost in veel gevallen 5 minuten - vind ik ook geen goed begin, dus geen aanradertje.
Eens
Met juiste model string omvormer kun je 7+7 op ZO/NW op 1 tracker doen en 4 plat op de 2e.
Dat stelt wel lastige eisen aan omvormer specs, heb even niet een model in gedachten die dit echt goed kan... Moet even door de rekentools, bijvoorbeeld sunny design.

Plat dak op NW leggen voor spreiding zie ik niet als nuttig. Spreiding streept op plat weg tegen minder opbrengst.
ZW is te overwegen, maar wellicht te krap voor 4... ZO met 4 is beter dan ZW met 3.
Het dak op NW heeft overigens wel last van schaduw van bomen in de straat. Die had ik om die reden buiten beschouwing gelaten. Met alles wat ik nu gelezen heb zou de voorkeur uit moeten gaan naar een string-omvormer met 2 strings:
  • String 1: 7 panelen schuin dak ZO
  • String 2: 4 panelen in portrait op plat dak richting ZO
Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-09 22:18
Muse schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:38:

Het dak op NW heeft overigens wel last van schaduw van bomen in de straat. Die had ik om die reden buiten beschouwing gelaten. Met alles wat ik nu gelezen heb zou de voorkeur uit moeten gaan naar een string-omvormer met 2 strings:
Klopt dat?
Ja, dat lijkt het maximale inderdaad, als je niet nog een paneel op de dakkapel wil proppen.

Dit is mijn werk en ik ben fan van SMA voor omvormers, dingen gaan nooit stuk en maken geen geluid. Dus als je er in één keer vanaf wil zijn is dat het beste. Overigens ook niks mis met micro omvormers, maar wel een stuk duurder, dat verklaart ook de hoge prijs van de eerste.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Muse schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:38:

Klopt dat?
Dit zijn de meest renderende plekken, en ik zie er ook niet meer op gaan.

Of NW rendabel is hangt af van hoeveel het kost en hoeveel er wel af komt. Ik denk glas half vol.

Ik weet dat met solaredge designer een goede schatting te maken is incl effect bomen. Sunny kan het ook, maar ben minder ervaren in hoe goed simulatie bij praktijk komt.

Sma is een van de echte a merken string omvormer, de meeste zouden polystring voor en achter op1 tracker kunnen wat kosten drukt. Je betaald alleen voor panelen legmateriaal en werk, niet extra voor omvormer.
Het is ook het merk waarmee string van 4 krap is.

Heb je moeite iets knaps bij lokale installateurs te vinden, dan kun je bij Solar outlet of Solar bouwmarkt kijken. Dit zijn webshops die je aan een installateur kunnen helpen. Je hebt keuze uit hele assortiment materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Geen van de aanbieders zijn goed bezig als je het mij vraagt. Ga voor een string omvormer en een installateur die het dak kan opmeten en weet waar de kadastrale grenzen zijn van je dak. En wederom, Enphase IQ8M, 330 Watt uitgangsvermogen dus op je max loop je een kleine 70 tot 100 Watt mis per paneel in de volle zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:47:
[...]
Heb je moeite iets knaps bij lokale installateurs te vinden, dan kun je bij Solar outlet of Solar bouwmarkt kijken. Dit zijn webshops die je aan een installateur kunnen helpen. Je hebt keuze uit hele assortiment materiaal.
Zelf samenstellen klinkt leuk, maar zonder check op mijn situatie lijkt me dat een risico. Want wat als het toch niet blijkt te passen? Of denk ik te moeilijk?
RobertV70 schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:14:
Geen van de aanbieders zijn goed bezig als je het mij vraagt. Ga voor een string omvormer en een installateur die het dak kan opmeten en weet waar de kadastrale grenzen zijn van je dak. En wederom, Enphase IQ8M, 330 Watt uitgangsvermogen dus op je max loop je een kleine 70 tot 100 Watt mis per paneel in de volle zon.
De juiste installateur vinden is nog de grootste uitdaging. Want ze roepen allemaal dat ze jaren ervaring, passend advies en de beste service bieden. :P

Nog tips om daar vooraf het kaf van het koren te scheiden?

[ Voor 29% gewijzigd door Muse op 04-09-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Muse schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:05:
[...]

Zelf samenstellen klinkt leuk, maar zonder check op mijn situatie lijkt me dat een risico. Want wat als het toch niet blijkt te passen? Of denk ik te moeilijk?
Je gaat het niet geheel zelfstandig ontwerpen natuurlijk. De webshop en installateur zullen er ook naar kijken.

En hier gewoon te toetsen.

Even opletten dat deze toko’s ook graag Enphase marges willen. Dus sturen naar wat je wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Je kan een goede installateur onderscheiden door te kijken naar zijn certificeringen. InstallQ gecertificeerde bedrijven moeten voldoen aan allerlei eisen. Dus daar kun je op zoeken, de website van InstallQ geeft op postcode een lijst met gecertificeerde installateurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Ronald schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:35:
[...]

Je gaat het niet geheel zelfstandig ontwerpen natuurlijk. De webshop en installateur zullen er ook naar kijken.

En hier gewoon te toetsen.

Even opletten dat deze toko’s ook graag Enphase marges willen. Dus sturen naar wat je wil
Ik heb nu nog 2 offerte aanvragen openstaan. Waarvan 1 morgen zelfs langskomt voor een vrijblijvende schouw. Als er dan nog niets naar tevredenheid uit komt ga ik dit overwegen, want als er alsnog een check op zit zie ik het misschien nog wel zitten.
RobertV70 schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:43:
Je kan een goede installateur onderscheiden door te kijken naar zijn certificeringen. InstallQ gecertificeerde bedrijven moeten voldoen aan allerlei eisen. Dus daar kun je op zoeken, de website van InstallQ geeft op postcode een lijst met gecertificeerde installateurs.
Goede tip, ik kende het certificaat wel, maar niet aan gedacht via die website naar installateurs te zoeken.

• Muse
  • Niet online
Zojuist een partij op bezoek gehad die de situatie ter plekke bekeken heeft. Nam ook de tijd om vragen te beantwoorden en de situatie en aanpak te bespreken. Dat laat bij mij een positief gevoel achter, maar hoor graag wat jullie hiervan vinden.

Offerte 5
6.500,- (6.150,- + 350,- voor aanpassingen meterkast die bij anderen incl. lijken te zijn)
11x Jinko Tiger N-type 425 WP
SolarEdge 4000H
SolarEdge S440
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBdVinoMcHfCNpqN9icThBSqq80=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dGNNhW47imhCTgzfArYeuRlp.png?f=user_large

Ook gevraagd naar een reguliere omvormer en dan gebruiken ze GoodWe. In dat geval adviseerde hij 4 optimizers voor het platte dak voor optimale opbrengst en zou de prijs op ongeveer 6.000,- uitkomen.
De airco-unit werpt in dit legplan overigens schaduw op de onderste panelen, waardoor hij voorkeur geeft aan SolarEdge.

• Ronald
Wat zijn de aanpassingen die in de meterkast gedaan zouden worden?

Voor expliciet dergelijk geld verwacht ik netjes plaatsen rem automaat of vervangen van de aardlekschakelaars met 40A/30mA aardlek automaten om zo je verdeler te beschermen tegen de potentieel 55A beschikbare stroom (net en omvormer in volle zon samen)

• Muse
  • Niet online
Zover gaat mijn kennis over elektra niet, maar het zou volgens mij gaan om het bijplaatsen van benodigde groepen + aardlekschakelaar volgens NEN-richtlijnen. De meterkast is 30j oud en hij adviseerde eigenlijk om het in z'n geheel te vervangen en up-to-date te maken, dat zou nog iets duurder worden overigens.

Voor de meterkast heb ik overigens mijn broer nog achter de hand. Hij is elektricien en weet precies hoe alles hier loopt in huis en wat onze toekomstige plannen zijn. Ik zou dus liever hem inschakelen dan het door een 'vreemde' partij te laten doen.

@Ronald Meterkast buiten beschouwing latend, is ~€1,31/Wp voor een SE systeem dan ok? Of is deze te duur? Ik wil proberen er nog wat af te praten, maar dan moet dit wel al een beetje in de buurt komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Muse op 08-09-2023 15:11 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Laat je broer en 1/3 fase uitvoering van https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html met voldoende groepen voor toekomst ophangen

Dat kost 2 tientjes meer, maar dan heb je later geen ombouw kosten als je naar een 3 fase aansluiting moet. Dit soort wensen kunnen ze op aanvraag gewoon uitvoeren.

1.31 is in de richting voor SE.
Als je de meterkast al via je broer vervangen hebt met de groep kant en klaar mag er daarvoor nog wel wat af.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 08-09-2023 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muse
  • Niet online
Laatste update, uiteindelijk akkoord met een laatste partij voor het volgende:
11x Jinko Tiger N-type 435 WP
SolarEdge 4000H
11x SolarEdge S440
6.000,- = 1,25/Wp

Wordt binnen 3 weken gelegd, dus tevreden mee.
Bedankt voor het meedenken en de adviezen.
Pagina: 1