Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe pc allround en vr +/- 2000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rapto
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23-05-2024
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik heb onlangs mijn eerste vr bril aangeschaft (pico 4) en wil eens met pcvr aan de slag.
Daarvoor heb ik een upgrade nodig want mijn oude systeem voldoet niet aan de eisen.

Gezien mijn huidige specs wijst het zich vanzelf dat ik geen moderne games speel en ook niet echt een hardcore gamer ben en een beetje qua ontwikkelingen ook wel jaren onder een steen heb gelegen.

Een upgrade kan echter sowieso geen kwaad denk ik.

Aangezien ik nieuw in vr ben moet ik nog gaan onderzoeken wat een beetje leuk is. Ik had al wel gevonden dat je redelijke goede specs nodig hebt en het liefst een dedicated wifi 6 router maar een 4090 gaat me echt iets te ver.

Sowieso wil ik half life alyx gaan proberen en beat saber schijnt ook geweldig te zijn.

Voor beide games heb je geen heel zware specs nodig, maar aangezien ik toch een upgrade na jaren moet doen kan ik het geen kwaad toch even een klein beetje een aardig systeem op te stellen die wel even mee kan of ik ieder geval weer even met onderdelen geupgraded kan worden in de toekomst.

Als ik aan de slag kan denk ik dat ik op onderzoek vast wel meer zwaarde dingen ga vinden vandaar dat ik wel een klein beetje future proof wil zijn.

Starfield is ook wel een dingentje wellicht wil ik die ook wel proberen. Ik zag dat die bij een aantal videokaarten mee kwam. Daarnaast liep er ook een cashback van asus dus dat is mooi meegenomen behalve dan als ze eerste de kaarten met 200 eur omhoog doen.

De Pico headset is 4k, maar mijn huidge monitor is 1080p. Ik weet niet of ik op korte termijn een monitor upgrade ga doen naar 1440 of 4k, maar ik denk het niet.

Ik heb ook nog een lg oled tv beneden waarbij ik het niet erg vind om de pc daar een keer aan te hangen om te kijken wat dat doet, maar dat wordt niet dat het primaire scherm wordt waarop gegamed wordt.

Daarnaast werk ik op mijn huidige systeem via citrix, maar dat moet ik eigenlijk gewoon op de laptop doen met een docking station en monitor scheelt stroom.

Daarnaast rip ik nog wel een vinyl plaatje die ik dan een beetje bewerk met een wave editor, maar dat is ook niet zwaar.

Verder geen video bewerking, geen zware flight sims.

Ik zag dat er ook al een topic was voor een upgrade ook voor vr van FwdeKlerk, maar die setup gaat me toch een beetje ver ik wil het iets meer binnen budget houden.

Daarnaast ben ik net als ts Pyhtoon1977 ook wel een enorme twijfelaar.

Tevens heb ik een mengpaneel aan de pc hangen waarbij het geluid over een van de kanalen gaat over de montitor speakers en een externe traktor 6 geluidskaart. Dat wil ik wel blijven gebruiken maar dat gaat over usb dus geen probleem.

Tevens kijk ik nog eens een film op de lg, maar ik ga het ook op de vr proberen. Soms direct via een streamingdienst, maar soms ook via de computer en plex.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Rond 2000 schatting

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Dit is mijn huidige systeem er zit 8 gb ram in.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4570 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock B85M Pro4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Carbide 300R Windowed€ 0,-€ 0,-
1MonitorsHP E24 G4 (9VF99AA) Zwart€ 165,27€ 165,27
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 165,27

Ik ga het gewoon als tweede systeem gebruiken voor wat oldschool stuff of aan de lg hangen voor voor wat simpele games en movies en muziek.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 404,95€ 404,95
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6€ 849,-€ 849,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 98,57€ 98,57
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 134,95€ 134,95
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 104,99€ 104,99
Totaal€ 1.921,26

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Nee. Ik heb eigenlijk altijd intel cpu s gehad, maar amd doet het nu best goed daarin als ik het zo lees.
Verder ook geen voorkeur voor videokaart, maar ik neig een beejte naar de amd die heben best aardige kaarten voor een goede prijs. Er zijn wel wat driver issues met amd icm virtual desktop wat nodig is voor pcvr maar daarbij is het advies wat oudere drivers te gebruiken of wellicht dat er binnenkort betere drivers komen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Niet echt eisen of wensen natuurlijk is hoe zuiniger en stiller hoe beter maar ja daar staan dan ook weer kosten tegen over. Naast de 2 tb uit het voorstel wil ik er nog wel een oudere sata schijf aan hangen uit de oude pc voor extra space. Die hoeft niet snel te zijn. Eventueel kan ik er later ook wel een snellere schijf aan hangen nu die ssd niet zo duur zijn.

Ga je overklokken?

Nee

Wat verwacht je van ons?

Ik heb mijn keuze gemaakt door eigenlijk de verschillende topics hier te lezen. Aangezien ik een beetje achterloop kan ik dus best een verkeerde samenstelling hebben gemaakt of zijn er betere keuzes binnen dit budget. Of ben ik gewoon wat vergeten om een werkend systeem te krijgen.

Ik heb bijv nog nooit met waterkoeling gewerkt en dus ook niet overwogen, maar dat is natuurljk helemaal geen goede reden. Wellicht ga ik ook wel de mist in met te weinig fans en airflow.

Ik vind het ook niet erg om niet alvast zaken te kopen bijv een videokaart ivm een cashback en wat later de rest. Zoals gezegd gaat knopen doorhakken hier niet altijd even goed.

Verder maakt het me verder niet zoveel uit hoe het eruit ziet met lampjes en dergelijke. De kast heb ik mede ook gekozen omdat ik nu ook corsair kast heb maar ik zie ook veel andere mogelijkheden hierbij voor komen.

Misschien ben ik nog dingen vergeten maar ik dat hoor ik dan graag.

Verder moet ik zeggen dat ik hier al best lang niet meer ben geweest, ik ben niet een echte tweaker, maar het wel en goede actieve community is :)

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Prima systeem zo. Goed onderzoek verricht.

Fans pas naderhand toevoegen als het systeem koeler of stiller moet.

• rapto
Ok thnx.
Ik ga er voor.

• rapto
Toch nog even een vraag.
Ik liep even vast en moest hulp troepen inschakelen.

Toen kreeg ik te horen dat het beter is om de video kaart met 3 pins voeding aan te sluiten 1 op 1 op de voeding dus naar drie verschillende pci aansluitingen bij deze videokaart en op deze voeding zitten maar 2 pci aan sluitingen.

Hij raadde me aan een andere voeding te kopen.

Ik dacht dat ik best goed onderzoek had verricht maar schiet nu een beetje in twijfel.

• NEO256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11 15:01
rapto schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:56:
Toen kreeg ik te horen dat het beter is om de video kaart met 3 pins voeding aan te sluiten 1 op 1 op de voeding dus naar drie verschillende pci aansluitingen bij deze videokaart en op deze voeding zitten maar 2 pci aan sluitingen.

Hij raadde me aan een andere voeding te kopen.

Ik dacht dat ik best goed onderzoek had verricht maar schiet nu een beetje in twijfel.
Bottomline is dat je inderdaad het beste je voeding aansluit met de kabels die er bij zitten (en dat die er out of the box voldoende zijn), dat zorgt voor de beste load verdeling over rails etc etc.

In praktijk heb ik nog niet vaak gezien dat het voor problemen zorgt en kun je best een kabel splitten.
Je loopt tegen problemen aan als je geen A-merk part gebruikt en high end components die veel stroom vreten. En dat probleem wordt groter als je gaat overklokken en alles maximaal benut (zware games, 4K, hoge settings).

Graag bijval van iemand die hier specefiek wat meer ervaring mee heeft.

• NEO256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11 15:01
Djarune schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:55:
Prima systeem zo. Goed onderzoek verricht.

Fans pas naderhand toevoegen als het systeem koeler of stiller moet.
Ik sluit me hierbij aan. Ben zelf wat minder thuis in de AMD 7000 serie specifiek, maar kwa merken en specs (ik ken de benchmark nummers) zit dit prima in elkaar, compatibility zal wel snor zitten heb nog geen issues gehoord van instabiliteit van deze serie behalve dat bij Asus toen de 3D chips door fikte door foutieve biosen, maar dat probleem is ondertussen zover ik weet ook verholpen.

Als je zegt dat je niet zo'n zware spellen speelt dan kun je overwegen wat lager in te steken, paar honderd euro in de zak te steken en over 3 jaar een andere processor en videokaart erin te steken en de oude te verkopen.

AMD Ryzen 7700X en AMD RX 7800 serie bijvoorbeeld.

• rapto
Het staat ook in de manual. Using both ends of a pcie spiltter cable may cause damage.

Maar ik zie ook op https://pangoly.com/en/co...-pure-power-12-m-850w/vga

Dat het gewoon compatible zou moeten zijn.
Ik ben een beetje lost zo.

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:29
uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 850W

Kabel 4 en 5 gebruiken aansluiten op de 2 P8
Dan heb je 4 uitgangen voor de 12v en gebruik er 3 van

• rapto
Ow kan dat ook.
Goeie tip thnx

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-11 13:11
@rapto ik ben ben benieuwd of je uiteindelijk deze PC gekocht en gebouwd hebt? Ik ben aan het kijken naar een vergelijkbaar systeem en vraag me af of de 7900XT voldoende ruimte heeft in de Corsair 4000D. Ben benieuwd naar jouw ervaring.

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-11 08:51
Ook benieuwd of dit gelukt is inderdaad.
Tevens benieuwd of er nog goedkopere voedingen zijn voor dit systeem waarbij de kwaliteit gehandhaafd blijft?

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:12
easygoingfox schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:49:
@rapto ik ben ben benieuwd of je uiteindelijk deze PC gekocht en gebouwd hebt? Ik ben aan het kijken naar een vergelijkbaar systeem en vraag me af of de 7900XT voldoende ruimte heeft in de Corsair 4000D. Ben benieuwd naar jouw ervaring.
Wellicht is https://pcpartpicker.com/b/ywz7YJ interessant om te bekijken.
Pagina: 1