moca007 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:18:
[...]
Het is inderdaad een stukje gevoel, het gaat mij er ook meer om dat eerst het eigen geld gebruikt wordt en als dat gedeelte op, ik pas de bouwdepot aanspreek. Wat ik begrepen heb is dat de betaling meteen begint als de hypotheek akte gepasseerd is bij de notaris, ondanks dat ik pas aan het eind van de bouw gebruik ga maken van de bouwdepot.
Heb ik exact hetzelfde, met daarbij ook nog dat ik voor de bouw dus ongeveer 35%/65% aanhield initieel qua eigen / geleend geld, maar gaandeweg (en dat wist ik op zich al bij aanvang bouw, alleen niet heel precies) blijkt dat het vooral een liquiditeitsissue was waarom ik uberhaupt die 65% moest lenen op papier.
Uiteindelijk kan ik per juni volgend jaar hypotheekvrij zijn, wat dus ook inhoudt dat ik een heel deel van het bouwdepot helemaal nooit gebruikt had hoeven hebben (heb afgelopen 12 maanden >25% al zelf ook nog in cash afgetikt als rekeningen binnenkwamen), ware het niet dat Obvion mijn bouwdepot niet wilde sluiten zonder dat het huis opgeleverd is (wat ik op zich wel snap vanuit hen qua hypothecaire zekerheid).
Omdat je bouwdepot rente voor het niet opgenomen deel echter alleen de eerste 12 maanden 1 op 1 wordt vergoed wilde ik per se per 1 aug 2023 mijn lening al heel veel lager hebben want ik ga geen dikke 1000 euro per maand rente aftikken voor iets wat ik uiteindelijk helemaal niet opneem....dat heb ik uiteindelijk voor elkaar gekregen door Obvion mij >200k cash te betalen aan rekeningen die ik afgelopen jaar zelf al had betaald, en dat + nog een hele zooi meer eigen geld de volgende dag retour te sturen naar Obvion. Zo heb ik dus binnen een jaar mijn lening uiteindelijk gehalveerd. Oplevering huis staat gepland voor eind september, dus ik laat Obvion nu mooi de rest van de facturen tot iig 75% van woningwaarde betalen, waarna ik bij oplevering huis meteen bouwdepot dichtgooi (de afwerking betaal ik zelf dan wel meteen uit eigen zak).
Heeft als voordeel dat als iig 75% van bouwdepot wordt opgenomen en je dan de boel sluit, het resterende deel onmiddelijk door Obvion zelf wordt afgelost op je leningdeel, en doordat je 75% hebt opgenomen gaan ze niet aan je woningwaarde sleutelen (wat evt een effect zou kunnen hebben op je LTV en daarmee op je rente%).
Ik heb overigens speciaal voor Obvion gekozen vorig jaar omdat dat een van de heel weinigen was waarbij ik rente 3 jaar vast kon zetten EN 100% boetevrij extra af mag lossen.
Overigens: voordat iemand hier begint te roepen dat snel aflossen niet handig is ivm hypotheekrenteaftrek: dat was sowieso al niet aan de orde want ik heb meer dan 1 huis en als je je vastgoed niet verkoopt moet je toch al de waarde van je andere huis aftrekken van het bedrag waarover je hypotheekrente af kan trekken...aka had voor mij geen enkele zin.
[
Voor 6% gewijzigd door
kamstra op 01-09-2023 21:36
]