Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Brtrnd
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-11 14:47
Hallo
ik vond geen bestaande topic, dus maak ik een nieuwe aan.
Ik woon in een gebouw met 5 appartementen. Ik zou graag nadenken over zonnepanelen: we hebben +100m² plat dak zonder schaduw.
Wanneer ik bij plaatsers informeer, is er geen enkele kennis over energiedelen en dergelijke. Ook de syndicus kent er eigenlijk niets van.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben of raad?
Ik denk aan: niet alle buren hebben het geld om mee te doen. Wat met mogelijke schade aan het dak bij plaatsing of na plaatsing, wie is 'eigenaar' van de installatie.

Bedankt

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-11 23:57
Zoek in het forum op VvE. (Vereniging van Eigenaren / Egoïsten)

Misschien vind je daar voorbeelden waar je iets mee kunt. Meestal is een meerderheid vereist.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wij hebben het dak opgesplitst in aantal appartementen + 1, waarbij de +1 de VvE is. En die heeft ook iets groter gedeelte, maar bij ons verbruikt die redelijk wat stroom. We hebben het grote voordeel dat naast groepenkast in elk appartement, er ook een plaats is waar iedereen in één ruimte een meterkast heeft waar de daadwerkelijke meters zitten. En dus is het vanaf het dak in één grote kabelbundel alles daarheen gedaan, en vervolgens krijgt iedereen die meedoet gewoon dus zijn zonnepanelen direct op eigen installatie aangesloten.

Bij ons deden uiteindelijk 9 van de 10 mee, wil de tiende later ze ook nog dan kan dat, de kabels liggen er al voor, maar die moet dan wel betalen voor dat gemeenschappelijke gedeelte.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-11 23:05

Barrycade

Through the...

Sissors schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 23:28:
Wij hebben het dak opgesplitst in aantal appartementen + 1, waarbij de +1 de VvE is. En die heeft ook iets groter gedeelte, maar bij ons verbruikt die redelijk wat stroom. We hebben het grote voordeel dat naast groepenkast in elk appartement, er ook een plaats is waar iedereen in één ruimte een meterkast heeft waar de daadwerkelijke meters zitten. En dus is het vanaf het dak in één grote kabelbundel alles daarheen gedaan, en vervolgens krijgt iedereen die meedoet gewoon dus zijn zonnepanelen direct op eigen installatie aangesloten.

Bij ons deden uiteindelijk 9 van de 10 mee, wil de tiende later ze ook nog dan kan dat, de kabels liggen er al voor, maar die moet dan wel betalen voor dat gemeenschappelijke gedeelte.
Bij mijn ouders hetzelfde zonder VVE deel. Dus iedereen een kavel gelijk aan eigenaar deel en allemaal een aansluiting in de eigen meterkast.

Ook 1 die niet panelen wilde maar wel kabels heeft.laten aanleggen. Dit alles buiten de reserveringen van de VVE om. Alleen de iets verhoogde verzekeringskosten wordt betaald vanuit de VVE. Wel allemaal via een vergadering vastgelegd.

Maar aangezien TS uit België komt en over energiedelen begint weet ik niet of hij iets heeft aan deze Nederlandse voorbeelden. Weet überhaupt niet of men in België wel zo iets als VVE kent.

• Brtrnd
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-11 14:47
Maar aangezien TS uit België komt en over energiedelen begint weet ik niet of hij iets heeft aan deze Nederlandse voorbeelden. Weet überhaupt niet of men in België wel zo iets als VVE kent.
Energiedelen houdt in dat je als "groep" 1 installatie financiert en dan energie kan verkopen aan kennissen of anderen aan een eigen tarief (wel nog alle racen en belastingen).

Mijn vraag bij de topics is dan of iedereen 1 eigen omvormer heeft, of per appartement 1 omvormer?