Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:38
Ik heb een probleem met mijn Samsung 55RU8000 TV van 3,5 jar oud. Zodra ik het toestel inschakel krijg ik even beeld maar dat fade dan terug naar zwart, waarna de TV opnieuw opstart. Hij blijft in deze loop hangen.

Deze video maakt het probleem meteen duidelijk:

Nu heb ik contact opgenomen met de (volledig oncompetente) klantenservice van Samsung, deze hebben mijn probleem voorgelegd bij een bedrijf waar ze gebruik van maken voor reparaties, van dit laatste bedrijf heb ik een offerte voor reparatie gekregen. Zij bieden aan om het mainboard en het LCD paneel te vervangen voor een bedrag wat vrij dicht in de buurt komt van de nieuwprijs.

Ik heb zelf het vermoeden dat het wel een aan de voeding kan liggen, een gebruikte voeding voor dit toestel is te vinden voor €40-60 dus op zich het proberen waard.

Nu mijn vraag: wat denken jullie dat er mis kan zijn met de TV? En mocht het de voeding zijn, is dat eenvoudig zelf te doen? Ik heb basis kennis van electronica en heb gereedschap zoals multimeter en soldeerstation in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik denk dat de theorie dat het de voeding zou zijn zeker geen vreemde gedachte is: Voedingen hebben de neiging om als de beveiliging tegen kortsluiting, overbelasting of hoge temperatuur actief wordt om uit de schakelen en opnieuw te proberen. Dat kan de lus verklaren. En het wegvallen van één van de spanningen kan best het wegvallen van het beeld verklaren.

Is er wellicht iets aan de voeding te zien? Opgezwollen elco of brandplekje?

Gebruikt jouw televisie een T-con? Zo ja zou dat als het niet de voeding is de plek zijn waar mijn gedachten heen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 17:26
Waarom niet contact opnemen met de winkel? Laatst heeft iemand dat hier ook gedaan met een wat oudere TV en na veel vijven en zessen heeft die het geld teruggekregen. Ik kan alleen zo niet het topic terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
alex3305 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:18:
Waarom niet contact opnemen met de winkel? Laatst heeft iemand dat hier ook gedaan met een wat oudere TV en na veel vijven en zessen heeft die het geld teruggekregen. Ik kan alleen zo niet het topic terugvinden.
Dat heb ik inmiddels gedaan, had al weinig vertrouwen in de MediaMarkt, daar is nu helemaal niks van over. Ik kan het toestel via hen naar hetzelfde reparatiebedrijf laten sturen of kan “een paar tientjes” korting krijgen bij aanschaf van een nieuwe TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
dmantione schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:14:
Ik denk dat de theorie dat het de voeding zou zijn zeker geen vreemde gedachte is: Voedingen hebben de neiging om als de beveiliging tegen kortsluiting, overbelasting of hoge temperatuur actief wordt om uit de schakelen en opnieuw te proberen. Dat kan de lus verklaren. En het wegvallen van één van de spanningen kan best het wegvallen van het beeld verklaren.

Is er wellicht iets aan de voeding te zien? Opgezwollen elco of brandplekje?

Gebruikt jouw televisie een T-con? Zo ja zou dat als het niet de voeding is de plek zijn waar mijn gedachten heen gaan.
Ik moest even opzoeken wat een T-con is, maar
volgens mij zit dat wel in dit toestel inderdaad, wat doet dit precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
Ik heb hem toch maar even open gemaakt, zo te zien heeft deze TV geen t-con.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LT8-oG8EEXfzGLr-KavXjJ-_6lE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIks3UWASJahnb0uzNLwvAoB.jpg?f=fotoalbum_large

En de voeding ziet er op het eerste gezicht ook normaal uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8w3Mf-nCP1o1NwdOqrwUCFRAYJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOzeF9sBATEug3BKBDcPrCWl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@SD5k Je hebt gewoon recht op kosteloos herstel. Een toestel wat voor E1200,- op de markt is gezet, moet wel langer dan 3.5j zonder problemen meegaan. (voor iemand met de lijst van VNI/techniek Nederland komt qua afschrijving, daar heb je niets mee te maken. ook is de lijst geen juridisch goed, alleen een verwachting van gebruik op cijfers wanneer klanten weer een nieuwe TV kopen)

Kick naar SF en verkoper in MO tags

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
SD5k schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:03:
[...]

Ik moest even opzoeken wat een T-con is, maar
volgens mij zit dat wel in dit toestel inderdaad, wat doet dit precies?
Het moederbord levert vaak een signaal af volgens een protocol dat lijkt op DVI zoals dat bij computermonitoren wordt gebruikt. Dat is niet het signaal wat het paneel nodig heeft. Vaak is het paneel opgedeeld in twee delen, bijvoorbeeld boven en onderkant en moeten die apart aangestuurd worden.

Je ziet bij de T-con dan ook vaak drie bandkabels, een komt van het moederbord en twee bandkabels (voor boven en onderkant) gaan naar het paneel. Als de T-con het begeeft, en dat komt met enige regelmaat voor, dan wordt het paneel niet meer goed aangestuurd. Op een T-con zit ook vaak een spanningsomzetter en als daar een probleem optreedt kun je ook een voedingsprobleem op je T-con hebben zitten.

Ik zie op de foto geen Tcon, wel twee bandkabels die vanaf het moederbord komen, het zou best kunnen dat jouw moederbord direct de juiste signalen voor het paneel genereert.

[ Voor 8% gewijzigd door dmantione op 02-09-2023 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
SD5k schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:45:
En de voeding ziet er op het eerste gezicht ook normaal uit.
DM861C. Is dat viezigheid wat we op de foto zien? Want het ziet er ook uit alsof die diode gloeiend heet is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-06 22:07
Is hier nog iets uitgekomen? Heb vrijwel hetzelfde probleem met mijn 82RU8000.

Moederbord en voeding zien er zo op het oog goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SD5k
kever678 schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:13:
Is hier nog iets uitgekomen? Heb vrijwel hetzelfde probleem met mijn 82RU8000.

Moederbord en voeding zien er zo op het oog goed uit.
Toen ik het achterpaneel eraf haalde werkte hij ineens weer, toen het paneel er terug op gezet, en tot op de dag van vandaag werkt hij zonder problemen. :)
Pagina: 1