Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aoks
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07-10-2023
Ik ben aan het rondzoeken en lezen over de huidige laptop-markt. Het hoofddoel voor de laptop is videobewerken met grote videobestanden. Gezien het budget a 3000 is mijn voorkeur voor een i9 processor, met 32gb DDR5.
Mijn vraag nu gaat over de videokaart. Op de een of andere manier heb ik de RTX 4080 in mijn hoofd. Maar ik heb geen idee of dat de gewenste kaart is. Of dat die totaal overrated is voor videobewerking van mijn Gopro 11-beelden. Op zich heb ik het budget wel voor deze kaart en een beetje overcapaciteit heb ik graag, maar ik vind het wel zonde van die paar 100 euro verschil met een lagere kaart als het niet nodig is.

Dank voor het meedenken en jullie antwoorden.
Grt Auke

Wat ga je met je laptop doen?
Hoofddoel van de laptop is videobewerken. Gamen zal nauwelijks gebeuren op de laptop.
Mijn Gopro kan filmen in 5.3K en in lagere resoluties super-slomo's met o.a. 120fps en 240 fps hanteren.
Ik gebruik op mijn huidige desktop (10 jaar oud) Cyberlink Powerdirector, maar mogelijk wordt dat gewijzigd naar een ander programma. Nog niet in verdiept welk programma.
Verder wordt de laptop gekoppeld aan een docking station om hybride te kunnen werken.

Wat is je budget?
3000

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De bedoeling is hoofdzakelijk als werkstation thuis, maar de wens is er wel om hem mee te nemen op vakantie om de beelden na te kunnen kijken. Videobewerking zal niet op vakantie plaatsvinden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Intel en Nvidia.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wil je wel kunnen gamen, of is dat echt geen prio?

Wat je wil kan in principe prima op een M1 Macbook Air of iedere gaming laptop. Je hebt echt geen 4080 nodig en een i9 ga je nagenoeg niks mee winnen t.o.v. een i5 want hyperthreaden ga je toch niet doen als je op je GPU encode.

Dat icm dat je aangeeft nu met Cyberlink Powerdirector te werken klinkt alsof je een hele hoop geld gaat weggooien gewoon omdat het kan. Prima, maar dan vind ik persoonlijk dat je wel realistisch moet zijn en moet inzien dat je een zwaar overspecte laptop gaat kopen voor je doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:14
Ik heb zelf een jaar geleden deze laptop gekocht:
uitvoering: Lenovo ThinkBook 15p IMH (20V30038MH)
Met een 10e generatie i5 dus, en een NVidia GTX 1650 Max-Q grafische kaart.

Ik heb daar DaVinci Resolve op draaien, en dat draait prima. Ga ik echt hele zware effecten gebruiken, dan merk ik wel wat hapering, maar dat is het dan ook. Rendering van HD video's doet hij ongeveer realtime. 4K niet zoveel ervaring mee.

Als ik nu dus iets zou moeten kopen voor DaVinci Resolve, zou ik gaan voor een i5 of i7, met een 3050 tot 4060 grafische kaart. Zeker een i7 met 4060 moet DaVinci fluitend kunnen draaien.

DaVinci Resolve is wat mij betreft een aanrader, gratis versie kan al héél veel, en als je de betaalde versie wilt, koop je voor €300,- een editing paneeltje en krijg je daar de betaalde versie van de software bij. Ze hebben ook behoorlijk uitgebreide cursussen inclusief te downloaden media om te bewerken, zowel video als boeken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aoks
Als ik het goed begrijp is het aantal cores minder belangrijk (ik dacht je voor rendering een zo sterk mogelijke processor moest hebben).
Een i7 met 4060 zou dus ruim voldoende moeten zijn?
Ik hoef niet het budget op te maken, maar wil wel een sterke laptop hebben die even mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-05 11:23
Aoks schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:05:
Als ik het goed begrijp is het aantal cores minder belangrijk (ik dacht je voor rendering een zo sterk mogelijke processor moest hebben).
Ik hoef niet het budget op te maken, maar wil wel een sterke laptop hebben die even mee kan.
Een goede processor en een goede videokaart zijn beide belangrijk. Daarnaast is de kwaliteit van het scherm erg belangrijk.

Heb je de yoga pro 9 van Lenovo al eens bekeken?

Zag deze bij Coolblue :

https://www.coolblue.nl/zoeken?query=yoga+pro+9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Aoks schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:05:
Een goede processor en een goede videokaart zijn beide belangrijk. Daarnaast is de kwaliteit van het scherm erg belangrijk.

Zag deze bij Coolblue :

https://www.coolblue.nl/v...3458/933459/933456/933457

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aoks
Dank voor de tips zover. Die Yoga ziet er aantrekkelijk uit. Merk dat er veel geschreven (en gekocht) wordt over het merk Lenovo.
Bij verschillende merken kom ik nu uit rond de 2200-2500 euro en zit het hem meer in de details. Heb ik nog mooi geld over voor een docking/werkstation.

[ Voor 37% gewijzigd door Aoks op 03-09-2023 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Cinemaskoop schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:34:
[...]

Zag deze bij Coolblue :

https://www.coolblue.nl/v...3458/933459/933456/933457
Kan iemand mij helpen bevestigen of de M.2-opslag in deze laptop een M.2 SATA SSD of een M.2 NVMe SSD is? Ik heb de productspecificaties nagekeken, maar ik kon hierover geen duidelijke informatie vinden.
Er staat namelijk: Storage
1TB SSD M.2 2280 PCIe® 4.0x4 NVMe dus het lijkt wel NVMe te ondersteunen?

Het gaat overigens over de 83BY006UMH

De 83BY006QMH kan overigens ook, het enige verschil is volgens mij alleen 32gb vs 64gb en de rtx4060 vs rtx4060.

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

freestyler2 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:39:
[...]

Kan iemand mij helpen bevestigen of de M.2-opslag in deze laptop een M.2 SATA SSD of een M.2 NVMe SSD is? Ik heb de productspecificaties nagekeken, maar ik kon hierover geen duidelijke informatie vinden.

De 83BY006QMH kan overigens ook, het enige verschil is volgens mij alleen 32gb vs 64gb en de rtx4060 vs rtx4060.
Bol.com heeft overigens de 83BY005LMH wat vergelijkbaar is met de 83BY006QMH met als grootste nadeel dat die van Bol.com een edge-lit blacklight heeft ipv miniled

Is dat echt een groot nadeel - of scheelt dat alleen in de aanschafkosten?

[ Voor 3% gewijzigd door freestyler2 op 09-09-2023 15:45 ]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
freestyler2 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:39:
[...]

SATA wordt al jaren niet meer actief gebruikt door de bekende merken. De ssd in yoga pro 9 is NVME

MiniLED is beter maar ook stuk duurder. Vraag is of je dat nodig hebt want het LCD scherm in de yoga pro 9 heeft ook erg hoge specs zag ik. Je merkt het vooral in helderheid en in HDR weergave met de piek brightness
Pagina: 1