Hoog verbruik tijdens daluren met nieuwe slimme meter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heckhock
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-09-2023
Beste Tweakers-community,

Ik wil graag mijn recente ervaring delen en jullie advies vragen over een probleem dat ik heb ondervonden sinds we eind mei 2023 zonnepanelen hebben geïnstalleerd en een slimme meter hebben laten plaatsen. Het lijkt erop dat ons elektriciteitsverbruik tijdens de daluren onverwacht hoog is, en ik vraag me af of anderen soortgelijke problemen hebben gehad of wellicht ideeën hebben over wat er aan de hand kan zijn.

Hier is een overzicht van ons elektriciteitsverbruik voor de afgelopen maanden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdzjlckYaAk3gkBQ1xpCizX1diA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8t5m7JKVK6pNhpONnJSfH5Et.jpg?f=user_large

Wat me verontrust, is dat mijn man en ik overdag vanuit huis werken en we verwachten dat ons verbruik overdag hoger zou zijn dan 's nachts tijdens de daluren. We gebruiken apparaten zoals computers, verlichting en soms zelfs de wasmachine overdag. De daluren lopen van 23:00 tot 07:00 uur, dus het lijkt erop dat onze activiteiten overdag de normaaltarieven zouden moeten beïnvloeden, maar dat is niet het geval.

We hebben een lijst gemaakt van alle apparaten die 's nachts aanstaan, maar niets ongewoons gevonden.

Is er iemand die vergelijkbare ervaringen heeft gehad of suggesties heeft over wat er aan de hand kan zijn?

Alle hulp en suggesties worden zeer op prijs gesteld!

Groet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:50
Weekenden zijn ook daluren. Dat verklaart wellicht iets, maar het verschil is wel heel groot...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-05 13:45

D4NG3R

kiwi

:)

Stroom welke je opwekt en (direct) intern gebruikt vloeit niet langs de meter en zie je dus niet terug in de eindstand, natuurlijk wek je vooral tijdens de piekuren stroom op.

Dat i.c.m. het weekend zoals anderen al aangeven zou een prima verklaring kunnen zijn.

Overigens zijn dat heul erg lekkere standen, zo veel terug levering t.o.v. het verbruik. :Y

[ Voor 64% gewijzigd door D4NG3R op 01-09-2023 14:03 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:53
Heckhock schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:54:

Ik wil graag mijn recente ervaring delen en jullie advies vragen over een probleem dat ik heb ondervonden sinds we eind mei 2023 zonnepanelen hebben geïnstalleerd en een slimme meter hebben laten plaatsen. Het lijkt erop dat ons elektriciteitsverbruik tijdens de daluren onverwacht hoog is, en ik vraag me af of anderen soortgelijke problemen hebben gehad of wellicht ideeën hebben over wat er aan de hand kan zijn.

[Afbeelding]

Wat me verontrust, is dat mijn man en ik overdag vanuit huis werken en we verwachten dat ons verbruik overdag hoger zou zijn dan 's nachts tijdens de daluren. We gebruiken apparaten zoals computers, verlichting en soms zelfs de wasmachine overdag. De daluren lopen van 23:00 tot 07:00 uur, dus het lijkt erop dat onze activiteiten overdag de normaaltarieven zouden moeten beïnvloeden, maar dat is niet het geval.

We hebben een lijst gemaakt van alle apparaten die 's nachts aanstaan, maar niets ongewoons gevonden.

Is er iemand die vergelijkbare ervaringen heeft gehad of suggesties heeft over wat er aan de hand kan zijn?

Groet!
toon volledige bericht
Heb je in je lijst meegenomen dat het weekend volledig onder laag tarief valt? En neem ook mee dat je zonnepanelen overdag opwekken en dus je verbruik van hoog tarief veel meer zullen beinvloeden dan de laag tarieven (oftewel als je lampen overdag aan staan, valt dat gelijk met opwek van de zonnepanelen en zal de meter geen verbruik tellen)

[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 01-09-2023 14:02 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 12:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

D4NG3R schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:57:
Stroom welke je overdag opwekt en intern gebruikt vloeit niet langs de meter, vandaar dat het 'normale' verbruik zo laag lijkt, dat i.c.m. het weekend zoals anderen al aangeven zou dat een prima verklaring kunnen zijn.

Overigens zijn dat heul erg lekkere standen, zo veel terug levering t.o.v. het verbruik. :Y
Dit, denk ik...

Als je verder even augustus als voorbeeld pakt met 177 kwh en ongeveer 376 daluren, dan kom je gemiddeld uit op ongeveer 470 Watt verbruik per uur. Ga eens uit van 100 watt per uur aan standby verbruik, dan kom je met zo nu en dan een vaatwasser, was/droger en een oven al een heel eind in die richting.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Je hebt ongeveer de helft van de tijd laagtarief. Een groot deel daarvan slaap je, maar je wekt maar op 2 van die laagtarief dagen energie op. De rest is avond/nachtverbruik.

Hier is het dalverbruik ook hoger dan normaalverbruik.

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 01-09-2023 14:07 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:03

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Heckhock schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:54:

[Afbeelding]

Groet!
toon volledige bericht
Is dat gevoelsmatig of had je voor de slimme meter ook al een overzicht van je verbruik? Want het kan ook psychologisch zijn, in de zin van dat het nu inzichtelijk is en 'tegenvalt'

Maar meten is weten lijkt mij. Ik zie niet heel gekke dingen tbh ivm teruglevering

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 13:24
Je moet de gegevens van je zonnepanelen erbij pakken, aan de hand van alleen de meterstanden kun je geen conclusies verbinden, want dankzij je panelen zegt dat niets meer over je eigen gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heckhock
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-09-2023
D4NG3R schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:57:
Stroom welke je opwekt en (direct) intern gebruikt vloeit niet langs de meter en zie je dus niet terug in de eindstand, natuurlijk wek je vooral tijdens de piekuren stroom op.

Dat i.c.m. het weekend zoals anderen al aangeven zou een prima verklaring kunnen zijn.

Bedankt voor je hulp, wat je zegt lijkt te kloppen! Ik was in de war omdat ik dacht dat het verbruik en hetgeen dat opgewekt wordt, afzonderlijk werd geregistreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-05 13:45

D4NG3R

kiwi

:)

Meten is inderdaad weten, om even een idee te geven pak ik 10 juli uit mijn systeem er bij:

19.2kWh opgewekt waarvan 10.8kWh teruggeleverd (0 dal)

21.1kWh gebruikt

Dalconsumptie van de leverancier: 5.94kWh
Piekconsumptie van de leverancier: 6.77kWh

Het daadwerkelijke piekverbruik is op die dag meer dan 2x zo hoog geweest dan het dalverbruik (15,17kWh vs 5,94kWh), maar op de eindrekening zouden ik enkel die 6,77kWh vs 5,94kWh zien en de teruglevering. De overige opgewekte stroom (8.4kWh) is intern opgesnoept zonder dat het ooit langs de meter is gekomen.

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 01-09-2023 14:55 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1