Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-06 10:51
Heb net een nieuwe PC in elkaar gezet (als noob met een beetje kennis)
)Ik heb een rood lampje (foto) van de dram op mijn moederbord branden.
gigabyte b650 gaming x ax (REV1.2)

Ik heb al 2 verschillende ram gebruikt.

4 ram slots (vol) geprobeerd.
1 slot (dichtste bij cpu) geprobeerd
1 slot (2de van de cpu) geprobeerd

Coolpasta vervangen

En nog steeds dram lampje.

iemand een idee?

Ik zag voor de power van de CPU en 8 en een 4 pin connector, volgens medewerker van Alternate was de 6 pin alleen genoeg. (een 4pin heb ik niet in huis) Kan het daar ergens aanliggen?

[ Voor 19% gewijzigd door kampers op 01-09-2023 13:06 ]

Live op Twitch . Mijn YouTube Kanaal iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:26
Welk ram is het?

Probeer eens om je moederbord bios te updaten met de Q-flash plus optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Volgens de handleiding gaat er dan inderdaad iets mis met het geheugen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf2ODhz-ArPOvohgonXhhf0iJTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IegxjZsKKjsmIoluCvUM0OJ2.png?f=fotoalbum_large

Volgens dezelfde handleiding kun je met 2 sticks het beste sloten A2 en B2 gebruiken.

Welk RAM gebruik je? Gebruik je een XMP profiel? Werkt het systeem verder wel normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:39
Al eens maar 1 stick geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Anton.net schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:08:
Welk ram is het?

Probeer eens om je moederbord bios te updaten met de Q-flash plus optie
Corsair 32 GB DDR5-5600 Kit
https://www.alternate.be/...ugen/html/product/1867486

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

TS heeft het met 1 stick op beide kanalen geprobeerd, maar de vraag die ik heb, is dat steeds dezelfde stick geweest?

Zo niet wel dan kan hij natuurlijk single dimm met dezelfde defecte dimm getest hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2023 13:26 . Reden: Zin klopte logisch niet :D ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
ja 1 stick slot dichtste bij cpu,
1 stick 2de slot,
4 sticks,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
alex3305 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:08:
Volgens de handleiding gaat er dan inderdaad iets mis met het geheugen:

[Afbeelding]

Volgens dezelfde handleiding kun je met 2 sticks het beste sloten A2 en B2 gebruiken.

Welk RAM gebruik je? Gebruik je een XMP profiel? Werkt het systeem verder wel normaal?
nieuwe build, dus doet niets. (nog geen windows enz) buiten dat fans, gpu en cpu cooler draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Nu online
kampers schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:13:
[...]

nieuwe build, dus doet niets. (nog geen windows enz) buiten dat fans, gpu en cpu cooler draait.
Dan zou ik sowieso starten om met Q-Flash een BIOS / UEFI update uit te voeren. Dan sluit je dat in ieder geval uit. Wat @Verwijderd zegt is ook nog interessant. Heb je maar 1 reepje geprobeerd of beide reepjes? Het kan namelijk zijn dat een van beide reepjes kapot is.

Daarnaast staat niet precies het geheugen wat jij hebt op de QVL. Het is dus geen zekerheid dat dit zomaar werkt. Alhoewel het in 99% van de gevallen wel zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:11:
[...]

TS heft het met 1 stick op beide kanalen geprobeerd, maar de vraag die ik heb, is dat steeds dezelfde stick geweest?

Zo niet wel dan kan hij natuurlijk single dimm met dezelfde defecte dimm getest hebben.
Eens een andere stick geprobeert, nu brand de VGA lampje, eens zoeken wat dat is
Edit: ik dacht al dat het de GPU was, maar die is gewoon goed aangesloten.

Edit 2, ik krijg ook beeld nu. Dus dat zal waarschijnlijk iets met drivers ofzo temaken hebben?

[ Voor 16% gewijzigd door kampers op 01-09-2023 13:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt een AM5 systeem, maw een ingebouwde GPU.

Test het systeem eerst zonder de discrete GPU in te bouwen (haal hem eruit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:24:

Test het systeem eerst zonder de discrete GPU in te bouwen (haal hem eruit).
Straks eens proberen. Ben nu Windows aan het installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Nu online
Wat was nu het probleem? Misschien handig om te delen voor anderen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
alex3305 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:30:
Wat was nu het probleem? Misschien handig om te delen voor anderen ;).
Ja dat ging ik nog delen als alle “problemen” opgelost zijn.

De Dram lampje, was opgelost met een andere stick.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

kampers schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:30:
[...]

Straks eens proberen. Ben nu Windows aan het installeren
Dan hoef je dat ook niet meer te proberen.

Je hebt vier geheugensticks?

Dan kan je 1 voor 1 alle stick proberen. Kans dat er drie kapot zijn is klein, dus dan zou je twee werkenden moeten kunnen vinden en dual channel draaien.

Als alles stabiel loopt met twee sticks kan je BIOS flashen, AMD verbetert continu geheugen support en het is best mogelijk dat die laatste stick gewoon iets kritischer is en met een BIOS update alsnog werkt.

In ieder geval niet je BIOS updaten als je systeem niet stabiel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:33:
[...]

Dan hoef je dat ook niet meer te proberen.

Je hebt vier geheugensticks?

Dan kan je 1 voor 1 alle stick proberen. Kans dat er drie kapot zijn is klein, dus dan zou je twee werkenden moeten kunnen vinden en dual channel draaien.

Als alles stabiel loopt met twee sticks kan je BIOS flashen, AMD verbetert continu geheugen support en het is best mogelijk dat die laatste stick gewoon iets kritischer is en met een BIOS update alsnog werkt.

In ieder geval niet je BIOS updaten als je systeem niet stabiel draait.
Vanaf ik een 2de ram erin prik (welke dan ook) in de 4de slot alleen geprobeerd. Dan boot de PC niet meer.

Edit: mijn Bios eens Updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat dit met aankoopadvies te maken heeft weet ik niet. Schopje naar PMG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:24:
Oh? Voor zover ik weet zit dit al meer dan een decennium niet meer op het moederbord maar ingebakken in de cpu (mits een met een iGPU).

[ Voor 27% gewijzigd door br00ky op 01-09-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
br00ky schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:17:
Wat dit met aankoopadvies te maken heeft weet ik niet. Schopje naar PMG.
heb dit topic aangemaakt via productpagina via de site, via "vragen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan krijg je een popup met dropdown menu waar je wel even het juiste subforum moet selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
br00ky schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:52:
Dan krijg je een popup met dropdown menu waar je wel even het juiste subforum moet selecteren.
oke, my bad dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

br00ky schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:20:
[...]

Oh? Voor zover ik weet zit dit al meer dan een decennium niet meer op het moederbord maar ingebakken in de cpu (mits een met een iGPU).
Ja maar vrijwel alle AM5 CPUs hebben een iGPU, itt AM4.

Er staat op dit moment geen enkele AM5 cpu in de pricewatch zonder iGPU! Je kan op dit moment dus veilig aannemen dat als iemand een AM5 moederbord heeft je kan testen zonder dGPU. Het moederbord heeft ook gewoon de daarvoor benodigde aansluitingen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
ik heb net mijn bios geüpdatet naar de laatste versie van 16aug.
Mijn PC boot alleen als ik mijn 1 latje 16gb ram, in slot A2 steek.
in elke andere slot boot de pc niet.
Ook word er maar 1 NVME gevonden als ik naar "mijn pc gaat"
toen in windows wou installeren zag hij er wel 2.
wel aangesloten op M2B en M2C

ideeën? @Verwijderd

[ Voor 14% gewijzigd door kampers op 01-09-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kampers schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:38:
ik heb net mijn bios geüpdatet naar de laatste versie van 16aug.
Mijn PC boot alleen als ik mijn 1 latje 16gb ram, in slot A2 steek.
in elke andere slot boot de pc niet.
Ook word er maar 1 NVME gevonden als ik naar "mijn pc gaat"
toen in windows wou installeren zag hij er wel 2.
wel aangesloten op M2B en M2C

ideeën? @Verwijderd
Lastig verhaal, vooral omdat er maar 1 dimm slot werkt.

Normaal zou ik zeggen check je socket op beschadigingen als er random geheugenkanalen en pci-e lanes niet werken.

Maar dan zou je ook verwachten dat beide dimslots op hetzelfde kanaal werken en niet maar 1 slot.

Heb je 100% gecheckt dat het echt fout gaat en dat je systeem niet het geheugen aan het trainen is? Dat wil de eerste keer bij een AM5 systeem nog wel eens lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:51:
[...]

Heb je 100% gecheckt dat het echt fout gaat en dat je systeem niet het geheugen aan het trainen is? Dat wil de eerste keer bij een AM5 systeem nog wel eens lang duren.
Geen idee wat je hiermee bedoeld (noob op dat gebied). Als ik mijn ram versteek van 2 naar 1of3of4 power ik het systeem en boot hij niet. fans draaien wel enz. maar ook geen rgb. althans niet binnen de minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arades
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 01-11-2023
Ik wil dit topic niet hijacken maar ik heb net hetzelfde probleem. Zelfde MB en zelfde ram. Mijn build was wel af en alles draaide perfect. Gisteren afgesloten en vandaag willen opstarten maar enkel het lampje VH dram brand nog. Fans draaien en ram ligt op maar geen beeld.

Ik heb de sticks 1 voor 1 getest in A2 slot maar krijg telkens hetzelfde en ik heb geen andere ramstick liggen. Geen idee hoe dit nu plots komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, als je het geheugen verandert, dan traint het moederbord op het geheugen om de timings goed te krijgen. Dat kan de eerste keer keer opstarten nadat je iets hebt veranderd aan het geheugen wel 5 minuten duren!

Sommige moederborden zijn ook heel picky in welke slots je het geheugen stopt en van Gigabyte heb ik gelezen (maar nooit zelf meegemaakt) dat er borden zijn waar de training niet helemaal goed gaat en je als je het geheugen verandert je de CMOS moet clearen.

Een test plan zou zijn:
  • haal de werkende dimm uit slot A2 en stop 1 voor 1 de andere dimms in dit slot, reset cmos en start de computer op en wacht een paar minuten of het werkt. Heb je twee dimms die zo werken?
  • Zo ja, neem die twee werkende dimms en stop ze in A2 en B2, reset CMOS en start opnieuw op. Geef de computer de tijd om op te starten. (10 minuten wachten voor de zekerheid.
Ik kwam dit probleem vaker tegen op reddit met dit moederbord, blijkbaar is het kritisch met geheugen. Heb je de mogelijkheid om te testen met QVL geheugen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:11:
Ok, als je het geheugen verandert, dan traint het moederbord op het geheugen om de timings goed te krijgen. Dat kan de eerste keer keer opstarten nadat je iets hebt veranderd aan het geheugen wel 5 minuten duren!

Sommige moederborden zijn ook heel picky in welke slots je het geheugen stopt en van Gigabyte heb ik gelezen (maar nooit zelf meegemaakt) dat er borden zijn waar de training niet helemaal goed gaat en je als je het geheugen verandert je de CMOS moet clearen.

Een test plan zou zijn:
  • haal de werkende dimm uit slot A2 en stop 1 voor 1 de andere dimms in dit slot, reset cmos en start de computer op en wacht een paar minuten of het werkt. Heb je twee dimms die zo werken?
  • Zo ja, neem die twee werkende dimms en stop ze in A2 en B2, reset CMOS en start opnieuw op. Geef de computer de tijd om op te starten. (10 minuten wachten voor de zekerheid.
Ik kwam dit probleem vaker tegen op reddit met dit moederbord, blijkbaar is het kritisch met geheugen. Heb je de mogelijkheid om te testen met QVL geheugen?
Heb mijn pc eens ne tijd laten aanstaan. En nu herkent hij de 4 latjes.

Wel steeds nog maar 1 nvme. Misschien eens van plaats wisselen?

In bios ziet hij er wel 2. In Windows niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor die NVME stick moet je even de handleiding checken. Misschien deelt die PCI lanes met SATA of iets anders en moet je een bios instelling wijzigen.

Heb je XMP/EXPO ook aangezet in het BIOS? Let op dat dit met 4 sticks kan falen en dan moet je handmatig de max snelheid zoeken dat alles werkt.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:57:
[...]

Ja maar vrijwel alle AM5 CPUs hebben een iGPU, itt AM4.

Er staat op dit moment geen enkele AM5 cpu in de pricewatch zonder iGPU! Je kan op dit moment dus veilig aannemen dat als iemand een AM5 moederbord heeft je kan testen zonder IGPU. Het moederbord heeft ook gewoon de daarvoor benodigde aansluitingen.
I stand corrected. Die had ik even gemist :X. Aansluitingen op het moederbord zeggen immers niks, daar had je bij de vorige generaties weinig aan zonder APU :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:21:
Voor die NVME stick moet je even de handleiding checken. Misschien deelt die PCI lanes met SATA of iets anders en moet je een bios instelling wijzigen.

Heb je XMP/EXPO ook aangezet in het BIOS? Let op dat dit met 4 sticks kan falen en dan moet je handmatig de max snelheid zoeken dat alles werkt.
Dit heb ik net gedaan, dan duurde het weer even tot het systeem in windows kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerjaaaaan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:07
Waar in Windows zie je maar 1 NVME? In de verkenner?
Het kan zijn dat er geen Volume op de schijf staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
gerjaaaaan schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:38:
Waar in Windows zie je maar 1 NVME? In de verkenner?
Het kan zijn dat er geen Volume op de schijf staat.
Ja in de verkenner.

Heb net gigabyte control center geïnstalleerd, en nu een hoop drivers aant installeren. Daarna eens zien wat dat zegt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerjaaaaan
  • Laatst online: 12:07
Als je in het start menu zoekt naar computerbeheer en dan schijf beheer aanklikt zie je als het goed is Schijf 0 en Schijf 1. Waarvan 1 schijf geen partities heeft (zwarte balk aan de bovenkant).
Dan kun je met rechtermuisklik een volume maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Scherp @gerjaaaaan , ik ging er ten onrechte vanuit dat de schijf niet in diskmgmt.msc verscheen.

Nu de rest werkt, heb jij waarschijnlijk het juiste idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arades
Arades schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:09:
Ik wil dit topic niet hijacken maar ik heb net hetzelfde probleem. Zelfde MB en zelfde ram. Mijn build was wel af en alles draaide perfect. Gisteren afgesloten en vandaag willen opstarten maar enkel het lampje VH dram brand nog. Fans draaien en ram ligt op maar geen beeld.

Ik heb de sticks 1 voor 1 getest in A2 slot maar krijg telkens hetzelfde en ik heb geen andere ramstick liggen. Geen idee hoe dit nu plots komt
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe lang wacht je? Zoals gezegd kan zo 5 minuten of meer duren en dan lijkt het alsof pc niets doet.

Cmos reset geprobeerd voor je met nieuwe geheugen combi opstart? (Niet alleen de batterij eruit, maar clear cmos jumper enkele seconden op de pin (of schroevendraaier als het pads zijn op dit moederbord)

Als hij opstart, bios in en xmp/expo aanzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arades
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:18:
[...]

Hoe lang wacht je? Zoals gezegd kan zo 5 minuten of meer duren en dan lijkt het alsof pc niets doet.

Cmos reset geprobeerd voor je met nieuwe geheugen combi opstart? (Niet alleen de batterij eruit, maar clear cmos jumper enkele seconden op de pin (of schroevendraaier als het pads zijn op dit moederbord)

Als hij opstart, bios in en xmp/expo aanzetten!
Bij mij werkte wel alles normaal gisteren en de afgelopen dagen en dat vind ik zo raar. Alles was ingesteld, nergens problemen gehad.

Ik heb de cmos batterij eruit gehaald voor 5 mins en de pins verbonden. Uiteindelijk is die toch in bios kunnen starten en dan xmp/expo aangezet. Opgeslagen en heel lang gewacht en uiteindelijk in Windows opgestart.

Ik snap er geen bal van hoe dit kan. Zou er iets met mijn ram geheugen zijn? Kan ik dat ergens testen op fouten ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kampers
gerjaaaaan schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:50:
Als je in het start menu zoekt naar computerbeheer en dan schijf beheer aanklikt zie je als het goed is Schijf 0 en Schijf 1. Waarvan 1 schijf geen partities heeft (zwarte balk aan de bovenkant).
Dan kun je met rechtermuisklik een volume maken!
Top. Opgelost 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Arades schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:37:
[...]

Ik snap er geen bal van hoe dit kan. Zou er iets met mijn ram geheugen zijn? Kan ik dat ergens testen op fouten ofzo?
Je kan een boot usbstick met memtest maken en die runnen.
Als dat stabiel is, is het erg onwaarschijnlijk dat het geheugen het probleem is.

Kijk het even aan of de computer random weer niet boot. Het heeft geen zin te speculeren als hij vanaf nu gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Iedereen bedankt voor de hulp.

De oplossing was dus, kijken in welke slot de PC boot met 1 stick ram en misschien ook een andere stick ram proberen. En dan 1 voor 1 de stick toevoegen en gewoon wachten tot het systeem de ram sticks herkent. (Ik wist niet dat dit een “ding” was)

En de m.2 in computerbeheer ff volume aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arades
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:05:
[...]

Je kan een boot usbstick met memtest maken en die runnen.
Als dat stabiel is, is het erg onwaarschijnlijk dat het geheugen het probleem is.

Kijk het even aan of de computer random weer niet boot. Het heeft geen zin te speculeren als hij vanaf nu gewoon werkt.
Memtest laten lopen en na 3u afgelopen. Op alles gepasseerd en 0 errors gevonden. Bedankt voor de assistentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Als ik mijn EXPO aanzet, krijg ik regelmatig een Blue screen, en games die crashen.
Nu zou je die ram frequency noraal gezien kunnen aanpassen, zodat het wat stabieler loopt. Maar ik die zie optie nergens in mijn Bios.
Ik heb ook al een nieuwe Bios dan de standaard.

iemand een idee?

Edit: paar fotos

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noKgKqS4yezrKgeF2xso-Q4krXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50RWrFktwAT3ns3mxjdhA0cX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkmNgg9GVdS06daydYZf0D42gAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyJymH12TDVP2q99wbHjwrCe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door kampers op 14-06-2025 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Nu online
Komt waarschijnlijk doordat je met 4 memory modules maar tot 3600MT/s kan.

Max Memory Speed
2x1R
DDR5-5200
2x2R
DDR5-5200
4x1R
DDR5-3600
4x2R
DDR5-3600

https://www.amd.com/en/pr.../amd-ryzen-7-7800x3d.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Hell-Slave schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:15:
Komt waarschijnlijk doordat je met 4 memory modules maar tot 3600MT/s kan.

Max Memory Speed
2x1R
DDR5-5200
2x2R
DDR5-5200
4x1R
DDR5-3600
4x2R
DDR5-3600

https://www.amd.com/en/pr.../amd-ryzen-7-7800x3d.html
Dus eigenlijk beetje waste of money geweest?
En best dus terug op standaard zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-07 11:46

SpamLame

niks

kampers schreef op zondag 15 juni 2025 @ 01:39:
[...]

Afh waarvoor je gekozen hebt voor deze specifieke setup maybe
Ja tenzij dat hoger lager is dan hierboven aangeven.
Heb je zoveel ram niet nodig , is 2 sticks verwijderen en expo draaien ook een optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Nu online
kampers schreef op zondag 15 juni 2025 @ 01:39:
[...]

Altijd eerst controleren wat je cpu aankan en dan daarop je memory op afstemmen.
Het is al een tijdje bekend dat met 4 geheugen modules je de geheugen controller meer belast en daardoor lagere snelheid en minder strakkere timing kan halen.
Dus een antwoord op je vragen: Ja. ;)
Pagina: 1