Videokaart defect binnen twee maanden. Recht op nieuwe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:33

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb op 17 juni van dit jaar een nieuwe videokaart gekocht voor 1149,- bij een Nederlandse webshop Dit is niet nodig. Helaas begon deze op 17 Augustus plots een zeer hoog geluid weer te geven alsof er een vliegtuig opsteeg bij lage temperaturen. Ik heb deze aangemeld als retour/rma waarop ik op 18 augustus een akkoord retourverzoek kreeg.

21 Augustus kreeg ik te horen dat hij ontvangen was en 23 Augustus kreeg ik een mail met daarin meegedeeld dat de afdeling retouren het probleem niet kan oplossen en deze naar de fabrikant gestuurd zal worden.
Beste,

We hebben je defecte artikel (met retournummer XXX) opgestuurd naar de fabrikant. Zij zullen de garantie voor je afwikkelen en het product repareren of vervangen.

Dit kan enige tijd in beslag nemen. Hoewel de meeste leveranciers hier circa 15 werkdagen voor nodig hebben kunnen wij helaas geen uitspraak doen over de definitieve behandeltijd.

Wij nemen contact met je op zodra de status wijzigt.
Ik heb daarop gevraagd of de videokaart niet gewoon omgeruild kan worden gezien de korte tijd dat ik deze heb kunnen gebruiken en het om een flink bedrag gaat van 1149,-. De reactie hierop was dat ze na een bepaalde periode genoodzaakt zijn de kaart op te sturen voor reparatie.
Helaas is ons proces zo ingericht dat wanneer de producten buiten een bepaalde periode vallen deze gerepareerd dienen te worden. Mijn collega's kijken altijd mee naar een passende oplossing, maar dat is niet altijd de oplossing die je gehoopt hebt. De leverancier kan er nog voor kiezen om je de kaart voor je te wisselen, dit kunnen we alleen niet toezeggen. We willen je daarom vragen om even geduld te hebben en de afhandeling van de retouraanvraag af te wachten.
Tot op heden is er nog steeds geen statusupdate te geven en blijft er alleen bekend "dat deze is opgestuurd ter reparatie"

Ik baal hier natuurlijk enorm van zeker omdat ik net voor het defect nog eens bijna €800,- uitgegeven heb bij deze shop. (Moederbord, processor, SSD).

Heb ik hier maar gewoon mee te dealen?

[ Voor 1% gewijzigd door Outerspace op 01-09-2023 13:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:10
Ja. Ze moeten de kans krijgen om product te repareren. Bedrag van videokaart is niet relevant

[ Voor 27% gewijzigd door Aschtra op 01-09-2023 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:56
Nee, je hebt geen "recht op nieuwe".
Als een product niet voldoet, heb je recht op gratis herstel.
Dat betekent doorgaans reparatie.

Dat is je "basis" recht.

Nu kan het zijn dat de verkoper je alsnog een nieuw product stuurt (te vervanging), maar dat recht heb je niet.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:30
Wel heb je het recht dat je geen overlast mag ondervinden van de tijd die het duurt om het product te herstellen. Dat kan bijv opgevangen worden door een leenproduct. Dat hoeft niet van hetzelfde niveau te zijn als je eigen product. Stel dat je een 4090 had opgestuurd voor reparatie, dan kan het best zo zijn dat je een 1600 als leentoestel krijgt.

Als verwacht wordt dat het product binnen 2 a 3 weken terug is, hoeft een leentoestel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:27
Waar het vooral op lijkt is dat je het te lang vind duren. Je wilt gewoon je PC kunnen gebruiken met een werkende videokaart. Of dat nou een nieuwe is, of je eigenste die gerepareerd is.

Je moet met de shop afspreken dat je een datum stelt aan de reparatie. Zoals ook hier te lezen:
https://www.consuwijzer.n...%20een%20simpel%20product.

En daarnaast moet je dus een actie bepalen die je uitvoert als het te lang duurt. Er is geen wettelijke gestelde termijn aan reparatie, dus die moet je met de shop afspreken. Je zal bijvoorbeeld stellen, per 14 sept wil ik mijn kaart retour. Anders hou ik jullie als webshop verantwoordelijk voor het niet hebben van de kaart. En dus wil ik dan een passende vervanging binnen 1 week. En dit moet de webshop dan ook goedkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10
GarBaGe schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:13:
Nee, je hebt geen "recht op nieuwe".
Als een product niet voldoet, heb je recht op gratis herstel.
Dat betekent doorgaans reparatie.

Dat is je "basis" recht.

Nu kan het zijn dat de verkoper je alsnog een nieuw product stuurt (te vervanging), maar dat recht heb je niet.
Ho ho ho. Als Consument mag jij bepalen wat er gedaan wordt. Als TS vervanging wil hebben mag hij dat eisen.
De verkoper mag/kan dat weerleggen als kosten extreem verschillend zijn. Stel in geval van TS is de PWM kabel kapot en daarom veel te hoge toeren draait is reparatie veel goedkoper als vervanging. En is vervanging niet gerechtvaardigd. Maar de keuze ligt bij TS. Alleen moet hij wel de winkel de kans/tijd geven om te bepalen wat er mis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
loki504 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:20:
[...]

Ho ho ho. Als Consument mag jij bepalen wat er gedaan wordt. Als TS vervanging wil hebben mag hij dat eisen.
De verkoper mag/kan dat weerleggen als kosten extreem verschillend zijn. Stel in geval van TS is de PWM kabel kapot en daarom veel te hoge toeren draait is reparatie veel goedkoper als vervanging. En is vervanging niet gerechtvaardigd. Maar de keuze ligt bij TS. Alleen moet hij wel de winkel de kans/tijd geven om te bepalen wat er mis is.
Nee hoor, ze gaan altijd eerst repareren, hier laatst ook een fijn akkefietje gehad. Ze gaan pas vervangen als de boel niet repareerbaar is, na 2 en soms zelfs 3 pogingen pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Vervanging kan een oplossing zijn, als die beschikbaar was geweest, had je die ook vast wel gekregen, zodat jij verder ook geen hinder ervaart van het opsturen van de videokaart naar de fabrikant. Mogelijk is de videokaart niet meer verkrijgbaar en wordt de videokaart daarom ter reparatie aangeboden bij de fabrikant. Wat je betaald hebt voor het product en wat je eerder aan producten hebt besteld doet daar niets aan af.

Sterker nog, zoals anderen ook al aangeven, dien je de winkel (webshop) wel tijd te gunnen om het probleem op te lossen. Als het te lang duurt (waar nog geen sprake van is) kan je altijd nog praten over vervanging van het product. Vervanging is geen recht, dat verkrijg je ook niet 'omdat je zoveel geld gespendeerd hebt'. Je hebt recht op een deugdelijk product, dat is iets heel anders en daar zet zo te lezen de webwinkel zich vooralsnog prima voor in.
Ik ben benieuwd waar je vandaan haalt dat de consument dat bepaalt voor de winkel. De winkel heeft de plicht jou als consument een deugdelijk product te leveren. Als blijkt dat het product niet deugdelijk is, heeft de winkel te zorgen dat het product weer wel deugdelijk wordt en voldoet aan de overeenkomst. Hoe dat gedaan wordt, dat is aan de winkel. Je kan een winkel niet verplichten om direct het product te vervangen. De winkel moet het immers ook wel kunnen vervangen, iets wat jij niet bepalen kunt voor de winkel. Pas wanneer de winkel de overeenkomst niet meer kan nakomen, wordt het een ander verhaal. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 01-09-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:26
[...]

Volgens mij is dat enkel in het geval dat een verkoper een andere oplossing biedt. Gratis reparatie of vervanging is een recht. In sommige gevallen zegt een verkoper ook wel eens, stuur maar terug en ik betaal terug. In geen van die gevallen is veel keuze. Refurbished leveren is echter geen keuze, die de verkoper zonder toestemming van de koper kan maken.

Ik zie dan ook graag bronnen waarbij duidelijk wordt dat je bij het recht op "gratis reparatie of vervanging" kan kiezen tussen reparatie of vervanging.

[ Voor 9% gewijzigd door Groentjuh op 01-09-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
CH4OS schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:26:
Vervanging kan een oplossing zijn, als die beschikbaar was geweest, had je die ook vast wel gekregen, zodat jij verder ook geen hinder ervaart van het opsturen van de videokaart naar de fabrikant. Mogelijk is de videokaart niet meer verkrijgbaar en wordt de videokaart daarom ter reparatie aangeboden bij de fabrikant. Wat je betaald hebt voor het product en wat je eerder aan producten hebt besteld doet daar niets aan af.

Sterker nog, zoals anderen ook al aangeven, dien je de winkel (webshop) wel tijd te gunnen om het probleem op te lossen. Als het te lang duurt (waar nog geen sprake van is) kan je altijd nog praten over vervanging van het product. Vervanging is geen recht, dat verkrijg je ook niet 'omdat je zoveel geld gespendeerd hebt'. Je hebt recht op een deugdelijk product, dat is iets heel anders en daar zet zo te lezen de webwinkel zich vooralsnog prima voor in.
[...]
Ik ben benieuwd waar je vandaan haalt dat de consument dat bepaalt voor de winkel. De winkel heeft de plicht jou als consument een deugdelijk product te leveren. Als blijkt dat het product niet deugdelijk is, heeft de winkel te zorgen dat het product weer wel deugdelijk wordt en voldoet aan de overeenkomst. Hoe dat gedaan wordt, dat is aan de winkel. Je kan een winkel niet verplichten om direct het product te vervangen. De winkel moet het immers ook wel kunnen vervangen, iets wat jij niet bepalen kunt voor de winkel. ;) Pas wanneer de winkel de overeenkomst niet meer kan nakomen, wordt het een ander verhaal.
De kaart lijkt me goed verkrijgbaar hoor. Het gaat om de Sapphire 7900xtx Nitro. Niet een kaart waarvan ik zoiets zou verwachten op zo'n korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tweakriez schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:34:
De kaart lijkt me goed verkrijgbaar hoor. Het gaat om de Sapphire 7900xtx Nitro. Niet een kaart waarvan ik zoiets zou verwachten op zo'n korte termijn.
Kijkend op de website van de winkel, zit er 8 dagen levertijd op. :) Dat is dus bijna net zo lang als gewoon de videokaart te laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
CH4OS schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:40:
[...]
Kijkend op de website van de winkel, zit er 8 dagen levertijd op. :) Dat is dus bijna net zo lang als gewoon de videokaart te laten repareren.
Nu misschien. Eerder was deze steeds een dag levertijd. Ik heb helaas van Sapphire meedere verhalen online gezien dat dit weken kan duren en men er ook niet vies van is een dagwaarde te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tweakriez schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:42:
Nu misschien. Eerder was deze steeds een dag levertijd. Ik heb helaas van Sapphire meedere verhalen online gezien dat dit weken kan duren en men er ook niet vies van is een dagwaarde te geven.
Dat zal moeten blijken wanneer Sapphire de videokaart niet kan repareren, maar dat is niet iets waar jij last van gaat krijgen. Dat is tussen de winkel en de fabrikant. Als dit terugkomt als oplossing vanuit de winkel, kun je daarna prima zeggen dat je gewoon een andere videokaart wilt, omdat de videokaart nog prima beschikbaar is. Maar geef de winkel eerst de gelegenheid om het product te herstellen.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 01-09-2023 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:54
[...]

Een dag waarde geven heb jij echter niets mee te maken, Sapphire kan er best voor kiezen de kaart te crediteren aan de webshop, maar deze moet jou dan gewoon het volledige aankoop bedrag terug geven of een andere kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
[...]

Blijkbaar in de tussentijd uitverkocht geraakt? Lijkt me sterk dat ze je na 2 maanden een of andere dagwaarde geven.... Ik zou even geduld hebben. Komt vanzelf goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Tja. Het is vooral zwaar zuur om zonder videokaart te zitten na zo'n korte tijd. Net een nieuw AM5 systeem samen gesteld, mooie nieuwe games die ik wil uittesten en dan gebeurd dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
CH4OS schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:26:

Ik ben benieuwd waar je vandaan haalt dat de consument dat bepaalt voor de winkel.
Dat staat gewoon in de wet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2023-07-01

Artikel 7:21 punt 1:
1Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:

a.aflevering van het ontbrekende;

b.herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;

c.vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
De koper mag in de basis dus vervanging eisen tenzij dit niet van de verkoper gevergd kan worden omdat het defect te gering is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dennism schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:48:
Dat staat gewoon in de wet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2017-10-10

Artikel 7:21 punt 1:

De koper mag in de basis dus vervanging eisen tenzij dit niet van de verkoper gevergd kan worden omdat het defect te gering is.
Doe de volgende keer alleen niet selectief citeren, de nuance heb je nu over het hoofd gezien:
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst
Het afgeleverde voldeed wel degelijk aan de overeenkomst; het product heeft immers 2 maanden prima kunnen werken. Het is dus niet zo, dat het product bij aflevering al niet voldeed aan de overeenkomst (zoals een DOA, of een ander product met mindere kwaliteiten/eigenschappen). Dat is waar dit stuk volgens mij over gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 01-09-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
CH4OS schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:52:
[...]
Doe de volgende keer alleen niet selectief citeren, de nuance heb je nu over het hoofd gezien:
[...]
Het afgeleverde voldeed wel degelijk aan de overeenkomst; het product heeft immers 2 maanden prima kunnen werken. Het is dus niet zo, dat het product bij aflevering al niet voldeed aan de overeenkomst (zoals een DOA, of een ander product met mindere kwaliteiten/eigenschappen). Dat is waar dit stuk volgens mij over gaat.
Die nuance heb ik niet over het hoofd gezien, die is hier immers normaal gesproken niet van toepassing, zie artikel 18a lid 2

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2023-07-01
In geval van een consumentenkoop wordt elk gebrek aan overeenstemming van de zaak met de overeenkomst als gevolg van een verkeerde installatie van de zaak beschouwd als het niet beantwoorden van het afgeleverde aan de overeenkomst, indien:

a.de installatie deel uitmaakt van de koop en werd uitgevoerd door de verkoper of onder diens verantwoordelijkheid;

b.de installatie door de koper werd gedaan en de verkeerde installatie te wijten was aan tekortkomingen in de installatie-instructies verstrekt door de verkoper, of door de verkoper of de leverancier van de digitale inhoud of digitale dienst in geval van een zaak met digitale elementen.

2Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak of de zaak met digitale elementen bij aflevering niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien de afwijking van hetgeen is overeengekomen zich binnen één jaar na aflevering openbaart, tenzij de verkoper anders aantoont of de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
@Segafreak83 @CH4OS @Groentjuh

https://www.ejure.nl/2013/01/consumentenkoop-iii/

2de kopje rechten van de koper.
Ik kan geen tekst kopiëren via de website.
Daarom ook een linkje naar de wet zelf.
https://wetten.overheid.n...z=2023-07-01&g=2023-07-01

@CH4OS maar de GPU voldoet toch ook niet aan de overeenkomst. Anders was reparatie/vervanging/ontbinding niet van toepassing.

[ Voor 16% gewijzigd door loki504 op 01-09-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:26
Als ik die bron lees, dan kom ik het volgende tegen:
In principe kunt u als koper kiezen voor herstel of vervanging. Maar bij deze keuze geldt wel een beperking. U kunt bijvoorbeeld geen vervanging eisen als reparatie goedkoper is. Ook kunnen er zich gevallen voordoen waarin het onmogelijk is voor de verkoper of van hem niet kan worden gevergd om het product te vervangen. Deze situatie zal zich bijvoorbeeld voordoen als het een product betreft dat niet meer geleverd wordt (zie: Ontbinding van de overeenkomst).
Dus kunt je inderdaad kiezen. Echter is het wel een keuze met beperkingen, waardoor je dus efficient geen keuze hebt. In dit geval zal de verkoper waarschijnlijk aandragen wat de fabrikant goedkoper vindt. Als dat reparatie is moet je het daar mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Groentjuh schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:47:
[...]

Als ik die bron lees, dan kom ik het volgende tegen:

[...]

Dus kunt je inderdaad kiezen. Echter is het wel een keuze met beperkingen, waardoor je dus efficient geen keuze hebt. In dit geval zal de verkoper waarschijnlijk aandragen wat de fabrikant goedkoper vindt. Als dat reparatie is moet je het daar mee doen.
Dus zoals ik al zij. Mits kosten niet veel verschillen.

Uiteraard een nieuwe GPU eisen omdat er een kabel breuk bij de fans is is overdreven. Maar moet alles vervangen worden met EU uurloon dan kom je er al snel boven.
En als ik zag wat voor kosten Samsung/reparateur maakt bij het vervangen van een lcd paneel dan heb je die keuze best wel snel. Een lcd scherm van 290/300 euro werd 600 euro aan reparatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:31
CH4OS schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:52:
[...]
[...]
Je legt de wet hier totaal verkeerd uit. Met "het afgeleverde" wordt niets anders bedoeld dan hetgeen is afgeleverd. Een videokaart die binnen 2 maanden kapot gaat ("het afgeleverde") voldoet niet aan de overeenkomst (want er had een videokaart geleverd moeten worden die langer dan 2 maanden mee zou gaan) en dus kan je (naar eigen keuze) herstel of vervanging eisen.
Als (zoals jij bepleit) dat artikel alleen over DOA gaat dan is er geen enkel ander wetsartikel dat de niet-DOA situatie dekt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
DOA is volgens mij een term die in geen enkel wetboek voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:18
loki504 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:37:
@Segafreak83 @CH4OS @Groentjuh

https://www.ejure.nl/2013/01/consumentenkoop-iii/

2de kopje rechten van de koper.
Ik kan geen tekst kopiëren via de website.
Daarom ook een linkje naar de wet zelf.
https://wetten.overheid.n...z=2023-07-01&g=2023-07-01

@CH4OS maar de GPU voldoet toch ook niet aan de overeenkomst. Anders was reparatie/vervanging/ontbinding niet van toepassing.
Met deze redenatie is reparatie onder garantie nooit en te nimmer meer van toepassing. Altijd vervangen voor een nieuw exemplaar..

[ Voor 38% gewijzigd door Gadgeteer op 05-09-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Gadgeteer schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:23:
[...]

Met deze redenatie is reparatie onder garantie nooit en te nimmer meer van toepassing. Altijd vervangen voor een nieuw exemplaar..
Tenzij reparatie makkelijk en goedkoop is. Een PWM kabeltje solderen op een RTX 4090 is een fractie van wat vervanging kost. Maar op bv een gt 730 van 70/80 euro vervanging wel weer te rechtvaardigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Ik heb toch maar weer even gemaild. Goedkeuring voor retour was op 18 augustus. Tot nu toe geen verdere info behalve dat hij opgestuurd is naar de leverancier. Ik heb gevraagd of er anders een leen apparaat beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:18
loki504 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:55:
[...]

Tenzij reparatie makkelijk en goedkoop is. Een PWM kabeltje solderen op een RTX 4090 is een fractie van wat vervanging kost. Maar op bv een gt 730 van 70/80 euro vervanging wel weer te rechtvaardigen.
Ik geef je gelijk hoor, vind alleen dat de regels altijd vreselijk irritant worden opgesteld, zodat verschillende interpretaties mogelijk zijn. Men wordt geacht de wet te kennen maar deze is zo opgesteld dat je er alle kanten mee op kan :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Gadgeteer schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:17:
[...]

Ik geef je gelijk hoor, vind alleen dat de regels altijd vreselijk irritant worden opgesteld, zodat verschillende interpretaties mogelijk zijn. Men wordt geacht de wet te kennen maar deze is zo opgesteld dat je er alle kanten mee op kan :s
Klopt maar als hij zegt dat je in de basis alleen recht heb op reparatie dan klopt dat niet. Ik zelf doen daar ook zelf 9/10 niet zo heel moeilijk om. En het is ook logisch dat bepaalde wetten wat ruimte hebben. Je wilt immers niet dat mensen hun koelkast omwisselen omdat er een lampje stuk is gegaan na 1 jaar. Maar je wilt wel de consumenten beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Tweakriez schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:05:
Ik heb toch maar weer even gemaild. Goedkeuring voor retour was op 18 augustus. Tot nu toe geen verdere info behalve dat hij opgestuurd is naar de leverancier. Ik heb gevraagd of er anders een leen apparaat beschikbaar is.
Communicatie valt me heel erg tegen bij de shop. Nog geen antwoord ontvangen op mijn mail over een status update van 31 augustus en op die van vanochtend ook niet.
Ik koos juist steeds voor de webshop in het verleden omdat ik goede communicatie ervaarde en belangrijk vind. Ik denk dat ik in de toekomst bij een andere partij mijn geld ga uitgeven.

Zoiezo erg irritant dat men geen telefoonnummer heeft. Maar als dan de communicatie per mail ook zo ondermaats is...

[ Voor 7% gewijzigd door Tweakriez op 05-09-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Tweakriez schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:00:
Mijn vraag
Ik heb op 17 juni van dit jaar een nieuwe videokaart gekocht voor 1149,- bij een Nederlandse webshop
A. Is de videokaart elders te koop voor dit bedrag?

B. Kun je uitleggen hoe je bent geïnformeerd over je recht om de koop te herroepen?

Herroeping is een bevoegdheid waarop doorgaans binnen 14 dagen na aflevering een beroep moet worden gedaan, maar veel webshops voldoen niet aan de eis om consumenten juist te informeren.

Het gevolg daarvan is dat die consument vrij regelmatig de koop ook na 14 dagen nog kan herroepen en de verkoper alle eventuele schade draagt. Uiteraard heb je alleen iets aan dit alternatief voor herstel of vervanging, als je de videokaart (elders) of een voor jou geschikt alternatief voor (ongeveer) dit bedrag opnieuw kunt aanschaffen.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Tweakriez schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:13:
[...]
Zoiezo erg irritant dat men geen telefoonnummer heeft.
Natuurlijk heeft een webshop dat wel. Dit klinkt al alsof de webshop je onjuist heeft geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Normaliter binnen 2 uur... nu al dagen geen reactie meer en na de mail van vanochtend ook nog niet.
Blijkbaar vinden ze me een lastige klant en heeft men geen zin om mij te antwoorden. Of ze gaan op de fles...

De sapphire Nitro+ is ook bij o.a. Amazon.nl en Sicomputers voor minder dan de door mij betaalde 1149,- te krijgen.

Ik hoef al niet eens mee per se deze kaart. Heb het liefst mijn geld terug en koop dan wel bij een andere zaak een kaart.

Had nog getwijfeld om mijn cpu, moederbord en SSD terug te sturen die ik onlangs bij ze besteld heb maar vond dat niet netjes. Nu spijt van.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 06-09-2023 20:41 . Reden: Afbeeldingen in mo-tags gezet ivm zichtbare naam winkel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Laatst online: 19:15

LankHoar

Langharig tuig

Zou nog eens per mail vragen om een duidelijke tijdslijn van levering van een werkende kaart (zelfde gerepareerd, dan wel vervangende nieuwe), en vragen om binnen 1 werkdag reactie gezien ze zelf 2u noemen. Krijg je dan nog geen reactie, dan zou ik ontbinden en geld terug eisen op rekening X binnen 7 dagen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
LankHoar schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:16:
Zou nog eens per mail vragen om een duidelijke tijdslijn van levering van een werkende kaart (zelfde gerepareerd, dan wel vervangende nieuwe), en vragen om binnen 1 werkdag reactie gezien ze zelf 2u noemen. Krijg je dan nog geen reactie, dan zou ik ontbinden en geld terug eisen op rekening X binnen 7 dagen.
Gedaan. Heb er een hard hoofd in. Heb online veel dergelijke verhalen gelezen over de shop ondertussen. Men communiceert over het algemeen prima, totdat er klachten zijn. Dan stopt de communicatie en kan het weken duren voordat er meestal een onbevredigend antwoord komt zoals proberen af te schepen met een gedeeltelijke vergoeding of een niet vergelijkbaar product.

Ze hebben geen telefoonnummer, geen chat, alleen mail. En een Pop-up store aan de andere kant van het land... niet echt consument vriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Laatst online: 19:15

LankHoar

Langharig tuig

Tweakriez schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:19:
[...]

Gedaan. Heb er een hard hoofd in. Heb online veel dergelijke verhalen gelezen over de shop ondertussen. Men communiceert over het algemeen prima, totdat er klachten zijn. Dan stopt de communicatie en kan het weken duren voordat er meestal een onbevredigend antwoord komt zoals proberen af te schepen met een gedeeltelijke vergoeding of een niet vergelijkbaar product.

Ze hebben geen telefoonnummer, geen chat, alleen mail. En een Pop-up store aan de andere kant van het land... niet echt consument vriendelijk.
Dan volgt dagvaarding. Dat is dan de enige mogelijkheid nog lijkt me.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Nu krijg ik ineens wel antwoord. Helaas weer een generiek ogend weinig inhoudelijk antwoord.

Hartelijk dank voor je mail.

Wat jammer dat je nog geen duidelijk beeld hebt over waar jouw videokaart zich nu bevindt. We hebben de videokaart opgestuurd naar de leverancier en zijn nu afhankelijk van de updates die wij krijgen van de leveranciers. Het is voor ons daarom niet mogelijk een exacte tijdlijn te schetsen over de retourafhandeling. We begrijpen dat dit ontzettend frustrerend is en bieden onze excuses aan voor het ongemak.

We houden je uiteraard op de hoogte. Zodra we meer informatie hebben over de ontwikkelingen van de leverancier nemen we contact met je op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Was dit bedoeld als antwoord op mijn vragen? Als je mij niet tagged of quote, dan is het mij onduidelijk of het om mijn vragen ging. Daarbij zie ik het ook vrij laat.

Wat betreft vraag (A) is dit niet wat ik bedoel. Je hebt een bestelproces doorlopen en daarbij moet je ook informatie op een duurzame gegevensdrager hebben ontvangen. Kun je uitleggen welke informatie je hebt ontvangen tijdens het bestelproces?

Als ik het me goed herinner heeft @fopjurist met deze verkoper zo'n driekwart jaar geleden ook gecorrespondeerd, maar daar kan ik naast zitten:

fopjurist in "Webshop wilt GPU niet retourneren"

Als dat dezelfde verkoper is én de essentiële informatie wordt op dezelfde manier (namelijk niet) verstrekt, dan kun je waarschijnlijk herroepen:

UltraInstinct in "Webshop wilt GPU niet retourneren"

Wacht even tot @fopjurist bevestigt of ontkent of dit dezelfde verkoper is.

Beantwoord in de tussentijd dezelfde vragen C t/m H:

C) Ben je consument in Nederland? (Waarschijnlijk wel)
D) Ben je woonachtig in hetzelfde land als waar de webshop is gevestigd?
E) Heb je de voorwaarden, de termijn voor en wijze waarop herroeping moet plaatsvinden ontvangen?
F) Hoe heb je de voorwaarden ontvangen? Als een link, als een PDF, op papier, anders?
G) Wanneer heb je de voorwaarden voor herroeping ontvangen?
H) Heb je ook het modelformulier voor herroeping ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Real schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:03:
[...]

Was dit bedoeld als antwoord op mijn vragen? Als je mij niet tagged of quote, dan is het mij onduidelijk of het om mijn vragen ging. Daarbij zie ik het ook vrij laat.

Wat betreft vraag (A) is dit niet wat ik bedoel. Je hebt een bestelproces doorlopen en daarbij moet je ook informatie op een duurzame gegevensdrager hebben ontvangen. Kun je uitleggen welke informatie je hebt ontvangen tijdens het bestelproces?

Als ik het me goed herinner heeft @fopjurist met deze verkoper zo'n driekwart jaar geleden ook gecorrespondeerd, maar daar kan ik naast zitten:

fopjurist in "Webshop wilt GPU niet retourneren"

Als dat dezelfde verkoper is én de essentiële informatie wordt op dezelfde manier (namelijk niet) verstrekt, dan kun je waarschijnlijk herroepen:

UltraInstinct in "Webshop wilt GPU niet retourneren"

Wacht even tot @fopjurist bevestigt of ontkent of dit dezelfde verkoper is.

Beantwoord in de tussentijd dezelfde vragen C t/m H:

C) Ben je consument in Nederland? (Waarschijnlijk wel)
D) Ben je woonachtig in hetzelfde land als waar de webshop is gevestigd?
E) Heb je de voorwaarden, de termijn voor en wijze waarop herroeping moet plaatsvinden ontvangen?
F) Hoe heb je de voorwaarden ontvangen? Als een link, als een PDF, op papier, anders?
G) Wanneer heb je de voorwaarden voor herroeping ontvangen?
H) Heb je ook het modelformulier voor herroeping ontvangen?
C: ja
D: ja
E + G:

Status van je bestelling
Je krijgt een e-mail zodra we je artikelen verzenden.
Log in op je account om alle details en updates over je bestelling te bekijken of klik op de knop hieronder.
Heb je gekozen voor snel bestellen, klik dan hier en kies voor 'wachtwoord vergeten' om een wachtwoord aan te maken. Er zal dan automatisch een account aangemaakt worden.
BEKIJK STATUS

Je bestelling retourneren
Heb je als consument iets besteld wat overbodig blijkt te zijn? Geen probleem. Bij webwinkel heb je 30 dagen bedenktijd. Meer informatie over het retourneren vind je hier.

Vragen?
Heb je een vraag? Bekijk dan hier onze veel gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen?
Neem dan contact op met onze klantenservice via info@webwinkel.nl

H: Nee

Ondertussen had ik het volgende terug gemaild na het laatste mailtje:

Beste,

Bedankt voor de reactie. Ik vind het antwoord over het afhankelijk zijn van de leverancier onbevredigend. Ik vind twee weken vanaf moment van ontvangst een redelijke termijn om met een passende oplossing te komen zoals ook terug te lezen op de website van ACM.nl/garantie

Ik heb het product bij webwinkel gekocht en verwacht ook een oplossing van webwinkel . Dat de leverancier niet tijdig en goed informatie verstrekt aan webwinkel moet geen hinder voor mij als consument opleveren.

Als hier niet aan voldaan kan worden stel ik webwinkel in gebreke en verzoek ik de koopovereenkomst ongedaan te maken ik ontvang dan het aankoopbedrag graag terug op rekeningnummer *knip* Je eigen rekeningnummer delen is niet heel slim.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 05-09-2023 21:06 . Reden: Naam winkel weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Tweakriez schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:15:
[...]
Ondertussen had ik het volgende terug gemaild na het laatste mailtje:
Waarom? Ik vroeg expliciet om even te wachten op de reactie van @fopjurist, want volgens mij heeft @fopjurist eerder met deze verkoper gecorrespondeerd (zie gelinkte topic).

Als je al begint te e-mailen terwijl we je situatie aan het analyseren zijn, maak je het onnodig complex.

De e-mail die je nu hebt verstuurd is in ieder geval onduidelijk, want je hebt een voorwaarde gesteld voor ontbinding, maar die voorwaarde is onvoldoende bepaald. Je schrijft namelijk 'Als hier niet aan voldaan kan worden', maar je hebt geen aanvullende termijn gesteld. De twee weken waar je op wijst zijn in ieder geval al enige tijd verstreken.

Los daarvan lijkt het inderdaad mogelijk om de koop te herroepen, want je hebt naar ik begrijp de essentiële informatie niet op een duurzame gegevensdrager ontvangen.

Voor nu eerst maar kijken hoe de verkoper reageert en of @fopjurist kan bevestigen of het om dezelfde verkoper gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Real schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:24:
[...]

Waarom? Ik vroeg expliciet om even te wachten op de reactie van @fopjurist, want volgens mij heeft @fopjurist eerder met deze verkoper gecorrespondeerd (zie gelinkte topic).

Als je al begint te e-mailen terwijl we je situatie aan het analyseren zijn, maak je het onnodig complex.

De e-mail die je nu hebt verstuurd is in ieder geval onduidelijk, want je hebt een voorwaarde gesteld voor ontbinding, maar die voorwaarde is onvoldoende bepaald. Je schrijft namelijk 'Als hier niet aan voldaan kan worden', maar je hebt geen aanvullende termijn gesteld. De twee weken waar je op wijst zijn in ieder geval al enige tijd verstreken.

Los daarvan lijkt het inderdaad mogelijk om de koop te herroepen, want je hebt naar ik begrijp de essentiële informatie niet op een duurzame gegevensdrager ontvangen.

Voor nu eerst maar kijken hoe de verkoper reageert en of @fopjurist kan bevestigen of het om dezelfde verkoper gaat.
Ik had deze mail al gestuurd voor ik jouw reactie zag. Ik dacht er goed aan te doen. Ik ben erg gefrustreerd door dit hele gebeuren en heb het gevoel aan het lijntje gehouden te worden door de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Tweakriez schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:27:
[...]
Ik had deze mail al gestuurd voor ik jouw reactie zag. Ik dacht er goed aan te doen. Ik ben erg gefrustreerd door dit hele gebeuren en heb het gevoel aan het lijntje gehouden te worden door de webshop.
Helder en heel veel kwaad kan het ook niet. Maar in een ander topic ging de TS min of meer live de commentaren per chat met de verkoper bespreken. Dat werkt niet. Ik snap de frustratie, maar je bent al weken aan het wachten. Dus die paar dagen extra maken ook niet uit lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Real schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:29:
[...]

Helder en heel veel kwaad kan het ook niet. Maar in een ander topic ging de TS min of meer live de commentaren per chat met de verkoper bespreken. Dat werkt niet. Ik snap de frustratie, maar je bent al weken aan het wachten. Dus die paar dagen extra maken ook niet uit lijkt mij.
Ik zal voor nu even niet meer naar ze mailen uit eigen beweging en evt antwoord hier delen. Ik had graag Starfield morgen gespeeld, een van de redenen van aanschaf. Is het overigens ook niet zo dat het op zijn minst erg anti consumer is dat de webshop alleen per mail te bereiken is? Er is geen livechat laat staan telefoon. De enige andere "optie" is een bezoek brengen aan een pop-up store van ze in het zuiden van het land. Snap niet dat dit mag eerlijk gezegd zeker niet als ze dan niet eens vasthouden aan de belofte van reageren binnen twee uur. Ik voel me hierdoor best wel vast zitten als consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Tweakriez schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:34:
[...]
Is het overigens ook niet zo dat het op zijn minst erg anti consumer is dat de webshop alleen per mail te bereiken is? (...) Snap niet dat dit mag eerlijk gezegd
Volgens mij moet je eerst even rustig lezen wat ik schreef. Ik heb namelijk al een hyperlink geplaatst die een antwoord geeft op je vraag. Je vraag hierboven komt op mij over alsof je de reacties onvoldoende bestudeerd en dan kom je er dus nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Real schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:07:
[...]

Volgens mij moet je eerst even rustig lezen wat ik schreef. Ik heb namelijk al een hyperlink geplaatst die een antwoord geeft op je vraag. Je vraag hierboven komt op mij over alsof je de reacties onvoldoende bestudeerd en dan kom je er dus nooit.
Excuus. Gebeurd niet met opzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Het ging inderdaad om dezelfde winkel. De informatievoorziening is wel lichtelijk gewijzigd. Op
Members only:

stond:
Elke consument heeft het recht om een product binnen 30 dagen retour te zenden. Om hiervan gebruik te maken dient het product ongebruikt en in nieuwstaat te zijn.
Nu staat er:
Als consument bieden wij je bij [winkel] 30 dagen retourrecht. Dat betekent dat je een besteld artikel binnen 30 dagen kunt retourneren en wij het aanschafbedrag aan je terugbetalen. Wij verwachten wel dat het product in nette staat en in de originele verpakking bij ons terugkomt.
Op deze pagina:
Members only:

staat nog steeds:
Het product kan alleen ongebruikt en, indien mogelijk, in originele verpakking geretourneerd worden.
Dat is onjuist. Ook gebruikte artikelen kunnen worden geretourneerd. Omdat de winkel je niet juist heeft geïnformeerd, wordt de herroepingstermijn opgerekt naar een jaar (tenzij de winkel je eerder de juiste informatie verstrekt). Je kunt de koopovereenkomst dus herroepen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
fopjurist schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:17:
Het ging inderdaad om dezelfde winkel. De informatievoorziening is wel lichtelijk gewijzigd. Op

***members only***

stond:

[...]

Nu staat er:

[...]

Op deze pagina:

***members only***

staat nog steeds:

[...]

Dat is onjuist. Ook gebruikte artikelen kunnen worden geretourneerd. Omdat de winkel je niet juist heeft geïnformeerd, wordt de herroepingstermijn opgerekt naar een jaar (tenzij de winkel je eerder de juiste informatie verstrekt). Je kunt de koopovereenkomst dus herroepen.
Ik had inderdaad in het andere topic al gelezen dat het om dezelfde webshop gaat. Deze shop lijkt steeds dezelfde handelswijze te hanteren. Wijze les voor de toekomst. Heb ik mijzelf met bovenstaande mail nu benadeeld? Of wacht ik nu weer een reactie af van hen om hier daarop advies te vragen?

Hoe kan het dat deze webshop blijft weg komen met dit soort geintjes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Tweakriez schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:28:
[...]

Ik had inderdaad in het andere topic al gelezen dat het om dezelfde webshop gaat. Deze shop lijkt steeds dezelfde handelswijze te hanteren. Wijze les voor de toekomst. Heb ik mijzelf met bovenstaande mail nu benadeeld? Of wacht ik nu weer een reactie af van hen om hier daarop advies te vragen?
Je kunt dit sturen:
Members only:
Hoe kan het dat deze webshop blijft weg komen met dit soort geintjes?
Omdat bijna niemand de moeite neemt om het op te merken of ertegen op te treden. Je kunt hier een melding maken, dan komt het bij de juiste instantie onder de aandacht.

[ Voor 9% gewijzigd door fopjurist op 05-09-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
fopjurist schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:50:
[...]

Je kunt dit sturen:

***members only***

[...]

Omdat bijna niemand de moeite neemt om het op te merken of ertegen op te treden. Je kunt hier een melding maken, dan komt het bij de juiste instantie onder de aandacht.
Dit direct al sturen of reactie afwachten op mijn eerdere mail? Ik moet er wel bij zeggen dat ik op dit moment niet over de middelen beschik om te gaan procederen oid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Tweakriez schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:56:
[...]

Dit direct al sturen of reactie afwachten op mijn eerdere mail? Ik moet er wel bij zeggen dat ik op dit moment niet over de middelen beschik om te gaan procederen oid.
Ik zou het morgen in de loop van de ochtend sturen. Dit win je trouwens op je klompen, het gaat je geen duizenden euro's kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Tweakriez schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:13:
[...]

Communicatie valt me heel erg tegen bij de shop. Nog geen antwoord ontvangen op mijn mail over een status update van 31 augustus en op die van vanochtend ook niet.
Ik koos juist steeds voor de webshop in het verleden omdat ik goede communicatie ervaarde en belangrijk vind. Ik denk dat ik in de toekomst bij een andere partij mijn geld ga uitgeven.

Zoiezo erg irritant dat men geen telefoonnummer heeft. Maar als dan de communicatie per mail ook zo ondermaats is...
Vervelend dat je videokaart kapot en ik snap dat je daardoor gefrustreerd bent
Maar ik denk dat je gewoon even rustig moet wachten bij elke andere webshop waar je de kaart had besteld was in principe het zelfde gebeurd kaart kapot dan wordt hij opgestuurd
Dat de webshop geen telefoonnummer heeft is vervelend maar dit had je natuurlijk ook kunnen weten toen je er bestelde en heeft het zin om te bellen als ze wel een telefoonnummer hadden denk het niet het antwoord zou het zelfde zijn geweest als wat je via de mail krijgt
Heeft het zin om de webshop elke dag lastig te vallen met mails denk het niet ze raken er alleen maar minder door gemotiveerd om je te helpen
Het is gewoon een proces van de fabrikant waar zij zich aan houden dit proces zal bij iedere andere webshop het zelfde zijn geweest

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Steenw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 04:12:
[...]

Dat de webshop geen telefoonnummer heeft is vervelend maar dit had je natuurlijk ook kunnen weten toen je er bestelde en heeft het zin om te bellen als ze wel een telefoonnummer hadden denk het niet het antwoord zou het zelfde zijn geweest als wat je via de mail krijgt
De winkel is alleen per e-mail bereikbaar, en op 5 september wachtte TS nog steeds op een reactie op een e-mail van 31 augustus. Ze reageren gewoon niet. Dit geval staat niet op zichelf, anderen hebben ook ervaren dat deze winkel wegduikt zodra er problemen zijn. De winkel belooft op haar website binnen 2 uur op e-mail te reageren maar komt die belofte niet na. Dat is niet iets wat je TS kwalijk kunt nemen. Een webwinkel dient een contactmogelijkheid aan te bieden die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken (art. 3:15d lid 1, sub b BW). Dat kan e-mail zijn, maar dan moet men wel snel reageren. Het niet reageren kun je aankaarten bij de ACM, daar kan de winkel een forse boete voor krijgen.
Het is gewoon een proces van de fabrikant waar zij zich aan houden dit proces zal bij iedere andere webshop het zelfde zijn geweest
Het is 'gewoon' wettelijk geregeld dat reparatie of vervanging "binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast" moet plaatsvinden. De webwinkel opereert in Nederland en moet zich aan de wettelijke regels houden. Als je iets koopt bij een Nederlandse webwinkel of een buitenlandse webwinkel die zich op een Nederlands publiek richt, mag je verwachten dat de winkel niet door die absolute ondergrens zakt. Wat de winkel verder met de fabrikant doet is niet jouw pakkie-an.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steenw
fopjurist schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:00:
[...]

De winkel is alleen per e-mail bereikbaar, en op 5 september wachtte TS nog steeds op een reactie op een e-mail van 31 augustus. Ze reageren gewoon niet. Dit geval staat niet op zichelf, anderen hebben ook ervaren dat deze winkel wegduikt zodra er problemen zijn. De winkel belooft op haar website binnen 2 uur op e-mail te reageren maar komt die belofte niet na. Dat is niet iets wat je TS kwalijk kunt nemen. Een webwinkel dient een contactmogelijkheid aan te bieden die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken (art. 3:15d lid 1, sub b BW). Dat kan e-mail zijn, maar dan moet men wel snel reageren. Het niet reageren kun je aankaarten bij de ACM, daar kan de winkel een forse boete voor krijgen.

[...]

Het is 'gewoon' wettelijk geregeld dat reparatie of vervanging "binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast" moet plaatsvinden. De webwinkel opereert in Nederland en moet zich aan de wettelijke regels houden. Als je iets koopt bij een Nederlandse webwinkel of een buitenlandse webwinkel die zich op een Nederlands publiek richt, mag je verwachten dat de winkel niet door die absolute ondergrens zakt. Wat de winkel verder met de fabrikant doet is niet jouw pakkie-an.
Beste Fopjurist ik weet dat je waarschijnlijk volgens de regels van de wet gelijk hebt
Maar waar het mij om ging is dat het bekend is dat deze webshop niet telefonisch bereikbaar is en dat TS dit had kunnen zien en dat had moeten meewegen in zijn besluit om er wel of niet te bestellen
Wat betreft het niet beantwoorde van de mail dat is niet erg netjes maar van uit het oogpunt van de webshop kan ik mij hier een voorstelling maken als TS mailtjes blijft sturen kunnen zij waarschijnlijk blijven knippen en plakken met het antwoord de videokaar ligt bij de fabrikant wij wachten op antwoord

dat reparatie of vervanging "binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast" moet plaatsvinden
Wat is overlast en wat is een redelijke termijn
Ik begrijp dat TS gefrustreerd is hij wil een spel spelen wat nu niet lukt heel vervelend allemaal maar ik noem dit niet ernstige overlast er wordt nogal gauw de sticker ernstige overlast geplakt omdat men even niet kan doen wat men wil
Een redelijke termijn tja wat is dat meestal duurt een reparatie 1 tot 6 weken bij een videokaart wat op zich lang is maar naar mijn gevoel toch nog steeds een redelijke termijn

Als ik nu naar mij zelf kijk ik speel elke dag spelletjes maar kan mijn computer best een periode missen wat ik niet kan missen is mijn tv en koffie automaat dus koop ik die bij een stenen winkel en dan niet de BCC en MM ik maak met de winkelier een afspraak dat ik een vervangende tv of automaat wil hebben als hij moet worden opgestuurd dit laat ik op de kassabon vast leggen
Ik betaal voor deze producten meer omdat ik service wil en de stenen winkel die mij kan bieden
Voor andere dingen die ik koop ga ik het internet op daar betaal ik minder en daar zal de service ook naar zijn
Soms is het weleens belangrijk om niet een koop beslissing te nemen op basis van prijs maar ook op basis van service

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:33
@Steenw je snapt dat je nu aan victim blaming doet he?
Gaat natuurlijk helemaal nergens over. Wat jij doet of belangrijk vindt dat doet er helemaal niet toe, compleet irrelevant voor dit probleem.
Dit is gewoon een gerenomeerde webshop, 1 van de grotere op dit gebied, die zijn zaakjes niet op orde heeft, niet aan wetgeving voldoet en een consument gewoon bewust verkeerd informeert en aan het lijntje houdt.

[ Voor 18% gewijzigd door Arjant2 op 06-09-2023 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
Arjant2 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:27:
@Steenw je snapt dat je nu aan victim blaming doet he?
Gaat natuurlijk helemaal nergens over. Wat jij doet of belangrijk vindt dat doet er helemaal niet toe, compleet irrelevant voor dit probleem.
Dit is gewoon een gerenomeerde webshop, 1 van de grotere op dit gebied, die zijn zaakjes niet op orde heeft, niet aan wetgeving voldoet en een consument gewoon bewust verkeerd informeert en aan het lijntje houdt.
Beste Arjant2

Het kan natuurlijk zijn dat het 1 van de grootste webshops is maar ik denk dat hij het zelfde probleem ondervonden had bij een andere webshop
Het lijkt mij voor een webshop heel moeilijk om iedereen een vervangend product te sturen zodra het kapot is en volgens mij zijn er ook geen webshops die dat doen
Dat een webshop telefonisch niet bereikbaar is is heel vervelend en ik zou er gewoon niet bestellen als je telefonisch contact belangrijk vindt je weet voor het bestellen van een product hoe je de webshop kan bereiken is dit niet zoals je wilt dan kijk je verder
Vindt jij dat deze webshop zich niet aan de regels houd dan zou ik er gewoon niet bestellen een makkelijke keuze

Ik hoop voor TS dat zijn probleem snel is opgelost

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Ik heb vandaag een mail ontvangen van een leidinggevende van de webshop. Men gaf aan de correspondentie hier gezien te hebben. Ik krijg nu de opties om te kiezen voor een nieuw exemplaar of een creditering van het aankoopbedrag. Ik kies voor het laatste gezien ik voor nu het even niet meer aandurf om een overeenkomst met de webshop aan te gaan. Hopelijk dat het vertrouwen in de toekomst weer terug ko t en er dingen veranderen. Jammer dat het zo heeft moeten lopen.

Ondertussen krijg ik net ook weer een standaard mail van de andere afdeling over dat men het vervelend vind dat het zo lang duurt en men afhankelijk is van de leverancier. Jammer dat men dus langs elkaar heen loopt en steeds dezelfde standaard mails stuurt.

@fopjurist

@Real

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
Tweakriez schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:56:
Ik heb vandaag een mail ontvangen van een leidinggevende van de webshop. Men gaf aan de correspondentie hier gezien te hebben. Ik krijg nu de opties om te kiezen voor een nieuw exemplaar of een creditering van het aankoopbedrag. Ik kies voor het laatste gezien ik voor nu het even niet meer aandurf om een overeenkomst met de webshop aan te gaan. Hopelijk dat het vertrouwen in de toekomst weer terug ko t en er dingen veranderen. Jammer dat het zo heeft moeten lopen.

Ondertussen krijg ik net ook weer een standaard mail van de andere afdeling over dat men het vervelend vind dat het zo lang duurt en men afhankelijk is van de leverancier. Jammer dat men dus langs elkaar heen loopt en steeds dezelfde standaard mails stuurt.
En mocht je een webshop vinden die dit doet laat het dan even weten ik ben namelijk zeer benieuwd

@fopjurist

@Real
Mooi dat het is opgelost en dat je elders een nieuwe kaart kan bestellen
Ik zou je wel willen adviseren om voor de aankoop je goed te laten informeren van wat de webshop/winkel je kan bieden wat betreft service en hoe ze garantie afwikkelen
vraag bijvoorbeeld ook even of ze je gelijk een(tijdelijk) vervangend exemplaar sturen als de videokaart kapot mocht gaan en of ze dit ook even op de bon vermelden

Succes met het uitzoeken van een nieuwe kaart

[ Voor 3% gewijzigd door Steenw op 06-09-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Credit bevestigd ondertussen. Ik heb voor nu besloten om een tier terug te gaan en heb elders een 7900xt TUF besteld.

Ik heb middels de chat bevestigd gekregen dat deze shop een leen exemplaar verstrekt als een evt. Reparatie noodzakelijk is en dit tijd in beslag neemt (mits voorradig). Ook is er dus een chat en telefoon suppor aanwezig.

Ik hoop dat de shop waar ik het conflict nee had in de toekomst in ieder geval de after sales service beter gaat maken. We zijn allemaal gebaat bij concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
Tweakriez schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:10:
Credit bevestigd ondertussen. Ik heb voor nu besloten om een tier terug te gaan en heb elders een 7900xt TUF besteld.

Ik heb middels de chat bevestigd gekregen dat deze shop een leen exemplaar verstrekt als een evt. Reparatie noodzakelijk is en dit tijd in beslag neemt (mits voorradig). Ook is er dus een chat en telefoon suppor aanwezig.

Ik hoop dat de shop waar ik het conflict nee had in de toekomst in ieder geval de after sales service beter gaat maken. We zijn allemaal gebaat bij concurrentie.
Heb je dit alles van hun ook zwart op wit gekregen?
Tussen iets zeggen over de chat en dit ook waar maken op het moment van een probleem met de videokaart is een verschil
En ik zou ook nog even achter het mits voorradig aan gaan want de kans is groot dat het artikel over 4 maanden een andere ean code heeft en dan kunnen ze zeggen helaas niet voorradig en waarom niet aangeven dat je gewoon een tijdelijke kaart wil bij defect die gelijkwaardig is
En ze zeggen als het tijd kost om te repareren wat is hoeveel tijd is dat 3 dagen een week 2 weken of 3 weken ik zou dit toch specifieker vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Steenw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:00:
[...]

Tussen iets zeggen over de chat en dit ook waar maken op het moment van een probleem met de videokaart is een verschil
En ik zou ook nog even achter het mits voorradig aan gaan want de kans is groot dat het artikel over 4 maanden een andere ean code heeft en dan kunnen ze zeggen helaas niet voorradig en waarom niet aangeven dat je gewoon een tijdelijke kaart wil bij defect die gelijkwaardig is
En ze zeggen als het tijd kost om te repareren wat is hoeveel tijd is dat 3 dagen een week 2 weken of 3 weken ik zou dit toch specifieker vragen
Nee ik heb deze zaken niet zo gespecificeerd. Ik heb screenshots gemaakt van de chat en deze gearchiveerd.
Misschien niet secuur genoeg van me maar ik ben al het gedoe zat en wil gewoon mijn nieuwe pc eens gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
Steenw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:00:
[...]

Ik zou specifiek gaan vragen of ze via de mail kunnen bevestigen dat zodra de kaart moet worden doorgestuurd naar een fabrikant of leverancier je vanaf dat moment een leenkaart kan krijgen die gelijkwaardig is aan de kaart die je hebt gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
Tweakriez schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:12:
[...]

Nee ik heb deze zaken niet zo gespecificeerd. Ik heb screenshots gemaakt van de chat en deze gearchiveerd.
Misschien niet secuur genoeg van me maar ik ben al het gedoe zat en wil gewoon mijn nieuwe pc eens gebruiken.
Ik zou er toch achteraan want ik kan bijna niet geloven dat er een webshop is die dat doet dit zou ze namelijk klauwen vol geld kosten en kun je ons ook vertellen welke webshop het is zonder de naam te noemen bijvoorbeeld alleen de plaatsnaam van de shop
Deze afspraken wil ik in het vervolg ook wel als ik iets bestel voor mijn pc dan weet ik bij welke webshop ik terecht kan

Dus ik zou alsnog vragen naar een bevestiging van de gemaakte afspraken per mail je kunt beter nu er nog wat tijd aanspenderen dan dat je over een paar maanden alsnog met lege handen staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Ik ga er misschien ten onrechte niet veel werk van maken nu. Deze ervaring is de eerste keer in alle jaren geweest dat ik componenten koop waar het zo spaak is gelopen. Als ik na een jaar bijvoorbeeld een defect zou krijgen en ik de videokaart in het ergste geval 3 weken kwijt zou zijn zou ij daar minder een punt van maken als bij de situatie zoals deze nu was.

De Nederlandse vestiging van deze grote webshop zit in Tholen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUCjUFkEKhCK6AU_dbK1R1iPK5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqCMQxQPtvT9dk7u87OkTEvR.jpg?f=fotoalbum_large

En nee dit is geen harde toezegging. Ik verwacht ook niet dat er een bedrijf is welke dat wel zou dan eerlijk gezegd. Maar dit is al meer als niks. En daarnaast is er hier én mail én chat én telefonisch contact mogelijk. Dat scheelt voor mij al enorm.

[ Voor 13% gewijzigd door Tweakriez op 06-09-2023 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Tweakriez schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:35:
Ik ga er misschien ten onrechte niet veel werk van maken nu. Deze ervaring is de eerste keer in alle jaren geweest dat ik componenten koop waar het zo spaak is gelopen. Als ik na een jaar bijvoorbeeld een defect zou krijgen en ik de videokaart in het ergste geval 3 weken kwijt zou zijn zou ij daar minder een punt van maken als bij de situatie zoals deze nu was.

De Nederlandse vestiging van deze grote webshop zit in Tholen.

[Afbeelding]

En nee dit is geen harde toezegging. Ik verwacht ook niet dat er een bedrijf is welke dat wel zou dan eerlijk gezegd. Maar dit is al meer als niks. En daarnaast is er hier én mail én chat én telefonisch contact mogelijk. Dat scheelt voor mij al enorm.
Zegt helemaal niks. "In bepaalde gevallen en afhankelijk van beachikbaarheid".... in short ze hebben je gepaait met niks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
stylezzz schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:02:
[...]

Zegt helemaal niks. "In bepaalde gevallen en afhankelijk van beachikbaarheid".... in short ze hebben je gepaait met niks. :)
Tja. Hopen dus dat het niet zo ver meer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Tweakriez schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:11:
[...]

Ik hoop het ook voor je. Maar ik gok dat ze over een half jaar (mocht de kaart defect raken) zeggen 'sorry, we hebben niks liggen' of 'we hebben een 2060 voor je om tijdelijk mee te gamen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
stylezzz schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:22:
[...]

Ik hoop het ook voor je. Maar ik gok dat ze over een half jaar (mocht de kaart defect raken) zeggen 'sorry, we hebben niks liggen' of 'we hebben een 2060 voor je om tijdelijk mee te gamen'.
In zo'n geval zou ik zelf ook niet verwachten dat een eventueel leen toestel dezelfde specificaties heeft. Tijdelijk op low settings moeten doorkomen is niet het allerergste. Het grootste issue voor mij persoonlijk was het niet duidelijk communiceren, geen statusupdates geven omdat men afhankelijk zou zijn van een fabrikant en geen laagdrempelige manier van contact bieden.

In het verleden heb ik in de verkoop ook reparatie verzoeken aangenomen. Hier kon ik altijd nakijken of een product bijvoorbeeld aangekomen was bij de leverancier, of er een andere statusupdate was. Als ik dit niet kon zien omdat de fabrikant dit niet in het elektronisch systeem doorgaf dan belde ik op verzoek van de klant de betreffende leverancier danwel erkende reparatie dienst op waar het product heen was gegaan.

Ik hoop natuurlijk dat ik zoals ik gewend ben de afelopen jaren, met uitzondering van deze ene keer geen defecten zal krijgen met mijn videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Tweakriez schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:11:
[...]

Hopen doen we niet meer aan toch 😅
Je hebt nu de kaart gekocht voor meer geld waar je betere service verwacht toch? Daar betaal je dan ook meer voor de service dan moet je wel zeker weten dat je die service op dat moment als het nodig is wel geldt natuurlijk, anders heb je voor niks meer geld uitgegeven omdat je ten onrechte meer had betaald voor een aanvullende dienst die er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
NicoHF schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:01:
[...]

Hopen doen we niet meer aan toch 😅
Je hebt nu de kaart gekocht voor meer geld waar je betere service verwacht toch? Daar betaal je dan ook meer voor de service dan moet je wel zeker weten dat je die service op dat moment als het nodig is wel geldt natuurlijk, anders heb je voor niks meer geld uitgegeven omdat je ten onrechte meer had betaald voor een aanvullende dienst die er niet is.
Waar heb ik gezegd dat ik meer geld uitgegeven heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Tweakriez schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:03:
[...]

Dacht het omdat je waarschijnlijk bij de goedkoopste gekocht had en het nu bij een andere shop gehaald had, maar kennelijk niet dus.

Na ja ik zou als ik jou was zeker van je zaak zijn omdat je daar veel waarde aan hecht dat je snel geholpen wordt en eventueel een leenkaart ter herschikking wilt hebben voor het geval dat.

Maar doe vooral wat je denkt wat het beste is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
*knip* Offtopic. Dit voegt niets toe aan de discussie.

[ Voor 96% gewijzigd door Yorinn op 06-09-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
Tweakriez schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:03:
[...]

Het maakt niet uit of je meer of minder hebt uitgegeven aan een videokaart waar het mij vooral omgaat is dat je bij een webshop een service verwacht die voor een webshop niet na te komen is
Een grote webshop krijgt gemiddeld wel 50 defecten op een dag aangeboden zouden zij dit gelijk omruilen naar de klant gaan ze op de fles omdat de marges die aan hun producten schrikbarend laag zijn en zij daardoor genoodzaakt zijn om defecten aan te bieden bij de fabrikant
Daarom adviseer ik ook om na een fysieke winkel te gaan geen bcc of mm daar kun je echte afspraken maken en dit kunnen ze dan ook op de bon zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
Steenw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:37:
[...]

Het maakt niet uit of je meer of minder hebt uitgegeven aan een videokaart waar het mij vooral omgaat is dat je bij een webshop een service verwacht die voor een webshop niet na te komen is
Een grote webshop krijgt gemiddeld wel 50 defecten op een dag aangeboden zouden zij dit gelijk omruilen naar de klant gaan ze op de fles omdat de marges die aan hun producten schrikbarend laag zijn en zij daardoor genoodzaakt zijn om defecten aan te bieden bij de fabrikant
Daarom adviseer ik ook om na een fysieke winkel te gaan geen bcc of mm daar kun je echte afspraken maken en dit kunnen ze dan ook op de bon zetten

Er is trouwens ook een fabrikant die defecte videkaarten gelijk crediteerd dat is als ik me niet vergis inno3d verkoopt alleen volgens mij geen amd kaarten maar dit proces zorgt er wel voor dat garanties sneller door webshops kan worden afgerond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Idd ik heb het zojuist gelezen. Ik ga proberen me nu niet verder gek te laten maken en hopelijk kan ik nu gewoon mijn pc gebruiken zoals ik wil zonder verdere ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Tweakriez schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:15:
Idd ik heb het zojuist gelezen. Ik ga proberen me nu niet verder gek te laten maken en hopelijk kan ik nu gewoon mijn pc gebruiken zoals ik wil zonder verdere ellende.
Dat is misschien nog het beste. Laat je niet teveel door emoties leiden bij een rma. Het komt gelukkig niet veel voor... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Precies. Van mij mag dit topic op slot. @fopjurist en @Real bedankt voor jullie hulp in deze kwestie. Ik ben blij dat het opgelost is. Ik heb zojuist de bevestiging gekregen dat het geld terug gestort wordt.
Pagina: 1