Opstookprotocol nodig (en zo ja, welke)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:31
Op donderdag 14 september wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Door het hele huis liggen betonnen systeemvloeren met afdekvloer, voorzien van vloerverwarming.
Onze aannemer is niet duidelijk of het nodig is hiervoor een opstookprotocol uit te voeren. We hebben een documentje gekregen waarin staat dat er verschillende protocollen zijn: het klassieke protocol (opstoken naar 40 graden), maar ook een protocol waarbij je opstookt naar 20 en laat afkoelen naar 17 graden. Ze geven niet aan welke de voorkeur heeft en ook niet wat je moet meenemen in je afweging. Ook online lees ik tegenstrijdige berichten.

De maandag na de oplevering start de stukadoor. Zij zijn 4 weken bezig en geven aan dat het klassieke protocol niet uitgevoerd mag worden tijdens hun werkzaamheden. Het 'lage' protocol mag wel, maar je hebt dan wel het risico dat er strepen ontstaan in het stucwerk.

Onze vraag is: is het wenselijk / nodig om een opstookprotocol uit te voeren? En zo ja, welke? En hoe hebben jullie hier rekening mee gehouden in je planning (bijv. vóór het stuken en de vloer, of juist er tussen)?
Als het klassieke protocol uitvoert kost dat je dan zo'n 11 dagen waarin er dus niks kan gebeuren in je huis i.t.t. het lage?

Wij krijgen op de begane grond een verlijmde pvc-vloer en op de eerste verdieping click-pvc.

Dank voor jullie advies!

[ Voor 3% gewijzigd door BertVK op 01-09-2023 13:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
De zon geeft zo'n 1000W/m²; dat is ook een enorme bult hitte die door je ramen komt; moet je dan de ramen afplakken als de stukadoor komt?
Nee toch, lijkt me quatsch.

De bedoeling van het stookprotocol is om eventuele barsten te laten onstaan voor de finale vloerafwerking komt. Deze barsten kunnen onstaan door interne spanningen (door chemische processen bij uitharden cement bijvoorbeeld), krimp en uitzetting. Ook helpt het opstoken om de vochtigheid op peil te brengen.

De finale vloerafwerking speelt wel een rol hierin, een keramische tegel bijvoorbeeld zal niets meegeven, dus als je die meteen op de uitdrogende vloer plakt met goedkope lijm heb je veel kans dat de eerste keer dat je verwarming draait de tegels losbreken (met harde knallen als je rustig ligt te slapen); als je een ontkoppelingsmat gebruikt, en/of extra flexibele lijm is het risico al wat minder.
Voor een gietvloer is de vochtigheid erg belangerijk, te vochtig en hele lappen komen los. Ook gaan barsten zich doorzetten in de gietvloer.
En komt er zwevende laminaatvloer op, dan is er "geen" risico.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Mijn advies is om altijd een opstartprotocol te doen.
Starten met watertemperatuur 20 graden en elke dag 5 graden hoger tot 45 graden.
Daarna weer elke dag 5 graden terug tot 20 en klaar.

Wat voor vloer komt er op?
Vraag bij diegene wat zij voor opstartprotocol willen, kan er later geen discussie zijn dat je het verkeerde protocol hebt gevolgd.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:31
edsandje schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:22:
Mijn advies is om altijd een opstartprotocol te doen.
Starten met watertemperatuur 20 graden en elke dag 5 graden hoger tot 45 graden.
Daarna weer elke dag 5 graden terug tot 20 en klaar.

Wat voor vloer komt er op?
Vraag bij diegene wat zij voor opstartprotocol willen, kan er later geen discussie zijn dat je het verkeerde protocol hebt gevolgd.
Dank voor je advies. Wij krijgen beneden een verlijmde pvc-vloer en op de eerste verdieping click-pvc. Ga inderdaad ook even navragen bij de vloerenboer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Het 'klassieke' opstookprotocol uitvoeren als er gewerkt wordt in de woning is de stukadoor wel heel erg pesten. 40 graden watertemperatuur in je vloer gecombineerd met het vele vocht in de woning door het stucen veroorzaakt echt een regelrechte sauna. Als je de beste man te vriend wil houden zou ik er echt even mee wachten.

Ik heb zelf ook dit stookprotocol uitgevoerd in mijn woning en het was echt geen pretje om hier in aanwezig te zijn, laat staan te werken.

Daarbij krijg je wel echt droogverschillen van je vloer. Aansluiting vloer/wand zal veel warmer zijn dan de rest van de wand en dus rap opdrogen, dat kan mogelijk voor problemen zorgen.

[ Voor 34% gewijzigd door frennek op 01-09-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:23
Wat leesvoer: Is opstookprotocol wel nodig bij warmtepomp/vloerverwarming

Verder eens met hierboven. Wij hebben moeten doorwerken tijdens het opstookprotocol. Geen pretje. Je werkt echt in de sauna inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:31
Ik heb het opstookprotocol hier de laatste dagen uitgevoerd. Pffft, zo warm hierbinnen! Kan me heel goed voorstellen dat de stukadoor dat niet wil en dat het ook niet bevorderlijk gaat zijn voor je stucwerk.

Een andere optie zou kunnen zijn om een extra flexibele tegellijm te gebruiken. Ik heb wat verschillende tegellijmen opgezocht en ga zelf nu voor een tegellijm met een S2 specificatie, die is dus extra flexibel en heb bij meerdere gezien dat het opstookprotocol daarbij niet nodig is.

Gewoon de eerste de beste hit op Google: https://www.phtegeltechni...O67dNdr0EABEaAvWYEALw_wcB
Bij vloerverwarming geen opstook protocol nodig. Vloerverwarming 7 dagen na afvoegen volledig aanzetten.
Wel wat duurder dan een reguliere S1 lijm.

Ik ga overigens daarvoor ondanks dat ik het opstookprotocol heb uitgevoerd omdat ik extra zekerheid wil hebben dat er niets gaat scheuren, volgens de tegelzetter zou S1 voldoende zijn

[ Voor 20% gewijzigd door decipherer op 01-09-2023 19:39 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Pagina: 1