Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

1 Zonnepanelen-string splitten over twee MPPT's

Pagina: 1
Acties:

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:42
Ik zag een reactie van @AUijtdehaag waar hij een tip gaf om een Y-stukje te maken en zo een zonnepanelenstring te splitten over twee aansluitingen, om zo de stroom te verdelen. Je krijgt zo mogelijkheid tot de dubbele stroomsterkte.

Ik heb hier wat over gezocht, en vroeg me af of dit zomaar kan. Of er nog nadelen of gevaren aan zitten.

Mijn situatie:
22x Jinko 430Wp op zuidwest, hellingshoek 35 graden
Growatt sph10000tl3 bh-up (10KW omvormer), alle 22 panelen zitten op 1 aansluiting

Deze topt af en toe af op ca 7,5-8KW. Niet echt een ramp, maar als ik dit zou kunnen oplossen met twee Y-stukjes, dan is dat wel het proberen waard. Vooral ook omdat het leuk is om uit te zoeken en te kijken wat er dan gebeurt.

Stringvoltage zit dan rond de 760V

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
De omvormer kan 13,5A op de input hebben. Dat is echt genoeg voor deze panelen die bij 1000W/m2 maar 14A kortsluitstroom kunnen. In Nederland komen er amper boven de 800.

De panelen doen niet veel meer dan 7,5kW…
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 01-09-2023 09:45 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:52
Op dit moment van het jaar, is mijn piekopbrengst 80-85% van het maximale vermogen van de panelen.
Als ik dat op jouw scenario toepas, dan kom ik uit op 7,5-8kW piekopbrengst.
Bij 760V heet een vermogen van 8kW ongeveer 10A aan stroomsterkte.
Ik weet niet hoe dik je kabels zijn, maar 10A moet geen probleem zijn voor 1,5mm2 of meer.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-11 08:27
Geen tijd om dit momenteel te onderzoeken, maar MPPT's hebben vaak ook een start voltage dat gehaald moet worden; als je meer panelen op een string hebt is dat een voordeel voor de minder zonnige dagen.

weet alleen niet precies wat de start voltage per string is van deze omvormer, voor kleinere 6 a 8 minimum, weet niet of dit voor deze model hoger is.

Correct me If I'm wrong, still learning too!

Edit: Start voltage 120v, well probably no issue there :P 8)7 :+

[ Voor 8% gewijzigd door ilaurensnl op 01-09-2023 10:22 ]

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:42
Ronald schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:43:
De omvormer kan 13,5A op de input hebben. Dat is echt genoeg voor deze panelen die bij 1000W/m2 maar 14A kortsluitstroom kunnen. In Nederland komen er amper boven de 800.

De panelen doen niet veel meer dan 7,5kW…
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0
Dat ik niet ver van de max afzit, snap ik wel, gezien de orientatie. Onderstaande was op 28 augustus, dan lijkt hij toch echt wel af te toppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Wkv4_3rNHf9ITfg9qtAL-TWNwk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vmZTEFXjJL20gMtkOVmoScP4.png?f=user_large

Die laatste verhoging vind ik wat gek en onverwacht, ik denk dat dat een meetfout of echt een momentopname is. De rest lijkt toch echt wel af te toppen. En dan zitten we eind augustus.

Ik heb net eens in de shinelink app gekeken (doe ik zelden, bovenstaande komt uit Home Assistant). Dan zie ik hetzelfde. Voor de piek van 15:40, zit in de Shinephone app een flink dal, dus een meetfout zal dit wel zijn.

Maar de vraag is: kan ik dit zomaar proberen, of zitten er risico's aan, aangezien je dan twee MPPT's op één string hebt.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"