Ik zag een reactie van @AUijtdehaag waar hij een tip gaf om een Y-stukje te maken en zo een zonnepanelenstring te splitten over twee aansluitingen, om zo de stroom te verdelen. Je krijgt zo mogelijkheid tot de dubbele stroomsterkte.
Ik heb hier wat over gezocht, en vroeg me af of dit zomaar kan. Of er nog nadelen of gevaren aan zitten.
Mijn situatie:
22x Jinko 430Wp op zuidwest, hellingshoek 35 graden
Growatt sph10000tl3 bh-up (10KW omvormer), alle 22 panelen zitten op 1 aansluiting
Deze topt af en toe af op ca 7,5-8KW. Niet echt een ramp, maar als ik dit zou kunnen oplossen met twee Y-stukjes, dan is dat wel het proberen waard. Vooral ook omdat het leuk is om uit te zoeken en te kijken wat er dan gebeurt.
Stringvoltage zit dan rond de 760V
Ik heb hier wat over gezocht, en vroeg me af of dit zomaar kan. Of er nog nadelen of gevaren aan zitten.
Mijn situatie:
22x Jinko 430Wp op zuidwest, hellingshoek 35 graden
Growatt sph10000tl3 bh-up (10KW omvormer), alle 22 panelen zitten op 1 aansluiting
Deze topt af en toe af op ca 7,5-8KW. Niet echt een ramp, maar als ik dit zou kunnen oplossen met twee Y-stukjes, dan is dat wel het proberen waard. Vooral ook omdat het leuk is om uit te zoeken en te kijken wat er dan gebeurt.
Stringvoltage zit dan rond de 760V
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
:fill(white):strip_exif()/f/image/vmZTEFXjJL20gMtkOVmoScP4.png?f=user_large)