Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

1 pi voor meerdere smarthome functies / DNS sinkhole?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spethspeth
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-10 19:03
Ik wil graag 3 dingen: van advertenties af, ik wil graag zowel naar mijn TV kunnen streamen vanaf mijn laptop en android TV kunnen gebruiken.

Ik heb weinig ervaring met smarthome dus ik weet niet of wat ik in mijn hoofd heb gaat werken:
Ik ben van plan om 1 raspberry pi te gebruiken, die ik aan mijn router leg. Hierop zet ik Pi-hole met een statisch IP en configureer hem als mijn DNS server. Boem. Ads weg. Vervolgens trek ik een HDMI kabel vanaf dezelfde pi naar mijn TV (router en TV staan vrij dicht bij elkaar dus geen probleem) en install ik Android TV op de pi zodat ik ook kan streamen en andere android TV functies kan gebruiken op mijn TV en niet aan het rottige Tizen op mijn Samsung TV vast zit.

Gaat dit werken zoals ik het heb beschreven? Ik weet bijvoorbeeld niet of de DNS server hetzelfde IP kan hebben als het device waar Android TV op staat? En zou een Pi 4 dit kunnen trekken? Zijn hier ook andere denkbare oplossingen voor?

Alle reacties

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:45
Ik raad je aan om op V&A een (2e hands) NUC te halen. Vaak zijn deze net iets duurder maar hebben deze een paar factor meer performance. Dan hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken dat je PI het niet aan kan. Hier zet je dan Ubuntu o.i.d. op.

In Principe kan alles gewoon vanaf het zelfde IP draaien, zo lang je maar geen services draait die dezelfde poorten wilt gebruiken.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik mis de link naar smarthome?

Naar je TV streamen en Google TV gebruiken kan met een nieuwe Chromecast, dat werkt perfect zelfs op 4K resoluties dus het is een heel slecht idee om daar een Pi voor in te zetten.

DNS heeft ook niks met smarthome te maken, maar je kunt AdGuard Home of Pi-hole op een Pi draaien natuurlijk. Let er wel op dat het aantal DNS verzoeken tegenwoordig best stevig kan zijn, ik zie bij mij soms tientallen verzoeken per seconde voor meerdere seconden, daarbij zou ik me snel afvragen of een Pi dat gaat trekken. Een NUC is dan interessanter.