Naar 3x25A aansluiting, 5000W 1-fase omvormer vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10 11:05

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Mijn vraag
Ivm verbouwing gaat onze hoofdaansluiting van 1x35A naar 3x25A. Kan ik onze 1-fase Goodwe GW5000D-NS behouden?
Zo niet, welke omvormer zou goed passen, en is dit zelf te doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
18 S-Energy 300Wp panelen met 1 string van 12 en 1 string van 6 stuks, in combinatie met de GW-5000D-NS.
Installatie heeft eigen groep met 32A automaat (in eerste instantie 20A, maar deze sprong incidenteel om)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbTIHs8LF9N5vNw_OvMPgpVz0BE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AQG2gGGUDE3YLV5J7ygAhm7Q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8Fr_Nf0pP6j9zd7k9YxgYQnaVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/furhJgzAO6S7zGcO7FbZB7m2.png?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Navraag gedaan bij de electricien van de aannemer, deze gaf geen PV-ervaring te hebben. Op de vraag of de omvormer op 1 fase van 25A afgezekerd kon worden; 'zou kritiek zijn'.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:42

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De groep waarop jou zonnepanelen zitten moet lager afgezekerd worden dan de hoofdzekering.

Anders heb je de kans dat de hoofdzekering omspringt (of smelt) wanneer je zonnepanelen veel opleveren (en je zelf niet veel gebruikt).

Praktisch gezien wil je dus een achter je 25A automaat eentje van ~20A.

Je geeft aan dat dat niet genoeg is, je hebt een paar opties:
- 3x35 nemen en jezelf scheel betalen aan vastrecht
- omvormer vervangen voor 3-fase model
- hele systeem verkopen en nieuw leggen
- wellicht paar panelen d'r vanaf halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:40
Mogelijk kun je de omvormer wat knijpen in maximaal terug te leveren vermogen (even zoeken in handleiding/menu).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:09
Selectiviteit, dat is hoe we noemen wat @Accretion beschrijft, is niet verplicht volgens de zelf niet verplichte nen1010. Die gratis openbaar zou zijn als deze verplicht was geweest.

20A is ook geheel niet selectief tov 25A, zelfs een 16A kan (en in zekere gevallen moet) bij een voldoende harde kortsluiting een 25A mee nemen.
Op langdurige belasting kan de GoodWe niet de stroom leveren waardoor een 25A er uit zou gaan.

Dat de GoodWe een 20A er uit kreeg is raar. Dat zit volgens afschakelkarakteristiek niet moeten gebeuren. Er zit een 10% marge bij langdurige overbelasting in automaten.
Vervang de 32A door een a-merk 25A als ABB, Hager, Eaton.
Ik neem aan dat de omvormer groep minimaal 4mm2 is? Dat had namelijk vereist geweest bij een 5 kW die altijd met 25A afgezekerd had moeten worden. Ik vermoed van niet met de plaatsing van 20A en dat zit wat mij betreft gewoon een opleverfout zijn.

Kortom: ja het kan en mag om de GoodWe te behouden… maar controleer of alles in orde is

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 01-09-2023 07:31 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:42

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Nielson schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:06:
Mogelijk kun je de omvormer wat knijpen in maximaal terug te leveren vermogen (even zoeken in handleiding/menu).
Ik heb even gecheckt, "Set power limit" is inderdaad een optie in de handleiding van GoodWe D-NS, dat lijkt mij een betere oplossing.

Zie: https://en.goodwe.com/Ftp...d%20PV%20Inverters-EN.pdf

Ik durf alleen niet te zeggen of dit ook kan zonder CT klemmen; en het lijkt specifiek te gaan over het limiet van terugleveren en niet direct opwek.

[ Voor 28% gewijzigd door Accretion op 01-09-2023 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden allemaal. Ik ga het aan de electricien doorgeven, en heb navraag gedaan bij Goodwe wat er qua instellingen mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:50
Een voordeel met een 3-fase omvormer is dat je met 40A componenten en bedrading in je groepenkast af kan; dat zal nu op 63A zitten. Ik weet niet hoeveel componenten je erbij moet kopen of moet vervangen, maar 40A is goedkoper dan 63A.

Niet goedkoop genoeg om de nieuwe omvormer van te betalen :P

Lagere stromen geeft ook minder verlies in je kabels, dus als je omvormer nu in de zomer vaak uitvalt omdat de netspanning te hoog wordt dan heb je daar met een 3-fase omvormer minder last van.

Bij nieuwe aanschaf wist ik het wel, maar een werkende omvormer vervangen is (iig financieel) een ingewikkelder verhaal. Ik heb ook geen idee hoe goed een 2e hands omvormer verkoopt...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-10 17:35
Volgens mij kan de huidige omvormer maximaal 22,8a leveren.
Ik zou het wel aandurven deze op 1 fase afgezekerd met 25a te blijven gebruiken(nee dit is niet selectief, selectiviteit is ook geen wet)
Je hoofdzekeringen worden als het goed is automaten, mocht het toch niet goed gaan kun je deze zelf weer aan zetten en dan alsnog eens kijken.
Wel zou ik proberen de zonnepanelen op een fase terug te laten leveren waarop je ook continu wat eigen gebruik hebt zitten. En je meterkast moet of een 25a automaat voor of geschikt zijn voor 50a(25a hoofdzekering + 25a zonnepanelen)

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Paul remautomaat plaatsen of 40A alamat ipv ALS Veel eenvoudiger.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-10 15:11
Nee, da’s een beunoplossing. 63A aardleks en 10mm2 bedrading is zoals het hoort. Al helemaal omdat ik mag hopen dat ie die nu ook al heeft met 35A+23A…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Pardon?

Je schrijft nu dat ABB beunen zijn. Komt direct van hun whitepaper en de Vlamingen doen het vrij standaard en komt door de AREI keuring.

In Nederland gebeurd dat zo goed als nooit

Kom eens met argumenten, @Steyn_E

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 01-09-2023 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:50
Daytona schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:02:
Bedankt voor de antwoorden allemaal. Ik ga het aan de electricien doorgeven, en heb navraag gedaan bij Goodwe wat er qua instellingen mogelijk is.
ach, je hebt nu een 5kW op 1x35A.
zou de netbeheerder dan een geul graven en alle kabels naar de dicht bij zijnde wijkkast vervangen voor lichtere kabels die geen 35A aan kunnen. 8)7
nop dat doen ze niet, grootste kans is dat je al 5x??mm kabels hebt in huis
dus ze vervangen allen je 1x35A naar 3x25A in de meterkast, en zijn klaar en gaat er geen schop in de grond.
(of zo als bij mij: 1 meter voor mijn deur zit de 5x??mm kabel in huis is het 3x??mm. bij mij moet er dan wel gegraven worden, uitzonderingen zijn er altijd. :-( maar ik krijg voor 3x35A aan kabel als ik gewoon 3x25A aanvraag.)
ze kunnen het dus ook aanpassen naar 3x35A (alleen dat wil jij weer niet, dat is duur. ;) ), de kabels kunnen dat wel aan. ;)

eigenlijk kun je dan bijna zeker zeggen dat je 3x35A hebt wat is af gezekerd op 3x25A.
daar kan 5kW met gemak op 1 fase. ;)
helaas heb je ook een paar kleine uitzonderingen, die ik ook geschreven heb zo als bij mij thuis.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 01-09-2023 17:58 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Ronald schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:45:
Pardon?

Je schrijft nu dat ABB beunen zijn. Komt direct van hun whitepaper en de Vlamingen doen het vrij standaard en komt door de AREI keuring.

In Nederland gebeurd dat zo goed als nooit

Kom eens met argumenten, @Steyn_E
Precies dat laatste is reden genoeg. Het is dusdanig ongebruikelijk dat men bij een aanpassing mogelijk fouten maakt. Als je gewoon 63a aardlekschakelaars gebruikt kost dat A ) minder ruimte in de kast en B ) minder hoofdbrekens voor een volgende installateur. Die dingen worden niet voor niks gewoon gemaakt. Prijsverschil voor een ABB ALS (F202) zo’n 30 euro extra per stuk tov de 40A. Da’s 9 tientjes voor een kast met 3 aardlekschakelaars. En daar gaat de 40A voorbeveiliging dan weer vanaf. Ik zie echt geen enkele reden om het op die manier op te willen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Steyn_E schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:55:
[...]

Precies dat laatste is reden genoeg. Het is dusdanig ongebruikelijk dat men bij een aanpassing mogelijk fouten maakt. Als je gewoon 63a aardlekschakelaars gebruikt kost dat A ) minder ruimte in de kast en B ) minder hoofdbrekens voor een volgende installateur. Die dingen worden niet voor niks gewoon gemaakt. Prijsverschil voor een ABB ALS (F202) zo’n 30 euro extra per stuk tov de 40A. Da’s 9 tientjes voor een kast met 3 aardlekschakelaars. En daar gaat de 40A voorbeveiliging dan weer vanaf. Ik zie echt geen enkele reden om het op die manier op te willen lossen.
Het gebeurt in Nederland bijna nooit in de zin dat er helemaal geen beveiliging toegepast wordt om te voorkomen dat de 40A overschreden wordt. Remautomaat of alamat voor de verbruikersgroepen is prima en voldoet aan de wettelijke eisen. Remautomaat is wel wat duidelijker te herkennen.

[ Voor 5% gewijzigd door Linea op 01-09-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Dat is omdat het voorheen ongebruikelijk was om daaroverheen te kunnen. De hoofdbeveiliging deed dat door maximaal 35/40A te zijn bij een huisaansluiting. Pas sinds eigen opwek een ding is gaan we daar wel eens overheen. Een goede installateur hoort dat na te rekenen/aan te passen met de aanleg daarvan. Ofwel de stroom begrenzen ofwel de maximale stroomsterkte verhogen (ALS, bekabeling).

Ja, een remautomaat kan een oplossing zijn maar wat is het bezwaar tegen ‘gewoon’ de juiste ALS’en gebruiken? ‘T is niet alsof een 63A aardlekschakelaar een exotisch apparaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:52
Op Marktplaats zetten en een nieuwe nemen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:22
Bij een kennis van mij draait al jaren een 5k Solaredge op een 20a smeltzekering met een moderne 3x25a hoofdzekering. Is nog nooit fout gegaan. Het systeem draait bijna 6500kw per jaar, Is de 20a een A zekering, eventueel een B proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-10 10:52
Ronald schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:24:
Selectiviteit, dat is hoe we noemen wat @Accretion beschrijft, is niet verplicht volgens de zelf niet verplichte nen1010. Die gratis openbaar zou zijn als deze verplicht was geweest.
Als je bouwt of verbouwd al dan niet met vergunning moet je je verplicht houden aan het bouwbesluit, deze schrijft de regeling bouwbesluit voor welke de NEN1010 voorschrijft. Dat je van de NEN1010 regels mag afwijken als je op een andere manier dezelfde functionaliteit en veiligheid waarborgt komt voort uit de NEN1010 zelf.

Kortom NEN1010 is verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Wij gaan het niet eens worden
Artikel 5.1aNEN 1010
Bij toepassing van NEN 1010 zijn alleen de onderdelen van toepassing die technische voorschriften uit oogpunt van veiligheid bevatten over een voorziening voor elektriciteit.
https://rijksoverheid.bou...et/bb2012_reg/hoofdstuk-5

Selectiviteit draagt bij aan bedrijfscontinuiteit en eenvoud van diagnose bij problemen. Expliciet niet veiligheid.

Ben je voor het persoonlijke veiligheid/gezondheid van electriciteit afhankelijk dan is alleen noodstroomvoorziening voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
100% eens met @Ronald . Selectiviteit is niet nodig voor de veiligheid van je systeem. Je hebt met 3x25 eigenlijk ook geen keuze als je bijvoorbeeld een onderverdeler wil kunnen aansluiten. De automaat in de hoofdkast is dan alleen een kabelbeveiliging. Zo lang die dik genoeg is om de stroomsterkte van de automaat te kunnen kortsluiten zonder te smelten (afhankelijk van oa de lengte, type en plaatsing) is er geen veiligheidsissue. In het vervelendste geval smelt je hoofdzekering. Da's hooguit vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:36
Steyn_E schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:48:
Nee, da’s een beunoplossing. 63A aardleks en 10mm2 bedrading is zoals het hoort. Al helemaal omdat ik mag hopen dat ie die nu ook al heeft met 35A+23A…
Helemaal geen beu oplossing, gewoon een goede optie.

In de industrie worden voorbeveiligingen veelvuldig toegepast. Allemaal beun volgens jou?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Makrolon schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:19:
[...]

In de industrie worden voorbeveiligingen veelvuldig toegepast. Allemaal beun volgens jou?
Ik ben er niet verder op ingegaan omdat het heel hard stonk naar persoonlijke voorkeur. Dat mag, maar als feit gegeven is dat niet okay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Makrolon schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:19:
[...]

Laat ik het anders stellen. Ik zie geen logische reden om het op die manier op te lossen met een dergelijk lage maximum stroomsterkte. Als je nou een paar honderd Ampère aansluiting hebt oké, maar we hebben het hier over een 63A ALS en die is nauwelijks duurder dan een 40A variant. Bovendien neemt een extra automaat ruimte in terwijl die meestal toch al schaars is.

Een voorbeveiliging is verder een technisch prima oplossing, maar mogelijk wel iets onduidelijker voor een (niet technisch onderlegde) eindgebruiker.

Het kan mogelijk ook wel eens lastig zijn in een kast met busboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Bij nieuwe kast is een rem inderdaad niet logisch. Bij aanpassing is ruimte een afweging. De rem is dan wel de voordeligere oplossing.

Busboard staat beide keuzes niet in de weg. Busboard wordt immers gewoon op de ALSen aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Beunoplossing is niet de juiste term, dat ben ik met je eens. Workaround is een betere omschrijving. Ik ging er alleen vanuit dat er al 63A aardleks in zouden zitten ivm de bestaande situatie; hij heeft immers die omvormer al en een zwaardere hoofdbeveiliging dan in de toekomst (nu 35A en later 25A). Ofwel, als de installateur destijds zijn werk heeft gedaan zitten er al 63A aardleks of een 40A rem in. Er kan in de bestaande situatie immers al 35+23A=58A maximaal lopen.

Valt me trouwens in de TS nog op dat de omvormer schijnbaar op een 32A automaat zit momenteel, @Daytona enig idee waarom er niet een 25A automaat is gebruikt (zoals je zou verwachten)? Dat die 20A eruit klapte verbaast me niks maar zou niet weten waarom daar een 32A zit (en of dat wel een geschikte beveiliging is voor die omvormer). En welk merk is er gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
@Steyn_E Geen idee, geklaagd bij installateur dat de automaat incidenteel eruit lag, mannetje langs geweest, geen problemen meer gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klQTqpQqqkh-9KhEKFx44o_3JY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2qUcxO5g7y1mkSIlvxppiXg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Let op! Nu gaan ze los op het merk...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat is geen 32A

Dat is een 20A C karakteristiek 300mA

Ik denk eerder dat je een 30mA had en hij er niet op stroom, maar op aardlek er uit ging.

En ja.... Het is een spanning afhankelijk b-merk... Zeg het maar gewoon @Ronald.42 ...

Wat zit er op de schupa? Dat is ook een 300mA. Mag alleen maar vastbedraad spul op

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 02-09-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:01:
Dat is geen 32A

Dat is een 20A C karakteristiek 300mA

Ik denk eerder dat je een 30mA had en hij er niet op stroom, maar op aardlek er uit ging.

En ja.... Het is een spanning afhankelijk b-merk... Zeg het maar gewoon @Ronald.42 ...

Wat zit er op de schupa? Dat is ook een 300mA. Mag alleen maar vastbedraad spul op
Meestal wordt er geroepen dat het troep is van Emat dat is waar ik op zat te wachten.
Gelijk eruit slopen vervangen etc etc.

Ik kom trouwens vaak nog oude 300mA en 500mA aardlekschakelaars tegen in oudere woningen dan natuurlijk vaak in combinatie met de bakelieten kasten en smeltpatronen.
Ik probeer dan altijd maar voorzichtig uit te leggen dat het niet bijzonder veilig is...
Ja maar we hebben toch een aardlekschakelaar???

Dat soort zaken leeft helemaal niet bij een enorm deel van de bevolking en nou ja meestal gaat het goed.

Wordt tijd voor een één of ander reclame spotje : hoe is het met u meterkast gesteld???

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik ben wat nuchterder. Nieuw zou ik het niet kopen… maar het hangt nu.

Bigger fish to fry met oude meuk… al zijn smeltzekeringen zelf gewoon okay ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Die 1 din alamats van EMAT zijn gewoon niet zo best. En aangezien dat een alamat is, en ernaast een 300ma aardlekschakelaar zit, ben ik inderdaad bang dat daar de normale groepen met WCD's op zitten. Da's niet meer van deze tijd.

Ik ga het iets minder voorzichtig uitleggen: hoog tijd voor een grondige opknapbeurt van de groepenkast. Dit voldoet gewoonweg niet. Dat hier klakkeloos zonnepanelen zijn aangesloten en blijkbaar is 'vergeten' te controleren of de rest van de kast ook voor ~60A geschikt is vind ik op z'n zachtst gezegd een diskwalificatie van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:21:
Ik ben wat nuchterder. Nieuw zou ik het niet kopen… maar het hangt nu.

Bigger fish to fry met oude meuk… al zijn smeltzekeringen zelf gewoon okay ;)
Owh zeker ik heb in mijn schuur ook nog de oude meterkast uit de woning als onderverdeler met smeltzekeringen die kunnen net even wat meer hebben al slijten ze wel van regelmatig hoge pieken.
Doosje zekeringen kost geen drol gelukkig.

Vaak is de 25 amp automaat in huis voor de onderverdeler net zo snel als de 16 ampere smelzekering in de onderverdeler vooral met een beetje laswerk gaan ze vaak simultaan :)

Pagina: 1