CH4OS schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:26:
Lijkt me niet. Je hebt dan te maken met de Oostenrijkse wetgeving omtrent garantie en retour. Je hebt immers onder die wet het product gekocht (overeenkomst aangegaan). Controleer dus goed wat de voorwaarden zijn die zij aangeven. Wil je langer de zekerheid op een degelijk product (en met electronische producten lijkt me dat wel aannemelijk, zeker voor die prijs) dan koop je het product bij een winkel of webshop in Nederland.
Hoewel de Duitse en/of Oostenrijkse MediaMarkt niet zonder meer de Nederlandse is en ik dus ook niet denk dat je bij de Nederlandse MediaMarkt garantie kunt claimen voor een bij MediaMarkt in een ander land gekocht product, moet ik hier wel een kanttekening bijzetten. Je wordt beschermd door het consumentenrecht van het land waar je het hebt gekocht, maar alle EU-lidstaten moeten wel aan dezelfde minimumvoorwaarden voldoen (bv. minstens twee jaar verkopersgarantie) en hebben ook verplichtingen om ervoor te zorgen dat je die garantie effectief kunt claimen. Bij problemen kun je het
Europees Consumenten Centrum wel om advies vragen en zelfs laten bemiddelen.
Kortom, als het prijsverschil echt aanzienlijk is, kun je het product gerust daar bij de lokale MediaMarkt kopen. Je kunt waarschijnlijk niet naar de Nederlandse om garantie te claimen, maar er zijn wel manieren om ervoor te zorgen dat je rechten worden nageleefd.
Edit: ik lees dat je het ook over retourneren hebt. Dat wordt wel wat lastiger, maar vooral om praktische redenen. Maar het lijkt me dat je zo’n ding ook niet wil kopen om hem binnen 30 dagen terug te brengen als er niets mis mee is.
[
Voor 7% gewijzigd door
fondacio op 31-08-2023 23:02
]