Advies aanschaf kleine EV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Mijn vraag
Ik ben momenteel in de markt voor een kleine EV, kosten technische lijkt me dit een geschikt moment gezien de nog geldende subsidie regeling (SEPP) en het feit dat ik een aanzienlijk PV overschot heb.
Doel is een zo goedkoop mogelijke prijs per kilometer.

Ik verwacht dat deze EV zo'n 10kkm per jaar zal afleggen, waarbij veel ritten over het algemeen 70/80 km retour zullen zijn. De range hoeft daarom niet erg groot te zijn, ik zou zelf willen uitgaan van zo'n 150km.
Laden kan op eigen terrein, noodzaak voor snelladen is er dus niet (zal in 1e instantie ook gewoon gebruik willen maken van een granny charger).

Mijn onderzoek heeft zich in eerste instantie vooral gericht op de Renault Zoe en VW E-UP.
Beide lijken volledig te doen aan mijn wensen en zijn gunstig geprijst (10-15k).
De E-UP heeft lichte voorkeur omdat de Zoe veelal met een huur accu (a 70 euro per maand) is uitgerust alhoewel dit wel afgekocht kan worden.

Vragen die door m'n hoofd gaan:
Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? / op moet letten / over het hoofd heb gezien?
Ik las dat de E-UP een soort battery health percentage geeft (State of Charge), hoe belangrijk is deze waarde en wat is het advies hierin (minimaal percentage).
Zijn er eventueel andere merken/modellen die ik over het hoofd zie maar wellicht interessant zijn voor mijn usecase?
Wat is belangrijker bij een EV bouwjaar / km-stand?

Dank voor jullie input!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 19:11
Die 70/80 km per dag retour, is dat hoofdzakelijk over provinciale wegen of ook de snelweg? In het eerste geval ook zeker de Dacia Spring overwegen.

• Yaay
  • Niet online
Spixo schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:48:
Die 70/80 km per dag retour, is dat hoofdzakelijk over provinciale wegen of ook de snelweg? In het eerste geval ook zeker de Dacia Spring overwegen.
Hoofdzakelijk snelweg, even snel online zoeken leert inderdaad dat het 45pk model eigenlijk ongeschikt voor snelweggebruik is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Ik heb de Spring 45 pk. Het is een danser bij snelweg + wind, maar ik ben er aan gewend en het rijdt prima en goedkoop. Je kunt er echt wel de snelweg mee op en hij is snel zat. Het is wel echt een budgetauto.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Yaay schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:55:
[...]

Hoofdzakelijk snelweg, even snel online zoeken leert inderdaad dat het 45pk model eigenlijk ongeschikt voor snelweggebruik is.
Hij is er sinds dit jaar ook met 65pk. Zal qua verdere rij eigenschappen niet wezenlijk anders zijn, maar in ieder geval wat meer vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05

WhySoSerious

Be the change.

Ioniq 28 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:04
Oudere i3? Heb je nog een quirky auto voor je geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:37
Leaf 40kw heb je rond de 13-14k. Verreweg het meeste auto van allemaal. Dacia ooit gereden (ev variant), maar dat is echt een koekblik. Dan is de up veel beter (als referentie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:12
Als je afhankelijk bent van de subsidie, denk er aan dat die over de oorspronkele fiscale waarde gaat van de nieuwe auto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:02
Spixo schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:48:
Dan rijd je wel rond in een auto met 1 ster NCAP, terwijl een gelijk geprijsde ioniq 5 sterren heeft.
Alleen de wegenbelasting is in het voordeel van de dacia, er zijn veel betere EV's te vinden voor dat budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:10
Yaay schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:40:
Mijn vraag
<Knip>

Doel is een zo goedkoop mogelijke prijs per kilometer.

<Knip>

Laden kan op eigen terrein, noodzaak voor snelladen is er dus niet (zal in 1e instantie ook gewoon gebruik willen maken van een granny charger).
Als je een zo goedkoop mogelijke prijs per kilometer wilt halen is het wel te overwegen om een laadpaal op de oprit te zetten. Daarmee minimaliseer je laadverliezen, een granny is minder efficiënt. Daarnaast is het een veiligere oplossing. Het begrip snelladen wordt op dit forum gerelateerd aan DC-laden en zijn vaak laadstromen boven de 22kW.

Ik denk dat je je niet moet blind staren op de SoH van een accu, Volkswagen geeft 8 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Als je meer ruimte nodig hebt en looks/interieur niet heel belangrijk vindt: Hyundai Ioniq.
Als je voor Duitse degelijkheid wil gaan en niet heel veel ruimte nodig hebt en wat anders wil: BMW i3.

Beide wel voor €20k te krijgen op dit moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:36
De E-up. Mii en Citigo zijn prima kleine EV's. Rijde er zelf dagelijks 130km -180km mee, waarvan 2/3 snelweg kilometers. In de zomer haal je de praktijk op een dergelijk traject wel 240km, op een koude winterdag gaat er een flink stuk van af. Reken dan op 150km.
Ik heb er nu 105dkm mee gereden, en merk nog niet dat de de batterij minder wordt. Probeer een versie te vinden met stoelverwarming en indien mogelijk elektrische voorruit verwarming. Dat helpt je in de winter om wat verder te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 18:27
Mocht je een E-up willen kopen let er dan op om eentje van de laatste jaren te kopen. Deze hebben namelijk een accu van 36kw. De vroegere E-up,s hebben een accu van 18kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Niet online
Simon99 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:31:
Mocht je een E-up willen kopen let er dan op om eentje van de laatste jaren te kopen. Deze hebben namelijk een accu van 36kw. De vroegere E-up,s hebben een accu van 18kw.
Ik kijk momenteel vooral naar de oudere up (jaar 2016 bijv). Deze hebben de 18kw accu.
Met het opgegeven verbruik zou je met een volle accu zo’n 130km moeten kunnen rijden, enig idee hoe dat in praktijk uitpakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Niet online
Twardt schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:41:
De E-up. Mii en Citigo zijn prima kleine EV's. Rijde er zelf dagelijks 130km -180km mee, waarvan 2/3 snelweg kilometers. In de zomer haal je de praktijk op een dergelijk traject wel 240km, op een koude winterdag gaat er een flink stuk van af. Reken dan op 150km.
Ik heb er nu 105dkm mee gereden, en merk nog niet dat de de batterij minder wordt. Probeer een versie te vinden met stoelverwarming en indien mogelijk elektrische voorruit verwarming. Dat helpt je in de winter om wat verder te komen.
klopt mijn aanname dat stoel verwarming de actieradius goed doet omdat stoel verwarming aanzienlijk minder stroom gebruikt dan de hele auto te moeten verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Niet online
GerjanT schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:42:
[...]

Als je een zo goedkoop mogelijke prijs per kilometer wilt halen is het wel te overwegen om een laadpaal op de oprit te zetten. Daarmee minimaliseer je laadverliezen, een granny is minder efficiënt. Daarnaast is het een veiligere oplossing. Het begrip snelladen wordt op dit forum gerelateerd aan DC-laden en zijn vaak laadstromen boven de 22kW.

Ik denk dat je je niet moet blind staren op de SoH van een accu, Volkswagen geeft 8 jaar garantie.
Enig idee wat het laad verlies in praktijk is? een kwh terugleveren levert centen op, mijn huidige gedachte is dat ik de prijs van een paal er niet snel uit heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
Yaay schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:48:
[...]

klopt mijn aanname dat stoel verwarming de actieradius goed doet omdat stoel verwarming aanzienlijk minder stroom gebruikt dan de hele auto te moeten verwarmen?
De e-up/Mii/Citigo hebben geen warmtepomp of iets dergelijks. Dus een elektrische kachel is nodig die op een koude dag de range flink vermindert. Met stoelverwarming kan je de temperatuur een paar graden lager zetten en het toch aangenaam houden. De stoelverwarming trekt maar iets van 0.2KW, terwijl de verwarming wel 3KW neemt. Er zit helaas geen stuurwielverwarming op, dan was het helemaal prachtig geweest

Ik zou wel een laadpaal thuis plaatsen als je de mogelijkheid hebt. Dat verkort de laadtijd aanzienlijk, en het is ook efficiënter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
Yaay schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:52:
[...]

Enig idee wat het laad verlies in praktijk is? een kwh terugleveren levert centen op, mijn huidige gedachte is dat ik de prijs van een paal er niet snel uit heb.
Op het kanaal battery life kan je een test vinden met een ID3.
YouTube: How much energy do you lose when charging your EV?

Bij het gebruik met de grannycharger heeft hij 19.5% verlies gemeten. Bij 11KW AC laden was het nog maar 7.5% Dat zijn toch wel aanzienlijke verschillen. Of dat genoeg is om een laadpaal terug te verdienen moet je zelf maar uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Niet online
Twardt schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:11:
[...]

Op het kanaal battery life kan je een test vinden met een ID3.
YouTube: How much energy do you lose when charging your EV?

Bij het gebruik met de grannycharger heeft hij 19.5% verlies gemeten. Bij 11KW AC laden was het nog maar 7.5% Dat zijn toch wel aanzienlijke verschillen. Of dat genoeg is om een laadpaal terug te verdienen moet je zelf maar uitrekenen.
12% verschil is wel aanzienlijk.
Met de door mij opgegeven 10.000km per jaar kom ik op ~1400 KwH

1400kwh + 7,5% = 1505 kwh
1400kwh + 19,5% = 1673 kWh

Verschil is dus 168 kWh = 16,8 euro per jaar verschil in mijn situatie dat ik de stroom zelf opwek en anders voor 10ct per kWh teruglever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
mathelicious schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:41:
[...]

Dan rijd je wel rond in een auto met 1 ster NCAP, terwijl een gelijk geprijsde ioniq 5 sterren heeft.
Alleen de wegenbelasting is in het voordeel van de dacia, er zijn veel betere EV's te vinden voor dat budget.
Ja, omdat je tegenwoordig veel sterren krijgt voor technische foefjes zoals rijstrookhulp etc die de meeste mensen toch uitschakelen. Het is niet zoals vroeger dat je tussen de motorkap en de kofferbak zit opgevouwen.

Overigens ben ik wel benieuwd welke veel betere EV`s je kunt vinden voor het budget van een Dacia Spring. Want dan heb ik interesse!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:52
De euro NCAP rating van 1 ster gaat echt niet alleen over foefjes, zie YouTube: Euro NCAP Crash & Safety Tests of Dacia Spring 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
  • Laatst online: 07-09 20:42
Klein puntje, ik zie dat je als argument een lage KM prijs aanhaalt. Let wel even op, het 'goedkoop rijden' is vooral een imago.

- De verzekering van een EV is doorgaans duurder.
- De huidige realiteit is dat een EV relatief zwaar is, en binnenkort dus flink wat wegenbelasting gaat kosten, kijk even in welke 'bracket' de auto zit.
- Je 'PV' overschot is uiteraard ook prima te verkopen.
- snelladen zal voor jou minder van belang zijn, maar, buiten Tesla om, is dit ook vrij prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:56
Bmw i3 94aH (vanaf 2016)

Geweldige auto.
Klein, maar wel heel ruim van binnen.
Nooit de Ioniq geprobeerd, maar de BMW i3 is echt een cult auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
1234567y schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:35:
Klein puntje, ik zie dat je als argument een lage KM prijs aanhaalt. Let wel even op, het 'goedkoop rijden' is vooral een imago.

- De verzekering van een EV is doorgaans duurder.
- De huidige realiteit is dat een EV relatief zwaar is, en binnenkort dus flink wat wegenbelasting gaat kosten, kijk even in welke 'bracket' de auto zit.
- Je 'PV' overschot is uiteraard ook prima te verkopen.
- snelladen zal voor jou minder van belang zijn, maar, buiten Tesla om, is dit ook vrij prijzig.
1. Verzekering is 15% duurder in het algemeen voor een EV.
2. Huidige realiteit is dat we helemaal niet weten wat er na 2024 met de wegenbelasting gaat gebeuren. Enige wat we nu wel weten is dat je nu GEEN wegenbelasting betaald t/m 2024. Hier bespaar je dus al minimaal 15 maanden a 40 euro per maand mee.
3. PV overschot krijg je momenteel 8-11c per kWh voor. Per kWh kan je ongeveer 6-8km mee rijden. Dus maak jij een ritje van 60km? Dan kost je dit niet eens 1 euro.
Zou je tanken? kost je het in gunstige geval 2,5L = 5 euro. Je krijgt dan 1 euro terug van je PV overschot. Dus 4 euro onder aan de streep.
4. Ja klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
NelgNL schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 01:36:
[...]

Ja, omdat je tegenwoordig veel sterren krijgt voor technische foefjes zoals rijstrookhulp etc die de meeste mensen toch uitschakelen. Het is niet zoals vroeger dat je tussen de motorkap en de kofferbak zit opgevouwen.

Overigens ben ik wel benieuwd welke veel betere EV`s je kunt vinden voor het budget van een Dacia Spring. Want dan heb ik interesse!
Niet voor dit geld, dat is ook de enige reden waarom de Spring zo populair is.
Ja hij dan weinig sterren heeft als veiligheid, moet je voor lief nemen. Maar de Zoë is net zo onveilig. Ook 1 ster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
kx22 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:53:
[...]

1. Verzekering is 15% duurder in het algemeen voor een EV.
2. Huidige realiteit is dat we helemaal niet weten wat er na 2024 met de wegenbelasting gaat gebeuren. Enige wat we nu wel weten is dat je nu GEEN wegenbelasting betaald t/m 2024. Hier bespaar je dus al minimaal 15 maanden a 40 euro per maand mee.
3. PV overschot krijg je momenteel 8-11c per kWh voor. Per kWh kan je ongeveer 6-8km mee rijden. Dus maak jij een ritje van 60km? Dan kost je dit niet eens 1 euro.
Zou je tanken? kost je het in gunstige geval 2,5L = 5 euro. Je krijgt dan 1 euro terug van je PV overschot. Dus 4 euro onder aan de streep.
4. Ja klopt
Volgens mij doe je her en der wat aannames.

1) ook bij ev is de premie vooral op de aanschafwaarde gebaseerd. In mijn geval ongeveer 10% lager.
3) ook dat ligt erg aan je energieleverancier. Er zijn er zat met minder. Zoals Essent met 5ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
janne_nl schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:23:
[...]

Volgens mij doe je her en der wat aannames.

1) ook bij ev is de premie vooral op de aanschafwaarde gebaseerd. In mijn geval ongeveer 10% lager.
3) ook dat ligt erg aan je energieleverancier. Er zijn er zat met minder. Zoals Essent met 5ct
Nee hoor zijn geen aannames.
1) https://www.bnnvara.nl/ka...rzekeren-dan-benzine-auto
3) Dat is nieuw

N=1 voorbeelden van jou maken van mijn verhaal geen aannames

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Klopt n=1 is geen vergelijk, maar ik schat dat iedereen bij interpolis in hetzelfde schuitje zit. Maar goed ik heb geen hoge pet op van kassa.

Essent is de energie leverancier met de meeste klanten, dus een beetje vreemd dat dat nieuw is😉. Maar goed je kunt erover twisten of het dan slim is om bij Essent te blijven. Eerst maar eens afwachten wat er daadwerkelijk met alle plannen gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mathelicious schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:41:
[...]

Je moet er wel bij nadenken dat de NCAP heel erg aan inflatie onderheving is. Deze auto als die 10 jaar geleden getest zou zijn zou die best net zoals de Nissan Leaf 5* gehad hebben. En net zo zou een 2012 Nissan Leaf nu geen 5* meer krijgen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:02
Maasluip schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:56:
[...]

Je moet er wel bij nadenken dat de NCAP heel erg aan inflatie onderheving is. Deze auto als die 10 jaar geleden getest zou zijn zou die best net zoals de Nissan Leaf 5* gehad hebben. En net zo zou een 2012 Nissan Leaf nu geen 5* meer krijgen.
Je kan het rapport downloaden en zelf je conclusie trekken. Over de inflatie heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Absoluut, en dat is niet te vergelijken met een rapport van 10 jaar geleden. En dan bedoel ik ook dat je ze gewoon niet naast elkaar kunt leggen en het ene punt met het andere kunt vergelijken omdat het rapport totaal anders is.
Dat een Nissan Leaf bij safety assist bijvoorbeeld 84% scoort en een Dacia Spring maar 32% is niet anders te verklaren dan een andere meetmethode.
Ik bedoel maar, de Leaf heeft nog niet eens seatbelt reminders voor de achterpassagiers, de Spring wel.
En ook ondanks dat de Spring Active Emergency Braking heeft, wat de Leaf niet heeft.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:23
Yaay schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:47:
[...]

Ik kijk momenteel vooral naar de oudere up (jaar 2016 bijv). Deze hebben de 18kw accu.
Met het opgegeven verbruik zou je met een volle accu zo’n 130km moeten kunnen rijden, enig idee hoe dat in praktijk uitpakt?
Volgens ev-database.org is de realworld range van een recente E-up met een 32 kWh accu circa 145 snelwegkilometers in de winter. Ik zou dus voor een 18 kWh op niet meer dan 90 km rekenen. met een 18 kWh accu ongeveer 70 km https://ev-database.org/nl/auto/1081/Volkswagen-e-Up

[ Voor 10% gewijzigd door _--[]--__ op 04-09-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Niet online
_--[]--__ schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:00:
[...]

Volgens ev-database.org is de realworld range van een recente E-up met een 32 kWh accu circa 145 snelwegkilometers in de winter. Ik zou dus voor een 18 kWh op niet meer dan 90 km rekenen.
Dank voor het delen van deze bron, afgelopen weekend wat reviews gelezen over de E-up en lees daar ook ervaringen dat de range onder winterse omstandigheden terugloopt naar ~75 km, wat eigenlijk net te krap is, niets zo vervelend als achter een vrachtwagen te moeten plakken om thuis te komen..
Het zou iets helpen als de up terwijl deze aan de stekker ligt alvast opwarmt omdat je dan minder energie kwijt bent aan het verwarmen van de auto terwijl je rijdt.

Toch weer een pluspuntje voor de Zoe, deze heeft een 22 kWh accu (of de iets recentere versie 41 kWh accu).
De 22 kWh accu versie is te verkrijgen vanaf ongeveer 10k de 41kWh rond de 15k.
De e-Up 18 kWh is iets duurder, zie ze veel vanaf 12 - 15k. De e-Up variant met 36 kWh accu gaat al snel richting de 20k, daarmee wel een wat jongere auto, de 36 kWh is geleverd vanaf 2020.

De up heeft qua looks iets meer de voorkeur dan de zoe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:07
Ben je al verder met je keuze? ik zit een beetje op hetzelfde scenario te denken.
Shortlist voor mij zou zijn:
- Renault Zoe (met koopaccu)
- Nissan Leaf (ivm betrouwbaarheid, wel zwaarder)
- VW E-Up (kleinere accu capaciteit).

Ik heb wel eens wat gerekend eraan maar blijkt toch wel dat (zelfs uitgaande van 100% PV stroom in de accu) een benzine auto goedkoper is. (uitgaande van de kostentool van ANWB)

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:17

de Peer

under peer review

soepah schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:18:

Ik heb wel eens wat gerekend eraan maar blijkt toch wel dat (zelfs uitgaande van 100% PV stroom in de accu) een benzine auto goedkoper is. (uitgaande van de kostentool van ANWB)
dat lijkt me sterk. Gaat die tool niet uit van een nieuw aangeschafte auto ipv een 3 of 4 jaar oude auto waar de dure 'nieuwigheid' vanaf is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Niet online
soepah schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:18:
Ben je al verder met je keuze? ik zit een beetje op hetzelfde scenario te denken.
Shortlist voor mij zou zijn:
- Renault Zoe (met koopaccu)
- Nissan Leaf (ivm betrouwbaarheid, wel zwaarder)
- VW E-Up (kleinere accu capaciteit).

Mijn keuze is op een Zoe gevallen, geeft de meeste range voor de investering.
40KwH model geeft een range van zo'n 260 km.
Met de 2000 euro SEPP subsidie (die binnen een week op mijn rekening stond) kwam ik ook maar iets boven de 10k aanschafbedrag uit.

Mijn eigen berekening tov een Benzine auto kwam wel gunstig uit tov Benzine. Daarbij heb ik ook in mijn achterhoofd genomen dat Benzine alsmaar lijkt te stijgen en stroom als je het zelf opwekt relatief steeds minder waard wordt.

De leaf vonden wij qua model er iets minder uit zien, waarbij je ook veel problemen met laden hoort omdat de batterij niet actief gekoeld wordt. Afhankelijk van je gebruikersprofiel hoeft dat geen probleem te zijn.

De VW E-up heeft ook op onze shortlist gestaan maar met een 18KwH accu capaciteit zou je in de windermaanden terugvallen tot een range van 70-80 km, wat me te vaak stress zou geven ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
de Peer schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:34:
[...]

dat lijkt me sterk. Gaat die tool niet uit van een nieuw aangeschafte auto ipv een 3 of 4 jaar oude auto waar de dure 'nieuwigheid' vanaf is?
Probleem was vooral afschrijving (door hoge relatieve aanschafwaarde) en onderhoud (die ANWB relatief hoog aanhoud) die zorgen voor negatieve balans.
Onderhoud is denk ik lastiger te voorspellen voor "nieuwere" auto's die nog geen 5 jaar bestaan, waarvan je nu een 4 jaar oude auto wilt kopen. Accu-pakket is natuurlijk grote kostenpost mocht die afgeschreven zijn.

Ik zie ook wel een aantal Nissan Leaf's met ~180.000 KM op de teller, die alleen maar voor Export beschikbaar zijn. Daar zie je ook dat range behoorlijk gereduceerd is na die afstand wat op zich logisch is, maar prijs nog wel vrij hoog vind ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
Yaay schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:36:
[...]

Mijn keuze is op een Zoe gevallen, geeft de meeste range voor de investering.
40KwH model geeft een range van zo'n 260 km.
Met de 2000 euro SEPP subsidie (die binnen een week op mijn rekening stond) kwam ik ook maar iets boven de 10k aanschafbedrag uit.
...
Wat heb je voor bouwjaar gekozen dan en wat was de kilometerstand?
en accu-huur of koop? (in geval huur, wat houd het in? en overweeg je overname/ koop op termijn?) en wat waren je overwegingen?

[ Voor 5% gewijzigd door soepah op 24-10-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Niet online
soepah schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

Wat heb je voor bouwjaar gekozen dan en wat was de kilometerstand?
en accu-huur of koop? (in geval huur, wat houd het in? en overweeg je overname/ koop op termijn?) en wat waren je overwegingen?
Ik heb gekozen voor een koop batterij, huur kost minimaal 70 euro per maand, wat ik nogal een stevig bedrag vond wat maandelijks terug zou komen.
Je kunt bij de dealer de state of health van de accu opvragen. Dat geeft een indicatie hoe goed de accu nog is.

Afkopen van de accu huur is ook wel mogelijk maar houdt rekening met enkele duizenden euro’s, afhankelijk van het bouwjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
Yaay schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:47:
[...]

Ik heb gekozen voor een koop batterij, huur kost minimaal 70 euro per maand, wat ik nogal een stevig bedrag vond wat maandelijks terug zou komen.
Je kunt bij de dealer de state of health van de accu opvragen. Dat geeft een indicatie hoe goed de accu nog is.

Afkopen van de accu huur is ook wel mogelijk maar houdt rekening met enkele duizenden euro’s, afhankelijk van het bouwjaar.
Mag ik vragen wat het bouwjaar & kilometrage van deze auto was (voor een prijs van max 12.000)?

Pagina: 1