Vraag

• ajdjdlfj
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11-09-2023
/

[ Voor 99% gewijzigd door ajdjdlfj op 11-09-2023 14:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Yup, komt zelfs regelmatig voor in de huidige markt. Zou tegen bedrijf A wel gewoon open zijn; B was wat trager maar deden uiteindelijk ook een bod en had inhoudelijk de voorkeur.
Maar zou bedrijf A pas inlichten als B getekend is door alle partijen, om vrij logische redenen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
Dat mag zeker en gebeurd tegenwoordig regelmatig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Tuurlijk kan het, netjes is anders. Houd ook in gedachte dat de wereld klein is en jezelf wellicht op termijn later tegenkomt.

Op z'n minst zou ik heel netjes aanbod A afwijzen, zo niet zelfs beraden of A misschien toch geen verkeerde keus is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
In je proeftijd kan je opzeggen wanneer je wilt. Maar als bedrijf B "de communicatie op zich liet wachten" terwijl bedrijf A "uitstekend communiceerde" zou ik goed afwegen of je misschien toch niet beter zit bij bedrijf A.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Joshua schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:19:
In je proeftijd kan je opzeggen wanneer je wilt. Maar als bedrijf B "de communicatie op zich liet wachten" terwijl bedrijf A "uitstekend communiceerde" zou ik goed afwegen of je misschien toch niet beter zit bij bedrijf A.
Alleen als die communicatie van je (directe) collega's afkomstig is. Een HR afdeling die wat traag is zegt niets over de rest van de organisatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:54

Freakie1NL

Grote Baas

Thomas schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:35:
[...]

Alleen als die communicatie van je (directe) collega's afkomstig is. Een HR afdeling die wat traag is zegt niets over de rest van de organisatie.
Zeker wel, dat zegt dat alle HR gerelateerde beslissingen net zo langzaam gaan. En dat zegt iets over de organisatie, hoe log of hoe dynamisch deze is.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:32
Ik heb ooit gelezen dat je bij opzeggen voor aanvang niet-nakoming kan worden aangerekend, en dat je dus beste kan opzeggen op dag 1 om 0:05 uur per mail etc, omdat je dan binnen de proeftijd zit, en dus wettelijk direct kan opzeggen. Strikt gezien kan dat daarvoor niet. Maar goed wie gaat dat aanvechten, opzeggen ga je toch. Maar wil je 100% veilig zitten, dan wachten tot 1 oktober 0:05.

Edit: het lijkt niet (meer) te kloppen wat ik zeg: https://www.arbeidsrechte...idt-tot-schadevergoeding/
Een werkgever mag tijdens (en voor) een proeftijd zonder geldige reden de arbeidsovereenkomst opzeggen,
Dan mag een werknemer dat ook.

[ Voor 28% gewijzigd door pennywiser op 01-09-2023 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 11:17
Ik zou niet per se veel achter trage communicatie zoeken. Zeker niet in augustus. Ben nu zelf betrokken bij de selectieprocedure voor een nieuwe collega, en ik merk dat door factoren als verzuim, vakanties en een verrassend hoog aantal reacties het selectieproces (en dus de communicatie) langer kan duren dan gehoopt. Ja, dat hoort een organisatie in te calculeren, maar het blijft mensenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@ajdjdlfj Uiteraard kan je jouw arbeidsovereenkomst voor aanvang ontbinden voorafgaand aan de proefperiode. Maar zorg er wel voor, dat je bij bedrijf B een getekende overeenkomst hebt en alles in "kannen en kruiken" is. Gooi nooit je oude (nieuwe) schoenen weg, voordat je een vervangend paar in huis hebt.

Overigens moet je ook goed bedenken, of je hier op een later moment in je carriere nog je eigen glazen ingooit. Geen idee of je in een bepaalde niche markt zit, maar als het een klein wereldje is waar je werkt, kan dit verhaal snel de ronde doen (en dus nadelig in de toekomst voor jou uitpakken). Echter, ook in de niche markt begrijpen ze dat er een tekort is aan personeel en dat niks meer vanzelfsprekend is tegenwoordig.

Verder goed kijken hoe je de boodschap brengt. Zeg je: Bedankt voor het getekende contract, maar ik ga toch naar bedrijf B of zeg je meer dat je in aanloop naar de start nog goed hebt nagedacht over wat je écht wilt en dat bedrijf B beter in jouw toekomstvisie past (zonder bedrijf A tekort te doen natuurlijk!) en dat je uiteindelijk toch gekozen hebt voor bedrijf B. Je laat dit z.s.m. weten, zodat zij niet nu al allerlei voorbereidende zaken in gang zetten, die tot niets zullen leiden.

Succes met je nieuwe uitdaging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:55
Zoals je al aangeeft is het idee dat je een arbeidscontract mag vernietigen voor aanvangsdatum gebaseerd op de proeftijd. Ik hoop dus dat je in dit geval een proeftijd overeengekomen bent.

In grote organisaties is het heel gewoon dat mensen voor datum indienst opzeggen, of zelfs niet komen opdagen (no-show) - in dien mate dat er gewoon procedures voor zijn ingericht. In de organisatie waar ik werk hebben we het zo over een handvol per week. Hoe groter de organisatie, hoe groter de kans dat je een reactie krijgt in de trant van "Okee, ik begrijp het. Het spijt me dat we er samen niet uit konden komen. Wellicht kunnen we in de toekomst nog iets voor elkaar betekenen". Hoe eerder je je meldt, hoe groter de kans op begrip.

Kleine organisaties kunnen nog wel eens verbaasd en/of (diep) teleurgesteld reageren. Soms zijn ze niet eens op de hoogte van het feit dat het uberhaupt kan. In dat geval blijf je het best kalm en begripvol, en kun je verwijzen naar de opzegtermijn. Dat zijn vaak de organisaties waarbij je het later niet nogmaals hoeft te proberen, trouwen :)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 13:33

PinusRigida

I put the p in pool.

n4m3l355 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:51:
Tuurlijk kan het, netjes is anders.
goh 'netjes'... hangt er wat van af hoe TS dit laat weten aan bedrijf A natuurlijk, uiteindelijk is het zijn toekomstige werkgever dus vind het wel belangrijk om een weloverwogen keuze te kunnen maken en niet vast te zitten aan een bedrijf wanneer je een beter aanbod krijgt maar niet meer verandert omdat het 'niet netjes' is t.o.v. eerste bedrijf.

Die bedrijven weten dit ook wel: het is business as usual, trek respondenten aan door een aantrekkelijk aanbod, maar ze hebben nooit de garantie dat ze het béste aanbod bieden natuurlijk.

Waar ik je wel in volg is de "mogelijk jezelf tegenkomen" quote... da's altijd mogelijk natuurlijk maar alleen de tijd kan leren of TS de -voor hem/haar- beste keuze maakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:09

DropjesLover

Dit dus ->

Mijn (en die van mijn vrouw) ervaring met de meeste HR afdelingen is dat ze knap waardeloos zijn. Traag, onvolledig, laat, kosten meer energie dan dat ze zouden moeten opleveren. Maar de rest van het bedrijf kan gewoon prima zijn.

Wat hierboven staat, wanneer de inkt droog is bij B, netjes opzeggen bij A.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1