Nieuwe TV voor in de woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PapaSpice
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-08 21:40
Hallo Tweakers
Onlangs ben ik bezig geweest om de huiskamer opnieuw in te richten, hier hoort ook een nieuwe TV bij vinden wij! Mijn onderzoek duurt nu ongeveer een weekje, maar ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer. De hoeveelheid opties zorgt ervoor dat je toch het idee krijgt dat je wellicht de verkeerde keuze gaat maken..De afstand tot de bank / stoel is zo'n 2 a 3 meter trouwens. Overdag zal de TV zelden aan staan, en als dat wel echt de wens is, dan kunnen prima de gordijnen dicht, dus een extra helder scherm is geen vereiste.

Ik zoek een?
TV voor in de woonkamer.

Wat is je budget?
1000 Euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Hoewel er vooral ook veel series/films op gekeken gaan worden, wil ik ook goed kunnen gamen. Nu de PS5 eindelijk eens te koop is, ga ik binnenkort maar eens mijn slag slaan.

Wat heb je zelf al gevonden?
Bij Mediamarkt vandaag werd mij de "Samsung QN85B" aangeraden door de aardige verkoopmeneer. Zelf had ik de "Philips 'The One'" gevonden. Maar QLED, OLED en weet ik het allemaal, maakt mij tot nu toe nog niet bijzonder veel uit.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik kijk naar een PS5 om er direct op aan te sluiten. Is het een goed idee om een TV met 120+hz te kopen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:51
Die qn85b is een goeie aanrader .

Hij verschilt qua beeld niet en verder minimaal tot de rest vd qn9xb reeks zit hem meer in luxe aansluiting ( one box ) of dunnere bezel . Ware het alleen niet dat hij maanden voor €850 te koop was bij de MM en de 90 92 95 voor telkens 100€ meer . Mocht je geen direct zonlicht hebben in een oled ( S95B ) aan te raden maar zie dat die nu ook +200€ is inmiddels.

Zie hier de verschillen
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2120626

Qua maat zou ik voor de 55 inch gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 15:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
120 Hz is normaliter niet nuttig behalve dat de 120Hz-modellen vaak de wat betere modellen zijn (om andere redenen). Het is geen ijzeren wet, de LG A2 is bijvoorbeeld 60Hz en vanwege zijn OLED-scherm een prima keus.

Dan komen we dus bij eerste keus die je moet maken: Ga je voor OLED of voor LCD. Ik zeg meestal "OLED, tenzij" en ik zie geen tenzij in je verhaal, behalve dat je voor €1000 alleen maar de A2 kunt kopen. Het is de TV met de beste beeldkwaliteit, maar, de 120Hz is niet aanwezig, de functies die de hogere modellen hebben voor spelletjes zijn niet aanwezig en de helderheid is lager.

Ga je voor LCD dan kun je je voor je budget niet de topmoddellen, maar wel de betere LCD's kopen, waaronder inderdaad de QN85B en The One. Belangrijk bij LCD is de keuze tussen VA en IPS. VA geeft het beste contrast en dus de beste beeldkwaliteit, maar het nadeel zijn de kijkhoeken. Als je met de famillie rondom de TV wilt zitten, dan moet je dan ook voor IPS gaan. Zit je altijd recht voor de televisie, dan is het betere contrast en dus betere beeldkwaliteit van VA waar je voor wilt gaan.

Het verhaal wordt nog wat ingewikkelder: De nadelen van VA wat betreft kijkhoek zijn oplosbaar door een diffusiefilter op een televisie aan te brengen. De topmodellen LCD-televisies zijn daarom VA en hebben zulke diffusiefilters.

Ik neem aan dat we het bij The One over de PUS8807 hebben. Zowel de QN85B als de PUS8807 hebben een IPS-paneel en zijn dus televisies die je moet kiezen als je niet recht voor de televisie zult zitten. Is dat wel zo kun je beter VA kiezen. Voor een televisie met diffusiefilter denk ik dat je meer moet uitgeven.

Al bij al ben ik geneigd je richting de A2 te sturen: Die heeft het mooiste beeld, je hebt geen bijzondere behoefte aan extreem fel beeld, dus dat argument tegen de A2 vervalt. De A2 ontbreekt alle spelletjesfuncties, maar als je moet kiezen tussen spelen op een A2 of de twee genoemde televisies, dan is de ervaring op de A2 toch beter vanwege de snellere reactietijden van het scherm. Indien de keus op LCD valt, dan moet je de keus tussen IPS of VA maken en als de keus op IPS valt, dan zijn de twee genoemde televisies een goede keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PapaSpice
Ik ga de A2 even bestuderen, bedankt voor je uitgebreide antwoord! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:32
De A2 kan in SDR dezelfe helderheidswaardes behalen als bijv. een C2, enkel in HDR zal bijv. een C2/ C3 meer impact hebben.

Imo is de QN85B een slechte keuze en is momenteel de LG A2 overpriced.

Je kunt beter even geduld hebben, en over een maand/ paar maanden een nieuwe tv kopen. Dan krijg je meer waar voor je geld en zul je voor ongeveer 100 euro bovenop het gestelde budget bijv. een LG 55C2 of C3 kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 15:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De grote vraag is of de modellen van vorig jaar de eindejaarsperiode gaan halen. Zo ja zullen ze inderdaad in de uitverkoop gaan. Normaal halen ze het einde van het jaar, maar ik vind het aanbod van de modellen van vorig jaar maar erg mager. Zijn ze op, dan vrees ik dat we alleen prijsdalingen van de modellen van dit jaar gaan zien en die zullen duurder blijven dan de prijzen waar we hier over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PapaSpice
Freshouttheoven schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:07:
De A2 kan in SDR dezelfe helderheidswaardes behalen als bijv. een C2, enkel in HDR zal bijv. een C2/ C3 meer impact hebben.

Imo is de QN85B een slechte keuze en is momenteel de LG A2 overpriced.

Je kunt beter even geduld hebben, en over een maand/ paar maanden een nieuwe tv kopen. Dan krijg je meer waar voor je geld en zul je voor ongeveer 100 euro bovenop het gestelde budget bijv. een LG 55C2 of C3 kunnen kopen.
Is deze kans goed aanwezig? Dan kunnen we gerust nog even wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:32
PapaSpice schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 17:07:
[...]

Is deze kans goed aanwezig? Dan kunnen we gerust nog even wachten
Ja, wanneer er nog voldoende voorraad is. Momenteel kost de LG 55C2 bij Coolblue 1199 en is hier zelfs 14 euro goedkoper, betreft beide om een Benelux model.

De reden waarom de modellen van vorig jaar relatief aan de prijs zijn heeft ermee te maken dat we in een tussenfase zitten. Doordat de nieuwe modellen nog voor (te) hoge prijzen worden verkocht hanteren winkels meer marge op de overjarige modellen wetend dat de gemiddelde consument geld wil besparen en voor het overjarige model kiest.

Wanneer er geen voorraad meer is rond BF zal de LG 55C3 voor ongeveer dezelfde prijs te koop zijn als de C2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killyou007
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09-2023
lg tv als je geen android nodig hebt , een knappe lg is 1300 euro , wil je betere dan 2400 euro.
Sony is ook heel goed en veel updates. succes
Pagina: 1