Vaste telefoon zonder internet is dit mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Vuilnisauto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-04 01:09
Hallo,
ik wist niet zeker in welk (sub)forum ik deze vraag zou stellen, dus als ik niet helemaal goed zit, excuses hiervoor.

Ik zoek een oplossing voor het volgende:
Mijn dementerende vader van 87 is onlangs naar een verzorgingstehuis verhuisd, ik wil graag voor hem z'n eigen Gigaset E360 Dect telefoon installeren in z'n nieuwe woonruimte (een andere telefoon of smartphone is geen optie, dit is te ingewikkeld in zijn mentale toestand).

Ik wil echter alleen een vaste telefoon abonnement zonder internet aansluiting, hij gebruikt al jaren geen internet meer. Iemand enige idee of dat nog mogelijk is...vind het een nogal zinloos en zonde om een relatief duur internet abonnement te nemen zodat hij 1x in de week even kan bellen..

Een optie waar een collega me op wees was een UMTS modem aanschaffen https://www.coolblue.nl/p...tp-link-archer-mr600.html, daar een https://www.voipshop.nl/g...voor-1-telefoon/pid=55853 VOIP converter aan hangen en daar zn oude toestel op aansluiten... dan moest ik even een datakaartje regelen met nummer ergens... op dit punt was ik het een beetje kwijt 8)7 , iemand hier ervaring mee en hoe pak ik dit aan?

Dank voor de moeite alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:56

Rmg

Vaak is vaste telefonie via het verzorgingstehuis nog te regelen, dus daar ook vooral informeren.

Kpn had ooit ook 'telefoon only' abbonementen, krijg je een modem om je vaste telefoon te gebruiken.

Dat is wel zo'n service die niet op de website staat en je misschien wel een keer of 2, 3 voor moet bellen met kpn als t tegenzit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:37

Maestro

It's just completely whack!

Onderstaand apparaat is de optie van je collega in één apparaat:

Easysaver 8848 2G/3G versie

Daar nog even een geschikte SIM kaart bij zoeken (prepaid als het om bereikbaarheid gaat, misschien beter een abo als je vader nog regelmatig zelf belt)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:59
Ik heb dit een tijdje geleden ook zo gedaan voor mijn opa. Een 3G 'modem' met aansluiting voor een vaste telefoon. Hij kon daardoor gewoon z'n ouderwetse toestel blijven gebruiken, maar hoefde niet de achterlijk hoge abonnementskosten van een vaste lijn te betalen. Simkaartje met tegoed erin van Lebara of een abonnementje met veel belminuten en hij kon weer lekker ouderwets bellen. Werkt prima.

Je moet alleen even goed opletten welke fysiek netwerk je provider gebruik van maakt. Als je een 3G modem hebt moet je bijvoorbeeld niet op T-Mobile gaan zitten, want die bieden geen 3G meer.

Edit: je moet nog wel even heel goed opletten welk modem je koopt. Want de meeste hebben geen aansluiting voor een vaste telefoon en zijn alleen bedoeld voor data. Ik heb deze gebruikt, die ondersteunt ook 4G. Er zit dus geen VOIP-converter in: spraak gaat gewoon via de 4G-spraakverbinding van je simkaart (en kost dus belminuten bij je provider) en data gaat via de databundel van je simkaart (en kost dus MB's).

[ Voor 48% gewijzigd door PhilipsFan op 31-08-2023 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markie2008
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13:10
PhilipsFan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:52:
Ik heb dit een tijdje geleden ook zo gedaan voor mijn opa. Een 3G 'modem' met aansluiting voor een vaste telefoon. Hij kon daardoor gewoon z'n ouderwetse toestel blijven gebruiken, maar hoefde niet de achterlijk hoge abonnementskosten van een vaste lijn te betalen. Simkaartje met tegoed erin van Lebara of een abonnementje met veel belminuten en hij kon weer lekker ouderwets bellen. Werkt prima.

Je moet alleen even goed opletten welke fysiek netwerk je provider gebruik van maakt. Als je een 3G modem hebt moet je bijvoorbeeld niet op T-Mobile gaan zitten, want die bieden geen 3G meer.

Edit: je moet nog wel even heel goed opletten welk modem je koopt. Want de meeste hebben geen aansluiting voor een vaste telefoon en zijn alleen bedoeld voor data. Ik heb deze gebruikt, die ondersteunt ook 4G. Er zit dus geen VOIP-converter in: spraak gaat gewoon via de 4G-spraakverbinding van je simkaart (en kost dus belminuten bij je provider) en data gaat via de databundel van je simkaart (en kost dus MB's).
T-Mobile is juist degene met een 3G netwerk! :) KPN en Vodafone hebben 3G uitgezet, T-Mobile heeft 2G uitgezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
KPN heeft nog steeds deze abonnementen.

Telefonisch aan te vragen.

https://www.kpn.com/belle...belbasis-en-belbudget.htm

• Vuilnisauto
Top! Goeie tips so far, bedankt!
@Maestro die was ik ook tegen gekomen, leek me een goeie optie, de website komt wel een beetje ‘zend amateur’-achtig over en ik het gevoel krijg dat het wat verouderd spul was…
Maar volgens mij vergelijkbaar met de Huawei die PhilipsFan tipt..?
@PhilipsFan als ik het goed begrijp ben je in feite klaar met die Huawei router die jij noemt + een simkaart? Geen gedoe dus met nog een converter?
@krakendmodem super dat is goed om te weten..dankjewel… Wat ik in mijn inleidende verhaal vergat te melden was dat het pand dusdanig modern is, dat er in de woonruimte geen ouderwetse 4-polige telefoon aansluiting meer in de muur is maar enkel rj45 aansluitingen en ik vrees dat in het geval van de abonnementen die jij aangeeft hier wél zo’n 4-polige aansluitpunt noodzakelijk is..ik ga ze ze morgen bellen, kijken of ze dat kunnen ophelderen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:44
Vaak hebben verzorgingshuizen gratis WiFi. Als je dan een router gebruikt om juist via WiFi te werken en een voip account in te zetten (zoals bijv. een fritzbox) dan sluit je daar de telefoon op aan.
Een voip account is eenvoudig en goedkoop via cheapconnect te regelen.

En anders zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...2vyVs1KkYIVYaAvvfEALw_wcB

Maar dan heeft hij een 06 nummer ipv zijn huidige nummer.

[ Voor 37% gewijzigd door jongetje op 01-09-2023 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
Vuilnisauto schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:58:
Top! Goeie tips so far, bedankt!
@Maestro die was ik ook tegen gekomen, leek me een goeie optie, de website komt wel een beetje ‘zend amateur’-achtig over en ik het gevoel krijg dat het wat verouderd spul was…
Maar volgens mij vergelijkbaar met de Huawei die PhilipsFan tipt..?
@PhilipsFan als ik het goed begrijp ben je in feite klaar met die Huawei router die jij noemt + een simkaart? Geen gedoe dus met nog een converter?
@krakendmodem super dat is goed om te weten..dankjewel… Wat ik in mijn inleidende verhaal vergat te melden was dat het pand dusdanig modern is, dat er in de woonruimte geen ouderwetse 4-polige telefoon aansluiting meer in de muur is maar enkel rj45 aansluitingen en ik vrees dat in het geval van de abonnementen die jij aangeeft hier wél zo’n 4-polige aansluitpunt noodzakelijk is..ik ga ze ze morgen bellen, kijken of ze dat kunnen ophelderen..
Dat hoeft geen probleem te zijn.

Het kan zijn dat die outlets uitkomen in een centrale patchkast in een centrale ruimte waar de telefoonlijnen van KPN ook binnenkomen. Dan gaat een monteur van KPN (of de beheerders van die patchkast) de telefoonlijn doorpatchen naar je outlet. Je hoeft dan alleen een RJ11/RJ45 stekkertje in je outlet te steken en met een beetje mazzel krijg je dan gelijk een kiestoon.

De 4-polige aansluiting is inderdaad gedateerd en kan veel efficiënter door die RJ45 aansluiting gedaan worden. Er zijn dus verschillende oplossingen mogelijk.

Ik ga waarschijnlijk dezelfde situatie krijgen voor m’n grootouders, dus ben ook aan het rondkijken voor een soortgelijke oplossing (zoals cheapconnect).

[ Voor 10% gewijzigd door krakendmodem op 31-08-2023 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuilnisauto
Ondertussen zijn we een aantal maanden verder en het probleem is (eindelijk) opgelost.
Het had nogal wat voeten in aarde, maar dat lag vooral aan communicatie.

De uiteindelijke oplossing was die van @krakendmodem
We konden een Belbudget abonnement nemen, de oude KPN box is aangesloten via rj45 aan de muur-outlet, de telefoon gewoon via de telefoonpoort op de KPN box. Geen internet abonnement.

Ergens in de diepe krochten van het gebouw heeft een monteur uiteindelijk iets met een glasvezel omzetter gedaan en toen werkte het.
Pagina: 1