Welke module heb ik nodig voor een 'spoorweg' knipperlicht?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Justin Elektra
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07-03-2024
Welke module heb ik nodig voor een 'spoorweg' knipperlicht?

Ik heb twee stoplichten in mijn beschikking, echte grote Nederlandse stoplichten.
Eentje is een weg stoplicht met 3 lichten, eentje is een voetgangersstoplicht met 2 lichten.

Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een module die ik kan gebruiken om de lichten te kunnen laten knipperen als een spoorweg overgang, dit kan ik nergens vinden. Wel kan ik modules vinden die slechts één licht laat knipperen, maar ik zoek uiteraard een module die ze om-en-om laat knipperen.

Hier wat relevante informatie:
Elk licht heeft een eigen transformator, dus de module die ik wil moet voor de transformatoren geplaatst worden. Dit betekend dat het een module voor 230V moet zijn die een uitgang voor twee transformatoren heeft. Ik weet niet of het relevant is, maar achter de transformator is de stroom 10V.

Ik hoop dat jullie een aantal voorstellen hebben. Ook als het een totaal andere aanpak is dan een module, ik hoor het uiteraard graag.

Met vriendelijke groet,
Justin

Alle reacties

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:46
Wat heb je zelf al gevonden? ik zou het zelf met een simpel relais doen, gebruik de wisselcontacten.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
MBgek schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:51:
Wat heb je zelf al gevonden? ik zou het zelf met een simpel relais doen, gebruik de wisselcontacten.
Exact en dan koppelen aan een timer / pulsgever die om die x ms het relais schakelt. Iets obv een ne555 of vergelijkbaars.

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:53
Gewoon zo'n simpel relaisbordje? Aansturen met arduino desnoods.

https://www.conrad.nl/nl/...ino-1-stuk-s-2268118.html

What seems to be the officer, problem?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Meest plug en play oplossing is een tijdrelais, bijv.
https://www.conrad.nl/nl/...wisselcontac-2490827.html

Weet niet of 1 sec. Volstaat, of dat het nog iets sneller moet (voor mijn gevoel wel)
Ene lamp op het NO contact, de andere op het NC contact.
Er van uitgaande dat je het geheel weer uitschakelt op een andere manier.

[ Voor 19% gewijzigd door _ferry_ op 31-08-2023 17:20 ]

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:14
Ik weet niet of ik de trafo zou schakelen 230v of juist de uitgang van 10 - 12 volt. Persoonlijk zou ik neigen naar de 10-12 volt schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin Elektra
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07-03-2024
Ik kom zelf steeds uit bij deze module, maar dit is maar voor één lamp:
https://www.conrad.nl/nl/...FBc0nx5rPHqMaAnGuEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:28
In plaats van lampen kun je natuurlijk ook een relais achter die module hangen waar je lampen weer aan zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Gewoon ff een astabiele mv in elkaar bakken en een relais/triac om de lampen te schakelen? Moet toch een vrij basic klusje zijn als je Elektra heet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:34
Ik ben het met @evilution eens, wat je wilt bereiken kan het makkelijkst worden gedaan met een astabiele multivibrator: YouTube: Blinking LED circuit or Astable Multivibrator | AKA Blinking LED ci...

Door de weerstand R2 of R3 te vervangen met een trimpot kun je de duty cycle per kant veranderen. De lampen bij spoorwegovergangen zijn namelijk niet 50:50 van de tijd aan, maar wijken daar iets van af, rond de 55:45 - 60:40. Dus je kunt daarmee ook de daadwerkelijke lichtpatronen van een spoorwegovergang nabootsen.

Dat, of gewoon een Arduino nano waarin je een eenvoudige sketch maakt met twee digitale uitgangen die om en om ingeschakeld zijn wanneer een digitale input hoog is. Zonder meer overkill, maar met het feit dat een Arduino Nano nog geen 3-4 euro kost tegenwoordig is dat een zeer betaalbare oplossing.

Ik had even over het hoofd gezien dat het 'echte' stoplichten zijn, geen kleine modelbouw. Mijn excuses :F

[ Voor 9% gewijzigd door naarden 4ever op 11-09-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:28
Als je geld zat hebt kun je natuurlijk ook een Arduino Opta bestellen.
https://www.arduino.cc/pro/hardware-arduino-opta/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:31
Als je de transformatoren gaat schakelen met relais, vergeet dan niet vrijloopdiodes te plaatsen.
Wanneer de spanning op de spoel onderbroken wordt door het relais is het niet meteen weg door het magnetischveld wat aanwezig is in de spoel. Door de vrijloopdiodes kan deze wegvloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

De trafo's zou ik er sowieso uit halen, die hebben in de leuk voor thuis setting geen enkele meerwaarde.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11
Misschien simpel gedacht maar kan je niet 2 (of 3) slimme lampen nemen en een knipper schema instellen. Misschien lastig om ze goed op elkaar af te stellen maar qua hardware wel lekker minimalistisch.

Moet je stoplicht wel een standaard fitting hebben uiteraard.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 14:53

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Voor het voetgangerslicht (2 lampen) kan je nadenken over bijv. een Sonoff Dual R3 (ca. 15-20 euro), dus met een dubbel relais. Modules met een 3-weg relais zijn wel een stuk duurder, bijv. de Shelly Pro 3 (75 euro)

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

https://www.reichelt.nl/n...gQmUTAU5RR98aArXzEALw_wcB

https://discountoffice.nl...juS2llFKYgCwaAkPfEALw_wcB

https://www.conrad.nl/nl/...EALw_wcB#productDownloads

Als je in de plaats van de LED's (en zijn weerstand) een solid state relais of een gewoon relais zet kan je 220v lampen laten knipperen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:31
@memphis Goede! Als de lampen niet te zwaar zijn kun je de leds ook makkelijk vervangen door bv een MOC3021 of iets dergelijks, een optocoupler met triac output.
Pagina: 1