Forum maken, hoe doe ik dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Renée1981
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-05 17:22
Ik wil graag een forum maken met een begeleidende website voor klein clubje vrienden , niets commercieels.
Ik heb wel ervaring met grafische programma's maar mijn laatste website is erg lang geleden.
...

Op welke manier doe ik dat het beste en hoe host ik dat?
Forum is het hoofdoel website bijzaak.
Wat is de eenvoudigste meest betaalbare weg voor een hobbyist?
..

Relevante software en hardware die ik gebruik: welke is handig hier en doe ik dit via host of in eigen beheer
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb al eerder geprobeerd via tweakers geschikte informatie te vinden echter het totaalplaatje bleek niet te kloppen. via wordpress.com met plugin, bleek ineens dat je een business abonnement moest hebben , dat is helemaal niet haalbaar.

...
Waar kan ik verder informatie vinden over dit onderwerp?

Beste antwoord (via Renée1981 op 02-09-2023 23:05)

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Mijn advies: Installeer zelf een forum op een hosting, en ga niet aanrommelen met remote-hosted forums die voor jouw gehost worden.

1) Je mist een hoop features, en je kan weinig eraan customizen, op enkel wat thema's.
2) Je kan vaak moeilijk je data backuppen en alles naar een eigen hostingomgeving exporteren
3) Als je forumhosting ermee stopt, dan ben je mogelijk alles kwijt.

Dus, gewoon ergens een goede hosting zoeken. Alles ondersteunt wel PHP. En dan is het een kwestie van zelf phpBB installeren. Dit moet wel goed komen. Op mijn jonge leeftijd heb ik zelfs UltimateBB geïnstalleerd, en dat was zelfs aanzienlijk complexer. phpBB is echt een eitje qua installeren. Het rechtenbeheer voor de rechten voor topic en forums is wel een beetje complex. Maar je worstelt je er wel door heen.

[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 01-09-2023 01:32 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als forum het hoofddoel is en het verder voor een klein groepje vrienden is, zou ik lekker ergens bij een gratis hoster gaan zitten, dat neemt jou ook een boel onderhoudszorgen uit handen. :)

EDIT:
Als je WordPress al hebt draaien, er zijn meerdere forum plugins voor WordPress. bbPress is de bekendste voor mij, maar er zijn er meer, zie dan ook https://www.wpbeginner.co...um-plugins-for-wordpress/

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 31-08-2023 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

oa met phpBB

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:21
Is dit niet al topic #4 dat je hierover start?

• Renée1981
De_Bastaard schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:04:
Is dit niet al topic #4 dat je hierover start?
nouja zou zeggen topic #2. er ging een andere over wordpress nou dat is mooi misgelopen, dus ik kan weer bij het begin beginnen., ook onvoldoende antroorden ontvnagen helaas

[ Voor 7% gewijzigd door Renée1981 op 31-08-2023 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Renée1981 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:11:
[...]

nouja zou zeggen topic #2. er ging een andere over wordpress nou dat is mooi misgelopen, dus ik kan weer bij het begin beginnen., ook onvoldoende antroorden ontvnagen helaas
Waarom moest je een business abonnement afsluiten? Hoeveel geld wil je uitgeven per jaar?

[ Voor 5% gewijzigd door souljah1h op 31-08-2023 15:13 ]

• Renée1981
souljah1h schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:12:
[...]

Waarom moest je een business abonnement afsluiten?
om forum plugins te kunnen gebruiken zoals BBpress en andere die ik kon vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
TransIP, Hosting, PhpBB - genoeg documentatie over en veel plugins voor te vinden.
Maargoed, de hosting bij TransIP is bijvoorbeeld niet gratis dus de vraag is ook wat wil je er maandelijks aan uitgeven.

Je kunt ook altijd als het toch maar een beetje hobby is, thuis een apache/nginx met PHP en SQL servertje opzetten, stelt ook niet heel veel voor, als je een beetje een stabiele internetverbinding hebt dan kan je daar wel wat mee. maargoed, reken dan ook de stroomkosten uit van een PC die 24/7 aanstaat. Vaak loont het dan wel om een hostingpakketje aan te schaffen elders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:43
Als het wat mag kosten (maar nog steeds niet veel) kan je ook een what-you-see-is-what-you-get hoster/webbuilder gebruiken zoals Wix.

Daarmee is het opzetten van een forum echt een eitje.

https://www.wix.com/blog/...s%20of%20your%20community.

[ Voor 3% gewijzigd door XelaRetak op 31-08-2023 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-03 12:09
Als het allemaal voor de fun is en je wilt zo goed als geen geld uitgeven zou je bijvoorbeeld door middel van docker een Forum kunnen opzetten zoals MyBB:
https://github.com/mybb/docker

Dit kan draaien op een VPS of op een RPI

• Renée1981
Tweakez schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:26:
TransIP, Hosting, PhpBB - genoeg documentatie over en veel plugins voor te vinden.
Maargoed, de hosting bij TransIP is bijvoorbeeld niet gratis dus de vraag is ook wat wil je er maandelijks aan uitgeven.

Je kunt ook altijd als het toch maar een beetje hobby is, thuis een apache/nginx met PHP en SQL servertje opzetten, stelt ook niet heel veel voor, als je een beetje een stabiele internetverbinding hebt dan kan je daar wel wat mee. maargoed, reken dan ook de stroomkosten uit van een PC die 24/7 aanstaat. Vaak loont het dan wel om een hostingpakketje aan te schaffen elders.
Interessant maar een thuisserver zit er niet in denk ik.
Maar in ieder geval weer meer input om uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-05 16:35
simpel hostingaccount afnemen kost een paar euro/paar tientjes per jaar.
phpBB installeren, thema aanpassen en integreren in je website (ik gok wordpress).

niet heel lastig, en ik vraag me af wat je zoekopdrachten zijn geweest op google...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als het helemaal simpel moet en geen eigen onderhoud wenselijk is, zou ik gewoon lekker ergens een gratis forumpje aanmaken, ook daarvoor bestaat nog genoeg online. :)

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 31-08-2023 16:05 ]

• Renée1981
dus stel ik kies phpBB hoe integreer ik dat dan met website en host?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Renée1981 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:21:
dus stel ik kies phpBB hoe integreer ik dat dan met website en host?
Je regelt een hoster, installeert phpBB op platform van de hoster, en je bent los.

Als je nog losse pagina wilt dan zet je die er gewoon bij, direct als html of ook dmv een plugin waarin je webpaginas kan maken.

• Renée1981
frumper schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:58:
simpel hostingaccount afnemen kost een paar euro/paar tientjes per jaar.
phpBB installeren, thema aanpassen en integreren in je website (ik gok wordpress).

niet heel lastig, en ik vraag me af wat je zoekopdrachten zijn geweest op google...
hoi jawel gezocht op google hoor maar er kwam nogal onsamenhangende informatie uit. van phpBB heb ik al lang gehoord, maar niet of het nu handig voor mij is etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-05 13:57

Kheos

FP ProMod
Renée1981 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:32:
[...]

hoi jawel gezocht op google hoor maar er kwam nogal onsamenhangende informatie uit. van phpBB heb ik al lang gehoord, maar niet of het nu handig voor mij is etc...
je hebt nog nergens vermeld (in geen enkele van de topics die je hierover geopend hebt) wat dan de vereisten zijn voor jouw forum en waarom phpBB daar niet aan zou voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Het is een simpele website met forum. Iedere plugin voldoet.

Ga gewoon lekker aan de slag, zijn 8 simpele stappen en echt geen rocket science: https://www.phpbb.com/community/docs/INSTALL.html

[ Voor 35% gewijzigd door Sethro op 31-08-2023 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 17:50
Ik heb even snel gekeken naar phpBB maar lijkt echt peanuts.. Regel een domeinnaam + hosting, download phpBB, upload het naar je hosting en je kan los.. Dit staat ook echt letterlijk als stappenplan op hun site onder de 'download' section. Dit is echt heel simpel dus vraag mij af waarom je dit nog niet geprobeerd hebt (en hier maar blijft vragen).

Wellicht helpt het als je 'gewoon' begint met starten, er is nota bene een hele 'support' section beschikbaar waar echt letterlijk alles op staat wat je nodig hebt..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-05 16:22
Je kan het ook gewoon aan ChatGPT vragen, die maakt meteen een heel stappenplan voor je:
To install phpBB (a popular open-source forum software), you'll need a web server, a database server, and access to your server's file system. Here are the general steps to install phpBB:

Check System Requirements:
Before you start, make sure your web server meets the minimum requirements for running phpBB. You'll typically need a web server (e.g., Apache, Nginx), PHP, and a database server (e.g., MySQL, PostgreSQL). Check phpBB's official website for the specific requirements, as they may change over time.

Download phpBB:
Visit the official phpBB website (https://www.phpbb.com/) and download the latest stable version of phpBB.

Upload phpBB Files:
Use FTP or your hosting provider's file manager to upload the phpBB files to your web server. You should upload them to the directory where you want to install phpBB (e.g., /public_html/forum/ if you want to install it at http://example.com/forum/).

Create a Database:
You'll need a database to store phpBB's data. Using a tool like phpMyAdmin or a command line interface, create a new database and remember the database name, username, and password. You'll need these for the installation process.

Run the Installation Wizard:
Open your web browser and navigate to the URL where you uploaded phpBB. For example, if you uploaded it to http://example.com/forum/, go to that address. You'll be redirected to the phpBB installation wizard.

Select Language and Agree to the License:
Choose your preferred language and read and agree to the phpBB license.

Database Configuration:
Enter the database details you created earlier. This includes the database type, hostname (usually "localhost" if your database is on the same server), database name, database username, and password.

Server Configuration:
Configure the server settings. This includes settings for your board's URL, server protocol, and cookie settings. The default settings should work for most cases.

Administrator Account:
Set up the admin account for your phpBB forum. This account will have full access to your forum's administration panel. Enter the desired username, password, and email address.

Additional Configuration:
Configure any additional settings that are relevant to your installation, such as email settings and debug mode. The default settings should suffice for most installations.

Install phpBB:
Review your settings, and when you're ready, click the "Install" button. phpBB will create the necessary database tables and set up your forum.

Remove the Install Directory:
After the installation is complete, it's essential to remove the "install" directory from your server. This is a security measure to prevent unauthorized access to the installation script.

Login to Your Forum:
You can now log in to your phpBB forum's administration panel using the admin account you created earlier. From here, you can customize your forum, create categories, and start managing your community.

That's it! You've successfully installed phpBB. Now you can start configuring and customizing your forum to meet your specific needs.
toon volledige bericht
Maar het komt neer op, ergens hosting abbonement afsluiten, bijvoorbeeld transip.nl, 2 euro per maand, en dan phpbb downloaden en uploaden naar je transip account en de installatie starten.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Renée1981
allemaal goede ideeen ja als ik phpBB kies kan ik natuurlijk daar ook hulp krijgen.
liep meteen tegen een probleem aan en het lukt niet te registreren op hun forum en een aantal links op hun website lopen dood mooi is dat.
Maar bedankt voor alle hulp tot dusverre ik onderzoek de andere mogelijkheden eerst even !
En even plannen met host herzien

[ Voor 5% gewijzigd door Renée1981 op 31-08-2023 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
als ik je openingspost lees dan ben je de vorrige keer dus gewezen op wordpress, wat en waarom je hebt besloten om dan vervolgens een wordpress.com accountje te maken is me niet helemaal duidelijk, maar wordpress kun je ook zelf hosten. er zijn letterlijk honderden webhosters die een php mysql omgeving aanbieden voor minder dan 20 euro per jaar en voor een website+forum en minder dan 1000 bezoekers per dag (niet per uur dus wel een beetje gespreid zeg maar). is dat meer dan voldoende.

sommige webhosts bieden zelfs dingen als instalatron waarbij je in de webhosting omgeving (je controll panel) al kunt kiezen dat je wordpress wilt en hoef je de installatie niet eens zelf uit te voeren, vaak helpt zo'n ding je zelfs nog met updaten.

ik denk dus dat je wordpres als zodanig te vroeg hebt afgeschoten omdat je in beginsel de denkfout hebt gemaakt dat je de gratis (cloud versie) kon kiezen in plaats van de zelf-host-versie die je dan bij een betaalde webhost (nogmaals kost enkele euro's per jaar). kunt laten draaien.

als het allemaal op zijn goedkoopst mag en een trage website je niet per se boeit dan kun je zelfs voor maar 50ct per maand al hosting vinden die geschikt is voor wordpres en bbpress

https://www.strato.nl/hosting/hosting-mini/
(mogelijk moet je hier nog wel een domeinnaam bij aanschaffen: ik weet niet of het ook zonder kan met bijv een gratis subdomein ofzo).

offtopic:
ik moet overigens wel zeggen dat 2x dezelfde vraag stellen en dan anderen de schuld geven (of iig zoiets tussen de regels door insinueren) van het feit dat jij opnieuw moete beginnen omdat je de antwoorden kennelijk verkeerd hebt begrepen niet heel erg sjiek is in mijn optiek.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Mijn advies: Installeer zelf een forum op een hosting, en ga niet aanrommelen met remote-hosted forums die voor jouw gehost worden.

1) Je mist een hoop features, en je kan weinig eraan customizen, op enkel wat thema's.
2) Je kan vaak moeilijk je data backuppen en alles naar een eigen hostingomgeving exporteren

Dus, gewoon ergens een goede hosting zoeken. Alles ondersteunt wel PHP. En dan is het een kwestie van zelf phpBB installeren. Dit moet wel goed komen. Op mijn jonge leeftijd heb ik zelfs UltimateBB geïnstalleerd, en dat was zelfs aanzienlijk complexer. phpBB is echt een eitje qua installeren. Het rechtenbeheer voor de rechten voor topic en forums is wel een beetje complex. Maar je worstelt je er wel door heen.

[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 01-09-2023 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
Als je PhpBB wilt gebruiken is in mijn ogen de simpelste weg om dit gewoon op te zetten ICM docker.
Er is een bitnami image van die er voor zorgt dat je letterlijk in minder dan 1 minuut een PhpBB opzet.
zie ook:
https://hub.docker.com/r/bitnami/phpbb

Als je een machine hebt draaien met docker en docker-compose dan kan je de volgende twee commando's uitvoeren:
code:
1
2
curl -sSL https://raw.githubusercontent.com/bitnami/containers/main/bitnami/phpbb/docker-compose.yml > docker-compose.yml
docker-compose up -d

Natuurlijk is het altijd handig om wat extra kennis op te doen om zeker te zijn dat alles naar behoren (blijft) draait(en). Maar goed zolang het om knutsel projectjes gaat dan kan je dat proefondervindelijk leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
CodeConnected schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:53:
Als je PhpBB wilt gebruiken is in mijn ogen de simpelste weg om dit gewoon op te zetten ICM docker.
Er is een bitnami image van die er voor zorgt dat je letterlijk in minder dan 1 minuut een PhpBB opzet.
zie ook:
https://hub.docker.com/r/bitnami/phpbb

Als je een machine hebt draaien met docker en docker-compose dan kan je de volgende twee commando's uitvoeren:
code:
1
2
curl -sSL https://raw.githubusercontent.com/bitnami/containers/main/bitnami/phpbb/docker-compose.yml > docker-compose.yml
docker-compose up -d

Natuurlijk is het altijd handig om wat extra kennis op te doen om zeker te zijn dat alles naar behoren (blijft) draait(en). Maar goed zolang het om knutsel projectjes gaat dan kan je dat proefondervindelijk leren.
En welke hoster raad je dan aan die Docker ondersteunt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ozzie schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:42:
Je kan het ook gewoon aan ChatGPT vragen, die maakt meteen een heel stappenplan voor je:
In dit geval is het antwoord redelijk accuraat, maar een absolute leek aanraden ChatGPT te gebruiken is echt heel dom advies, daar komen soms compleet foute antwoorden uit en TS mist nog de basiskennis die nodig is om te snappen waar het om gaat, laat staan om te weten of zo'n antwoord wel klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Sethro schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:00:
[...]

In het algemeen moet je een eigen server (bijv. een VPS) hebben. Naar mijn weten zijn er niet zomaar wat hosters hiervoor. Maar gezien de topicstarter zijn kennis, is docker denk ik een weg te ver.

Aan een goedkoop pakket aan webhosting, en het downloaden van phpBB heeft die genoeg. Als die doorleert over Linux, dan is docker zeker wel interessant. Maar een beginner raad ik het niet aan. Ik heb ooit iemand die gehaast een webserver heeft opgezet gezien dat de hele webserver en users als root werden uitgevoerd. Super onveilig!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Oon schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:00:
[...]

In dit geval is het antwoord redelijk accuraat, maar een absolute leek aanraden ChatGPT te gebruiken is echt heel dom advies, daar komen soms compleet foute antwoorden uit en TS mist nog de basiskennis die nodig is om te snappen waar het om gaat, laat staan om te weten of zo'n antwoord wel klopt
Dit dus! Anders kon je net zo goed heel GoT opdoeken :X
Zulke 'ChatGPT adviseer' reacties zijn naar mijn idee niet echt zinvol op het forum. Je gaat hier ook niet zeggen dat je het beter op het Bladiebla forum (of dat ene forum voor hulp over PHP :P, Ozzie) kan vragen.

Ter informatie: Sommige stukken code uit ChatGPT zijn wel interessant, maar je moet wel weten hoe de code werkt en of het efficient is. Het geeft in ieder geval inspiratie, maar het moet voor programmeertechnische vragen nooit de volledige uitweg zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 01-09-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeConnected
Sethro schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:00:
[...]

Ik denk niet dat het heel veel uit maakt in de vorm van kijk wat jou het beste past.
Maar pak een VPS van Strato, OVH, TransIP, DigitalOcean of een van de andere grote jongens.

Het ligt vooral aan je eigen requirements.
Requirements als in snelheid, kosten, IPv4 adressen, images, back-up, bandbreedte etc. etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
CodeConnected schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:28:
[...]

Ik denk niet dat het heel veel uit maakt in de vorm van kijk wat jou het beste past.
Maar pak een VPS van Strato, OVH, TransIP, DigitalOcean of een van de andere grote jongens.

Het ligt vooral aan je eigen requirements.
Requirements als in snelheid, kosten, IPv4 adressen, images, back-up, bandbreedte etc. etc.
Lijkt me niet passen bij de skills van TS en ook onnodig voor zijn eisen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:58
Als voorbeeld, Antagonist.
Hier kun je alles bij regelen, webhosting, domeinnaam en phpBB forum installatie.
Dit kun je simpel vanuit het controle paneel regelen.

Ik noem even Antagonist als voorbeeld, hier heb ik zelf jaren mijn website / domeinen gehost.
Altijd zeer tevreden geweest hierover.
Naast Antagonist zijn er nog legio andere partijen waarbij je dit gedaan kunt krijgen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kijk ook eens naar Flarum als forum sofftware. Dit is een mobile-first forum. PHPBB is wat meer oldschool.

Mijn tip zou zijn, installeer eerst een lokale WAMP server en ga een beetje aanklooien met software. Dan krijg je ook een beter gevoel hoe alles werkt en wat je persoonlijk fijn vind werken.

https://www.wampserver.com/en/download-wampserver-64bits/
https://flarum.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Renée1981 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:11:
[...]

offtopic:
Als je je eigen forum start mag je natuurlijk je eigen regels en gewoontes creëren, maar hier gaan we niet steeds een nieuw topic starten over hetzelfde ;) Ik heb de anderen gesloten. Ajb niet weer een nieuwe starten, gewoon hier door gaan en meer detail geven.

In alle gevallen wil je wat handleidingen doorlezen en een plannetje voor je zelf bepalen, voor je begint. Zonder enige techniek zit je al snel aan een partij betalen alles voor je te doen. Dat zijn de twee keuzes: inlezen, oefenen, doen; (en/) of betalen.

Zeker als je het zelf doet: je zult ook goed moeten nadenken over de beveiliging. Zorg dat alles altijd is geüpdatet. Zorg voor anti-spammaatregelen. Een via internet beschikbaar standaard forum gaat spammerts krijgen.

Of richt toch zelf een servertje in (kan goedkoop met een pi) en stel het alleen achter vpn beschikbaar voor de kleine club vrienden. Dan is beveiliging wat minder nodig.

Edit: en anders samen op een of andere social een eigen groepje maken. Facebookgroep of zo.

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 01-09-2023 09:48 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-05 16:22
Oon schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:00:
[...]

Je moet het ook niet als enige bron gebruiken, dan kan het best. Overigens weet je met andere bronnen ook nog niet of het klopt totdat je het daadwerkelijk een keer gedaan heb, en als je op een forum gaat vragen hoe je een forum moet draaien krijg je ook uiteenlopende reacties van zelf gehoste wordpress, phpbb, discourse tot diverse cloud oplossingen waar je zelf niks aan hoeft te doen. Of nu zelfs zie ik dat mensen adviseren op een VPS af te nemen en daar alles zelf op te doen, dan is het advies van ChatGPT toch echt stukken beter.
AW_Bos schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:21:
[...]

Dit dus! Anders kon je net zo goed heel GoT opdoeken :X
Zulke 'ChatGPT adviseer' reacties zijn naar mijn idee niet echt zinvol op het forum. Je gaat hier ook niet zeggen dat je het beter op het Bladiebla forum (of dat ene forum voor hulp over PHP :P, Ozzie) kan vragen.

Ter informatie: Sommige stukken code uit ChatGPT zijn wel interessant, maar je moet wel weten hoe de code werkt en of het efficient is. Het geeft in ieder geval inspiratie, maar het moet voor programmeertechnische vragen nooit de volledige uitweg zijn.
Nou voor zulke simpele vragen is het forum ook niet echt bedoeld vind ik, vandaar mijn ChatGPT reactie. Het is gewoon een kwestie van de handleiding volgen en gaan. Voor complexe vragen of ervaringen is het forum heel nuttig, maar daar hebben we het in dit draadje niet over.

[ Voor 4% gewijzigd door Ozzie op 01-09-2023 10:40 ]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:56
Domein en hosting afnemen bij een willekeurige hoster (bijv. Vimexx). Dan volg je de volgende stappen: https://xenforo.com/docs/xf2/install/

Klaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ozzie schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:38:
[...]

Je moet het ook niet als enige bron gebruiken, dan kan het best. Overigens weet je met andere bronnen ook nog niet of het klopt totdat je het daadwerkelijk een keer gedaan heb, en als je op een forum gaat vragen hoe je een forum moet draaien krijg je ook uiteenlopende reacties van zelf gehoste wordpress, phpbb, discourse tot diverse cloud oplossingen waar je zelf niks aan hoeft te doen. Of nu zelfs zie ik dat mensen adviseren op een VPS af te nemen en daar alles zelf op te doen, dan is het advies van ChatGPT toch echt stukken beter.

[...]

Nou voor zulke simpele vragen is het forum ook niet echt bedoeld vind ik, vandaar mijn ChatGPT reactie. Het is gewoon een kwestie van de handleiding volgen en gaan. Voor complexe vragen of ervaringen is het forum heel nuttig, maar daar hebben we het in dit draadje niet over.
Het probleem is dat mensen als TS eigenlijk te weinig kennis hebben om dit idee überhaupt (veilig) uit te voeren. Er komt nogal wat kijken bij het opzetten van een website waar mensen kunnen inloggen, WordPress is op zichzelf al een beest en echt niet geschikt voor leken, en een forum is nog veel erger. Je werkt immers met persoonsgegevens bij een forum, dus als er iets fout gaat ben jij aansprakelijk voor de schade die uit zo'n datalek voortvloeit.

Of TS nou meerdere bronnen of een enkele gebruikt maakt niet uit, want zo te zien lukt Googlen al niet. Op dat niveau is ChatGPT heel gevaarlijk, want je kan altijd wel een andere bron vinden (zoals de originele die ChatGPT heeft gelezen) die het er mee eens is.

De enige juiste optie is wat mij betreft om dit gewoon niet te gaan doen zonder de nodige kennis om een WP website en/of forum goed te beveiligen, maar als TS het lekker zelf wil proberen dan kan hij zich ook beter zelf gaan inlezen over de diverse dingen die er voor nodig zijn, in plaats van naar vooraan in de rij springen met voorgekauwde informatie.
barrymossel schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:46:
Domein en hosting afnemen bij een willekeurige hoster (bijv. Vimexx). Dan volg je de volgende stappen: https://xenforo.com/docs/xf2/install/

Klaar!
Xenforo is alleen niet gratis, die kost 160 dollar voor een license als je wil self-hosten en daarna 55 dollar per jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:57
Ik ben het @Oon eens dat het lijkt dat TS te weinig kennis heeft om dit tot een goed einde te brengen. Kijk @Renée1981 het is eigenlijk heel makkelijk. Je moet of:
  • Eigen kennis ontwikkelen. Dit kost (enorm) veel tijd en inzet vanuit jou, maar weinig geld
  • Kennis inkopen, bijvoorbeeld bij WordPress.com. Dit kost je weinig tijd en inzet, maar (relatief) veel geld
Uiteindelijk gaat voor niets de zon op. Wat je nu namelijk vraagt is een kleine aanbouw aan jouw woning die maar 200 euro mag kosten, geen onderhoud nodig heeft en waar je zelf nagenoeg niets aan hoeft te doen. En als je wel iets moet doen, moet het eenvoudig en kant-en-klaar zijn. Dat bestaat natuurlijk niet.

De suggestie van @XelaRetak is daarom ook een enorm goede. Wix, of een concurrent, biedt een prefab pakket aan. Dat is een mooie middenweg tussen zelf klussen of het laten doen. En waarschijnlijk veel behapbaarder voor jouw kennisniveau.

Een ander alternatief (left-field), waarom geen Discord, Reddit of Lemmy community? Dan bereik je, denk ik, redelijk jouw doel, zonder dat dit heel veel inspanning kost. Daarnaast is het gratis. Alleen is het dan niet precies een website of een forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Ozzie schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:38:
[...]
Of nu zelfs zie ik dat mensen adviseren op een VPS af te nemen en daar alles zelf op te doen, dan is het advies van ChatGPT toch echt stukken beter.
Het is dat de installatie van phpBB niet zo complex is, en dat ChatGPT die informatie in zijn datamodel heeft zitten. Maar als er iets aan de werkwijze veranderd was, zou ChatGPT een uitglijder begaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:14
Ik heb zelf geen forum, maar ben qua hosting erg tevreden over Serverprofis.de. Het goedkoopste hostingpakket kost €2,09 per maand bij jaarbetaling. Deze heeft dan al 25 GB opslagruimte (dan is er ook wat ruimte om plaatjes en zo op het forum te hosten). Mocht blijken dat dat niet snel genoeg is, kan je altijd nog upgraden naar een Elastic Siteserver, die vast toegewezen resources heeft (goedkoopste 1 vCore en 512 MB geheugen voor €4,19 per maand).

Serverprofis is in het Duits, maar cPanel heb ik gewoon in het Nederlands ingesteld staan.
De volgende forumsoftware is vanuit hun cPanel te installeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5F9mBamgC1pNB-zAqpscAIa2YQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cLoZf1raYUvXLM3Fq9kkruNy.png?f=user_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renée1981
Ja denk dat het eerder misgegaan is met kiezen van host, die mij dingen mogelijk en onmogelijk maakt.
Ik denk dus ik kan sowieso niet beginnen als ik niet weet waar ik ga hosten als ik het forum in eigen beheer doe.
Ik moet ergens een keuze maken en vind dat erg lastig zoals jullie gemerkt hebben.

In die docker optie ben ik erg geïnteresseerd als ik daar ook een geschikte host bij kan vinden, server is geen optie maar ja zal meer moeten leren.

en wat betreft de facebook groep, de hebben we op dit momenteel en het functioneert voor geen meter. Daarom willen we een vervangend forum van ons oude forum dat onder een andere admin naar de kloten is gegaan (doet het niet meer) en ja dingen als discord en zo (ik heb het wel) maar mijn publiek past daar niet denk ik, die waren forum gewend.

dus voor forum is dat phpBB en beter msischien BBpress als dat wordt ondersteund in een goedkoop hostpakket
website is wordpress of wix als outsider,
en dan welke host op een goedkoop pakket...

Omdat ik geen eigen server kan runnen en ik nog veel moet leren denk ik dat ik toch een deel aan de host over moet laten. Natuurlijk wil k leren het zelf in eigen beheer te houden maar ik denk dat dat te lastig is om mee te bginnen

[ Voor 54% gewijzigd door Renée1981 op 02-09-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renée1981
AW_Bos schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 01:26:

Heb deze gemarkeerd als beste antwoord,
alhoewel ik nog wel op zoek ben naar juiste host, vind de informatie op hun websites niet echt aansluiten met mijn vraag, kan ik doen wat ik wil met hun pakketjes.
Wel zijn er al wat suggesties genoemd die ik kan checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

@Renée1981 Wat bedoel je precies? En waar twijfel je bijvoorbeeld aan? Heb je al een lijstje gemaakt met een aantal goede webhosting bedrijven?

[ Voor 33% gewijzigd door AW_Bos op 03-09-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renée1981
Ik heb een lijstje gemaakt van verschillende webhosting bedrijven,
alleen weet ik nog niet hoe het daar allemaal werkt.
Ik weet bijvoorbeeld om een forum te kunnen hosten dat je een FTP link nodig hebt maar dat staat er niet overal bij,
wat wordt er precies bedoeld met managed ja of nee bij hosyingvergelijker?
dis is eigenlijk een tabelletje maar die kan ik hier niet posten

Suggesties tweaker gebruikers
Suggesties van top10.com hosting
Hostingvergelijker.nl

Vimexx domeinnaam €7,99
explorer € 3,99 Verlengen tegen € 7,99 per maand
starter €3,00 Verlengen tegen € 9,99 per maand
Antagonist € 4,99 /maand Verlengen tegen €8.99 maand

Serverprofis.de Domeinnaam €14,95 Webhosting Private S 5.3
4,98 € /maand 25 GB Speicherplatz
unbegrenzt Transfervolumen
1 .de Domain inklusive
20 E-Mailpostfächer
5 FTP Benutzer
5 MySQL-Datenbanken mit SSD-Option
PHP 5.x bis 8.x Unterstützung
SSL Unterstützung
Let's Encrypt SSL-Zertifikate
Telefonsupport
PHP Selector
php.ini editieren
Webmailer
ionCube Loader

Van <https://service.serverprofis.net/cart.php?a=confproduct&i=0>

Wix €10,-/maand
Strato Wordpress hosting basic €1,- daarna €5,- kan ik hier wel forum mee maken
Hosting starter €3,- Setupkosten €5,-
Hosting basic €1,- Daarna €6,-
Bluehost Plus €4,59 $14.99
• Hosting
• 2 Websites
• 20 GB SSD Storage
• Free CDN
• Free Domain 1st Year
Hostgator Hatchling plan $3,75 Domein free 1 year kosten na hatcling ondoorzichtig
Hostinger Premium € 3,99 Bij verlenging €5,99
+2maanden gratis
Single webhosting €1,49 Bij verlenging € 2,99
Managed: Ja

Mijn.host Starter €1,99 Bij verlenging €3,99
Managed: Nee
Cloud86.io Webhosting start €1,95 Bij verlenging €3,25
Managed: Ja
junda Webhosting basic €1,99 Bij verlenging €3,99
esmero Webhosting compleet €3,25 Managed: Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Voor het gemak zou ik je aanraden naar een Nederlandse te kijken, die je al opgenoemd hebt. Handig voor eventuele support. Vimexx en Antagonist worden goed aangeschreven. Strat kan ook, maar de support is erg matig tot slecht. Ik zou er als echte beginner van wegblijven.

Elke hosting (behalve Wix, want dat is een website-maker) ondersteunt wel (S)FTP.
Via dat kan je alle bestanden van phpBB uploaden.

Geen idee wat ze met 'managed' bedoelen. Elke server wordt wel beheerd door de partij. Ik kan me de eigenschap 'managed' wel koppelen aan VPS'sen, maar een eigen server is veel te hoog gegrepen. Jij hebt voldoende aan een stukje van een hele grote webhostingserver waarop jij jouw website mag draaien. En die server is in beheer van je hostingprovider.

[ Voor 55% gewijzigd door AW_Bos op 04-09-2023 00:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-05 23:48

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ik verplaats je topic even naar Internet en hosting, denk dat het daar beter thuis is. Of het topic voldoet aan de kwaliteitseisen laat ik over aan de collega's aldaar.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renée1981
Vraagje over Vimexx hosting,

kan sitebuilder explorer kiezen of webhosting plus.
Ik zie wel dat webhosting iets meer te kunnen klopt dit? wat is het onderscheid tussen sitebuilder en webhosting?
Komen nog wel kosten bij voor domeinnaam

antagonist lijkt wat duurder bij verlenging maar kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:21
Sitebuilder is volgens mij een webvariant van wat je vroeger kon met MS Frontpage. Dat ding genereert een website voor je, terwijl je met webhostingplus zelf helemaal los kunt gaan en software kunt installeren. Denk aan Wordpress, forums, verzin het maar.

Met sitebuilder heb je die flexibiliteit volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

je hebt echt webhosting nodig. Een Sitebuilder is enkel als je geen ervaring met bouwen van simpele sites hebt, en deze met klik-klak-slepen-en-klaar wilt publiceren.

Je moet echt kijken naar webhosting. Dan heb je (S)FTP waarmee je bestanden kan uploaden, zoals phpBB.

Niet kijkend naar de URL van deze partij, biedt deze wel een mooie handleiding over hoe je phpBB als forumsoftware kan installeren: https://www.phpbbservice.nl/forum/viewtopic.php?t=1125

De FTP gegevens krijg je nadat je een hostingpakket afneemt bij je gekozen hostingpartij. Ook de inloggegevens van de database krijg je bij hun als je een MySQL/MariaDB database aanmaakt. De installatie is erg gebruiksvriendelijk, want mocht er iets cruciaals fout ingevuld zijn, dan zal dit niet je installatie om zeep helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 05-09-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renée1981
Ok ik ben dus begonnen met het maken van een forum.
Wat is het beste om te gebruiken phpBB installatie via de host (vimexx)
Of zelf installeren via FTP zoals phpBB guide zegt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-05 00:59

duderuud

Sliden is koel

Oon schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:27:
[...]

Xenforo is alleen niet gratis, die kost 160 dollar voor een license als je wil self-hosten en daarna 55 dollar per jaar.
Klopt maar het is wel veruit de beste forumsoftware die er te vinden is.
Veel goede plugins en styles te krijgen voor niks of een paar euro...

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renée1981
duderuud schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:46:
[...]

Klopt maar het is wel veruit de beste forumsoftware die er te vinden is.
Veel goede plugins en styles te krijgen voor niks of een paar euro...
Maarja ik maak dus forum voor 4 internet noobs, ikzelf ook maar de minst erge van het stel, en heb al doorgegeven wat de kosten van mijn host zijn en dat phpBB gratis is.
Het is ook het installatiegemak wat telt .
Ik hoop dat ik het forum kan maken dat ik wens! Met alle toeters en bellen die de software heeft.
kan zijn dat ik komende tijd met noobvragen kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Renée1981 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:42:
Ok ik ben dus begonnen met het maken van een forum.
Wat is het beste om te gebruiken phpBB installatie via de host (vimexx)
Of zelf installeren via FTP zoals phpBB guide zegt?
Ik raad via FTP aan, en de PHPbb guide.

Misschien dat een one-click installer van je hosting ook werkt, maar ik heb in het verleden daar wel eens enkele ongemakken gehad, met aparte configuraties. En ooit heb ik eens forum overgenomen die een rotzooi aan bestanden achterliet na updates die die manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-05 00:59

duderuud

Sliden is koel

Renée1981 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:53:
[...]

Maarja ik maak dus forum voor 4 internet noobs, ikzelf ook maar de minst erge van het stel, en heb al doorgegeven wat de kosten van mijn host zijn en dat phpBB gratis is.
Het is ook het installatiegemak wat telt .
Ik hoop dat ik het forum kan maken dat ik wens! Met alle toeters en bellen die de software heeft.
kan zijn dat ik komende tijd met noobvragen kom!
Mocht phpbb toch te beperkt blijken en je Xenforo wil gebruiken, PM me dan maar voor de installatie, ik heb er enige ervaring mee

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renée1981
Naast een forum ook een website.
Ik neem aan voor wordpress wel host installatie gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Renée1981 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:00:
Naast een forum ook een website.
Ik neem aan voor wordpress wel host installatie gebruiken?
Wordpress wordt veel gebruikt. Ik raad aan om je forum te installeren op /forum in je /public_html, en je site direct in je /public_html te zetten. Maar je kan Wordpress net als phpBB ook handmatig installeren. Zelfde principe: Database vooraf aanmaken, de bestanden uploaden, en met de browser ernaar navigeren en de installatiestappen volgen.

[ Voor 21% gewijzigd door AW_Bos op 15-09-2023 23:44 ]

• Renée1981
ja helaas werkt de phpBB installatie nog niet, kan niet op de welkompagina komen.
Ben aan het kijken hoe dat zit want FTP installatie is wel geslaagd, maar kom er niet uit

Ben ondertussen maar gaan klussen aan de website!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Wat gebeurt er dan precies? En wat heb je al gedaan dan?

• Renée1981
404
This page could not be found.

Kon het niet vinden dus heb installatie overnieuw gedaan en dat hielp.
Zit nu in de installatie.

Heb nu forum rules nodig, zoiets heb ik nog helemaal niet heeft iemand misschien een voorbeeld?
Doe dit later maar.

[ Voor 40% gewijzigd door Renée1981 op 16-09-2023 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Hoe bedoel je 'forum rules'? Bedoel je een gebruiksregels? Of wat dan wel?

[ Voor 31% gewijzigd door AW_Bos op 16-09-2023 16:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 420148

Het "topantwoord" is een beetje raar. OP zegt geen ervaring te hebben met webhosting (zoals je ook al ziet door de vragen die nu worden gesteld hier) en wordt gezegd zijn eigen forum te gaan hosten.

Dan ben je dus gelijk ook verantwoordelijk voor updates, veilig houden van de boel, troubleshooten, etc. Zelf in het verleden ook wel eens fora gehost en dat kan een boel werk zijn, vooral als je een pakket download, het updaten niet bijhoudt en vervolgens gehackt wordt o.i.d. Als je zelf ook de server (deels) beheert moet je er ook maar dondersgoed op letten dat je OS up to date is, je folder permissies niet per ongeluk op 777 staan, etc.

Wordpress proberen om te toveren tot een forum of dat soort ongein met plugins moet je helemaal niet willen overigens...

Zou je met iets als een prive-subreddit, Facebook-groep of een Discord-server (geen idee of je gewoon slap wil ouwehoeren met mensen of echt content aan het maken bent) niet afkunnen en je website ernaast runnen? In bijvoorbeeld Discord kun je kanalen aanmaken, bellen, streamen naar elkaar en in een kanaal kun je vervolgens weer threads aanmaken (stel je hebt een kanaal "gamen", dan kun je aparte threads aanmaken voor MarioKart, Halo, etc)

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 420148 op 16-09-2023 18:06 ]

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Ik zou Discord niet echt als een forum zien.

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-05 15:04
AW_Bos schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:52:
Waarom niet? Daar komt het toch wel redelijk bij in de buurt in mijn ervaring.

Anoniem: 420148

AW_Bos schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:52:
Als je met een klein clubje mensen (zo klinkt het bij OP) wilt communiceren in meerdere categorieen werkt het op zich toch prima? Fora zie ik meer voor het bijhouden van interessante info, zoals op Reddit. Zodat je een mega database aan troubleshooting en leuke info later terug kunt vinden. Een klein groepje mensen gaat denk ik niet zoveel content produceren dat er een heel forum aan te pas moet komen. Ik zou het zelf niet voor me zien als ik met 10-20 man bijvoorbeeld het GoT forum zou moeten beheren om dan met zo'n kleine groep een beetje te posten.

Je kunt in Discord interessante posts ook pinnen, zoeken werkt best prima en genoeg onderverdelingen maken. Als ik een groep < 50 zou hebben, zou ik niet aan een forum beginnen maar gewoon een Discordje (heb ik ook gedaan, eigen Discord-server waarmee ik game-avondjes heb met mensen die ik ken)

• Renée1981
Anoniem: 420148 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 18:03:
Het "topantwoord" is een beetje raar. OP zegt geen ervaring te hebben met webhosting (zoals je ook al ziet door de vragen die nu worden gesteld hier) en wordt gezegd zijn eigen forum te gaan hosten.

Dan ben je dus gelijk ook verantwoordelijk voor updates, veilig houden van de boel, troubleshooten, etc. Zelf in het verleden ook wel eens fora gehost en dat kan een boel werk zijn, vooral als je een pakket download, het updaten niet bijhoudt en vervolgens gehackt wordt o.i.d. Als je zelf ook de server (deels) beheert moet je er ook maar dondersgoed op letten dat je OS up to date is, je folder permissies niet per ongeluk op 777 staan, etc.

Wordpress proberen om te toveren tot een forum of dat soort ongein met plugins moet je helemaal niet willen overigens...

Zou je met iets als een prive-subreddit, Facebook-groep of een Discord-server (geen idee of je gewoon slap wil ouwehoeren met mensen of echt content aan het maken bent) niet afkunnen en je website ernaast runnen? In bijvoorbeeld Discord kun je kanalen aanmaken, bellen, streamen naar elkaar en in een kanaal kun je vervolgens weer threads aanmaken (stel je hebt een kanaal "gamen", dan kun je aparte threads aanmaken voor MarioKart, Halo, etc)
Hoi ik weet wel hoe een forum werkt heb er jaren gebruik van gemaakt, echter ik was de admin niet en nu wel.
Mijn grootste problemen waren en zijn met webhosten.
Ik heb mijn forum met permissies in een paar uur voor elkaar getoverd.
Straks ga ik mijn mods uitnodigen, en de boel verder testen

Ja ik weet het forum moet worden geupdate dat wordt een uitdaging maar voor.
Evenals wordpress goed gebruiken de website staat nog in de steigers.

Weet je wat een probleem was een forum runnen terwijl er geen admin meer was. De admin sloot gewoon de registratie en verwaarloosde de boel,
Dat forum is dus overleden.

Mijn mods zijn dus echt geen discord en reddit klanten die hebben jaren lang ook op dat forum gezeten
Facebook gebruikten we nu maar functioneert helemaal niet. (eentje met 6.6k leden en eentje met 4....)
Als ik het forum bij de 6.6k groep ga adverteren heb ik zo nieuwe members daar wacht ik dus effe mee)

Ik heb in ieder geval de inzet om het te laten werken en als ik het niet snap dan vraag ik het gewoon!

Bedankt allemaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Renée1981 op 16-09-2023 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Als je phpBB gebruikt als forum is er een mooie community voor op phpbb.nl en phpbb.com.
Dus mocht je specifieke vragen daarover hebben, kan je ook daar terecht voor informatie en documentatie.

Het rechtensysteem is even iets om goed in door te bijten, maar zeker wel effectief als je regels wilt toekennen per groep bijv. Er is een hoop documentatie over te vinden.

Een tip: Installeer een test-webserver zoals XAMPP op je eigen PC, en installeer daar lokaal phpBB op. Zo kan je alles uittesten zonder dat je jouw bezoekers tot last valt.

[ Voor 47% gewijzigd door AW_Bos op 17-09-2023 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renée1981
bedankt voor de tip.

mijn 3 vrienden wachten al heel lang op een nieuw forum en heb ze uitgneodigd te registeren en te testen vandaag, dat had ik al gedaan.

ze hebben getest newly registered user en registered user,
en het ging erg goed paar kleine foutjes en onhandigheden.
Zoals bijv 1 forum zonder permissie om te posten,
en het bleek onhandig dat nieuwe geregistreerden geen pm konden beantwoorden.

Maar dat was alles, ben heel blij, en zij ook.

Straks kunnen we de mod rank gaan testen als alles goed blijft gaan.
Maar de basis staat goed ingesteld dat is goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Fijn om te horen dat alles goed werkt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Als je weinig dataverkeer verwacht, adviseer ik om bij Oracle een gratis VM op te starten, daar kan je prima een docker met een forum container starten. Voor een paar euro een domein en je bent de komende maanden goed gebakken.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Quad schreef op maandag 18 september 2023 @ 00:43:
Als je weinig dataverkeer verwacht, adviseer ik om bij Oracle een gratis VM op te starten, daar kan je prima een docker met een forum container starten. Voor een paar euro een domein en je bent de komende maanden goed gebakken.
Dan zou ik de TS eerst even aanraden om wat bij te leren. Het niveau ligt nog niet om docker te kunnen gebruiken.

Nu heeft @Renée1981 een shared hosting wat je kan vergelijken met een lease-auto waaraan je niet zelf aan de motor mag sleutelen. Als je zelf een server beheert, is docker wel interessant, en dat kan je dan vergelijken met een eigen auto die je kan uitbouwen met een boom-box speaker, vette led-verlichting onder, spoilers etc....

je hoeft niet te upgraden. Alleen als je het interessant vindt, maar die ervaring moet je wel opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

AW_Bos schreef op maandag 18 september 2023 @ 01:39:
[...]

Dan zou ik de TS eerst even aanraden om wat bij te leren. Het niveau ligt nog niet om docker te kunnen gebruiken.

Nu heeft @Renée1981 een shared hosting wat je kan vergelijken met een lease-auto waaraan je niet zelf aan de motor mag sleutelen. Als je zelf een server beheert, is docker wel interessant, en dat kan je dan vergelijken met een eigen auto die je kan uitbouwen met een boom-box speaker, vette led-verlichting onder, spoilers etc....

je hoeft niet te upgraden. Alleen als je het interessant vindt, maar die ervaring moet je wel opdoen.
Juist zo'n gratis VM is dan wellicht wel handig om erop te kunnen leren. :)
Maar goed, dat kan natuurlijk ook in Virtual Box op je eigen PC.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Quad schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:05:
[...]

Juist zo'n gratis VM is dan wellicht wel handig om erop te kunnen leren. :)
Maar goed, dat kan natuurlijk ook in Virtual Box op je eigen PC.
Dan moet je wel openstaan om zover erin te willen duiken. Voor het beheren van een forum is het niet noodzakelijk. Het ligt er net aan tot hoever iemands interesse ligt. Afgaande van de kennis die de TS deelt in het topic, kunnen zulke adviezen al afschrikken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard X
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-01 22:01
Renée1981 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:01:
Ik wil graag een forum maken met een begeleidende website voor klein clubje vrienden , niets commercieels.
Ik zit met ongeveer dezelfde vraag; een forum voor enkele tientallen kennissen laten draaien op een Raspberry Pi 4 als server. MariaDB heb ik geinstalleerd middels "sudo apt install mariadb-server -y" en vervolgens de laatste Nederlandstalige versie (3.3.11) van phpBB opgehaald en uitgepakt. Maar hoe nu verder? Nergens kan ik een Nederlandstalige handleiding vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Gerard X schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:44:
[...]

Ik zit met ongeveer dezelfde vraag; een forum voor enkele tientallen kennissen laten draaien op een Raspberry Pi 4 als server. MariaDB heb ik geinstalleerd middels "sudo apt install mariadb-server -y" en vervolgens de laatste Nederlandstalige versie (3.3.11) van phpBB opgehaald en uitgepakt. Maar hoe nu verder? Nergens kan ik een Nederlandstalige handleiding vinden.
Wat is er mis met Engels? Dat is een beetje de hele wereld van de IT. En anders kan je lekker aan de slag met Google Translate. :)

En als je de ervaring niet hebt, dan kan je ook een webhosting regelen, en daar phpBB installeren. Dat kan vaak zelfs met een druk op de knop zonder enige kennis.

Edit: Hm, volgens mij heb ik je wel eens vaker gezien op andere fora, en zit je al 2 jaar met dit idee?
Dan lijkt mij webhosting simpeler, Gerard. Linux is wel leuk, maar je moet wel weten wat je doet. Zeker niet alles zoals een poosje geleden als root draaien, bijvoorbeeld. Dan gaat alles opeens tegenwerken. Als je met Linux wilt spelen, zorg dat je dat basis kent. En in een ander topic werd je ook al gewezen op de veiligheid en het 'gespuis'. Ook daar moet je je goed tegen wapenen. Het is zonde als je rPI opeens veranderd wordt in een spam-apparaat die door schimmige gasten wordt gebruikt om te spammen, of andere dingen te doen. Resultaat: Je internetprovider gaat klagen en eventueel jou afsluiten!!! En nee, je klanten/vrienden zullen ook niet blij zijn.

Leerboek linux, deel 1, systeembeheer van Sander van Vught: Een aanrader.
Het beschrijft niet hoe je phpBB moet installeren, maar wel in het Nederlands hoe je een Linux distro kan beheren met de commandline. En uiteindelijk moet je phpBB op een Raspberry PI dan zelf kunnen, evenals de rest van de configuratie met de kennis van internet erbij. En stap a.u.b. ook even over de grens van de Engelse taal heen. In de IT-wereld ontkom je er niet aan. Zelf in het boek zijn alle commando's die je leert Engels. Leuk voornemen misschien :).

Pro-tipje: En als je dan toch bezig bent met Linux, leer gelijk even Docker. Dan kan je in no-time bijv. een webserver, databaseserver of ftp-server opzetten.

Hopelijk kan je er wat mee! :)

[ Voor 58% gewijzigd door AW_Bos op 03-01-2024 22:24 ]

Pagina: 1