Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-11 11:17
Hoi,

Ik wil graag van een groep in huis het exacte verbruik kunnen meten, het liefst smart. Nu heb ik al gevonden dat je een kWh-meter in je DIN-rail kan hangen. Het liefst zou ik echter een oplossing hebben waarbij ik niet in de meterkast draden los hoef te halen, want ik ben geen elektricien en daar toch een beetje huiverig voor. Ik lees hier en daar ook over CT-klemmen, maar die lijken alleen samen te werken met een ander apparaat waar je ze op aansluit? Dat zou ik opzicht niet erg vinden, maar wat dan? Ik heb een DSMR-reader en een Home Assistant servertje in de meterkast hangen. Zijn er makkelijke alternatieven voor een DIN meter?

Alle reacties

• Catvlek2
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:30
Al gedacht aan een homewizard P1 meter?

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-11 20:07
Catvlek2 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:33:
Al gedacht aan een homewizard P1 meter?
De leest alles uit van de meter, en kan niet 1 specifieke groep duiden.

@--Christiaan-- Gaat het om meerdere apparaten in één groep?
Anders zou je wellicht een energysocket achtige oplossing kunnen gebruiken, meet je het direct op het stopcontact of meerdere stopcontacten.
Als het per apparaat niet héél veer vermogen trekt zou je met een stekkerdoos kunnen werken en dan 1 energysocket.

(Ik heb zelf bijvoorbeeld mijn hele bureau, pc, monitoren, console etc op een groot stekkerblok en dat gaat door een energysocket)

[ Voor 50% gewijzigd door Dieks77 op 31-08-2023 14:41 ]

• Catvlek2
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:30
Dieks77 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:36:
[...]

Snap ik, ik weet niet wat de doelstelling is. Mocht het voor een eenmalige "even kijken" meting gaan zou je natuurlijk even kort de andere groepen kunnen omzetten.

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-11 11:17
Dieks77 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:36:
[...]

@--Christiaan-- Gaat het om meerdere apparaten in één groep?
Anders zou je wellicht een energysocket achtige oplossing kunnen gebruiken, meet je het direct op het stopcontact of meerdere stopcontacten.
Als het per apparaat niet héél veer vermogen trekt zou je met een stekkerdoos kunnen werken en dan 1 energysocket.

(Ik heb zelf bijvoorbeeld mijn hele bureau, pc, monitoren, console etc op een groot stekkerblok en dat gaat door een energysocket)
Het gaat echt om het verbruik van meerdere stopcontacten, die ver uit elkaar liggen en ik niet met elkaar kan verbinden helaas.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

CT-klemmen kun je wel aan een ESPHome kastje hangen:

Verwijderd

.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:20 ]

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-11 20:07
--Christiaan-- schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:42:
[...]
Het gaat echt om het verbruik van meerdere stopcontacten, die ver uit elkaar liggen en ik niet met elkaar kan verbinden helaas.
Dan is zo'n kwh meter op de rail toch echt wel het mooiste, als je met CT klemmen wil gaat werken zit je alsnog tussen de (al dan niet live) draden te poeren.
Dan liever even de totale spanning eraf, kwh netjes aansluiten en de spanning weer er terug op.

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Wellicht is dit wat voor je: https://www.shelly.com/en...and-triggering#unfiltered

Je moet bij mijn voorstel wel zelf aan de gang met de draden, precies niet wat je wil.

[ Voor 32% gewijzigd door TwArbo op 31-08-2023 14:49 ]

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-11 13:59
De vraag is vooral wat wil je meten en wat wil je er mee gaan doen?

Zijn er nog eisen aan meter?
In het geval van verrekening bij laadpalen worden er vaak eisen aan de meter gesteld.

CT-klemmen, ja, die moeten aan een apparaat gekoppeld worden die dat omzet in werkbare stroomwaardes.
Wil je deze metingen in HA zichtbaar hebben dan zul je een meter moeten hebben die kan communiceren. (Dat geld overigens ook als je een din-rail meter wilt)
CT klemmen zijn vaak redelijk fors, dus het kan best proppen worden in de gemiddelde verdeler/meterkast om ze te kunnen plaatsen. Dan kun je misschien beter toch een dinrail meter (laten) plaatsen.
Pagina: 1