Home Assistant Newbie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheShadow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 22:32

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

Topicstarter
Mijn vraag

Ik ben met Home Assistant begonnen omdat ik mijn 'slimme' apparaten met elkaar wil laten samenwerken. Volgens alle tutorials is het slechts een paar klikken werk, maar die tutorials zijn na een maand al verouderd, of slaan stappen over die voor een expert misschien vanzelfsprekend zijn, maar ik blijf maar tegen problemen aanlopen en kom geen steek verder.
Het installeren is gelukt en een paar dingen kreeg ik toegevoegd in HA, maar sommige koppige devices krijg ik echt niet werkend.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Odroid N2+
  • 3x Shelly Dimmer 2
  • 2x Eufycam pro 2 met homebase
  • Nest thermostaat
  • Diverse Tuya stopcontactschakelaars
  • Tuya bewegingsmelder
  • Conbee II stick
  • Zigbee deursensor
  • Logitech Harmony hub
  • Bresser weerstation, gekoppeld met Wunderground
  • LED strip dimmer (magic home)
  • ESP 8266 bordjes
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

1. Installatie is gelukt, een hoop dingen worden probleemloos gedetecteerd.

2. Local tuya heb ik werkend, alleen de bewegingsmelder vertikt het om te werken. Geeft enkel een status actief en gaat daarna weer offline

3. Nest thermostaat zou ik voor moeten betalen. Dat is natuurlijk vreemd, aangezien het apparaat hier in huis hangt en aan het netwerk gekoppeld is.

4. Eufy krijg ik niet werkend. Ik heb meerdere dingen geprobeerd zoals een MQTT koppeling, maar de tutorials zijn allemaal verouderd of ik krijg het om een andere reden niet voor elkaar.
Ik heb genoeg aan dat meldingen van beweging op de camera's iets kunnen triggeren in HA. Dus dat een lamp gaat branden bijvoorbeeld.

5. Via de Harmony zou ik graag losse commando's versturen vanaf HA.

6. Ik zou de wunderground informatie graag voor automatiseringen gebruiken. Bijvoorbeeld lichten schakelen obv lichthoeveelheid buitensensor.

7. Met de ESP8266 bordjes wil ik een project maken voor detectie obv locatie van de smartphone. Ik heb iets ervaring met arduino, maar momenteel heb ik vooral de focus op HA. Dat moet eerst maar eens werken.

8. De shelly dimmers, magic home dimmer en de conbee stick en deursensor zijn probleemloos gedetecteerd en geinstalleerd.

In een ideale wereld krijg ik alles werkend. Daarna kan ik gaan automatiseren.
Ik ben nu al 2 dagen eindeloos aan het kloten hiermee en kom geen stap verder. Dus een beetje hulp op niveau zou fijn zijn!

Wat ook een oplossing zou kunnen zijn is overstappen op Domoticz. Hier heeft mijn zwager verstand van, maar daarvan is een stuk minder online te vinden.
Ik hoop eigenlijk met mijn smart home op eigen benen te kunnen staan en niet telkens iemand erbij te moeten hebben.

Het valt mij enorm tegen hoeveel een 'smart home' platform als Home Assistant je dingen laat uitzoeken alsof je de enige bent met dat probleem...
En dat de UI blijkbaar elke keer veranderd moet worden, zodat je niks herkent aan een tutorial van een jaar oud.

If you want time, buy the magazine!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:14
Zelf heb ik er ook niet veel verstand van. Maar wat ik lees is dat je veel wil.
Lijkt me logischer als je begint met een basis setup en dan eens 1 ding gaat aanpakken, installeren en werkend krijgen. Ik zou dan met het simpelste onderdeel beginnen en niet direct met eigen projectjes enzo. Niet elke huis en elke oplossing is gelijk en daarom zul je zelf ook wel een en ander moeten uitzoeken. Er is ook veel te vinden in dit topic.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:23
Je zal inderdaad stapsgewijs moeten uitbreiden als je nieuw bent met HA. HA is geen commercieel product maar een kwalitatief hoogstaande DIY omgeving. Ikzelf heb hier ook talloze uren en dagen in zitten om dingen uit te zoeken en werkbaar te maken. Als je na 2 dagen de moed in je schoenen zinkt weet ik niet of HA het juiste platform is.

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Je merkt dat home automation ook na ruim 10 jaar te bestaan eigenlijk nog steeds in de hobby hoek zit.
Ik ben bang dat je wat optimistisch bent geweest, ik vind 2 dagen niet echt lang om iets goed aan de gang te krijgen rond home automation, laat staan alles.

De tip hierboven is een goeie, begin klein en ga stap voor stap verder. Voor je het weet is een probleem aan de ene kant een symptoom van iets wat aan de andere kant niet werkt.

Rond de Nest thermostaat, die kosten komen bij Google vandaan. Blijkbaar kan je niet via je lokale netwerk met de devices praten, maar moet het via de betaalde cloud API. Daar kunnen ze bij Home Assistant weinig aan doen.

Probeer je specifieke problemen (zoals de Eufy) iets verder uit te werken, wat probeer je, welke meldingen krijg je, dan is het wat makkelijker om te helpen.

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Laten we dan beginnen met eufy:

Na wat mogelijkheden uitgeprobeerd te hebben, lijkt het erop dat ik een addon (eufy-security-ws) werkend heb.

Als ik in het log kijk, zie ik dit:
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner: starting
s6-rc: info: service s6rc-oneshot-runner successfully started
s6-rc: info: service fix-attrs: starting
s6-rc: info: service fix-attrs successfully started
s6-rc: info: service legacy-cont-init: starting
s6-rc: info: service legacy-cont-init successfully started
s6-rc: info: service legacy-services: starting
s6-rc: info: service legacy-services successfully started
2023-08-31 12:55:44.862 INFO Eufy Security server listening on host 0.0.0.0, port 3000
2023-08-31 12:55:46.124 INFO Connected to station Txxxxxxxxxxxxxxxxx7 on host 192.168.2.199 and port 26224
2023-08-31 12:55:57.849 INFO Push notification connection successfully established
Als ik het goed begrijp, heeft Home Assistant nu verbinding met mijn eufy home base.

Als ik nog eens kijk in de link van bropat, zie ik ook een "eufy security client" staan.
Ik krijg echter de repositories niet in HA op de een of andere manier.

Maar zou ik met die client de camera's kunnen benaderen in HA? Of in ieder geval een trigger bij beweging zodat ik daarmee kan automatiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 11:53
Hey @TheShadow leuk dat je wil beginnen met HA. Het is in het begin een wat steile leercurve, maar zodra je het een beetje door hebt ga je het leuk vinden. Ik gebruik HA nu een jaar of 4, daarvoor gebruikte in domoticz.
Domoticz is leuk, maar is lang niet zo configureerbaar als HA, dit maakt het in het begin ook wat lastiger.
De HA community is heel groot dus je zult altijd wel een oplossing kunnen vinden. Het klopt dat handleidingen soms wat verouderd zijn, maar dat wil niet direct zeggen dat ze niet bruikbaar voor je kunnen zijn.

Op de website van HA vind je alle 'officiële' integraties, met de bijbehorende uitleg. Er bestaan ook 'custom' integraties en die kun je makkelijk downloaden via HACS (home assistant community store).
https://hacs.xyz/docs/configuration/basic wil je dit gebruiken, dan zul je wel een github account aan moeten maken. Volg vervolgens de handleiding in de link.

Als je dit geïnstalleerd hebt kun je bijv 'eufy security' downloaden.

In HA kun je vrij veel configureren via de GUI (website) echter niet alles. In geval je iets via yaml in configurations.yaml moet configureren staat dat vaak aangegeven.

Op youtube zijn wel wat tutorial filmpjes te vinden die je zou kunnen bekijken.

Voorlopig zou ik me nog niet richten op de esp projecten. zodra je ha zelf beter begrijpt kun je daar aan beginnen. daar zul je ook wat yaml ervaring voor nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-05 20:00
Ik ben vorige week van start gegaan. Ik heb hier al een Debian server draaien, heb een Sonoff Dongle P gekocht (Zigbee), en diverse Zigbee sensoren. Aanvankelijk kreeg ik de Aqara watersensor niet werkend. Het bleek dat ik op de knop (die geen knop is) heel hard moest indrukken, et voila! De Aqara deursensor werkte meteen. Ik heb een paar klikkers/switches gekocht, moet nog uitzoeken hoe ik die zinvol kan gebruiken. Een Sonoff stekker werkt nog niet. Ik heb zojuist nog een ander merk stekker gekocht, en die komt morgen binnen.

Ik heb ook een Aqara bewegingssensor, en dat werkt nog niet zoals ik wil. Geen ramp - tijd zat. Dat kan ook volgende week. Ik ga het testen, ga nog Youtube video's bekijken, vraag desnoods wat support van de verkoper.

Dit soort projecten zijn voor mij een van de lange adem en doorlopen diverse fases. Ik heb nu twee dingen werkend (3 watersensoren en 1 deursensor), en het is nu kijken wat ze doen. Die watersensoren gaan niet veel doen, want ik heb natuurlijk zelden een lek in huis. Ik heb er zonet nog een getest omdat ik 'm op een andere locatie had gelegd. De deursensor gaat iedere keer af als ik de voordeur open of dicht doe. Dat werkt prima, maar het geluidje moet nog anders - nieuw mini-project.

Met de Sonoff stekker ben ik bezig, samen met Sonoff support. Die andere stekker werkt hopelijk meteen.

Ik zit nu in de eerste fase. Het zijn enkelvoudige alerts. Als ik alles werkend heb, dan kan ik gaan kijken naar een slimmere oplossing, bv met de klikker dingen aan en uit zetten. Een bewegingssensor wil ik niet de hele dag werkend hebben als ik thuis ben. Daar moet ik een oplossing voor vinden die voor mij werkt. Het zijn allemaal mini-projectjes.

Wat jij doet is teveel ineens. Misschien had je een aantal dingen al, of heb je alles zonet nieuw gekocht. Als je dat hebt gedaan, dan kun je ook miskopen doen. Misschien werkt het niet goed samen, misschien wil je toch een ander protocol, en dan heb je zoveel geld uitgegeven voor niks. Stel wat kleinere doelen, en geef het meer tijd. Als je rond de kerst je setup compleet hebt, dan kun je dan weer nieuwe dingen vragen voor onder de kerstboom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-05 12:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

In alle eerlijkheid kun je Home Assistant hier niet echt de schuld van geven. Het probleem van de huidige smarthome markt is dat veel fabrikanten alles dicht en gesloten houden. Gelukkig komt daar steeds meer verandering in met bv Matter, maar ook met fabrikanten die een duidelijke en gedocumenteerde api aanbieden.

Dat laatste is terug te zien in je punt 8. Veel gaat gewoon super makkelijk out of the box.
2. Local tuya heb ik werkend, alleen de bewegingsmelder vertikt het om te werken. Geeft enkel een status actief en gaat daarna weer offline
https://community.home-as...on-sensor-problems/426800

Wat ik daar lees komt het omdat hij op batterijen werkt en daarom offline gaat. Misschien heb je iets aan dit linkje?
3. Nest thermostaat zou ik voor moeten betalen. Dat is natuurlijk vreemd, aangezien het apparaat hier in huis hangt en aan het netwerk gekoppeld is.
Tja, als google die data niet deelt zonder dat je die maandelijkse fee betaald kan Home Assistant er ook niet bij helaas. Je hebt 2 keuzes:
1 - fee betalen
2 - andere thermostaat kopen
4. Eufy krijg ik niet werkend. Ik heb meerdere dingen geprobeerd zoals een MQTT koppeling, maar de tutorials zijn allemaal verouderd of ik krijg het om een andere reden niet voor elkaar.
Ik heb genoeg aan dat meldingen van beweging op de camera's iets kunnen triggeren in HA. Dus dat een lamp gaat branden bijvoorbeeld.
5. Via de Harmony zou ik graag losse commando's versturen vanaf HA.
https://www.home-assistan...ervice-remotesend_command

Ja, dat kan, maar het is niet heel straight forward. Met deze service kun je een specifieke harmony hub selecteren (entity_id) en dan aan 1 van de devices een specifiek commando sturen. Zoals daar ook beschreven staat zul je op je systeem moeten inloggen en in het json bestand meoten kijken wat beschikbaar is.
6. Ik zou de wunderground informatie graag voor automatiseringen gebruiken. Bijvoorbeeld lichten schakelen obv lichthoeveelheid buitensensor.
Als ik snel google is hier een custom component voor ( https://github.com/cytech/Home-Assistant-wundergroundpws ). Custom components zijn integraties die (nog) geen standaard onderdeel van Home Assistant zijn. De kwaliteit daarvan kan heel erg varieren.
7. Met de ESP8266 bordjes wil ik een project maken voor detectie obv locatie van de smartphone. Ik heb iets ervaring met arduino, maar momenteel heb ik vooral de focus op HA. Dat moet eerst maar eens werken.
Eigenlijk ben je hier bezig met je eigen nieuwe integratie. Daarvoor zijn dan natuurlijk ook geen standaard dingen beschikbaar. Heel ingewikkeld hoeft het aan de Home Assistant kant niet te zijn. Als je er bijvoorbeeld voor zorgt dat je ESP's via mqtt berichtjes versturen waar de telefoon is dan kun je in Home Assistant bv een helper aanmaken. Vervolgens laat je automations triggeren met die mqtt berichten om de waarde van die helper te zetten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Janoz schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:03:
Eigenlijk ben je hier bezig met je eigen nieuwe integratie. Daarvoor zijn dan natuurlijk ook geen standaard dingen beschikbaar. Heel ingewikkeld hoeft het aan de Home Assistant kant niet te zijn. Als je er bijvoorbeeld voor zorgt dat je ESP's via mqtt berichtjes versturen waar de telefoon is dan kun je in Home Assistant bv een helper aanmaken. Vervolgens laat je automations triggeren met die mqtt berichten om de waarde van die helper te zetten.
Als hij in plaats van de ESP8266 de ESP32 gebruikt, kan @TheShadow daar gewoon ESPresense voor pakken :)

Lijkt me eigenlijk de enige logische route, omdat de ESP8266 geen bluetooth heeft. Bepalen in welke kamer je bent wordt dan wel erg lastig.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 01-09-2023 16:14 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de fijne reacties en de opbouwende kritiek.

Inmiddels ben ik al een heel eind opgeschoten!
Eufy werkt nu. Bleek op zich wel mee te vallen, je moet alleen weten waar je moet kijken.
Het doet ook precies wat ik wil. Het geeft de triggers voor beweging sneller door dan ik de popup van eufy op mijn telefoon zie. De laatste thumbnail is beschikbaar in het dashboard.
Blij mee! Hier kan ik best veel mee!
Streams van de camera's hoef ik niet in HA.

Ook de koppeling met mijn eigen weerstation via wunderground is gelukt.
Samba share opgezet en het custom component op de Odroid gezet. Spul invullen en aanpassen, klaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/YSCjn5VW/Screenshot-20230902-145030-Home-Assistant.jpg

Nu ik vooruitgang boek, krijg ik er een stuk meer aardigheid in!

Nog een paar dingen ophelderen:

Nee, ik heb niet alles nieuw. Alles was al aanwezig en aangesloten, ik had er alleen telkens meerdere apps voor nodig. Google home is niet toereikend.
Dus heb ik de Odroid gekocht.

Het project locatietracking gaat om globale gps locatie van mobiele telefoons. Wel met respect voor de privacy van het gezin, maar het lijkt mij leuk om een 'weasely clock' te maken. Dat wordt wel een project op zich.

Met de esp32 bordjes binnenshuis locatiebepaling realiseren lijkt mij ook gaaf om te doen en het hoeft niet moeilijk te zijn. Ik had een video gezien erover en op termijn (dus misschien pas over een jaar ofzo) ga ik dat ook proberen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Die google API (voor je nest) kost eenmalig 5USD

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:01
Doe jezelf een lol en vervang die Tuya meuk eens door iets wat werkt op Zigbee (aangezien je daar al een stick voor hebt). Wifi is niet geschikt voor dat soort simpele op batterijen werkende sensoren. En bovendien blijft dan alles echt lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

TheShadow schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:04:
Samba share opgezet en het custom component op de Odroid gezet. Spul invullen en aanpassen, klaar.
De meeste mensen gebruiken tegenwoordig de VSCode add-on en installeren integrations via HACS. Op die manier hoef je zelf geen bestanden over te zetten en kun je gewoon direct binnen HA al je integrations en configs beheren.

Het grote nadeel is dat tegenwoordig steeds meer integrations alleen via de UI wizard ingesteld kunnen worden, dus je hebt veel minder controle over wat er nou daadwerkelijk is ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-03 11:35
xFeverr schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:19:
Doe jezelf een lol en vervang die Tuya meuk eens door iets wat werkt op Zigbee (aangezien je daar al een stick voor hebt). Wifi is niet geschikt voor dat soort simpele op batterijen werkende sensoren. En bovendien blijft dan alles echt lokaal.
Ik ben persoonlijk van mening dat Tuya Wifi spullen een prima begin kunnen zijn in home automation, omdat het laagdrempelig is en vrij simpel is. Dat niet alles lokaal is/blijft, laat ik even buiten beschouwing. Er gaat tegenwoordig zoveel data de cloud in of “ergens” heen.

Als je alle devices hebt gekoppeld en de Tuya plugin in HA hebt zitten, werkt het allemaal naadloos. Dat diverse sensoren constant offline gaan, heeft een verklaring: accubesparing. Heb hier diverse wifi temperatuur sensoren die ieder half uur even online komen, status doorgeven en weer offline gaan. Of vaker, als de status verandert.

Ben begonnen met zigbee sensoren en 1 Tuya hub, maar in mijn nieuwbouw wil het gewoon niet door verdiepingen heen. De keuze was om OF €50 aan hubs bij te plussen, of 3 zigbee sensoren te vervangen door wifi, die in china €4 kosten. Immers heb ik overal in en rond huis wel prima wifi dekking. Bij de 1e installatie lijkt het een allegaartje van zigbee en wifi, maar eenmaal juist in HA merk je er helemaal niets meer van.

Verder heb ik door vallen en opstaan, veel google en youtube uiteindelijk alles in en rond huis in HA gekregen, inclusief alerts naar het gezin welke afvalbak er aan de weg moet, warmtepomp status en instellingen, TV. Het kostte alleen wel veel tijd en geduld, en je moet er echt even voor gaan zitten. De meest recente en leukste oplossing is een Raspberry Pi met camera op het hamsterhok, met alerts bij beweging als het beestje actief is, en de livestream op het dashboard.

Het enige project welke ik nog naar wil kijken is het schakelen van lampen wanneer je thuiskomt of weggaat. Met 1 persoon vrij simpel, maar bij 4 wordt het andere koek. Vooral de als/dan/anders achtige scripts worden dan best ingewikkeld. En de noodzaak is er niet zozeer dus heb ik dit maar op de lange baan geschoven.

Dus @TheShadow blijf vooral verder knutselen, zodra je er handiger in wordt, wordt het echt leuk en stiekem zelfs verslavend O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 20:04
Zou je je Eufy automation kunnen delen? Ik heb de integratie werkend, ik zie het bij devices met een recente thumbnail etc, maar hoe krijg ik een alert met thumb naar mijn telefoon bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Dakillerbean schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:54:
[...]

Ik ben persoonlijk van mening dat Tuya Wifi spullen een prima begin kunnen zijn in home automation, omdat het laagdrempelig is en vrij simpel is. Dat niet alles lokaal is/blijft, laat ik even buiten beschouwing. Er gaat tegenwoordig zoveel data de cloud in of “ergens” heen.
Ik heb anders van die Hombli / Tuya smartstekkers gehad. Dat werkte uiteindelijk wel (na wat geknutsel) maar ze ontsloten niet alles naar HA. Met name het verbruikte vermogen (kWh) werd wel in de app getoond en niet in de (lokale of cloud) API. Dus waardeloos voor mijn doel.
Het enige project welke ik nog naar wil kijken is het schakelen van lampen wanneer je thuiskomt of weggaat. Met 1 persoon vrij simpel, maar bij 4 wordt het andere koek. Vooral de als/dan/anders achtige scripts worden dan best ingewikkeld. En de noodzaak is er niet zozeer dus heb ik dit maar op de lange baan geschoven.
Dat valt eigenlijk ook wel mee hoor, heb het hier werkend via êén normale automation. En wordt het complexer dan heb je de NodeRed plugin. Werkt als een zonnetje! Grafisch programmeren met bouwsteentje, een kind kan de was doen. .

[ Voor 4% gewijzigd door RiDo78 op 02-09-2023 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
coendeurloo schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:19:
Zou je je Eufy automation kunnen delen? Ik heb de integratie werkend, ik zie het bij devices met een recente thumbnail etc, maar hoe krijg ik een alert met thumb naar mijn telefoon bijvoorbeeld?
Dat heb ik niet werkend. Ik gebruik de Eufy app voor de meldingen op de telefoon.

Ik denk ook dat de Tuya spullen op zich best kunnen. Om een lamp of iets anders met een stekker te schakelen kun je prima de spullen van de Action gebruiken. Betaalbaar en veilig.
Met spullen wat aan het lichtnet hangt neem ik liever geen risico. En dan is Shelly al een uitzondering (geen CE keur) waar ik eigenlijk niet blij mee ben.

Een Tuya bewegingsmelder ben ik wel mee eens dat dit veel te omslachtig werkt. Dan zou Zigbee veel makkelijker zijn. Als ik meer bewegingsmelders zou kopen, zou ik naar Zigbee kijken. En misschien zelfs naar microwave sensoren.

Maar eerst het spul wat ik in huis heb werkend krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TheShadow schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:16:
[...]
Een Tuya bewegingsmelder ben ik wel mee eens dat dit veel te omslachtig werkt. Dan zou Zigbee veel makkelijker zijn.
Uhm ik zou TuYa niet geheel uitsluiten hoor als je over zigbee nadenkt. Er zijn namelijk heel veel zigbee devices van TuYa ;) . Ook bewegingsmelders.

Sterker nog, heel veel zigbee-devices van een ander merk zijn onderhuids ook gewoon TuYa. Mijn Blitzwolf SHP13 stekkers zijn bijvoorbeeld eigenlijk een TuYa TS0121 en mijn MOES knop is een TuYa TS004F.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Goh, ik dacht dat Tuya een platform was obv wifi met cloudservers in China. Nooit geweten dat het een merk op zich is. Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:06
Kun je aangeven hoe je Eufy werkend heb gekregen? Ik heb al diverse pogingen gedaan, maar kom steeds niet verder.

Ik ben het wel met je eens dat het enorme zoektocht is. Ik heb Sonoff temperatuur en luchtvochtigheid sensorsystemen via Zigbee. Koppelen lukt, maar ik kan alleen de batterij status en de sterkte van het signaal zien. Dit schijn je op te kunnen lossen met een quirk, maar nergens is iets te vinden wat je nou precies moet doen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Ik heb in HACS de integratie van Eufy Security (fuaktakgun) geinstalleerd. Daarvoor had ik deze repository al ingesteld en werkend.

Geen idee of het 1 met het ander te maken heeft, maar het werkt nu en dan blijf ik er maar van af. ;)

Overigens is het wel belangrijk dat je in de homebase alle meldingen die je wilt ontvangen aan moet zetten. Ontvang je niets op je telefoon via de Eufy app, dan zie je in ieder geval geen thumbnails in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:19
TheShadow schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:16:
[...]
Met spullen wat aan het lichtnet hangt neem ik liever geen risico. En dan is Shelly al een uitzondering (geen CE keur) waar ik eigenlijk niet blij mee ben.
Wat bedoel je hiermee? Als ik even snel Google dan lijkt het bedrijf achter Shelly te verklaren dat deze producten voldoen aan de EU regelgeving m.b.t. CE?
https://www.google.com/ur...Vaw0CHyQJah6kIrpVmjvKXB8U

Een serieuze vraag, want ik heb aardig wat Shelly's in gebruik.

offtopic:
Overigens is het CE teken is geen "keur" of keurmerk, maar is het een verplicht merkteken waarmee de fabrikant (of notified body) verklaart dat het product voldoet aan de eisen van de relevante EU wetgeving. Die wetgeving is veelal "omgezet" naar geharmoniseerde standaarden, zodat de fabrikant de producten volgens deze standaarden kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Hier is wat leesvoer.

In het kort komt het erop neer dat ik bijvoorbeeld geen inbouwdimmer of stopcontactschakelaar van Aliexpress ga inbouwen in mijn huis. Net als dat ik zelfbouwprojecten met 18650 batterijen in de schuur oplaad ipv in de woning.

Ik kon destijds geen CE certificaat vinden voor de producten van Shelly. Dus dat maakte mij wel wat wantrouwend. Een paar LED-lampen durf ik er wel mee te schakelen, maar ik wil bijvoorbeeld geen Shelly 1pm in de contactdoos van mijn wasmachine er droger hebben, al zou dat erg handig kunnen zijn.

Overigens heeft het spul wat in de Action ligt wel dat CE keurmerk. En dat vertrouw ik meer dan eenzelfde Tuya of zigbee-stekker van Ali, die misschien een euro goedkoper is.

Pagina: 1