Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Jasper030
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 15:54
Hoi allemaal, wij hebben onlangs met de VVE (bestaande uit 3 woningen) op ons dak 3 sets zonnepanelen (a 2520 wp) laten leggen. Het betreft een plat dak met een klein beetje schaduw van 2 schoorstenen van een halve meter.

Volgens de modellen van de installateur was een Oost-West opstelling het beste (dit had ook te maken met de plekken van 2 lichtkoepels en de schoorstenen vermoed ik).

We zien nu echter een relatief groot verschil in opbrengst tussen de 3 sets. In de afgelopen 2 weken hebben de 3 sets respectievelijk 109,6, 111 en 119,8 kWh opgeleverd. Dus daar gaan we mee terug naar de installateur. Daarnaast vraag ik me af of de Oost-West opstelling nu wel echt de beste is. Onze buren hebben panelen (4620 wp) op het zuiden laten leggen begin dit jaar en hadden deze periode een opbrengst van 209kWh.
Kan ik deze waardes nu vergelijken door bv onze opbrensten te delen door 25,2 (om het leesbaar te houden) en die van de buren door 46,2?

Want als ik dat doe kom ik voor ons uit op 4,35, 4,4 en 4,75 en voor de buren op 4,52. Wat ik dan weer gek vind omdat de panelen van de buren dan niet de relatief hoogste opbrengst hebben. Hoor graag jullie input.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:34
iets meer start informatie is wel wenselijk.
(lucht)foto?
zijn de 3 omvormers ook hetzelfde?
Zitten ze op dezelfde fase of op verschillende fasen?
oost-west geeft meestal de beste spreiding over de dag, zuid geeft hoofdzakelijk een piek rond 14:00u

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Je moet inderdaad terug rekenen naar kWh/kWp

De zuid installatie presteert dus minder goed.

Oost west plat dak doet op jaarbasis 90% van Zuid.
Per maand kan het iets verschillen.

Dat de 3 installaties iets verschillen zal aan verschillende schaduw liggen en is lastig te voorkomen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:16
Jullie vangen dus gemiddeld 4,50 en de buren 4,52. Dat is vrijwel dezelfde opbrengst. Bij jullie is de opbrengst alleen meer over de dag verspreid dan bij de buren, dus na het vervallen van de salderingsregeling zijn jullie waarschijnlijk in het voordeel ten opzichte van de buren. Ik zie het probleem niet.

• Jasper030
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 15:54
Dank voor jullie reacties! Ik ga er verder mee aan de slag!

Wat aanvullende informatie:
we hebben alle 3 dezelfde set, bestaande uit 6 pamelen en een omvormer. De omvormers zijn aangesloten op de verschillende meterkasten, volgens mij zijn het alle drie 1-fase aansluitingen.

Toen ze op het dak bezig waren hoorden we de ene monteur tegen de andere monteur iets in de trant van "de eerste set is wel beter dan de anderen" zeggen. Vandaar dat we de cijfers naast elkaar hebben neergelegd.

@Ronald: Aangezien het hetzelfde dak is vind ik 8% verschil in opbrengst best aanzienlijk. We hebben allemaal hetzelfde betaald dus dan verwacht je ook ongeveer dezelfde opbrengst.

@JiMiHeNdRiX : gemiddeld doen we het dus goed, maar er zit dus verschil tussen de huizen.

Samenvattend: de totale opstelling doet het dus gemiddeld net zo goed als de opstelling van de buren, dus dat is positief. Nu alleen nog zorgen dat de opbrengst iets meer gelijkmatig over de huizen wordt verdeeld.

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:24
Jasper030 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:51:
Dank voor jullie reacties! Ik ga er verder mee aan de slag!

Wat aanvullende informatie:
we hebben alle 3 dezelfde set, bestaande uit 6 pamelen en een omvormer. De omvormers zijn aangesloten op de verschillende meterkasten, volgens mij zijn het alle drie 1-fase aansluitingen.

Toen ze op het dak bezig waren hoorden we de ene monteur tegen de andere monteur iets in de trant van "de eerste set is wel beter dan de anderen" zeggen. Vandaar dat we de cijfers naast elkaar hebben neergelegd.

@Ronald: Aangezien het hetzelfde dak is vind ik 8% verschil in opbrengst best aanzienlijk. We hebben allemaal hetzelfde betaald dus dan verwacht je ook ongeveer dezelfde opbrengst.

@JiMiHeNdRiX : gemiddeld doen we het dus goed, maar er zit dus verschil tussen de huizen.

Samenvattend: de totale opstelling doet het dus gemiddeld net zo goed als de opstelling van de buren, dus dat is positief. Nu alleen nog zorgen dat de opbrengst iets meer gelijkmatig over de huizen wordt verdeeld.
Ach ik heb op 1 dak verschillen tot wel 25%. Liggen 3 setjes naast elkaar en de zon valt met name in de ochtend en avond niet evenredig op het dak.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
@Jasper030 een installateur die herkent dat een installatie beter zal werken klinkt als een met wat meer dan gemiddeld kennis, zeker voor uitvoerend personeel.

Heb je de tekst van de offerte? Tekeningen? Foto’s?

Is met deze sets het evenredig deel van het dak per eigenaar vol gegaan? Klinkt met 6 overigens als plausibel… per eigenaar is er vaak niet veel dak.

Uiteindelijk mag je blij zijn dat het überhaupt gelukt is… veel eigenaren van appartementen lopen tegen onwil van de mede leden aan…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1