Overstap glasvezel of op coax blijven

Pagina: 1
Acties:

• anothergenius
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-05 17:32
Hallo Tweakers,

Ik heb een vraag over het netwerk voor hier thuis.

Laatst heb ik een brief in de bus gekregen van e-fiber met als nieuws dat ze hier binnenkort glasvezel in de wijk gaan aanleggen.

Nu heb ik hier wel interesse in en als ik voor een bepaalde tijd overga krijg ik alles kosteloos geïnstalleerd t.w.v €450.

Nu op dit moment heb ik alles van Ziggo, max tv pakket, giga internet pakket, 3 smart wifi pods en nog een next mini 4k kastje.

Over het algemeen tevreden over, maar aangezien eigenlijk alles tegenwoordig over het internet gaat wil ik overstappen van internet provider.

Mijn downloadsnelheid nu is 1000Mbps, na een test zit ik rond de 950Mbps en upload snelheid zou 75Mbps en zit ik nu op 76Mbps.
Met glasvezel zou beide 1000Mbps zijn en aangezien hier veel gebruik word gemaakt van internet spreekt mij dit aan.

Ik ben het overwegen om het internet van T-mobile of E-fiber te pakken, en graag zou ik enkel het tv pakket max van Ziggo willen houden maar dit is niet mogelijk via de configurator? Als ik het tv pakket max selecteer komt er automatisch internet bij?

Iemand ervaring met de overstap van coax naar glasvezel?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:03
Goed, zelf ooit van UPC naar glasvezel gegaan. Ben toen voor het goedkoopste abbo (25/25 met TV en telefoon) gegaan. Kom nog van inbellen, het 2400baud en 14.4K-tijdperk. Tegenwoordig hier een 75/75 verbinding. Tegenwoordig niet "snel" te noemen maar voor ons gebruik is dat snel zat. de TV en radio gebruiken ook die verbinding. Ik kan het netwerk via VPN van buiten bereiken. Dan is het ook goed mogelijk TV op de laptop te kijken en de thuisserver gebruiken. Werk veel thuis ook met meerdere personen in huis. Dat gaat allemaal lekker vlot.Het is een stabiele verbinding. Dat is voor mij belangrijk.

Voor jezelf: Ben je tevreden met het huidige internet? En heb je last van bepaalde zaken met betrekking tot je internetverbinding nu? Dus langzaam of niet stabiel? Enzovoort... Zo ja: Dan kan je eens nadenken over overstappen. Bij glasvezel zal alleen de upload wezenlijk verschillen met de kabel. Dus waarom zou je willen overstappen?

Ziggo zal inderdaad mogelijk alleen TV-pakket MAX verkopen met internet. Als je dat wil houden heb je ook internet erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-05 01:08
Ik zou adviseren om in elk geval de glasvezel te laten aanleggen. Nu kan het kosteloos en je kan binnen Ziggo ook gewoon overstappen naar een glas verbinding. De 10gbit verbindingen liggen redelijk om de hoek te wachten.

Het verbruik zal alleen maar nog meer groeien, dus simpelweg voor de toekomst wil je het alvast hebben :)

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:42
Op de TV start (met CI+ module) na zijn alle Ziggo TV pakketten tegenwoordig afhankelijk van internet (de enige mediabox die Ziggo nog lijkt te leveren is de Mediabox Next Mini). Het lijkt er sterk op dat Ziggo die mediabox enkel op Ziggo internet wil hebben (voor controle op enkel thuisgebruik, of voor stabiliteit).

Dus je zal moeten bedenken of je Ziggo TV belangrijker vindt, en dan bij Ziggo blijven. Of dat je snelle upload belangrijker vindt en dan die glasvezel laten aanleggen en gebruiken.
Duke of Savage schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:39:
Ik zou adviseren om in elk geval de glasvezel te laten aanleggen. Nu kan het kosteloos ...
Of dat kosteloos is valt te bezien, bij E-Fiber is het in sommige gemeentes enkel gratis als je de aansluiting meteen ook voor een bepaalde periode gaat gebruiken. Zie ook de vraag 'Is de aanleg van glasvezel van E-Fiber gratis?' op https://www.e-fiber.nl/faq-aanleg/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laat je niet gek maken door alle marketing en al helemaal niet door 'nu vastleggen voor langere tijd anders moet je misschien betalen voor installatie'.

Kijk gewoon wat je echt nodig hebt (up- en download, maar ook TV aangezien je dat nu - uitgebreid - afneemt) en reken uit wat het bij de verschillende aanbieders kost. Ga voor meest aantrekkelijke optie. Ziggo TV kun je alleen icm Ziggo internet afnemen, idem met KPN iTV en KPN Internet. Eerste wat ik zou overwegen is om nu alvast bij Ziggo naar een minder duur pakket te gaan - je heb nu echt duurste wat je kunt kiezen. Gebruik je dat ook echt?

Zo ja moet je vooral uitkijken bij overstappen: Ziggo heeft vaak relatief duur internet, maar goedkoop TV. Om een vergelijkbaar pakket bij glas samen te stellen kan al snel meer kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 31-08-2023 13:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

• anothergenius
Dankjewel allemaal voor jullie antwoord!

Ik heb hier thuis 3 tv's staan, 2 smart tv's en 1 "domme" tv vandaar het next mini kastje.

Er wordt ook tegelijk veel Netflix, Youtube en andere streaming diensten bekeken en ook veel gaming via PC en andere consoles. Het gaat nu allemaal stabiel en ik heb nergens last van m.b.t langzame verbinding of uitvallen van connectie.

Mijn voornaamste reden om glasvezel te nemen is om "future" proof te zijn en dit achter de rug te hebben, ik weet niet hoelang coax nog mee gaat en hoe lang dit nog ondersteund zal zijn.

Helaas is het niet mogelijk om de verbinding aan te laten leggen en dan gewoon bij Ziggo te blijven, ik moest dan ook een abbo afsluiten via het e-fiber netwerk.

Wat betreft de upload snelheid, ik verzend wel eens hier en daar een PDF file via de mail dat is niet heel spannend.

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 10:23

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Ik heb zelf die keuze ook gehad. Ik heb primair Ziggo behouden maar wel gebruik gemaakt van de aanbieding van de glasvezel. Ik heb gewoon gerekend wat het me zou kosten met het meest goedkope abonnement met alleen internet. Ik was goedkoper uit dan de 450 euro van het aanleggen die je dan "gratis" krijgt t.o.v. achteraf 650 euro. Oftewel. Een jaar wat extra betalen maar wel glasvezel binnen op een goedkopere manier. Ik heb glasvezel daarna ingezet als een backup verbinding. Valt COAX uit dan heb ik nog glasvezel.

*empty*

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MR_VIPER schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:11:
Ik heb zelf die keuze ook gehad. Ik heb primair Ziggo behouden maar wel gebruik gemaakt van de aanbieding van de glasvezel. Ik heb gewoon gerekend wat het me zou kosten met het meest goedkope abonnement met alleen internet. Ik was goedkoper uit dan de 450 euro van het aanleggen die je dan "gratis" krijgt t.o.v. achteraf 650 euro. Oftewel. Een jaar wat extra betalen maar wel glasvezel binnen op een goedkopere manier. Ik heb glasvezel daarna ingezet als een backup verbinding. Valt COAX uit dan heb ik nog glasvezel.
Hamvraag: werd die EUR 650 daadwerkelijk echt achteraf gerekend bij mensen die zich later aanmeldden?

Er wordt vooraf van alles en nogwat geroepen bij glasprojecten. Hier in de buurt is Opendutchfiber langs geweest om het in de straat (aan achterkant woning tov meterkasten :X ) te leggen en kregen we een brief door de bus met geweldig aanbod van T-Mobile.

Hier was het ingewikkelder: vrijstaande woningen werden alleen op verzoek aangelegd; gratis bij voorinschrijving, duur achteraf, geschakelde woningen werd het sowieso tot aan de deur gelegd, gratis bij voorinschrijving, goedkoop (weet exacte bedrag niet meer) en bij appartementen zou het sowieso gratis tot in de woning aangelegd worden, ongeacht of je er gebruik van ging maken of niet.

Dat was ondertussen meer dan jaar geleden, ondanks dat al die tijd glas ligt verder niks gehoord. Wel heeft KPN aangekondigd ook te gaan graven en bij iedereen gratis aan te leggen ter vervanging van koperpaar ISRA-punt, ongeacht of je er direct gebruik van gaat maken. Of zij wel door gaan zetten... we zullen zien. Maar neem dus alles wat vooraf geroepen wordt met grote korrel zout, vooral als de strekking is dat je je *NU* vast moet leggen voor langere tijd.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou om te beginnen serieus kijken naar de af te sluiten snelheid, als ik het zo lees is gigabit echt overkill. Voor gamen schijnt glasvezel een lagere ping te hebben. Verder is het een keus, bedenk ook dat als deze aanbieding verloopt er zo weer een andere komt.
Heb zelf wel de switch gemaakt maar dat heeft meer met de upload te maken vanwege eigen server thuis, alhoewel daar mijn huidige 100/30 verbinding ook al voor voldoet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 10:23

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

dion_b schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:20:
[...]

Hamvraag: werd die EUR 650 daadwerkelijk echt achteraf gerekend bij mensen die zich later aanmeldden?

Er wordt vooraf van alles en nogwat geroepen bij glasprojecten. Hier in de buurt is Opendutchfiber langs geweest om het in de straat (aan achterkant woning tov meterkasten :X ) te leggen en kregen we een brief door de bus met geweldig aanbod van T-Mobile.

Hier was het ingewikkelder: vrijstaande woningen werden alleen op verzoek aangelegd; gratis bij voorinschrijving, duur achteraf, geschakelde woningen werd het sowieso tot aan de deur gelegd, gratis bij voorinschrijving, goedkoop (weet exacte bedrag niet meer) en bij appartementen zou het sowieso gratis tot in de woning aangelegd worden, ongeacht of je er gebruik van ging maken of niet.

Dat was ondertussen meer dan jaar geleden, ondanks dat al die tijd glas ligt verder niks gehoord. Wel heeft KPN aangekondigd ook te gaan graven en bij iedereen gratis aan te leggen ter vervanging van koperpaar ISRA-punt, ongeacht of je er direct gebruik van gaat maken. Of zij wel door gaan zetten... we zullen zien. Maar neem dus alles wat vooraf geroepen wordt met grote korrel zout, vooral als de strekking is dat je je *NU* vast moet leggen voor langere tijd.
De buren mochten idd 650 euro aftikken om het alsnog te krijgen. Die hebben zicht niet ingeschreven in de periode dat het kon. Dit betrof een koopwoning. De huurwoningen aan de overkant van de straat kregen het allemaal wel. Dit vanuit de woningbouw georganiseerd. Ik gebruik het als 2e verbinding dus dan is het gewoon mooi meegenomen en nog net even iets logischer.

*empty*

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:20:
[...]

Ik mocht 1850 euro (buitengebied) aftikken aan Delta wegens na-aanleg, vorige bewoner was vergeten zich aan te melden….anders had het gratis geweest.

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:07
Hier ook grote actie van Delta ergens halverwege vorig jaar, maar nadat er succes was (voldoende mensen zich aangemeld) kon je alsnog gratis aanmelden zonder vast te zitten aan abbonement, toevallig vandaag werkzaamheden hier geweest. En voor de vakantie kwam er doodleuk bericht dat ook KPN gratis zijn kabel naar binnen wil brengen..

• anothergenius
MR_VIPER schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:11:
Hier beginnen ze juli 2024 met het aansluiten aan huizen. Als ik het goedkoopste pakket pak zou ik tot die tijd €375 kwijt zijn.

Ik betaal nu voor internet bij Ziggo €63,00 p/m, dan zou ik met mijn glasvezel internet nog steeds goedkoper uitkomen met €45,00 p/m.

Wat ik wel vreemd vind is dat Ziggo wel glasvezel verbinding op hun website aangeeft.
"Op jouw adres is tot 1000 Mbit/s downloadsnelheid haalbaar via het glasvezel-kabel netwerk van Ziggo. Zo ben je bij ons nu al klaar voor de toekomst."

Al met al met ik liever €375,00 kwijt verspreid over 11 maanden dan in 1 klap €650 of meer.

• anothergenius
Navi schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:02:
[...]

Ik mocht 1850 euro (buitengebied) aftikken aan Delta wegens na-aanleg, vorige bewoner was vergeten zich aan te melden….anders had het gratis geweest.
Oh, dat is wel heel fors ja! Dan heb ik liever voor 11 maanden 2 internet abonnementen dan €1850,00 achteraf af te tikken.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:03
anothergenius schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:10:
[...]
Wat ik wel vreemd vind is dat Ziggo wel glasvezel verbinding op hun website aangeeft.
"Op jouw adres is tot 1000 Mbit/s downloadsnelheid haalbaar via het glasvezel-kabel netwerk van Ziggo. Zo ben je bij ons nu al klaar voor de toekomst."
Dat is pure reclame taal. kijk maar naar het woord "glasvezel-kabel". Waarom zou je bij een glasvezelnetwerk nog een "kabel" deel hebben. Ziggo heeft tot de wijkcentrale glasvezel en vanaf daar coax (kabel) naar de huisaansluitingen. Dus volgens Ziggo: "glasvezel-kabel"-netwerk.

• anothergenius
RonnieKo schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:14:
[...]

Dat is pure reclame taal. kijk maar naar het woord "glasvezel-kabel". Waarom zou je bij een glasvezelnetwerk nog een "kabel" deel hebben. Ziggo heeft tot de wijkcentrale glasvezel en vanaf daar coax (kabel) naar de huisaansluitingen. Dus volgens Ziggo: "glasvezel-kabel"-netwerk.
Ja dat dacht ik al! Dankjewel voor de bevestiging.

Ook dankjewel aan iedereen voor de nuttige reactie`s/informatie. Ik heb besloten om zoals @MR_VIPER aangaf ook voor 11 maanden op 2 internet providers over te gaan om eventuele hogere kosten dan €375,00 te voorkomen!
Pagina: 1