Goede kwaliteit verlichting

Pagina: 1
Acties:

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
Bij onze (uitgebreide) renovatie zijn wij toegekomen aan de verlichting.
Een groot deel van het huis (lage deel hal, overloop boven , randen woonkamer, keuken, studeerkamer) zullen voorzien worden van inbouw spotjes.
Zelf vindt ik het idee van een smart home leuk, maar dit lijkt prime te kunnen met zigbee lampjes die dan in de spotjes armaturen (heet dat zo?) geprikt kunnen worden (dat is GU10 als ik mij niet vergis?).
Liever dus geen alles in 1 oplossing die ook weer volledig vervangen moet worden als de lampjes opgebrand zijn.

Nu ben ik aan het rondzoeken naar welke spotjes kwalitatief goed zijn.
Alle spotjes zullen op (hotelschakeling) dimmers aangesloten worden.

Het trimless design lijkt mij een mooie, minimalistische oplossing.

De vraag: ik kom er niet goed uit welk merk kwaliteits verlichting / armaturen maakt. Paullmann heeft zijn website goed op orde en scoort leuk in google, maar de reviews geven mij te denken tav de kwaliteit.

Wie kan mij de juiste richting in wijzen?

alvast dank!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 12:54

TommyGun

Stik er maar in!

Hue :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:55

paQ

Heb 2 jaar geleden in eenzelfde situatie ook de keuze gemaakt om juist af te gaan van de smartlampen (alle hue eruit gemikt) en het schakelmateriaal te bedienen. Dan ben je geheel vrij in je lichtbron, armaturen enz enz. (en een stuk goedkoper... een maal in hue, zit je ook vast in hue)

Heb destijds na lang zoeken gekozen voor armaturen die ingestuct zijn, en een shitload van deze lampjes:
https://www.bol.com/nl/nl...er_confirmation2008093611

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin_
Ja het "smart"deel is zeker ondergeschikt.
Zou ook alleen smart lampjes overwegen.

Ben nu met name op zoek naar tips qua (merk) armaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Justin_ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:26:
Ja het "smart"deel is zeker ondergeschikt.
Zou ook alleen smart lampjes overwegen.

Ben nu met name op zoek naar tips qua (merk) armaturen.
pfoe moest even zoeken, maar gevonden:
Ik heb dubbele en enkele:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xg0zL1vXYUiTg_AX9wFOSL2SGHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIsS3yAu9OTzqzwQSHAdo9Vb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qOUSqe1JDqgDxq0OIxG2EX-lsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJGT1jCKMdJVERjph6tkh5zb.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.dmq.nl/inbouw...ntelbaar-orion-twins.html

Als je er een boel wil, gewoon even mailen en om een prijs vragen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:11
Armaturen heb ik inmiddels al verschillende in huis gehad. Idem voor spotarmaturen. Bij spots vond ik het verschil tussen de dure (Philips) en goedkope (bouwmarkt) armaturen niet bijster groot. Aansluiten is nagenoeg overal hetzelfde. Met een klemmetje of kroonsteentje. Het grote verschil zit 'em in de afwerking van de montage.

Spotarmaturen bevestig je (meestal, in mijn geval) door die te klemmen. Dat werkt met veren die in het hout of plafond gaan. Bij de duurdere spots zijn deze klemmen vaak mooi afgewerkt en is het moeilijker je vingers er tussen te krijgen. Dat is fijn, want als zo'n klemveer op je vinger patst kan dat aardig zeer doen :9. Bij de goedkopere is dat vaak gewoon een klem. Echter zit je echt bijna nooit (eens in het jaar, misschien?) aan dit systeempje en moet je jezelf dus afvragen of zo'n montagesysteem zeg 20 of 30 euro extra waard is.

In onze gevallen hebben we voor alle verlichting vooral gekeken wat we zelf mooi vinden op de gedeeltes die zichtbaar zijn. En heel eerljik of ik nu een zwart plaatje van Philips of van Gamma heb, die er nagenoeg hetzelfde uitziet, zal mij een spreekwoordelijke worst wezen.

De lampjes zelf koop ik meestal van Philips of van IKEA. IKEA zijn vaak een redelijk goede prijs/kwaliteitsverhouding (ook niet smart) en de spots die ik een paar jaar geleden heb gekocht konden ook dimmen met mijn Z-Wave dimmer. Dus dat was direct mooi meegenomen. Ook vind ik het licht van beide erg prettig. Wit of warm wit is ook een mooi gemengde kleur in plaats van pieken rood en groen, zoals je weleens bij goedkopere lampen ziet. Ik ben daar erg gevoelig voor, dus dat moet ik ook niet hebben.

Misschien niet helemaal jouw specifieke vraag beantwoord, maar het geeft je wellicht wat richting ;).

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:33
Als je achter al je schakelaars ook een 0 trekt, dan kun je achter de lichtknoppen een zigbee schakelaar plaatsen. Die schakelaars hebben dan een extra aansluiting naar de lichtknop, zodat je je bediening met zowel smarthome als met de hand kunt doen.

Heb je vrije keuze qua lampen, en er zijn ook dimbare varianten te vinden.

ik heb zelf een paar van klikaan/klikuit (geen zigbee). En door de lichtknop te 'pulsen' kan ik de lampen zelfs dimmen. Als ik het opnieuw zou doen, zou ik waarschijnlijk een zigbee alternatief gebruiken, maar ik kan je zo geen specifiek model adviseren.

Anoniem: 1986520

alex3305 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:39:
Armaturen heb ik inmiddels al verschillende in huis gehad. Idem voor spotarmaturen. Bij spots vond ik het verschil tussen de dure (Philips) en goedkope (bouwmarkt) armaturen niet bijster groot. Aansluiten is nagenoeg overal hetzelfde. Met een klemmetje of kroonsteentje. Het grote verschil zit 'em in de afwerking van de montage.
Wat je vergeleken hebt zijn beide gewoon (erg) goedkope armaturen :-).

Iets als Hue is nog steeds relatief goedkoop en van redelijke kwaliteit (de lampen, niet de armaturen). Losse componenten zijn flexibeler maar vaak een stuk duurder en ook lastiger te installeren. Maar puur als verlichting toch vaak nog wel een stukje beter.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 31-08-2023 11:58 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:11
Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:55:
[...]

Ik vind 40 - 50 euro voor een armatuur niet bijzonder goedkoop.

Anoniem: 1986520

alex3305 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

Ik vind 40 - 50 euro voor een armatuur niet bijzonder goedkoop.
Ze zijn goedkoop ontworpen en geproduceerd…. Wat je ervoor betaald zegt weinig tot niets.
En duurdere verlichting kost gewoon beduidend meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 31-08-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
Wederom dank allen!
Trimless lijkt een diepere inbouw diepte te hebben waardoor wij onze plafonds paar cm lager moeten (laten) maken.
Denk dat ik hogere plafonds “belangrijker” vind dan trimless.

Mochten er nog aanvullende merk adviezen zijn voor verlichting dan hoor ik dat graag.
Hue hoeft van mij niet perse omdat dit een wat gesloten systeem lijkt.
Zigbee met home assistant lijkt een goede keus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Justin_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 06:59:
Hue hoeft van mij niet perse omdat dit een wat gesloten systeem lijkt.
Zigbee met home assistant lijkt een goede keus
Je vroeg om kwaliteit van de verlichting ;)

Je kan ook voor Ikea of Lidl gaan, maar ik denk dat Philips lampen beter zullen zijn. Ik heb twee LED TL's van Philips (niet smart) in de keuken en dat is toch wel een verschil. Je kan het ook af laten hangen van de ruimte wat voor lamp je ophangt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:44
Kreon? Niet die van de kozijnen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:08

mrc4nl

Procrastinatie expert

Paulmann maakt naar mijn mening ook goede kwaliteit verlichting.
Wel duur.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Justin_ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:41:
Bij onze (uitgebreide) renovatie zijn wij toegekomen aan de verlichting.
Een groot deel van het huis (lage deel hal, overloop boven , randen woonkamer, keuken, studeerkamer) zullen voorzien worden van inbouw spotjes.
Zelf vindt ik het idee van een smart home leuk, maar dit lijkt prime te kunnen met zigbee lampjes die dan in de spotjes armaturen (heet dat zo?) geprikt kunnen worden (dat is GU10 als ik mij niet vergis?).
Liever dus geen alles in 1 oplossing die ook weer volledig vervangen moet worden als de lampjes opgebrand zijn.

Nu ben ik aan het rondzoeken naar welke spotjes kwalitatief goed zijn.
Alle spotjes zullen op (hotelschakeling) dimmers aangesloten worden.

Het trimless design lijkt mij een mooie, minimalistische oplossing.

De vraag: ik kom er niet goed uit welk merk kwaliteits verlichting / armaturen maakt. Paullmann heeft zijn website goed op orde en scoort leuk in google, maar de reviews geven mij te denken tav de kwaliteit.

Wie kan mij de juiste richting in wijzen?

alvast dank!
toon volledige bericht
Smart verlichting sluit je niet aan achter een standaard (hotel)schakelaar. De lampen moeten altijd van stroom worden voorzien.

Dus je maakt de schakelaar ook smart of je neemt gewoon normale lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:55:
[...]

Iets als Hue is nog steeds relatief goedkoop en van redelijke kwaliteit (de lampen, niet de armaturen). Losse componenten zijn flexibeler maar vaak een stuk duurder en ook lastiger te installeren. Maar puur als verlichting toch vaak nog wel een stukje beter.
Ligt bij Philips wel beetje aan de lijn. De Modular armaturen zijn goed aan de prijs maar ook goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:17

ThePsycho

Biertje?

Ik vind TAL persoonlijk ook mooi, mijn ouders hebben er redelijk wat van hangen, mooi spul maar ook stevig geprijsd.

Zo heeft deze webshop bijvoorbeeld wat TAL producten en ook andere goede merken.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:20
Sethro schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:14:
[...]
De lampen moeten altijd van stroom worden voorzien.
Spanning :Y als de verlichting stroom krijgt (voert), staan ze altijd aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Het maakt geen drol uit wat je kiest qua lampen, ikea, philips, action, lidl; het werkt prima samen want is allemaal zigbee en kan gewoon op de controller aangemeld worden. Met HA praat t ook allemaal met google nest hubs etc. Dat het allemaal losse ecosysteempjes zijn zit vooral bij mensen tussen de oren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shwan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-05 14:55
Dit hoofdstuk heb ik ook moeten beantwoorden voor mijn nieuwbouw. Hoe ik het heb aangepakt:

1. Verlichtingsplan. Dit kun je prima zelf uitvoeren. Het vraagt om wat nadenk werk, waar wil ik de verlichting hebben (lees: waar heb ik licht nodig). En dan kom je erachter dat je nogal wat spotjes nodig hebt.

2. Soort verlichting. Inbouwspotjes komen in alle soorten en maten. Ik heb zelf trimless (dwz ingestuct). Dan moet je het dus wel vóór het stucen in je plafond hebben. Spotjes met trim kun je na het stucen plaatsen, let wel op de bekabeling, die moet dan weer vóór je bijv. gipsplaten gaat plaatsen. En dan kom je weer bij punt 1.

3. Mijn advies: Domme lampen, slimme schakelaars. Ik heb de benedenverdieping in groepen verdeeld. Keukenspots, halspots en spots in de woonkamer. Ze zijn allemaal "dom" te bediening dmv een dimmer, maar ook smart als het moet voor automatiseringen. Bijv. ik heb de Ecodim z-wave (ook zigbee variant beschikbaar). Voordeel is ook dat de lampen daardoor makkelijk (en goedkoop) te vervangen zijn indien nodig.
Ik zou ook niet weten waarom je, in mijn geval, 70 verschillende lampen afzonderlijk willen kunnen bedienen.

Ik heb zelf gekozen voor dubbele inbouwspots overal en op enkele plekken (bijv. de hal) voor enkele. Alles symmetrisch en uitgelijnd. De spots zijn dimbaar en bij het dimmen worden ze ook warmer van kleur (Dim to Warm). Zie: https://letsleds.nl/produ...5-dimbaar-interne-driver/

Enkele oudere foto's ter voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zsHchiH2dDNvRRspDb62otxRD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFH1EYF6hbPKb45vOOYmUp5p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRKESM4QzD6QSYSSCbLoq0EXNT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaEWmdPSOmKCfx72uLCzDIpa.jpg?f=fotoalbum_large

Succes!

[ Voor 21% gewijzigd door Shwan op 03-09-2023 00:03 . Reden: Foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
Dank wederom voor alle reacties en foto's! Erg handig.

Wij hebben besloten voor GU10 trimless inbouwspots te gaan met een maximale inbouwdiepte van 90mm.
Ik twijfel nog of kantelbaar iets gaat toevoegen, maar denk dat ik dit niet ga gebruiken aangezien ik ze niet op schilderijen wil gaan richten.

Qua merken nog steeds een beetje zoekende. 100Euro per spot vind ik een beetje overkill.
En met GU10 lijkt mij met name de kwaliteit van de lamp de grootste invloed hebben.

Dim to warm lijkt mij ook voor ons de beste keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:27
Bij trimless: zorg voor een goede stukadoor die weet wat een trimless spot is. Anders wordt het een drama met de afwerking.

Wat betreft de lichtbron:
Twijfel niet en ga voor Philips MasterValue GU10 4,9W dim to warm.

Niet de budget serie van 3,8W pakken die in de bouwmarkt te vinden is. Das beduidend mindere lichtkwaliteit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat zijn inderdaad goede lichtbronnen, dim to warm is erg fijn. Ik zou het dan afmaken met een goede dimmer op zigbee, bijvoorbeeld deze van Ecodim. Deze kan aan Zigbee maar heeft ook een handmatige override met de druk/draai schakelaar.

Oh en mocht je de smarthome richting uit willen. Je kan overwegen om 1 RGB GU10 ergens op te hangen als ''meldingsled" die bv groen kleurt als de was klaar is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Justin_ schreef op zondag 3 september 2023 @ 07:42:
Dank wederom voor alle reacties en foto's! Erg handig.

Wij hebben besloten voor GU10 trimless inbouwspots te gaan met een maximale inbouwdiepte van 90mm.
Ik twijfel nog of kantelbaar iets gaat toevoegen, maar denk dat ik dit niet ga gebruiken aangezien ik ze niet op schilderijen wil gaan richten.

Qua merken nog steeds een beetje zoekende. 100Euro per spot vind ik een beetje overkill.
En met GU10 lijkt mij met name de kwaliteit van de lamp de grootste invloed hebben.

Dim to warm lijkt mij ook voor ons de beste keuze!
Nou, het gaat dan puur om de uitvoering
De link die ik je bovenin dit topic gaf kost de helft 9(oor een dubbele) en nog minder voor een enkele. Ze zijn van gips dus het is van dat armatuur de bedoeling dat je hem in kleur mee spuit/rolt. Bij die van @Shwan is dat niet of deels juist niet het geval.

In een ander plafond heb ik gewoon een busje zwarte lak bij de bouwmarkt gehaald, 5,75. (Heb je meteen een indruk van het profiel / armatuur zelf)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtvPBee0KcJUJnjaLfDv_qCIiFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAsWSncd4pKpLy7cLuT39x6f.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1