Regenpijp compacter maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AbelR
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-09 09:38
Hallo Allen,

Ik heb een vraag omtrend het aanpassen van een regenpijp.
De desbetreffende regenpijp komt tussen de buitenmuur en de binnenmuur naar beneden tot in de carport, waar deze een 90 graden bocht maakt, richting een betonnen paal, en daar vervolgens langs naar de grond verdwijnt.
Nu past mijn zelfgebouwde camper net onder deze regenpijp, maar ik wil hierop een zonnepaneel installeren (~4cm verhoging).
Ik zat zelf te denken om het horizontale stuk regenpijp te vervangen voor een metale pijp, en deze eivormig te maken om zo de 4 cm extra hoogte te winnen. (de huidige buis is ~8cm diameter, met +2cm beugeltjes vanuit het plafond)

Hebben de slimme koppen op tweakers nog andere (betere) suggesties?
Misschien weet iemand een zoekterm voor een low profile/rechthoekige regenpijp?

huidige situatie te zien op de foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P07BswkBbsN7HpsYTRXQI0_3lxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcpJNpa3JpKrIqF8KWp6l68e.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan evt van het weekend meer fotos maken, mocht dat van nut zijn.

een aantal opties die ik ook al had bedacht:
de leiding komt uit boven de camper parkeerplaats, waardoor omleiden naar de andere kant geen optie is.
de pijp binnensmuur verplaatsen is geen optie, door de constructie van het gebouw.

(disclaimer: het is allemaal eigendom, geen VVE/gedeeld eigendom)

alvast super bedankt voor het meedenken _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:55
er bestaat dit: https://www.wildkamp.nl/p...0-90-x-56-mm-l-4-m/401450 dat is semi plat, maar misschien nog net te hoog?

maar wellicht dat zoiets https://www.wildkamp.nl/p...-7047-115-mm-l-4-m/460001 ook een oplossing kan zijn? Halfrond ipv helemaal rond?

Kun je het niet verleggen naar de voorzijde van de carport?
Of een dun flexibel zonnepaneel op je dak lijmen. https://www.flexibelzonnepaneel.nl/

[ Voor 4% gewijzigd door No Hands op 31-08-2023 10:45 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:14
Kant en klaar oplossing is Nicoll Ovation, die is 90x56 mm. Met de 2 cm speling tussen buis en plafond zou je dan 44 mm kunnen winnen. Zal je misschien wel zelf beugels moeten maken. B.v. met spijkerband op rol, dus niet die onder een auto kan ;).

Vakmannen taal voor regenpijp is hemelwaterafvoer. Misschien kan je daarmee iets meer vinden.

De kans op verstopping is wel groter dan bij een ronde pijp. Rechthoekige pijp is ook niet bedoeld voor liggende toepassing op zo'n lengte.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AbelR
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-09 09:38
dit is inderdaad wat ik zocht, maar zit er nog wel krap aan. misschien met die spijkerband truc van JukeboxBill.
No Hands schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:44:
maar wellicht dat zoiets https://www.wildkamp.nl/p...-7047-115-mm-l-4-m/460001 ook een oplossing kan zijn? Halfrond ipv helemaal rond?
ik wil het liefst een gesloten leiding houden, want de verticale 'val' is 2 etages, dus dat zal ongetwijfeld niet netjes in de open buis blijven.
No Hands schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:44:
Kun je het niet verleggen naar de voorzijde van de carport?
nee, helaas is het hwa uitgangspunt boven de parkeerplaats waar de bus moet staan.
daar heb ik ook naar zitten kijken, maar het dak is geribbeld, wat betekent dat er allemaal kiertjes gevuld moeten worden tussen het flexibel zonnepaneel en het dak. En zit je nog steeds met de kabeldoorvoer door het plafond van de bus die te hoog is.
JukeboxBill schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:46:
Vakmannen taal voor regenpijp is hemelwaterafvoer. Misschien kan je daarmee iets meer vinden.
dat is inderdaad goed om te weten, zal daarop ook een zoeken.
JukeboxBill schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:46:
Kant en klaar oplossing is Nicoll Ovation, die is 90x56 mm. Met de 2 cm speling tussen buis en plafond zou je dan 44 mm kunnen winnen. Zal je misschien wel zelf beugels moeten maken. B.v. met spijkerband op rol, dus niet die onder een auto kan ;).
de spijkerband/montagestrip truc is misschien wel een slimme inderdaad, ga dat eens bekijken.

ik laat de post nog even open staan om eventuele nieuwe/extra suggesties ook nog een kans te geven :P

[ Voor 2% gewijzigd door AbelR op 31-08-2023 14:30 . Reden: kleine toevoeging onderaan ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-09 16:15
Als ik het goed begrijp zit de regenpijp in/achter de muur boven de carport?

Zelf zou ik het misschien nog wel overwegen een aantal stenen uit te hakken, en de regenpijp met een bocht naar voren de muur door te laten komen boven het carportdak.
Dan bovenlangs in een pijp naar de waterafvoer.
Of op het carportdak laten lozen, als de waterafvoer van het carportdak dat aan kan.

Verder kan je mogelijk ook een pijp laten maken.
In HDPE kun je vanalles laten maken. Dus vast ook wel een koker van 150/200 mm breed en 30mm hoog.
Met daarop een invoer waar de regenpijp in past, en een uitvoer die IN de regenpijp past.

Van RVS kan je het ook laten maken, kost waarschijnlijk iets meer.

Eventueel kan ik je wel van een maattekening voorzien als je het ergens gaat aanvragen.
Moet je even zelf opmeten, en de maten doorgeven, dan maak ik wel een tekening voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:22
Kan je de bestrating niet een beetje laten zakken? Let er dan wel op dat het geen "kuil" wordt ten opzichte stuk er omheen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51
Waarom verleng je hem niet tot in de grond en steek je dan pas over?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 12:07
4 buizen van 40mm naast elkaar hebben dezelfde capaciteit als 1 van 80 :P

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 27-09 16:15
Señor Sjon schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:28:
Waarom verleng je hem niet tot in de grond en steek je dan pas over?
Er van uitgaande dat hij aan de andere kant van de carport door het dak komt, en niet in het midden :P
Is dat wel een heel goed idee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51
De situatie wordt niet door deze foto verteld. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:17
IcE_364 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:37:
4 buizen van 40mm naast elkaar hebben dezelfde capaciteit als 1 van 80 :P
Hier dacht ik ook aan ja, soort verzamelcontainer maken van een stukje 110, waar aan de ene kant je 80mm in uit komt, en dan vanuit daar met 4x40mm verder.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:47
Een iets grotere operatie zou zijn om de regenpijp boven de carport uit de muur te laten komen, en dan het water op de carport te laten stromen. En vervolgens via de afvoer van het dak van de carport naar beneden.
Dan ben je de pijp helemaal kwijt in de carport...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-09 23:11
Erwin_83 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:05:
Kan je de bestrating niet een beetje laten zakken? Let er dan wel op dat het geen "kuil" wordt ten opzichte stuk er omheen.
Dat, plus wat lagere bandenspanning en je zit gebakken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-09 22:02
Makrolon schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:52:
[...]

Hier dacht ik ook aan ja, soort verzamelcontainer maken van een stukje 110, waar aan de ene kant je 80mm in uit komt, en dan vanuit daar met 4x40mm verder.
Dan moet je liefst wel die container open kunnen maken voor onderhoud. Een tennisbal van 65 past niet door 4 buizen van 40 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:55
Spherix schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:12:
[...]

Dat, plus wat lagere bandenspanning en je zit gebakken ;-)
Of 12 grindtegels achterin

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1