Kier tussen deur en kozijn dichten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:29
Hallo allemaal,

Ik heb bij mijn balkondeur een grote kier tussen de deur en het kozijn. Zo groot dat zelfs de deur moeilijk sluit. Met de aankomende winter zou ik dit natuurlijk graag willen oplossen om de energiekosten binnen de perken te houden. Echter als ik op internet zoek kom ik enkel oplossingen tegen voor het dichten van de kieren tussen kozijnen en muren.

Weet zeker dat iemand hiervoor een simpele oplossing weet!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GzFBxnZh4sUeIqqdqWF3RZmM78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCOU308vV0D8pr0glcAhN5vz.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Lucky0wn op 01-09-2023 21:48)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:25
De enig juiste manier is de kier opvullen met een lat in de sponning van het kozijn te lijmen+spjjkeren.
En ook aan de brede kant van het kozijn opvullen.

[ Voor 19% gewijzigd door JukeboxBill op 31-08-2023 10:09 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Alle reacties

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 22:35
Zit er een kader in de deur dan wel het kozijn? Zo ja, dat zou dat voldoende moeten zijn om hem luchtdicht te maken. Zo niet even een tochstrip er op. Aan de buitenkant er iets op plaatsen dat werkt en esthetisch ook nog acceptabel is zal lastig worden.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Hoe is de kier aan de scharnierkant? net zo een grote kier?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Lucky0wn
jichem schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:29:
Zit er een kader in de deur dan wel het kozijn? Zo ja, dat zou dat voldoende moeten zijn om hem luchtdicht te maken. Zo niet even een tochstrip er op. Aan de buitenkant er iets op plaatsen dat werkt en esthetisch ook nog acceptabel is zal lastig worden.
Het kader van het kozijn zit aan de binnenkant, echter met een raam open in de slaapkamer gaat de deur al open als ik deze niet in het slot zet. De ruimte is ongeveer 21 mm.
No Hands schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:31:
Hoe is de kier aan de scharnierkant? net zo een grote kier?
Deze is ongeveer 3mm wat me vrij normaal lijkt. Boven en onder hetzelfde. Ik weet dat de gang voor sluitende deuren normaal 2.2 mm rondom is, hierdoor ook mijn vraag.

[ Voor 24% gewijzigd door Lucky0wn op 31-08-2023 09:35 ]

• jichem
Lucky0wn schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:32:
[...]

Het kader van het kozijn zit aan de binnenkant, echter met een raam open in de slaapkamer gaat de deur al open als ik deze niet in het slot zet. De ruimte is ongeveer 21 mm.

[...]

Deze is ongeveer 3mm wat me vrij normaal lijkt. Boven en onder hetzelfde. Ik weet dat de gang voor sluitende deuren normaal 2.2 mm rondom is, hierdoor ook mijn vraag.
Dan zou je nog kunnen proberen een paar stelplaatjes onder het scharnier te plaatsen, schuift de deur een beetje op. Maar het lijkt wel alsof de deur niet helemaal lekker bij het kozijn past.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
De enig juiste manier is de kier opvullen met een lat in de sponning van het kozijn te lijmen+spjjkeren.

[ Voor 19% gewijzigd door JukeboxBill op 31-08-2023 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:34
JukeboxBill schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:08:
Eens. Goede lat zoeken en bevestigen. Moet niet vreselijk lastig zijn als klus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
JukeboxBill schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:08:
De enige echt juiste manier is een passende deur, de goedkoopste manier is zeker de voorgestelde methode.

Edit: probeer het eerst eens met een stelplaatje onder je scharnier. Dat is nog veel goedkoper en ook simpeler.

[ Voor 13% gewijzigd door jichem op 31-08-2023 11:22 ]

• JukeboxBill
jichem schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:20:
[...]

De enige echt juiste manier is een passende deur, de goedkoopste manier is zeker de voorgestelde methode.
Alleen als de dagmaat kozijn in de buurt zit van een handelsmaat deur. Anders kan TS net zo goed de bestaande deur wat verbreden, als die er toch uit moet.
Edit: probeer het eerst eens met een stelplaatje onder je scharnier. Dat is nog veel goedkoper en ook simpeler.
21 mm opvullen is wel veel voor zoiets. Dan verplaats je de kier alleen maar of het kiert aan beide kanten.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is geen 21 mm dan zou je langs de sponning het huis in kunnen kijken, ik denk dat de ruimte 12mm is
dat is flink maar een beetje tweaken aan de scharnier kant en een beetje uitzetten in de herfst /winter maakt de deur waarschijnlijk wel bruikbaar. tocht stripje en klaar. als je een standaard sponning gaat vullen met 18-19 mm lat is de sponning negatief, in dat geval kan je dus alleen de deur aanpakken, of je moet het hele kozijn opdikken.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 31-08-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Bedankt voor de feedback, dit weekend eens een lat ertussen klussen!
Pagina: 1