Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juulwal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-08 20:03
Hi all,

Ik ben al heel wat reviews verder inclusief de Rthings website afgestruimd, maar vind het moeilijk een besluit te maken.
Daarom vraag ik via deze post jullie mening.
Wat zouden jullie aanschaffen als OLED TV? Wat zijn jullie overwegingen en waarom?
- LG G2
- Samsung S95B
- LG C3
- Samsung S90C

Situatie:
- Tuin op Zuid westen. Dus vanaf de middag altijd zon.
- Huiskamer is veel verlicht
- Willen 55 inch model
- Kijken veel Netflix, videoland e.d. Films downloaden van 10+GB doe ik zelde.

Vragen:
- Hebben geen externe speaker (set). Weet dat LG C3 wel weer DTS ondersteunt, maar hoe vaak gebruik je dit mocht je wel een speaker set hebben?
- Kan iemand me uitleggen wat Dolby Vision anders/beter maakt dan HDR10+?

Deals:
- Samsung S90C: Bol.com: https://www.bol.com/nl/nl...s-model/9300000146826393/
- LG C3: https://www.hofma.nl/LG-OLED55C35LA-4K-OLED-TV-(2023) (met cashback)
- deals voor S95B en LG G2 heb ik verder nog niet gevonden.

Bedankt!.

[ Voor 12% gewijzigd door juulwal op 31-08-2023 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

juulwal schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:07:
Hebben geen externe speaker (set). Weet dat LG C3 wel weer DTS ondersteunt, maar hoe vaak gebruik je dit mocht je wel een speaker set hebben?
Als je de vraag moet stellen geeft dat mijns inziens antwoord dat je geen DTS nodig hebt. Maar mogelijk is dat iets te kort door de bocht. Lange verhaal kort is dat DTS alleen komt bij fysieke media (of rips van die media). Streamingsdiensten als Netflix, Disney+, et cetera gebruiken allemaal Dolby Digital Plus (Plus voor de Atmos meta data).

Betreffende deals van de G2, dat is het model van vorig jaar dus mogelijk dat daarom de deals wat zeldzaam zijn. Let wel dat de G2 verplicht ophangen is out of the box, voet/standaard is wel los te koop maar G-serie is bedacht om op te hangen.

Aankoopadvies mag in Beeld & Geluid Koopadvies: TB > BGK

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 22:29
Schijnt er directe zonlicht op de plek waar de tv komt te staan? Zo ja, ben je bereidt om hier concessies in te doen door bijv. vanaf de middag altijd zonwering te gebruiken?

HDR10+ en DV zijn grotendeels vergelijkbaar, beide gebruiken dynamische metadata waardoor HDR nauwkeuriger weergegeven kan worden mits gemasterd in een van deze formats. DV support geniet de voorkeur doordat dit format het breedste wordt ondersteunt.

Wat is het budget? En is er ruimte, letterlijk en qua budget, voor een externe audio oplossing?

• juulwal
Bedankt @FeaR FeaR. DTS is dus niet een must aangezien wij zelde rips van fysieke media afspelen. Daarnaast hebben we geen speakerset. Dat is mogelijk iets voor in de toekomst.

@Freshouttheoven Er schijnt veel zonlicht in de kamer. Of het daadwerkelijk op het beeldscherm schijnt, moet ik nog ontdekken (ben net verhuisd).
De concessie om gordijnen (hebben geen zonwerking) dicht te doen voor een goede film is zeker een optie.

Budget is 1200 - 1500. Maar zit ruimte in. Als het advies is: 'TV X, maar wacht tot X datum omdat X korting/rede/etc' dan is dat een optie.
Een externe audio oplossing is voor nu niet aan de orde mits er een goede combi deal is. Voor nu vinden we beeld belangrijk, geluid komt in de toekomst.

Overigens stelde ik alleen LG en Samsung tv's voor. Het kan ook Sony zijn, echter heb ik deze optie nog nooit overwogen. Online op Rthings lees ik dat Sony het beste is in nauwkeurige beeld+kleur weergave. Maar weet de nadelen niet t.o.v. LG of Samsung.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
juulwal schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 12:19:

@Freshouttheoven Er schijnt veel zonlicht in de kamer. Of het daadwerkelijk op het beeldscherm schijnt, moet ik nog ontdekken (ben net verhuisd).
De concessie om gordijnen (hebben geen zonwerking) dicht te doen voor een goede film is zeker een optie.
Het gaat niet zozeer om het wel of niet goed tv kunnen kijken bij daglicht, dit is met een OLED tv prima te doen al zal het iets fletser ogen, bij veel omgevingslicht op een zonnige dag, vergeleken met een high end LCD tv.

De reden waarom ik de vraag stel is dat directe zonlicht permanente vlekken kan veroorzaken. Het organisch materiaal waaruit de OLED panelen gemaakt worden kan namelijk niet zo goed tegen UV licht.
Budget is 1200 - 1500. Maar zit ruimte in. Als het advies is: 'TV X, maar wacht tot X datum omdat X korting/rede/etc' dan is dat een optie.
Een externe audio oplossing is voor nu niet aan de orde mits er een goede combi deal is. Voor nu vinden we beeld belangrijk, geluid komt in de toekomst.

Overigens stelde ik alleen LG en Samsung tv's voor. Het kan ook Sony zijn, echter heb ik deze optie nog nooit overwogen. Online op Rthings lees ik dat Sony het beste is in nauwkeurige beeld+kleur weergave. Maar weet de nadelen niet t.o.v. LG of Samsung.
Momenteel zit de televisiemarkt in een tussenfase, de modellen van vorig jaar zijn schaars en deels weer in prijs gestegen en de '23 modellen zijn over het algemeen nog te duur.

Met het beoogde gebruik en mits er geen directe zonlicht op de tv schijnt is een Sony of Panasonic voor jullie de beste keuze. Waarbij de Panasonic televisies die binnen het budget vallen iets beter afgesteld zijn qua kleuren en de Sony televisies over all een betere experience bieden.

Het klinkt alsof jullie minder waarde hechten aan goed geluid, daar is niks mis mee en is het hierdoor wellicht slim om voor een televisie te kiezen die over bovengemiddelde speakers beschikt (waar jullie waarschijnlijk genoeg aan zullen hebben).

De Acoustic Surface speakers waar Sony gebruik van maakt klinken erg goed (voor televisie speaker begrippen) en kun je vergelijken met een mid-range soundbar met geïntegreerde subwoofer.

Je kan dan kijken naar de 55A83J of de 55A84K, maken allebei gebruik van LG Display's nieuwste WBE paneel (aka EVO/ EX), zelfde SoC en beeldprocessor, de A84K beschikt over iets krachtigere speakers, een andere voet en afstandsbediening.

LG en Samsung bieden meer HDR impact, Sony is qua piekhelderheid conservatiever al weet de processing/ tone mapping dit deels goed te maken.

De Samsung S90C maakt nog gebruik van de eerste generatie QD-OLED panelen, mist Dolby Vision en Tizen is het minst intuïtief en kan laggy zijn, ook is de afstandbediening imo niet fijn. De bouwkwaliteit bij de S95B was bedroevend, Samsung claimt dat dit bij de '23 modellen verbeterd is.

LG biedt over het algemeen veel bang for the buck en is hierdoor populair. WebOS is imo minder intuïtief en op sommige punten zelfs omslachtig wanneer je dit bijv. met Sony's GoogleTV integratie vergelijkt (bijv. 2 klikken en de helderheid is aangepast, bij LG dien je een heel menu door te lopen), ook staan in custom mode bij Sony alle waardes direct goed bij LG moet je nog het een en ander aanpassen voor het meest accurate beeld. Daarnaast hebben zowel Samsung en LG last van dimmend beeld bij lange donkere scenes.

Het is dus de vraag waar jullie (meer) waarde aan hechten.

• juulwal
@Freshouttheoven
Bedankt voor de gedetailleerde toelichting.
Vraag over het laatste deel van je bericht.
"ook staan in custom mode bij Sony alle waardes direct goed bij LG moet je nog het een en ander aanpassen voor het meest accurate beeld" --> Dit aanpassen is toch gewoon via het settings menu te doen? Of bedoel je hier iets speciaals mee?

"Daarnaast hebben zowel Samsung en LG last van dimmend beeld bij lange donkere scenes" --> Waarom heeft de Sony hier geen last van?

Tevens wat is jouw ervaring met een goede deal periode voor TV's? Bijvoorbeeld blackfriday? Of net na kerst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
juulwal schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:01:
@Freshouttheoven
Bedankt voor de gedetailleerde toelichting.
Vraag over het laatste deel van je bericht.
"ook staan in custom mode bij Sony alle waardes direct goed bij LG moet je nog het een en ander aanpassen voor het meest accurate beeld" --> Dit aanpassen is toch gewoon via het settings menu te doen? Of bedoel je hier iets speciaals mee?
Graag gedaan.

Dit kun je inderdaad via het settings menu instellen, je dient wel meerdere waardes aan te passen en bent los hiervan afhankelijk van in welke mate de fabrikant het paneel accuraat heeft afgesteld. Terwijl dit bij Sony en Panasonic direct out of the box goed ingesteld staat, ook zijn de tv’s bij Sony en Panasonic nauwkeuriger afgesteld.
"Daarnaast hebben zowel Samsung en LG last van dimmend beeld bij lange donkere scenes" --> Waarom heeft de Sony hier geen last van?
Ik zie dat LG paar maanden geleden een firmware update heeft uitgebracht hiervoor.

Het betreft om APL auto dimming, de reden waarom dit bij Sony en Panasonic niet optreedt heeft ermee te maken dat beide merken meer aandacht besteden aan de creators intent en films/ series zo nauwkeurig mogelijk proberen weer te geven.

Het zit in de bedrijfsfilosofie. Zo legt LG de focus op gamen en legt Samsung de focus op design en een imponerende weergave (denk o.a. een slechte bouwkwaliteit bij de S95B omdat het design zo dun en strak mogelijk moet, de oververzadigde kleurweergave en PQTF debacle etc.).

Nog een voordeel van de Sony OLED tv’s is dat ze een semi glossy toplaag hebben en je hierdoor geen grote spiegel in de woonkamer hebt wanneer de tv uitstaat zoals bij de de LG modellen (met uitzondering van de A serie).
Tevens wat is jouw ervaring met een goede deal periode voor TV's? Bijvoorbeeld blackfriday? Of net na kerst?
Dit ligt aan het merk en model, in het algemeen is dit rond BF of in het voorjaar nadat de nieuwe modellen in de verkoop gaan.

De reden dat de S90C scherp geprijsd is komt doordat Bol.com een EU model verkoopt, Samsung Benelux biedt alleen support voor Benelux modellen.

Samsung en LG OLED Benelux modellen zullen rond BF nog wel zakken in prijs, de Sony 55A8xL zal bijv. rond BF niet veel goedkoper worden dan wat de 55A84K momenteel kost, zelfde geld voor Panasonic modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juulwal
Iedereen bedankt.
Tegen het advies van @Freshouttheoven in hebben we voor de LG C3 gekozen.
De reden is een goede ervaring van een bekende over de C2 + de C3 had nu de beste prijs/kwaliteit i.c.m. de 200 cashback van LG (uiteindelijke prijs is 1275).
Bedankt voor het advies om ook de Sony te overwegen. Deze was echter 'te duur'.

We hadden graag gewacht tot BF of volgend jaar april, echter is de huidige tv kapot gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinno86
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-09 20:44
juulwal schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:18:
Iedereen bedankt.
Tegen het advies van @Freshouttheoven in hebben we voor de LG C3 gekozen.
De reden is een goede ervaring van een bekende over de C2 + de C3 had nu de beste prijs/kwaliteit i.c.m. de 200 cashback van LG (uiteindelijke prijs is 1275).
Bedankt voor het advies om ook de Sony te overwegen. Deze was echter 'te duur'.

We hadden graag gewacht tot BF of volgend jaar april, echter is de huidige tv kapot gegaan.
Ik had hetzelfde lijstje als jou alleen 65 inch, ben toen uiteindelijk ook voor de C3 gegaan vanwege de prijs/kwaliteit verhouding..

De C2 was zowat net zo duur als een C3 (- cashback) dus die was gauw weggestreept.. en de Samsungs sprongen er nou ook niet echt overtuigend bovenuit.. dus.

Prima keuze wmb, enjoy. d:)b

*Edit*

Mocht je struggelen wat betreft de beste instellingen van de TV, deze werkte voor mij heel goed.. beeld is precies zoals ik het graag zie :w

YouTube: LG C3 OLED Evo BEST Picture SETTINGS | 2023 All Screen Sizes

[ Voor 14% gewijzigd door vinno86 op 10-09-2023 18:25 ]

Pagina: 1