Pc verbonden via kabel vanaf een draadloze verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrarifan1995
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-05 10:51
Beste Tweakers,

Kort geleden heb ik een woning gekocht, maar helaas beschikt deze niet over een kruipruimte (ideaal om kabels te trekken)

Wij hebben de router op de beneden verdieping en een hobby kamer met 2 pc’s op de eerste verdieping. Graag zouden wij den bekabelde verbinding naar onze beide pc’s willen hebben. Gezien de locatie waar de router kan staan en de locatie van de hobbykamer is een gat door het plafond boren geen optie om een kabel te trekken.

Nu vraag ik mij af of er iets is waardoor ik met een apparaat draadloos met mijn router kan verbinden en vervolgens de 2 PC’s bekabeld met het apparaat kan verbinden. Het mag ook iets zijn wat eerst met de router wordt verbonden via een kabel als zender en de receiver vervolgens boven staat en vanaf daar bekabeld naar de pc gaat zodat de draadloze lijn zeer kort is.

Ik heb al gezocht maar kon helaas nog niet vinden.

Tips om een mede-tweaker uit de brand te helpen? :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Kijk eens naar Powerline Adapters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:24
1. Kijk of er misschien toch een manier is om een kabel te trekken.
2. Zoek naar een manier om toch een kabel te trekken.
3 t/m 10 , zie hierboven.
Mocht het echt niet mogelijk zijn is het mogelijk om via Wifi een verbinding te maken naar een acces point in de hobby kamer en daar vandaan weer verder te gaan met UTP bekabeling (acces point weer op een switch aan sluiten)
Unifi ondersteund dit in ieder geval, maar waarschijnlijk wel meer merken.
Vraag is of het Wifi signaal tussen je router en je hobby kamer goed genoeg is voor deze oplossing.
Powerline zou ook een alternatief kunnen wezen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:34
Ja hoor dit kan met een simpele mesh set.
Bijvoorbeeld een deco m4 setje of x50. Dan zet je er 1 bekabeld bij de meterkast en 1 bekabeld bij de computers. Vervolgs steek je de computers in de draadloze deco

CISSP! Drop your encryption keys!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
Ik zou ook voor bijvoorbeeld Power Lines gaan (of natuurlijk een kabel trekken).

Maar wil je echt het op de manier doen zoals je vraagt dan zal je moeten kijken om bijvoorbeeld een Access Point in Client Mode te zetten. Firmware zoals DD-WRT kan dit:
https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Mode

Maar blijkbaar kunnen (sommige) TP-links dit ook als ik hun website mag geloven:
https://www.tp-link.com/ae/support/faq/1606/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 15:37

Rmg

Wat denk je te winnen met het laatste stukje bedraad? :?

Een router/ap in access point mode heb je straks meerdere pc's over 1 draadloze link... nog steeds gelimiteerd door (een enkele!) wifi connectie.

Fatsoenlijke wifi (802.11ax/802.11ac/802.11n) is bijna in alle gevallen sneller en stabieler dan powerline adapters, zeker over groepen heen.

[ Voor 26% gewijzigd door Rmg op 31-08-2023 08:53 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ja dat kan er zijn AP die ook als wifi bridge kunnen werken. Maar als de wifi ontvangst boven goed is waarom niet beide PC's van wifi voorzien?
Maar gezien het feit dat het een koophuis is en je hier dus ook langer wilt blijven wonen zou ik nog eens heel goed kijken of er echt geen mogelijkheid is voor een kabel.
Het hoeft niet de kortste route te zijn je kan ook eerst naar de zolder en dan naar de 1e verdieping.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:35
Rmg schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:52:
...
Ik heb zelf de deco m3 set in de volgende configuratie:
allemaal in accesspoint mode
#1 bedraad aan eigen router
#2 & #3 draadloos verbonden met #1
gigabit switch aan #2 & #3.
diverse apparatuur aan die switches

voordeel van laatste stukje weer bedraad:
snelle verbinding tussen lokale spullen
minder apparaten die draadloos verkeer gebruiken, dus rustiger
ook oudere apparatuur (eventueel zonder wifi) kan ik optimaal blijven gebruiken

en dat allemaal omdat bij mij homeplug/powerline niet zo goed werkt.

btw: bij de action bij mij in de buurt is de d-link covr set te koop voor 25 euro (2 modules)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:34

Een router/ap in access point mode heb je straks meerdere pc's over 1 draadloze link... nog steeds gelimiteerd door (een enkele!) wifi connectie.
Dat is eigenlijk wel een interessante vraag.
Wat is efficienter:
3 wifi clients die dus op radio niveau moeten afstemmen wie er mag zenden
of 1 wifi radio door de lucht en er op de ip laag wordt bepaald wie er eerst mag zenden.

Ik gok het laatste maar zeker weten doe ik het niet

CISSP! Drop your encryption keys!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Er zijn tegenwoordig inderdaad goede wifi access points die goed verbinding kunnen maken over meerdere verdiepingen. Maar als je zoiets doet zorg voor goede apparatuur en voor goede dekking. Zet niet jouw AP op een plek neer zodat je op de plek van de computer minimaal bereik hebt. Als je met wifi versterkers gaat werken zet de versterker zo neer dat zowel de upstream (van AP naar versterker) als de downstream (van versterker naar computer) een goed signaal hebben.

Wat W1ck1e hierboven zegt is een goed punt maar veel wifi apparaten ondersteunen tegenwoordig MiMO. Interessant artikel: review: Hoe werkt wifi? - Van modulatie tot mu-mimo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-09 11:17

Nielless

Born at a very young age.

Ook nergens een COAX aansluiting in je hobby-kamer toevallig? Dan zou je kunnen overwegen die kabel eruit te trekken en een cat6 kabel erdoor te trekken.

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 15:37

Rmg

laurens0619 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:29:
[...]

Dat is eigenlijk wel een interessante vraag.
Wat is efficienter:
3 wifi clients die dus op radio niveau moeten afstemmen wie er mag zenden
of 1 wifi radio door de lucht en er op de ip laag wordt bepaald wie er eerst mag zenden.

Ik gok het laatste maar zeker weten doe ik het niet
Met nieuwerwetse dingen als beamforming en mu-mimo verwacht ik met een beperkt aantal clients, (2 pc's paar telefoons) verwacht ik situatie 1.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:20
Als je dan toch perse voor wifi wilt gaan zou ik juist beide pcs voorzien van een wifi-adapter en beneden een knappe router zetten. Anders deel je 1 wifi connectie met 2 pc's.

(Maar het allerbeste blijft toch echt wél een kabel trekken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-09 10:29

Fatsoenlijke wifi (802.11ax/802.11ac/802.11n) is bijna in alle gevallen sneller en stabieler dan powerline adapters, zeker over groepen heen.
Dit! Je zou nog een mesh-router kunnen plaatsen om het bereik te vergroten.

Daarnaast ben ik het niet helemaal eens met stellingen dat kabels trekken altijd beter zou zijn, dat hangt van de use-case af. Tegenwoordig is WiFi zo ongelofelijk stabiel en snel (mits goede apparatuur uiteraard) dat een heleboel use-cases prima overweg kunnen met kabel. Een kabel is in theorie wel altijd beter maar in de praktijk is er geen verschil merkbaar voor thuisgebruik.

• Ferrarifan1995
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-05 10:51
[quote]Rmg schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:52:

Het idee kwam meer voort uit de volgende situatie.

In mijn ouderlijk huis hadden wij ook snel glasvezel internet en een goede router. Op mijn kamer haalde ik over wifi 500mbit/s terwijl bekabeld ik op 1200mbit/s zit. (Deze snelheid gebruik ik sowieso wekelijks voor het downloaden van games ect.)

Daarom vroeg ik mij af of ik dus een apparaat bekabeld aan de router kon vastmaken die vervolgens met een eigen verbinding communiceert met zijn ontvanger om zo bekabeld weer door te kunnen. Dan gebruik ik namelijk het hele wifi netwerk niet in de hoop nogsteeds nagenoeg de maximale snelheid te behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:00
Lopen er toevallig wel coax kabels door het huis? Dan is wellicht MoCa nog een oplossing.

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 08:02
Als je net een huis koopt ga je daar een aantal jaar wonen. Ik zou dan toch proberen om er wat moeite in te steken om ook op de 1e verdieping bekabeling te krijgen. Je gaat toch wel iets verbouwen? Ga je echt de rest van je leven plezier van beleven in die woning.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Ik heb een TP-Link travelrouter die dit kan, zelf wireless verbinden en een bekabelde aansluiting mogelijk maken. Een kabel heeft uiteraard de voorkeur, powerline is een optie.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1