Zeer intensief sportende 50+ man & kransslagader verkalking?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Topicstarter
Bron:
https://www.radboudumc.nl...kalking-in-kransslagaders

Het gaat dus om: Zeer intensief sportende 50 plus man heeft meer verkalking in kransslagaders
Zeer intensief? Ze noemen gemiddeld 5 uur (intensief sporten per week)

De online intro:
Onderzoeker Aengevaeren, cardioloog in opleiding, en zijn collega's volgden gedurende zes jaar bijna 300 mannelijke 50-plussers die gemiddeld vijf uur per week sportten. Slagaderverkalking in de kransslagaders neemt altijd toe met de leeftijd. De mannen die vooral zeer intensieve sporten beoefenden, zoals hardlopen en spinning, bleken echter meer toename van aderverkalking in de kransslagaders te hebben. Wel leek de plaque, de stof aan de binnenkant van de bloedvaten, in de kransslagaders van deze mannen van een minder schadelijk type te zijn. Plaque kan vetrijk zijn, verkalkt, of uit een mix van vet en kalk bestaan. Als de plaque verkalkt is, is het risico op een hartinfarct minder groot dan bij de gemixte vorm. Mannen die vooral zeer intensieve sporten beoefenden bleken vaker toename van verkalkte plaques te hebben.
Ik wist wel dat er een onderzoek liep, maar had nog niet meegekregen dat er al een verhaal/publicatie was.
Daar kwam ik recent achter toen iemand over de resultaten schreef en ik kort daarna nog iets opgevangen heb.

Het rapport: https://www.ahajournals.o...CIRCULATIONAHA.122.061173
Als pdf

Er waren al andere, eerdere onderzoeken die (breder op gezet?) ook vergelijkbare resultaten gaven.

Ik ga hier geen waardeoordeel aan geven. Het is, maar dat was al zo... verstandig om zuinig op je lijf te zijn en aan de bel te trekken als je het idee hebt dat het medisch gezien nodig is.

Ik kan niet overzien of een sportkeuring/test al afdoende is om deze risico's in te kunnen schatten. Daar heb ik meer verdieping voor nodig in deze materie, waar ik medisch gezien geen professional ben, maar wel geïnteresseerd a.g.v. mijn eigen medische geschiedenis/blessures (geen kransslagader problemen).

Het gaat naast hardlopen ook om spinning/wielrennen en roeien, squash, triathlon en waterpolo.

Zag dit thema met een quick search nog niet op het forum staan.

[ Voor 1% gewijzigd door route99 op 31-08-2023 09:00 . Reden: kleine correctie ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 19:07

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Wat is het doel van dit topic? Wil je een discussie starten? Of heb je een vraag?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Het formulier was zo ingevuld...:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pq1nfCtdTpoK3sU6v7jgzUtTdPc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9caswsOofVAFdM8bFwhl1YaM.png?f=user_large
Voor mij was dit duidelijk, een prima formulier.
Aan een ieder vrij om er op te reageren of te laten passeren.
Ik wil er niet sturend in zijn, we zitten op een vrij forum.

[ Voor 23% gewijzigd door route99 op 30-08-2023 23:15 ]

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat wil je exact discussiëren, d'r is niet echt een stelling?

Maar, ik hap wel, hieronder een ongefundeerde 'mening' over wat punten uit het artikel, om af te trappen.

M.b.t "intensief" geloof ik dat ze het hebben over het type sport (hardlopen/spinning), niet zo zeer over de tijdsduur.

Al is elke werkdag een uur spinnen toch behoorlijk intensief voor een 50+'er?

Wel is de vraag natuurlijk met welke groep je het vergelijkt en de mensen die hardlopen zouden best ook een beter dieet kunnnen volgen. Ze lijken in ieder geval meer bezig te zijn met hun gezondheid.

Maar puur op basis van dat artikel kun je alleen speculeren, je zou dan de hele publicatie moeten lezen.

Ik vraag mij af wat het verschil zou zijn als je een groep hebt met een vergelijkbaar dieet wat elke week net zo veel sport maar dan minder intensief (fietsen ipv spinnen, lopen ipv hardlopen).
Wel leek de plaque, de stof aan de binnenkant van de bloedvaten, in de kransslagaders van deze mannen van een minder schadelijk type te zijn.
Dus het is wel gezond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:01
Uit de conclusie:
Deze resultaten betekenen niet dat je minder of minder intensief moet sporten. Mensen die voldoende bewegen, leven langer en ook langer zonder klachten. De risico’s van niet bewegen voor hart- en vaatziekten zijn groter.
We weten dus iets meer over een schakeltje, maar overzien nog niet de hele keten.

• route99

route99

Topicstarter
Accretion schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:34:Wat wil je exact discussiëren, d'r is niet echt een stelling?
Ik heb iig geen stelling. Ik ben niet professioneel medisch onderlegd, verwacht dus geen stelling van mij.
Maar ik vind het wel interessant/leerzaam om de input van mede Tweakers die hier wat denken toe te voegen, te lezen, er over na te denken en waar het binnen mijn mogelijkheden ligt er op te reageren.
Ik ben zelf heel zeker 50+ (zelfs 50++), heb zover ik zelf na kan gaan een gezonde leefstijl en sport minimaal die 5 uur. Het gaat volgens het trainingsschema van onze club met een variatie in intensiteit, gericht op een doelgroep 5 km t/m marathon, maar we hebben ook een aantal ultra lopers.
Ben zelf vooral een 3 km - halve marathon loper. Toen ik nog 48 was liep ik op de 10 km nog 35-igers, heb daarvoor 23 jaar (tot 39e) gehandbald. Gepiekt (bij het hardlopen) ging/ga ik diep (wedstrijden), de rest v/d tijd train ik in principe altijd volgens het schema, neem gas terug als ik voel dat het nodig is of zo wie zo als er klachten komen (liever ervoor..)

Tnx voor de 1e reacties! Ook @Highland

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 31-08-2023 08:19 ]

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 14:44
<aannames>Fanatieke sporters hebben over het algemeen een gezonde(re) levensstijl, hierdoor drinken ze wellicht minder alcohol dan een minder fanatieke sporter. Alcohol is goed voor de bloedvaten. (was vroeger een stelling, volgens mij achterhaald maar goed....) met als gevolg minder verkalking.</aannames>

Oftewel causaliteit is nog niet aangetoond, hooguit statistisch verband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Ik ga er vanuit dat dit voor elke intensieve sport geldt en dat elk lichaamsdeel (hart, bloedvaten, etc) een gemiddelde levensduur heeft voordat verval intreedt, en die levensduur wordt bepaalt door hoe intensief ze moeten werken.

Die aderverkalking is gewoon een 'bijproduct' van je bloed zelf, stoffen die in de ader blijven plakken. En als er vanwege heel veel sporten dus veel meer bloed door die aderen stroom, zullen er ook meer stoffen blijven plakken in de aders. Net als met je gewrichten, die zijn gebouwd om <zo lang> mee te gaan, ga je die overbelasten met hardlopen of marathons, dan is het toch niet zo gek dat ze, ruim voor de vervaldatum die moeder natuur in gedachten had, al op zijn?

Buiten de mens is er geen enkel wezen op de planeet dat zich voor de lol uitput of roofbouw pleegt op zijn eigen lichaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 16:22

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Niemand zegt dat topsport gezond is. En ik denk dat wat ze met dit onderzoek (inderdaad eerder correlatief) aantonen is dat overdaad schaad.
Bij matig sporten, kan het zijn dat het onderzoek hier een lichte stijging noteert. Maar de algemene voordelen wegen veel zwaarder door.

De methodiek van het onderzoek zie ik geen gaten in. En heb ik ook geen zin om écht diep te gaan kijken.

Maar in het grote plaatje van "sport = gezond?" is dit zódanig een klein luik. En daar zit vaak het probleem, 'gewone mensen' gaan dergelijk artikels lezen en dusdanig buiten proportie trekken, dat het nergens nog op slaat.
Zo kan heel dit topic afgesloten worden wat mij betreft.
Ja, overdaad schaad. Dus doe gewoon verder. Niks nieuw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:33
ouweklimgeit schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:24:

Buiten de mens is er geen enkel wezen op de planeet dat zich voor de lol uitput of roofbouw pleegt op zijn eigen lichaam.
Dit is natuurlijk onzin... De mens in zijn oorspronkelijke natuurlijke habitat had veel meer beweging dan dat wij kantoorridders tegenwoordig hebben.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:03

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik kan hier geen discussie of stelling in terugvinden, het is mij te los zand allemaal. Wil je duidelijk aangeven wat je tracht te bereiken met dit topic @route99?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Laatst online: 18:33
Outerspace schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:29:
[mbr]Ik kan hier geen discussie of stelling in terugvinden, het is mij te los zand allemaal. Wil je duidelijk aangeven wat je tracht te bereiken met dit topic @route99?[/]
Alhoewel de TS niet erg duidelijk is in wat hij wil bereiken met zijn topic vind ik het onderzoek aan zich wel interessant en ben ik benieuwd hoe de discussie hierover zich ontwikkeld..

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:34
ouweklimgeit schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:24:
Er is ook geen enkel ander wezen welke 8x5 op een stoel zit om naar een scherm te turen, om vervolgens thuis op de bank te ploffen en een zak chips open te trekken.

Als ook uit de conclusie komt dat je vooral niet minder (intensief) moet gaan sporten, dan lijkt me zo'n opmerking weinig toevoegen. Lichamelijke beweging en intensief sporten heeft ook gewoon bewezen voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:36
Ik vind het wel een interessant onderzoek/item. En hoewel ik niet meteen een stelling of vraag zie moet ik zeggen dat ik het wel interessant vindt om hier over te discussiëren, een meer over te weten te komen, etc. Misschien in een bredere zin: wat zijn de risico's van (veel) sporten vanaf een bepaalde leeftijd. Denk ook bijvoorbeeld aan de toenemende kans op ernstige ongelukken (hartfalen, hitteberoerte) bij hele intensieve activiteiten (marathons, triathlons) of omstandigheden (hitte).

Ik merk dat als je een onderzoek als deze in bijvoorbeeld het zeer actieve "Hardlopen"-topic plaatst daar veel reacties, visies en meningen op komen, maar dat e.e.a. ook snel 'ondersneeuwt' in de hoeveelheid andere info en daarmee niet alle vaste reageerders bereikt. Bovendien zijn er zoals @route99 al aangeeft veel meer sporten met elk hun eigen topic.

Kortom, geen oplossing voor of dit topic levensvatbaar is en heb er zelf ook niet meteen een idee bij anders dan het bovenstaande, maar snap wel dat @route99 het hier geplaatst heeft :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Laatst online: 26-09 14:03
Om het vergelijk met een auto maar weer eens te maken ;)

Als je met een auto drie keer per week naar het circuit gaat om je snelste ronde te verbeteren, komen alle mankementen heel erg snel aan het licht. Ook zul je overmatige slijtage hebben aan de motor, wielophanging en remmen. Dat zul je minder snel hebben met een auto die een paar keer per week een lang stuk op de snelweg rijdt op een normale snelheid.

Je zult dus ervoor moeten zorgen dat je auto in optimale conditie is en hem ook netjes warmrijden en laten afkoelen na het circuitritje.

Vergelijk je dat met je lichaam, dan komt het ook neer op een goed warming up en cooling down. En ervoor zorgen dat je niet met lichte pijntjes/klachten blijft doorlopen, maar er meteen iets aan doet.

Mijn vader was ook een fanatieke sporter en heeft een hartaanval op de tennisbaan gekregen, mensen die hun lichaam meer belasten, zullen ook eerder iets krijgen en in het ziekenhuis belanden.

[ Voor 11% gewijzigd door kleinelievewolff op 31-08-2023 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
Valorian schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:26:Ik vind het wel een interessant onderzoek/item.
Dat is het zeker.
En hoewel ik niet meteen een stelling of vraag zie moet ik zeggen dat ik het wel interessant vindt om hier over te discussiëren, een meer over te weten te komen, etc.
Daar had ik explicieter in kunnen zijn en daarmee een meer eenduidiger startpunt kunnen definiëren (in welke vorm dan ook).
Soms heb je onderzoeken waar je heel snel een onderbouwde koppeling kunt krijgen tussen de resultaten en de oorzaak. Maar bij een thema als in dit onderzoek, komt bij mij toch al snel het idee ... is er een nog groter plaatje en welke zaken horen daar juist wel of niet bij of zijn nog niet duidelijk? De onderzoeken gaan nog lang door (20 jaar), ben benieuwd wat daar nog allemaal uit gaat komen. Dat is voor mij ook een reden om dit te blijven volgen.
Misschien in een bredere zin: wat zijn de risico's van (veel) sporten vanaf een bepaalde leeftijd.
Dit is daar een voorbeeld van.
Ik merk dat als je een onderzoek als deze in bijvoorbeeld het zeer actieve "Hardlopen"-topic plaatst daar veel reacties, visies en meningen op komen, maar dat e.e.a. ook snel 'ondersneeuwt' in de hoeveelheid andere info en daarmee niet alle vaste reageerders bereikt. Bovendien zijn er zoals @route99 al aangeeft veel meer sporten met elk hun eigen topic.
Ik had dit in het hardloop topic al in "draft" klaar staan om te posten, maar tijdens dat schrijven kwam ik ook al resultaten tegen van wielrenners (de NOS link uit het start topic) en leek het me beter om er een aparte vraag van te maken.
Kortom, geen oplossing voor of dit topic levensvatbaar is en heb er zelf ook niet meteen een idee bij anders dan het bovenstaande, maar snap wel dat @route99 het hier geplaatst heeft :)
Tnx voor de feedback/support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:36
kleinelievewolff schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:34:
Om het vergelijk met een auto maar weer eens te maken ;)

Als je met een auto drie keer per week naar het circuit gaat om je snelste ronde te verbeteren, komen alle mankementen heel erg snel aan het licht. Ook zul je overmatige slijtage hebben aan de motor, wielophanging en remmen. Dat zul je minder snel hebben met een auto die een paar keer per week een lang stuk op de snelweg rijdt op een normale snelheid.

Je zult dus ervoor moeten zorgen dat je auto in optimale conditie is en hem ook netjes warmrijden en laten afkoelen na het circuitritje.

Vergelijk je dat met je lichaam, dan komt het ook neer op een goed warming up en cooling down. En ervoor zorgen dat je niet met lichte pijntjes/klachten blijft doorlopen, maar er meteen iets aan doet.

Mijn vader was ook een fanatieke sporter en heeft een hartaanval op de tennisbaan gekregen, mensen die hun lichaam meer belasten, zullen ook eerder iets krijgen en in het ziekenhuis belanden.
De vergelijk met een auto is op zich prima.

Maar wat het lastig maakt (en dit topic denk ik legitimeert, want = zoektocht) is dat het niet makkelijk is om te bepalen waar de 'grens' ligt.

Iedereen weet dat als je 3x per week relatief rustig sport dat gezonder is dan helemaal niet sporten/bewegen (enorme afname kans op hart en vaatziekten, goed voor doorbloeding, werkt tegen overgewicht, nog maar los van de mentale positieve effecten.

En iedereen weet ook dat als je 10x per week sport waarvan een deel zeer intensief dat je dan bepaalde risico's neemt. En dat een topsporter niet per se gezonder is (of minder kans heeft op problemen) dan gewoon iemand die genoeg beweging krijgt, gezond eet en op amateurniveau rustig sport, etc.

Maar waar per saldo de 'gulden snede' zit, de frequentie en intensiteit waarbij je het gezondste bezig bent (lees: de kans op allerlei aandoeningen sterk verkleind, de kans op 'fit oud worden' vergroot maar niet de kans op nieuwe aandoeningen zo groot maakt dat dat het andere teniet doet) is lastiger te bepalen.

Een antwoord zul je daar niet snel op vinden. Maar anekdotische ervaringen, onderzoek-linkjes als deze, etc. kunnen mensen wel helpen om voor zichzelf keuzes te maken. Bijvoorbeeld wel/geen medische checks willen invoeren voorafgaand aan bepaalde evenementen op leeftijd xx, dingen überhaupt wel/niet doen, eet- of drinkgedrag aanpassen om effecten te verkleinen, etc.

• route99

route99

Topicstarter
Een aspect dat ik destijds imho in de aanmeld vragenlijsten niet tegen meen gekomen te zijn is de social support/de thuis situatie om zoveel te kunnen sporten (niet alleen maar het succes wensen met bijv de marathon).
Daar kan zoveel stress in gaan zitten als dat niet goed (genoeg) op orde is. Dat is geen direct fysieke impact agv bijv. zware trainingen maar wel indirect. Dat kan effect hebben op de ontspanning/het plezier van "zwaar sporten" en dan via die mentale belasting toch ook negatieve effecten hebben op fysieke zaken rondom het lichaam, details laat ik verder weg.

Of dat aspect in de definitieve test sessies, als je tot de uitverkorenen behoort, voorbij komt?
Links en rechts eens rond vragen, dus ook hier...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-09 21:50

switchboy

-ruimte te huur-

Bij dit soort onderzoeken is het risico op selectie bias altijd aanwezig.

Waarom sporten die mannen veel en intensief? Komen ze uit een familie met familiare hypercholesterolemie en hebben ze opa oma vader moet broers zussen neven nichten op jonge leeftijd met hart en vaat ziekten gezien, waardoor ze nu een gezonde levensstijl hanteren? Is er verschil tussen rokers en niet rokers? Hoe zit het met dieet. Om veel intensieve cardio vol te houden moeten er veel calorieën binnen komen. Komen die als vetzuren of koolhydraten binnen. Indien het laatste hoeveel hebben er diabetes of verminderde insuline gevoeligheid?

Natuurlijk heb je bij een duursport een langere tijd een hoger hartminuut volume en neemt de bloeddruk toe. Hierdoor komt er meer stress op en endotheel vanwege de hogere druk en flow. Waardoor er misschien kleine beschadigingen ontstaan waaronder cholesterol de posities kunnen vormen.

Speculatief:
Ik vermoed dat hiernaast ook al reeds bestaande plaques meer ontstekingscellen aantrekken. Grote inspanning toegenomen vaatwand stress zal allemaal wel proimflammatair werken. Meer recruitment van macrofagen en andere ontstekingscellen.

Het probleem is dat de macrofagen het cholesterol fagocyteren en erna niks mee kunnen. Dus kunnen er twee dingen gebeuren. Lysis en een vieze necrotiserende plaque die gevaarlijk is en vergrote kans geeft op endotheel beschadiging en daarmee formatie van stolsel in de arterie (zie daar je klassieke hartaanval). Of verkalking waarbij het gebied inflammatoir rustig wordt. Minder risico op een klassieke hartaanval maar als het gebied met verkalking groot genoeg kan het ook vernauwing en stroomblemmering geven en stabiele ap klachten geven. En bij veel voorkomen in grotere slagaderen een hoge bloeddruk.

Klassiek is dan ook een correlatie tussen mensen die veel aderverkalking en dus een hoge calcium score hebben en het veel voorkomen van plaques en dus ook instabiele plaques. Waar dus het klassieke verhoogde risico op een hartaanval bij mensen met een verhoogde calcium score vandaan komt.

Welnu hoewel dit onderzoek dus mogelijk laat zien dat duursporters meer calcificerende plaques hebben zijn dit de rustige plaques. Calcificeren er niet 'gewoon' relatief meer plaques die ze al gedurende hun leven opgebouwd hadden. En klopt in deze groep de risico stratification op het krijgen van een hartaanval hiervan wel?

Interessant zou nog een subgroep analyse zijn waarin ze trainingsschema's in verschillende hartslagzones vergelijken.

Mijn gut feeling zegt me dat mensen die consistent langer in een hogere zone trainen meer sheer stress hebben en dus meer kans op nieuwe plaques en een zodanig imflammatair millieu hebben wat verkalking inplaats van lysis promoot. Waarschijnlijk met een verband hartminuutvolume(boven bepaalde threshold)*duur*(andere hostfactoren zoals dieet en roken) = risico plaque formatie

https://academic.oup.com/...ticle/118/13/2768/6373890

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:50

filthy rich

löp wa los

Los van het intensievere sporten: Ivor Cummins / David Bobbit (ook een fitte 50+er die toevallig erachter kwam dat zijn aderen verkalkt waren) zijn hier veel mee bezig. Een grote marker is schijnbaar (o.a.) insulineresistentie.

YouTube: Ivor Cummins Talk at Cardiology Conference BACPR 2017 London

YouTube: An Engineer’s Guide to Staying Alive for Longer & Preventing Disease...

YouTube: Ivor Cummins - 'Avoiding and Resolving Modern Chronic Disease'

[ Voor 11% gewijzigd door filthy rich op 31-08-2023 20:25 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Heb jarenlang intensief gesport (10-15 uur per week). Ben nu 54. Kreeg een hartinfarct toen ik 47 was. Voorafgaand in de 3 maanden voor het hartinfarct 3 keer in het ziekenhuis gelegen. Iedere keer volledig door de molen gehaald en iedere keer was de conclusie het is niet 100% maar we hoeven er niks aan te doen. Ik kreeg het hartinfarct op vakantie nadat ik een paar uur er voor ontslagen was uit het ziekenhuis waar ik een paar dagen ter observatie was geweest.

Hartinfarct is bij mij veroorzaakt door jarenlang structureel een te hoge bloeddruk. Dit werd veroorzaakt door het feit dat ik autisme had zonder dat ik het wist. Heb jarenlang onder enorme stress geleefd zonder me dit te realiseren.

Heb zelf het idee dat ik zonder het vele sporten veel eerder een hartinfarct had gehad omdat het sporten wel voor ontspanning zorgde. Gelukkig door het infarct geen schade aan mijn hart. Troponine waardes na het infarct waren ook erg laag. Toen ik na het infarct in het ziekenhuis bleek dat de kransslagader al weer open was.

Sport nog steeds vrij veel en blijf dit ook doen. De sportcardioloog heeft me ook verteld dat het prima is als ik dit blijf doen. Sport wel veel op lage intensiteit hartslag tussen 100 en 115. Maximum hartslag is rond de 175.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Volgens mij is dit niet heel bijzonder onderzoek. Het versterkt eerder het bekende verhaal rond prof sporters (met name hardlopers/wielrenners). Bijvoorbeeld onderzoek uit 2018 uit belgie:
Zoals roken een risico vormt voor longkanker, is intensief duursporten een risicofactor voor het ontwikkelen van hartritmestoornissen
Eveneens lijkt de wielersport onevenredig veel hart gerelateerde sterfgevallen te hebben tegenover veel andere sporten. Gemiddeld iets van 1 prof wielrenner per jaar tijdens het beoefenen van de sport sinds 2000. In de jaren 1900-2000 staat de teller op slechts 6. Waarvan 4 in de laatste 20 jaren ('80 en '90). Naarmate de sport professioneler en harder werd, nam ook de aanslag op het lijf blijkbaar toe.
Ook relatief veel die vanuit hartfalen/problematiek geforceerd worden vroegtijdig te stoppen of vrij kort na hun carriëre alsnog overlijden.

Tegelijk valt uit ander onderzoek op dat de levensverwachting van alle deelnemers aan de tour de france aanzienlijk hoger is dan gemiddeld. Mortality of French participants in the Tour de France (1947–2012). Increased average longevity among the "Tour de France" cyclists; kan de levensverwachting wel 8 jaar hoger zijn dan gemiddeld.

Het lijkt dus eerder dat enerzijds sporten heel erg gezond is, zoals algemeen bekend. Maar als je echt het maximale uit je lichaam gaat halen, de absolute limiet opzoekt, is de kans ook groot dat eventuele problemen aan hart/vaat eerder en/of heftiger de kop op doen.
Dus is het niet gek dat enerzijds iets negatiefs kan worden geconstateerd (meer verkalking -> risico) en tegelijk iets positiefs (minder schadelijke variant -> verlaging risico).

Moraal van het verhaal lijkt dan ook eerder dezelfde te zijn zoals onderzoeken naar ideaal aantal stappen per dag. Meer is altijd beter, maar het kan geen kwaad een beetje de intensiteit en rustpauzes in de gaten te houden. En laat iets als marathon of een koers fietsen erom bekend te staan dat er weinig tot geen rust is waarin herstel kan plaats vinden en tegelijk een maximale inspanning vragen over langere duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:35
Ben ik de enige die 5 uur per week aan de weinige kant vindt? Ik sport minimaal 4x per week (1,5-2,5 uur) en ben 44. Ik zie mijn toekomst somber in.

Ik vind het een slecht onderzoek. Het is een observatie zonder dat er een conclusie uitkomt. Ze weten namelijk niet of er meer klachten zijn, misschien hebben mensen die niet sporten minder verkalking maar meer klachten.
Er wordt niks geschreven over eetpatroon, gewicht, bmi. Lijkt mij dat dit belangrijker is.

Hier een link naar het originele stuk
https://www.ahajournals.o...CIRCULATIONAHA.122.061173

[ Voor 21% gewijzigd door gielie op 01-09-2023 05:58 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
gielie schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 05:53:
Ben ik de enige die 5 uur per week aan de weinige kant vindt? Ik sport minimaal 4x per week (1,5-2,5 uur) en ben 44. Ik zie mijn toekomst somber in.
Ik ben 67 en haal dat van jou nu niet |:( "maar" 3x1,5-2uur + 1x1uur, ben na een o.a. een long covid achtig iets wel weer in de opbouw. Er is hoop.....? :X
Er wordt niks geschreven over eetpatroon, gewicht, bmi. Lijkt mij dat dit belangrijker is.
In tabel 1 staan BMI en gewicht statistisch gezien wel samengevat weer gegeven, wat inderdaad wel erg mager is.

Ik moet nog veel bijlezen maar het lijkt er op dat ze er voor gekozen hebben doelgroepgericht te schrijven, dus dat artikel wat je aanhaalt, die overigens ook al in de topic start staat, is in de ahajournals gepubliceerd
© 2023 The Authors.Circulation is published on behalf of the American Heart Association
In een recent (begin 2023) artikel uit de voedingswereld over eetpatronen bij mannelijke langeafstandslopers op cardiometabolische risicofactoren verwijzen ze wel naar een oud artikel van Aengevaeren (2017) dat ook al ging over het verband tussen levenslang inspanningsvolume en coronaire atherosclerose bij atleten, een voorloper van de huidige publicatie. Of de breedte van het onderzoek intussen gewijzigd is? Er valt nog eea te lezen.

Met dit punt raak je wel iets wat mij ook wel zorgen baat: De info is er maar er lijken dus 2 werelden naast elkaar te bestaan, die mbt het hartonderzoek en die van de voeding. De publicatie in de 1e wereld verwijst amper naar de 2e wereld, de 2e wereld wel naar de 1e... Ik heb niet gecheckt hoe consistent deze n=1 waarneming is. :X

[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 01-09-2023 12:24 . Reden: typos... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Xanaroth schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:12:
[...]
Tegelijk valt uit ander onderzoek op dat de levensverwachting van alle deelnemers aan de tour de france aanzienlijk hoger is dan gemiddeld. Mortality of French participants in the Tour de France (1947–2012). Increased average longevity among the "Tour de France" cyclists; kan de levensverwachting wel 8 jaar hoger zijn dan gemiddeld.

Het lijkt dus eerder dat enerzijds sporten heel erg gezond is, zoals algemeen bekend. Maar als je echt het maximale uit je lichaam gaat halen, de absolute limiet opzoekt, is de kans ook groot dat eventuele problemen aan hart/vaat eerder en/of heftiger de kop op doen.
Dus is het niet gek dat enerzijds iets negatiefs kan worden geconstateerd (meer verkalking -> risico) en tegelijk iets positiefs (minder schadelijke variant -> verlaging risico).
Dit staat natuurlijk wel los van het 'of zeer intensief sporten ongezond is', lijkt mij overduidelijk dat mensen die serieus met sport bezig zijn, ook zeer weinig suiker, zuivel, fastfood, drank, tabak, etc, gebruiken. Zelfde vergelijking gaat op met mensen die biologisch eten, die leven ook langer dan gemiddeld. Misschien heeft die biologische voeding er helemaal niets mee te maken, maar bepaalt hun hele gedrag hun levensverwachting, want dat zijn meestal ook de mensen die het eerder genoemde rijtje aan producten mijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DroogKloot
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Intensieve duursport zorgt voor een sterk verhoogd cortisol (stresshormoon) niveau, want een van de functies van cortisol is lichaamsvet als energiebron mobiliseren en bloedsuiker op peil houden. Chronische stress (dus een langdurig hoog cortisol niveau) is weer een bekende kritieke risicofactor voor aderverkalking. Misschien dat hier bij topatleten een verband ligt (onder de aanname dat schadelijkheid=duratie*dosis), maar als je dat niet bent zou ik me eerder zorgen maken om slechte voedings- en levensstijlpatronen, gebrek aan slaap, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:14
Ben ik de enige die 5 uur per week aan de weinige kant vindt?
Nee ik vind dat meer dan genoeg vooral op een bepaalde leeftijd .Loop ook naar de 60 toe 5 uur in de week is prima voor onderhoud en conditie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:40

Ik vind het een slecht onderzoek. Het is een observatie zonder dat er een conclusie uitkomt. Ze weten namelijk niet of er meer klachten zijn, misschien hebben mensen die niet sporten minder verkalking maar meer klachten.

Hier een link naar het originele stuk
https://www.ahajournals.o...CIRCULATIONAHA.122.061173
Het is dan ook een onderzoek naar een specifiek symptoom. Daarbij stellen ze uiteindelijk zelf ook dat sporten goed voor je is. Oftewel ze geven al aan dat hun onderzoek weliswaar een probleem gevonden heeft, maar dat het ook duidelijk is dat er meer voordelen aan wel sporten zitten.

Zo'n onderzoek is b.v. nuttig om te weten waar je als dokter naar moet kijken, maar ook om te kijken of je dit kunt voorkomen en b.v. sporters van boven een bepaalde leeftijd een bepaalde stof te adviseren. En bovenal is het iets wat als basis kan dienen voor een uitgebreider onderzoek.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
redwing schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:28:
[...]
Zo'n onderzoek is b.v. nuttig om te weten waar je als dokter naar moet kijken, maar ook om te kijken of je dit kunt voorkomen en b.v. sporters van boven een bepaalde leeftijd een bepaalde stof te adviseren. En bovenal is het iets wat als basis kan dienen voor een uitgebreider onderzoek.
Dit onder andere inderdaad, voor een leek hebben de bevindingen van een onderzoek als deze echt niet tot nauwelijks enige waarde. De waarde van dit topic in het subforum "Sport" zie ik ook echt niet en ook voor "Actualiteit, wetenschap en maatschappij" lijkt me dit veel te specifiek om te bespreken op een forum (als Tweakers).

Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft initiatieven zoals Kenniscentrum Sport & Bewegen (wat al bedoeld is voor professionals) en er is in Nederland het door de overheid gefinancierde Voedingscentrum. Daar kan je algemene en toepasbare informatie vinden met betrekking tot sport en voeding. Wanneer je specifieke vragen hebt met betrekking tot je gezondheid, sport en/of voeding, wend je tot een (para)medisch professional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
@redwing @lateef Het lijkt mij echt geen goed idee om de sporters zelf deze informatie te onthouden.
Ook al zijn veel sporters geen expert in deze materie, bij mij kwam de boodschap echt wel goed over en laat ik de beoordeling van het medische onderzoek gedeelte en het verdere proces van behandeling dan wel advisering graag bij de dokter/specialist of in een later stadium bij de diverse loketten die jullie noemen.

In de atletiekclubbladen die ik onder ogen gehad heb wordt dit soort en andere medische info ook naar voren gebracht, maar er zijn heel veel ongebonden sporters, die ook intensief trainen en ook op dit forum zitten, kan me voorstellen dat een bepaalde doelgroep hier wel geïnteresseerd in zijn.

Het bestaan van zulke risico's voegt imho maakt de intensieve sporter die daar nog geen of onvoldoende notie van heeft meer alert hierop. Verder staat het een ieder vrij om er wel of geen aandacht aan te besteden.

In het algemeen: Persoonlijk vind ik een voortschrijdend inzicht, ook op dit gebied zeer waardevol. Op welk niveau de persoon dat kan toepassen is imho van ondergeschikt belang. Als er bij een vermoeden van een vermoedelijk medisch probleem de juiste weg maar gevolgd kan worden. Vaak begint dat bij de huisarts als eerstelijnszorg, mijn ervaringen daarvan zijn nogal wisselend. Het heeft mij vaak geholpen om er zelf ook inzicht in te hebben, zonder te sturend te willen zijn voor de huisarts. Bij vermoedens op het vlak van dit thema kom je zo wie zo eerst bij de huisarts, er is een verwijzing naar bijv de cardioloog voor nodig of een SEH (voor)onderzoek.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 01-09-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
@route99, wat is dan die boodschap op metaniveau? Want dat is wel de context waarin je dit soort wetenschappelijke publicaties moet lezen.

En dat atletiekclubbladen dit soort artikelen ook publiceren is een drogreden, dat zouden ze evenmin moeten doen. In de Donald Duck hoef ik ook geen wetenschappelijke pedagogische publicaties te lezen - or for that matter - een blad als de Linda of zo die er ook een handje naar hebben om random naar wetenschappelijke publicaties te refereren.

“Mensen denken tegenwoordig een stuk meer voor zichzelf na”, zegt onderzoeker Jeurko Bier, “Ze komen helaas alleen vaak tot de verkeerde conclusies.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Topicstarter
@lateef Imho is het geen metacommunicatie, maar inhoudelijk en ik laat het aan iedere sporter zelf over wat de mogelijkheden zijn om met die materie om te gaan, ik heb daar geen oordeel over. Idem dito over wat er in clubbladen staat, dat laat ik over aan de redactionele verantwoording van die bladen.
Daar laat ik het tav deze punten bij.

[ Voor 1% gewijzigd door route99 op 02-09-2023 12:29 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
@route99, het gaat niet over metacommunicatie, maar over het metaniveau binnen (relevant) wetenschappelijk onderzoek. Het niveau dus waarop je algemene conclusies kunt trekken voor een grote populatie. Wat is volgens jou de boodschap op dit niveau?
Pagina: 1