Intelligent Speed Assist - Hoe ga jij er mee om?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:34
Onlangs proefgereden met een auto die ik besteld heb. Omdat het een nieuwe auto betreft. Werd ik voor het eerst geconfronteerd met constante piepjes van het systeem voor Intelligent Speed Assist (ISA).

Elke nieuwe auto verkocht na juli 2022 moet ISA hebben volgens Europese regels.

Het doel is bestuurders erop attenderen dat er te hard wordt gereden. Hoe dat precies gebeurt, mag op verschillende manieren worden ingevuld. De Europese Commissie onderscheidt er vier:
  1. Trapsgewijze akoestische waarschuwing
  2. Trapsgewijze haptische waarschuwing (trilling)
  3. Haptische feedback van het gaspedaal
  4. Een snelheidsbegrenzer
Het ISA-systeem kan dus waarschuwen (de eerste twee opties) of daadwerkelijk ingrijpen (de laatste twee), in allerlei gradaties.

Informatie over de maximumsnelheid wordt verkregen door verkeersbordenherkenning, camera's of data van een kaart.

Je kan ISA uitzetten, maar het is verplicht dat ISA bij elke nieuwe rit weer gestart wordt. Ook werd er gepiept na elke kilometer te hard, veel te streng wat mij betreft.

Hoe gaat jullie nieuwe auto er mee om?
Welk systeem wordt er gebruikt, werkt het goed en is het makkelijk uit te zetten?
En hoe gaan jullie er zelf mee om?

Ik ben wel benieuwd naar hoe de verschillende merken dit aanpakken. En natuurlijk of er tweakers zijn die het hele systeem weten te omzeilen op wat voor manier dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Gewoon niet te hard rijden. Probleem opgelost.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jeroenkb schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:00:
[...]

Met de huidige energieprijzen is dat ook de meest economische keuze.

Inhoudelijk 2/3 km te hard en direct waarschuwen is gewoon irritant. Ik rij veel op adaptive cruise control en die kan op basis van borden de snelheid instellen, maar als je precies de snelheidslimiet rijdt ben je meestal net te langzaam voor de rest van het verkeer. En zeker op de nauwkeurigheid van 1 km/u zit er gewoon verschil tussen de verschillende autos.

• Grotbewoner
[...]

Bij mijn testrit viel me op dat de maximumsnelheid die de auto bedacht had vaak niet klopte (was ook een preproductiemodel, dus zal nog wel niet met de beste kaarten zijn geladen o.i.d.). Piep, piep, piep was het gevolg. Ik vraag me dan wel af of het technisch haalbaar is op dit moment om overal de juiste snelheid te meten.

En dan nog, hoe ga je om met wegwerkzaamheden waar soms een vrij onrealistisch snelheidsbord geplaatst wordt. Piep, piep, piep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:30

Pazo

Mroaw?

Hoe zou zo'n systeem omgaan met dynamische snelheden? Bijv. 100 ==> 120 na 19:00?
Lijkt me verschrikkelijk irritant systeem, helemaal als het al bij 1-2km te hard begint te piepen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23
\ik voorzie gouden tijden voor de bedrijven die dit eruit kunnen slopen, hier zit toch niemand op te wachten. Al dat spastische gedoe over te hard rijden, over de grens kan je op veel plekken zonder problemen 160 rijden en hier krijg je een vette prent als je om 3:00 10 kilometer te hard over de A2 rijd..

• Grotbewoner
Pazo schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:36:
Hoe zou zo'n systeem omgaan met dynamische snelheden? Bijv. 100 ==> 120 na 19:00?
Lijkt me verschrikkelijk irritant systeem, helemaal als het al bij 1-2km te hard begin te piepen.
Ik denk dat de enige oplossing is om dan een mix van kaart- en bordleestechniek te gebruiken. Dan heb je nog steeds het probleem van wegwerkzaamheden.

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
De technische haalbaarheid van de correcte maximum snelheid te kennen valt wel mee, mijn huidige wagen gebruikt combinatie van verkeersbordherkenning en gps-data en die is eigenlijk 99% van de tijd correct.

Jammere is wel dat dit ideetje van de EU weer in onze portomonnee prikt, meer technologie nodig in de wagen en dus ook worden de basismodellen een stukje duurder... Misschien kan men ook nog een alcohol en drugtest verplichten en een opfrissing van de verkeersregels voor je kan starten :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:48

D4NG3R

kiwi

:)

Impulsantwoord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pBZgHs6nO9Y79gAseqbPpOtUEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yv04XnO7yccjpSAOZ0gOxbmH.png?f=fotoalbum_large

Het duurt nog wel even voordat ik een auto van na 2022 in bezit heb, maar dit klinkt wel erg excessief. Bij 1 a 2 km begint de hele kermis al? :F

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Grotbewoner
Lt.Mitchell schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:45:
De technische haalbaarheid van de correcte maximum snelheid te kennen valt wel mee, mijn huidige wagen gebruikt combinatie van verkeersbordherkenning en gps-data en die is eigenlijk 99% van de tijd correct.

Jammere is wel dat dit ideetje van de EU weer in onze portomonnee prikt, meer technologie nodig in de wagen en dus ook worden de basismodellen een stukje duurder... Misschien kan men ook nog een alcohol en drugtest verplichten en een opfrissing van de verkeersregels voor je kan starten :(
Een deel van het pakket aan maatregelen is ook het klaarmaken van elke auto voor een alcoholslot, een waarschuwing voor je bandendruk (zat er vaak al in, lijkt me) en daarnaast ook een opname van de staat van je auto voor een ongeluk (soort zwarte doos, lijtk me dan wel weer prima). Maar het kost allemaal een beetje geld aan electronica. Zijn die kosten substantieel?

• Grotbewoner
D4NG3R schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:46:
[Afbeelding]

Het duurt nog wel even voordat ik een auto van na 2022 in bezit heb, maar dit klinkt wel erg excessief. Bij 1 a 2 km begint de hele kermis al? :F
Ik denk dat de fabrikanten het ook nog aan het afstellen zijn. Bij mijn auto was dit inderdaad het geval (maar zoals gezegd, preproductie). Ik weet niet of er speling mag zijn. Ik zou speling tot 10% goed vinden. Daarnaast hoeft er niet gepiept te worden, het zou ook met een trilling in het stuur kunnen, als ik de regels goed begrijp.

Daarom ben ik juist benieuwd naar de ervaring van mensen met andere auto's.

[ Voor 4% gewijzigd door Grotbewoner op 31-08-2023 09:49 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:33

DukeBox

loves wheat smoothies

^ bandendruk melding is toch al sinds 2014 verplicht voor nieuwe autos?
Voor ISA kan je vast de marge en/of functie in zijn geheel veranderen in de ECU met ODB.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Grotbewoner schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:47:
Maar het kost allemaal een beetje geld aan electronica. Zijn die kosten substantieel?
Dat lijkt me wel, je hebt voor de snelheid al een gps nodig (wat tot op vandaag nog vaak een optie is + hoeveel % van de chauffeurs gebruikt de gps van de wagen zelf? Meeste rijden op google maps/waze/...). En je hebt ook al camera's nodig voor die bordherkenning. Voor een instap-model wordt dat al snel 5% meer bij de aankoop van de wagen.

• Grotbewoner
Lt.Mitchell schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:52:
[...]

Dat lijkt me wel, je hebt voor de snelheid al een gps nodig (wat tot op vandaag nog vaak een optie is + hoeveel % van de chauffeurs gebruikt de gps van de wagen zelf? Meeste rijden op google maps/waze/...). En je hebt ook al camera's nodig voor die bordherkenning. Voor een instap-model wordt dat al snel 5% meer bij de aankoop van de wagen.
Je mag ook alles met een kaart/GPS doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
[...]

Ik moet de eerste auto nog zien die betrouwbaar de geldende maximum snelheid toont.

Vaak worden borden van parallelwegen/banen aangezien voor de huidige rijbaan, wegwerkzaamheden niet correct afgesloten/herkend, na kruising geldt de standaard snelheid vergeten, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:23

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Voordat we allemaal over elkaar heen vallen over hoe vervelend dit systeem is en hoe we de draden gaan doorknippen ( :+) ; zullen we proberen het topic vooral toe te spitsen op de ervaringen en de algehele discussie omtrent ISA en niet zozeer 'ugh, het is stom! Ik trek het eruit! :( ' ? Want anders is dit topic een kort leven beschoren, als het alleen maar een dump wordt van frustraties.

Mijn dank is groot :Y

Xbox Live ID:Notna8310

• Grotbewoner
Notna schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:12:
[mbr] Voordat we allemaal over elkaar heen vallen over hoe vervelend dit systeem is en hoe we de draden gaan doorknippen ( :+) ; zullen we proberen het topic vooral toe te spitsen op de ervaringen en de algehele discussie omtrent ISA en niet zozeer 'ugh, het is stom! Ik trek het eruit! :( ' ? Want anders is dit topic een kort leven beschoren, als het alleen maar een dump wordt van frustraties.

Mijn dank is groot :Y [/]
Precies! Hoe werkt het op jullie nieuwe auto's? Met piepen of haptisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisjevv
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21-04-2024
Isa praat er niet over. 3 dagen geleden een nieuwe corolla opgehaald. Daar zit het monster dus ook in. Monsterlijk irretant. Ik rij nu veel harder dan voorheen in mijn vorige corolla. Hoe kan men zoiets verzinnen. Het is NIET voor de veiligheid maar om ons te irriteren en agressief te maken. Helaas moet ik 4 handelingen per keer doen om alles uit te zetten. Hopelijk komt er een organisatie die dit software er uit kan flikkeren. Ook dat automatische cruisecontrol ding. Monsterlijk irritant. Werk samen.met dat achterlijke lineassist. Wie kent er iemand om dit op te lossen? Ik reed nooit te hard maar nu moet ik wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 22:58
Grotbewoner schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:54:
  1. Trapsgewijze akoestische waarschuwing
  2. Trapsgewijze haptische waarschuwing (trilling)
  3. Haptische feedback van het gaspedaal
  4. Een snelheidsbegrenzer
Doe mij dan maar de snelheidsbegrenzer ipv al die irritante trillingen en piepjes die me zwaar overprikkeld en geïrriteerd maken.

Gewoon pedaal omlaag en klaar. Hopelijk zit er dan wel een kickdown op om door die de begrenzer heen te gaan bij inhalen en verkeerd herkende of bekende maximum snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-09 15:38
Ik zet 'm altijd op mute. Bij een Tesla is dat vrij simpel, aangezien de knop naast de swipe zit voor het in achteruit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:10

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Wellicht dat je door een OBD-link aan te sluiten je deze instelling softwarematig kan aanpassen? Bij de Supra MK5 die ik heb kan ik dit via de OBD-link aanpassen als ik mij niet vergis, vaak zijn instellingen die je niet zomaar "kan/mag" aanpassen te wijzigen via een OBD-link.

[ Voor 182% gewijzigd door Marchel op 11-07-2024 11:14 ]

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Pagina: 1