Auto gekocht met onvermeld sterretje in de voorruit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikieperikie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 21:23
Ik heb een tweedehands auto (Volvo V60 2019) gekocht bij een merkdealer. Nu zie ik de dag nadat ik hem op mijn oprit heb gezet een sterretje in de voorruit. Het lijkt gerepareerd (ik zie iets van een kring rondom de plek), dus het heeft er al gezeten toen ik hem kocht. Toen ik hem echter proefreed heb ik het niet gezien, ondanks dat ik echt veel punten aan de auto heb nagelopen, met iemand anders er nog bij. (Dat ik zelf een inspectie doe is mijn plicht).

Wat kan ik doen?

Had de verkoper moeten vermelden dat de (soort van) gerepareerde schade in de voorruit zat? De verkoper heeft ook de plicht te vermelden wat hij weet. Ik meen dat een merkdealer een dergelijk euveltje (met aardig prijskaartje) mag weten.

Zijn er andere dingen die ik kan overwegen te doen?

Beste antwoord (via erikieperikie op 30-08-2023 21:56)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als het gerepareerd is dan is het goed, toch?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als het gerepareerd is dan is het goed, toch?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:36
Een tweedehands auto kan gebruikssporen hebben natuurlijk. Wat maakt een sterretje in de ruit anders dan steenslag op de voorbumper, een deukje in het portier of een kras op het dashboard?

Een verborgen gebrek kun je het ook niet noemen als het zichtbaar is.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikieperikie
Ik denk dat de verkoper dat dus ook zal vinden. Maar het is nog steeds zichtbaar en de reparatie ook. Om maar een onredelijke parallel te trekken: als de bumper los zat, maar gerepareerd was met zichtbare tape, was het dan ook goed geweest?

Een gebruikte auto is gebruikt. Dan zie je sporen. Maar sporen van gerepareerde schade zijn mogelijk iets anders. Of niet? En het vermelden waard of niet?

Maar ik begrijp wat jullie bedoelen. De vraag blijft: had dit vermeld moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

erikieperikie schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:51:
Maar ik begrijp wat jullie bedoelen. De vraag blijft: had dit vermeld moeten worden?
Dat lijkt mij niet. Want in het scenario van wel, dan zou de verkoper elke vorm van zichtbare schade aan de buitenkant moeten gaan melden. En dat slaat nergens op, want de schade is zichtbaar. Niet verborgen. Net als je sterretje.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikieperikie
Duidelijk. Dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-06 21:49
Je hebt de auto samen met iemand anders geïnspecteerd voordat je hem kocht, je hebt waarschijnlijk ook een proefrit gedaan. En een dag na aankoop zie je pas dat er gerepareerde ruitschade is. Dan lijkt het mij dat de schade slechts minimaal is en nauwelijks zichtbaar, Anders hadden jullie het wel eerder moeten zien. Dus ik denk dat dit wel valt onder de te verwachten gebruikssporen die bij een 2de hands auto horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-05 23:17
Nee, dit had niet vermeld moeten worden. Een ruitinspectie bij aanschaf is zeer gebruikelijk.

Ik snap, dat het je nu opvalt en je je hier aan irriteert. Als hij niet gerepareerd is kan je contact opnemen met de dealer, wellicht komen ze je hierin tegemoet. Herstellen van een kleine schade kost op 5 minuten arbeid na echt helemaal niks.

Als hij niet gerepareerd is kan je ook wachten (of helpen :+ ) tot hij verder barst. Een klein beetje druk op de schade is al genoeg. Check wel even of je ruitschade gedekt is. Daarbij loop je wel het risico dat er goedkope ruit ingezet word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blurryilluzion
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-05 13:59
Je geeft aan een dag later het herstelde sterretje te zien op de voorruit. Je creëert nu een situatie in je hoofd dat na jouw eerste bezoek de voorruit is beschadigd en ze de voorruit hebben hersteld zonder je van die schade op de hoogte te brengen. Om eerlijk te zijn vind ik het veel aannemelijker dat jullie beide het sterretje gewoon gemist hebben bij de initiële check. Immers kan het sterretje zichtbaar zijn, écht opvallen zal hij niet.

Als het inderdaad zo is dat die schade is ontstaan en hersteld na je eerste bezoek dan zou het netjes zijn om te melden wat er is gebeurd. Maar - zichtbaar of niet - een hersteld sterretje in de voorruit is iets dat op een gebruikte auto kan zitten. Dus je zal er geenszins rechten aan kunnen ontlenen lijkt me.

[ Voor 4% gewijzigd door blurryilluzion op 30-08-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikieperikie
Het is overigens lastig zoeken op het internet naar deze vraag, want je krijgt eigenlijk alleen maar resultaten van glasboeren die ruiten en reparaties willen verkopen. Niet gek, het komt veel voor en rijders zien het. Vandaar mijn vraag hier.

En daarom ook een volgende vraag (die wellicht een ander topic verdient): is een gerepareerd sterretje zo goed als nieuw wat sterkte betreft? Ik kan op dit moment namelijk niet vaststellen wat voor soort reparatie is gedaan en of die goed is. Laten we aannemen dat het gemiddeld is. Het is echt een klein plekje van een steentje o.i.d. (want jullie kunnen natuurlijk ook niks zeggen over de concrete schade en reparatie aan mijn auto).

[ Voor 3% gewijzigd door erikieperikie op 30-08-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-05 23:17
erikieperikie schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:03:
Het is overigens lastig zoeken op het internet naar deze vraag, want je krijgt eigenlijk alleen maar resultaten van glasboeren die ruiten en reparaties willen verkopen. Niet gek, het komt veel voor en rijders zien het. Vandaar mijn vraag hier.

En daarom ook een volgende vraag (die wellicht een ander topic verdient): is een gerepareerd sterretje zo goed als nieuw wat sterkte betreft? Ik kan op dit moment namelijk niet vaststellen wat voor soort reparatie is gedaan en of die goed is. Laten we aannemen dat het gemiddeld is. Het is echt een klein plekje van een steentje o.i.d. (want jullie kunnen natuurlijk ook niks zeggen over de concrete schade en reparatie aan mijn auto).
Ja, een reparatie is sterk. Als de schade niet groter was dan een twee euro munt kan je ervan uitgaan het goed zit.

Vaak zie je na een reparatie alleen de buitenranden. Het zwart zoals in onderstaande link is niet meer zichbaar. Daarnaast boren ze vaak het broze glas uit. Door de harsinjectie is het oppervlak gelijk/glad. Soms ontstaat er bij een oude reparatie aan het oppervlak wat verkleuring.

[ Voor 5% gewijzigd door SmashCruiser op 30-08-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikieperikie
blurryilluzion schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:59:
Je creëert nu een situatie in je hoofd dat na jouw eerste bezoek de voorruit is beschadigd en ze de voorruit hebben hersteld zonder je van die schade op de hoogte te brengen. Om eerlijk te zijn vind ik het veel aannemelijker dat jullie beide het sterretje gewoon gemist hebben bij de initiële check. Immers kan het sterretje zichtbaar zijn, écht opvallen zal hij niet.
De situatie is toch iets genuanceerder. Er zit ruim een maand tussen proefrit (en de dag erna mijn order) en levering (lees: lang, dat gaf de verkoper ook toe), want de auto kreeg nog wat opties die gemonteerd moesten worden. En het is vakantietijd, er is schaarste aan monteurs en onderdelen. In die tijd kan van alles met de auto gebeuren. Ik zeg niet dat dat het geval is. En je hebt gelijk dat we het tijdens onze inspectie gemist kunnen hebben of zelfs vergeten zijn. Daarnaast kan de verkoper het gewoon gooien op zijn woord tegen mijn woord.

Maar dan nog, dit is een merkdealer met meer belangen, namelijk klantrelaties. Ik ben vooralsnog van plan mijn auto's (ik heb er nog een) bij hen te laten onderhouden e.d. Dat maakt dat de dealer hier echt wel iets genuanceerder tegenaan zal kijken dan puur: verkoop, gerepareerd sterretje, pech gehad jongen.

Maar hoe dan ook blijft het een tweedehands auto met een (hopelijk goed) gerepareerd normaal, niet verborgen gebruiksspoor. En dat is in deze thread beantwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door erikieperikie op 30-08-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

erikieperikie schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:03:

Als het gerepareerd kan worden met vullen, zonder een hoog risico van ruitbreuk (wat dan bij de eigenaar wordt neergelegd als vraag), dan is de sterkte geen zorg van twijfel. Vullen als reparatie, indien nog mogelijk, is de eerste vorm van herstel bij ruitschade.

[ Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 30-08-2023 22:19 ]

Testing, one, two ...

Pagina: 1