(Interne) campagnes in Google Analytics 4

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 17:23

ThE_ED

Stuffed Animal

Topicstarter
Ik probeer (interne) campagnes te volgen die bijvoorbeeld een uitgelicht artikel of gesponsorde post promoten via een link, banner of zelfs een Google Admanager (DFP) campagne op mijn sites. Ik moet toegeven dat ik vroeger net als veel mensen in het verleden UTM-tags heb misbruikt om op een eenvoudige manier interne campagnes als deze in UA te volgen, maar voor GA4 werkt dit helemaal niet!

De reden is, als ik me niet vergis, dat dit dus inderdaad interne campagnes zijn. Mensen hebben dus sowieso een bezoek aan je site geregistreerd en klikken vervolgens op een link met een campagne die bijna nooit als bron wordt geregistreerd omdat het in feite niet de eerste sessiebron is.

Daarnaast geldt dit - in mindere mate - ook voor externe campagnes. De campagne die het eerste bezoek op een site registreert, logt de sessie bron/medium en een latere campagne doet weinig of niets. Dit kan leiden tot grote verschillen als je een aantal grote campagnes uitvoert... ?

Echter: De meeste bedrijven willen gewoon nog steeds alle hits registreren die alle campagnes op een pagina hebben gedaan.

Wat is de beste manier om dit nu toch te doen?
  1. Zet een script en trigger op in GTM en registreer een promotie-event en blijf UTM misbruiken
  2. Zet een script en trigger op en registreer een promotie naar een aangepaste querystring om UTM niet te misbruiken
  3. Of -misschien beter- doe beide en registreer zo 'eenvoudige' trackinggegevens voor zowel externe UTM-campagnes als interne - iets anders - campagnes?
Of... iets heel anders?

Ik wil niet terugvallen op kliktracking en - bijvoorbeeld - DFP doet sowieso al zijn eigen kliktracking. Ik wil de daadwerkelijke hits op de pagina zien.

Ik ben fan van dingen