WIFI Connected maar "No internet Access" hoe debuggen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:34
Wist niet zeker of dit in Netwerken of meer Windows hoort, hoop dat het hier goed staat

Ik heb regelmatig last van gebrek aan internet op mijn Windows laptop van werk. Ik ben dan wel met de WIFI verbonden, maar Windows geeft aan "no internet access". Dit is nogal vervelend gedurende de werkdag, dus wil ik dit graag niet meer hebben. Het is echter een hardnekkig probleem en (voor mij) ook een lastig probleem om de oorzaak te vinden. Dus ik hoop dat hier mensen mij kunnen helpen, want de IT support van werk lukt het niet, en die heeft uit wanhoop maar een nieuwe laptop verschaft, maar ook hierop doet het zich voor.

Ik ben helaas niet echt thuis in netwerken, dus weet niet precies wat ik allemaal kan doen om de oorzaak te vinden, maar heb natuurlijk als ITer/Tweaker wel al wat dingen geprobeerd (bijv https://lazyadmin.nl/home...internet-fix-it-in-5-min/). Dus wat werkt wel en niet:
  1. Het probleem doet zich voor bij wisselen van access point/verbinding (dit kan zijn door met een actieve laptop rond te lopen, door de laptop ergens anders aan te zetten, of door de laptop na een nachtje op bureau uit te hebben gehad weer aan te zetten)
  2. Het ligt niet aan de WIFI, want het probleem treed op met 2 verschillende zakelijke WIFI, maar ook met mijn persoonlijke access point (via smartphone zowel verbonden met dezelfde zakelijke WIFI, als via 5g) en soms ook op het thuisnetwerk
    (Met mijn beperkte kennis zou ik dus ook niet verwachten dat het iets van een IP conflict is o.i.d., want dat zou niet op meerdere netwerken mogen gebeuren, toch?)
  3. USB Tethering met mijn mobiel, of bekabeld thuis werkt meestal wel (maar faalt heel incidenteel)
  4. Reboot van laptop helpt minder dan 50% van de tijd
  5. Geduld hebben werkt vaak, maar dit varieert tussen een paar minuten en meerdere uren
  6. FlushDNS en andere suggesties van https://lazyadmin.nl/home...internet-fix-it-in-5-min/ bieden geen soelaas
  7. Als ik verbonden ben met een WIFI maar de melding "no internet access" heb, kan ik niets pingen (standaard IPs als 8.8.8.8 bijvoorbeeld geprobeerd), ook intranet lijkt niet te werken (maar geen idee hoe ons intranet in elkaar steekt, het is een groot internationaal bedrijf, dus de servers staan niet om de hoek)
  8. Nieuwe laptop werkte in het begin redelijk goed, maar begint (na ~5 maanden) ook steeds vaker het probleem te vertonen
Heeft iemand suggesties wat ik verder kan proberen om achter de oorzaak te komen? Ik heb administrative rechten op de laptop, maar hij wordt gedeeltelijk remote beheerd, dus ik kan niet elke instelling aanpassen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:49
Mijn eerste reactie/gevoel is dat dit met je vpn te maken heeft.
Als je wel op wifi zit maar je von niet verbonden is heeft ‘windows’ geen verbinding met het inet.

Je werk bij een groot bedrijf waarbij ik al verbaasd ben dat je überhaupt admin rechten hebt. Best bizar. Maar ok, ander probleem.

er zal gegarandeerd een vpn draaien. Zoek die eens op in de systemtray en kijk eens wat voor opties je daar hebt. Je kan mogelijk een debug log/debug standje aanzetten.

Welke werk-it dept heeft er naar je probleem gekeken? In mijn ervaring helpt de std service desk niet. Die lezen alleen scripts voor. Je zal een local support of iets dergelijks moeten hebben voor dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:43

StarWing

Huh ?!?

Zelf een dns server zoals een Pi-Hole/AdGuard draaien in je netwerk ?

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:08
Ik werk altijd bekabeld.
Ik heb mijn wifi op 2.4 staan, 5 staat uit want anders heb ik wel eens gehad dat wifi niet kan kiezen.
Is al je wifi apparatuur jonger dan 5 jaar en up to date?
Teveel wifi punten helpt ook niet, 1 is voldoende en als het meer worden mogen ze elkaar niet overlappen, zeker niet op dezelfde band.

En ja VPN werkt het beste over stabiele verbinding, bekabeld

Ik zou altijd starten met zo min mogelijk netwerk apparatuur.

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 13:35
Om mee te beginnen heb je uberhaupt een IP als dat probleem zich voordoet?
Dus als je in CMD -> ipconfig intypt heb je dan een IP?
Kan je de gateway op dat moment pingen?

• Coocoocachoo
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:22:
Mijn eerste reactie/gevoel is dat dit met je vpn te maken heeft.
Als je wel op wifi zit maar je von niet verbonden is heeft ‘windows’ geen verbinding met het inet.

Je werk bij een groot bedrijf waarbij ik al verbaasd ben dat je überhaupt admin rechten hebt. Best bizar. Maar ok, ander probleem.

er zal gegarandeerd een vpn draaien. Zoek die eens op in de systemtray en kijk eens wat voor opties je daar hebt. Je kan mogelijk een debug log/debug standje aanzetten.

Welke werk-it dept heeft er naar je probleem gekeken? In mijn ervaring helpt de std service desk niet. Die lezen alleen scripts voor. Je zal een local support of iets dergelijks moeten hebben voor dit soort dingen.
Thanks, we hebben inderdaad een VPN voor thuiswerken, maar dat is een applicatie die we los aan moeten zetten. Op kantoor is die niet nodig, want al verbonden met netwerk.
Normaliter als ik bijvoorbeeld thuis op WIFI zit kan ik gewoon vrij internetten en bijv. Team gebruiken, alleen niet bij intranet pagina's/bestanden, totdat ik de VPN applicatie aanzet en inlog. Ik heb dus niet het idee dat de VPN applicatie aan het storen is, deze staat voor zover ik kan zien "idle" in de achtergrond te wachten totdat ik hem open en actief een verbinding maak (met credentials).

De standaard internationale service desk heeft mij inderdaad al naar de locale doorverwezen. Daarmee heb ik wat debugging doorlopen (wat niet echt diepgaander was dan ik zelf al had gedaan), omdat we er zo niet uitkwamen was zijn reactie "meh, je laptop is al bijna over datum, laten we maar gewoon een nieuwe aanvragen, want ik weet het ook niet".
StarWing schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:24:
Zelf een dns server zoals een Pi-Hole/AdGuard draaien in je netwerk ?
Sorry voor mijn onwetendheid, maar een Pi-Hole is een los netwerkapparaat toch?
Aangezien het probleem zowel op thuis-WIFI, mobiele hotspot en werk-WIFI optreed zal het niet aan het netwerk zelf liggen, maar aan iets lokaal op mijn PC toch? Of kijk ik iets over het hoofd?
yoga schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:33:
Ik werk altijd bekabeld.
Ik heb mijn wifi op 2.4 staan, 5 staat uit want anders heb ik wel eens gehad dat wifi niet kan kiezen.
Is al je wifi apparatuur jonger dan 5 jaar en up to date?
Teveel wifi punten helpt ook niet, 1 is voldoende en als het meer worden mogen ze elkaar niet overlappen, zeker niet op dezelfde band.

En ja VPN werkt het beste over stabiele verbinding, bekabeld

Ik zou altijd starten met zo min mogelijk netwerk apparatuur.

Succes
Thanks, bekabeld is helaas op kantoor niet mogelijk. (En om eerlijk te zijn ook niet per sé wenselijk als ik van vergaderkamer naar vergaderkamer loop.)

De laptop is nieuw (5 maanden in mijn bezit, geen reden om aan te nemen dat hij veel ouder is), en het treed zowel op op thuis-WIFI (KPN modem), mobiele hotspot (Samsung Galaxy S21) en zakelijke WIFI (geen idee wat daar draait aan apparatuur). Ik verwacht dat het dus modern genoege apparatuur is.

Het is overigens ook opgetreden in een woning waar nog geen internet was en ik puur op hotspot zat. Daar waren nog geen 5 andere SSIDs zichtbaar, dus leek het ook niet aan te druk spectrum te liggen.
CodeConnected schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:43:
Om mee te beginnen heb je uberhaupt een IP als dat probleem zich voordoet?
Dus als je in CMD -> ipconfig intypt heb je dan een IP?
Kan je de gateway op dat moment pingen?
Thanks, ik weet dat ik IPConfig heb gedaan, ik dacht dat ik dan wel een IP had, maar ik kan mijn screenshot niet meer terugvinden (yay retention policy in Teams...). Ik ga dit volgende keer even checken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeConnected
Ping dan gelijk ook even jet gateway als je een IP hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Vandaag het probleem even kort gehad, dus wat kunnen testen aan de hand van de hint van @CodeConnected .

Naar een andere verdieping gelopen en probleem trad op. Volgende stappen genomen:
  1. Op werk wifi (wel verbonden, geen internet):
  2. ipconfig (waar een IP staat)
  3. ping gateway
    eerste 2 timeout, daarna host unreachable en dan nog een timeout
  4. hotspot op mijn mobiel opgezet, wifi daarvan uit (die zit normaal ook aan een van de werk wifi verbonden) en op laptop met hotspot verbonden:
  5. verbonden, geen internet
  6. ipconfig levert in principe zelfde resultaat (als in zelfde ipv4 addressen en ipv6 local link addres), alleen is er nu ook een IPv6, temporary IPv6 en IPv6 gateway
  7. voordat ik kon pingen herstelde verbinding zich
  8. teruggeswitcht naar werk wifi, die werkt ook, dus opnieuw ipconfig en ping command uitgevoerd
Door gebrek aan kennis deel ik liever niet de echte IP addressen, maar het verschil tussen de werkende en niet werkende ipconfig zit niet in de IP addressen (die bleven gelijk), maar in adapter 2, die bij het probleem wel toont, maar weg is als het probleem weg is:

Probleem is aanwezig:
>ipconfig

Windows IP Configuration

Wireless LAN adapter Local Area Connection* 1:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
	   Connection-specific DNS Suffix  . :

Wireless LAN adapter Local Area Connection* 2:

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Connection-specific DNS Suffix  . : [domain name]
	   Link-local IPv6 Address . . . . . : [ipv6 address]
	   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : [ipv4 address]
	   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.254.0
	   Default Gateway . . . . . . . . . : [ipv4 GW address (1 hoger dan IP in 3e octet en 254 in 4e octet)] 

Ethernet adapter Bluetooth Network Connection:

Probleem treed niet meer op (~5 a 10 minuten later):
>ipconfig

Windows IP Configuration

Wireless LAN adapter Local Area Connection* 1:

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Connection-specific DNS Suffix  . : [domain name]
	   Link-local IPv6 Address . . . . . : [ipv6 address]
	   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : [ipv4 address]
	   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.254.0
	   Default Gateway . . . . . . . . . : [ipv4 GW address (1 hoger dan IP in 3e octet en 254 in 4e octet)] 

Ethernet adapter Bluetooth Network Connection:

De parameters bij Wi-Fi adapter zijn hetzelfde, maar "Wireless LAN adapter Local Area Connection* 2" verschijnt dus niet meer.

Zegt dit iemand iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:11
Coocoocachoo schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:07:
Naar een andere verdieping gelopen en probleem trad op. Volgende stappen genomen:
  1. Op werk wifi (wel verbonden, geen internet):
  2. ipconfig (waar een IP staat)
  3. ping gateway
    eerste 2 timeout, daarna host unreachable en dan nog een timeout
  4. ipconfig levert in principe zelfde resultaat (als in zelfde ipv4 addressen en ipv6 local link addres), alleen is er nu ook een IPv6, temporary IPv6 en IPv6 gateway
  5. voordat ik kon pingen herstelde verbinding zich
Door gebrek aan kennis deel ik liever niet de echte IP addressen, maar het verschil tussen de werkende en niet werkende ipconfig zit niet in de IP addressen (die bleven gelijk), maar in adapter 2, die bij het probleem wel toont, maar weg is als het probleem weg is.
Al het verkeer voor buiten de lokale lan wordt door jouw laptop naar de gateway gestuurd (als het goed is). Je geeft aan dat deze niet reageert op een ping als het internet niet werkt. Dat het internet niet werkt, als de gateway niet bereikbaar is, is logisch, want je laptop stuurt dat verkeer immers naar de gateway en die is kennelijk onbereikbaar.

Het commando "route print -4" geeft aan hoe jouw laptop het verkeer routeert, maar daar verwacht ik eigenlijk niets verkeerd. Misschien dat er nog een verkeerde route tussen zit.

Als de IPs overigens tussen 10.0.0.0 – 10.255.255.255, 172.16.0.0 – 172.31.255.255 en 192.168.0.0 – 192.168.255.255 zitten, dan zitten ze in het private IP-bereik. Dat is meestal niet gevaarlijk om te delen. Die IPs kun je toch niet via het internet bereiken. IPv6 is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeConnected
IP adressen zijn geen probleem om te delen over het algemeen op wat uitzonderingen na.
Maar ik begrijp dat je ze niet hebt gedeeld ivm ontbrekende kennis.

Het ligt of aan je accesspoint(of gateway of aan je laptop (je kan immers de gateway niet meer pingen).
Die extra WIFI adapter is in mijn ogen erg vreemd en kan ik niet verklaren maar of dat het probleem is weet ik daarom ook niet.
Om er achter te komen wat opeens die tweede connectie is zou je een printscreen kunnen sturen van je apparaat beheer.

Je zou als het probleem er is een keer
code:
1
ipconfig /release
en vervolgens
code:
1
ipconfig /renew
kunnen doen. Daarbij zou mijn verwachting zijn dat je geen nieuw IP gaat krijgen omdat er gewoon geen communicatie meer plaats vindt tussen het Access point(AP) en je Laptop.

Als dat het is zou je bijvoorbeeld het stroom van de AP af kunnen halen en er weer terug op om te kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Groentjuh schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:31:
[...]

Al het verkeer voor buiten de lokale lan wordt door jouw laptop naar de gateway gestuurd (als het goed is). Je geeft aan dat deze niet reageert op een ping als het internet niet werkt. Dat het internet niet werkt, als de gateway niet bereikbaar is, is logisch, want je laptop stuurt dat verkeer immers naar de gateway en die is kennelijk onbereikbaar.

Het commando "route print -4" geeft aan hoe jouw laptop het verkeer routeert, maar daar verwacht ik eigenlijk niets verkeerd. Misschien dat er nog een verkeerde route tussen zit.

Als de IPs overigens tussen 10.0.0.0 – 10.255.255.255, 172.16.0.0 – 172.31.255.255 en 192.168.0.0 – 192.168.255.255 zitten, dan zitten ze in het private IP-bereik. Dat is meestal niet gevaarlijk om te delen. Die IPs kun je toch niet via het internet bereiken. IPv6 is een ander verhaal.
thanks, ik kende dat commando niet, heb op de vorige laptop met de problemen nog wel "tracert" geprobeerd, maar dat hielp natuurlijk niet als hij geen enkele site kon bereiken. Ik zal volgende keer dat command gebruiken om te kijken wat er uit komt.

Het IP address uit ipconfig is niet in die ranges. (Maar ik weet niet of het een internet bereikbaar IP is, het is iig niet het publieke IP wat een random "whats my ip" website weergeeft.)

Ik moest net weer even terug naar mijn plek op een andere verdieping lopen, dus had ik weer even het probleem. Mijn N=1 constatering hierboven dat de "Wireless LAN adapter Local Area Connection* 2" het verschil is klopt na N=2 metingen ook niet meer. Nu heb ik een werkende connectie, maar staat hij er nog steeds tussen.

Wat voor mij als leek nog wel vreemd is, is dat onafhankelijk of ik verbind met de werk wifi voor zakelijke apparatuur, de werk wifi voor privé apparatuur, of mijn mobiele hotspot op 5G, mijn IPV4 addres en gateway hetzelfde blijven. Als ik echter in de properties van de WIFI adapter bij IPV4 properties kijk staat daar wel dat hij het adres e.d. dynamisch moet verkrijgen. Is het dan niet vreemd dat hij hetzelfde IP houdt als ik tussen netwerken switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
CodeConnected schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:50:
IP adressen zijn geen probleem om te delen over het algemeen op wat uitzonderingen na.
Maar ik begrijp dat je ze niet hebt gedeeld ivm ontbrekende kennis.

Het ligt of aan je accesspoint(of gateway of aan je laptop (je kan immers de gateway niet meer pingen).
Die extra WIFI adapter is in mijn ogen erg vreemd en kan ik niet verklaren maar of dat het probleem is weet ik daarom ook niet.
Om er achter te komen wat opeens die tweede connectie is zou je een printscreen kunnen sturen van je apparaat beheer.

Je zou als het probleem er is een keer
code:
1
ipconfig /release
en vervolgens
code:
1
ipconfig /renew
kunnen doen. Daarbij zou mijn verwachting zijn dat je geen nieuw IP gaat krijgen omdat er gewoon geen communicatie meer plaats vindt tussen het Access point(AP) en je Laptop.

Als dat het is zou je bijvoorbeeld het stroom van de AP af kunnen halen en er weer terug op om te kijken of dat helpt.
Thanks, weer twee nuttige commando's om te proberen. Zeker als ik het probleem via mijn smartphone hotspot heb, want dan heb ik controle over het AP en kan ik zien of hij mijn laptop uberhaubt ziet als verbonden. (Ik meen me te herinneren van wel, maar ik weet zeker dat ik dan niet bovenstaande twee commando's heb geprobeerd.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Klinkt alsof je het issue alleen hebt wanneer je daadwerkelijk met de VPN verbonden bent, klopt dat?

Als dat zo is, kan het best zijn dat de VPN gebruikt wordt voor alle resources die je opvragen wilt via het netwerk (denk bijvoorbeeld ook aan een google.com bijvoorbeeld), maar de VPN verbinding werkt alleen voor de interne domeinnamen/resources van het werk. Bij de VPN verbindingen kun je als het goed is instellen dat de VPN alleen gebruikt dient te worden voor de resources die via het VPN beschikbaar zijn. Ik weet alleen even niet hoe deze optie exact heet, het kan ook verschillen per VPN client.

Dat dit niet werkt, is vermoedelijk gedaan vanuit de zaak, omdat anders veel dataverkeer via hen gaat lopen, wat zij niet willen hebben (brengt immers kosten met zich mee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:11
Coocoocachoo schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:52:
[...]

Het IP address uit ipconfig is niet in die ranges. (Maar ik weet niet of het een internet bereikbaar IP is, het is iig niet het publieke IP wat een random "whats my ip" website weergeeft.)
Oh, is het dan misschien 100.64.0.0 - 100.127.255.255? Dat zou in theorie ook kunnen. Dat is CG-NAT private range. Ook die zijn niet via het internet bereikbaar.
Coocoocachoo schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:52:
Wat voor mij als leek nog wel vreemd is, is dat onafhankelijk of ik verbind met de werk wifi voor zakelijke apparatuur, de werk wifi voor privé apparatuur, of mijn mobiele hotspot op 5G, mijn IPV4 addres en gateway hetzelfde blijven. Als ik echter in de properties van de WIFI adapter bij IPV4 properties kijk staat daar wel dat hij het adres e.d. dynamisch moet verkrijgen. Is het dan niet vreemd dat hij hetzelfde IP houdt als ik tussen netwerken switch?
Meestal hou je niet hetzelfde IP als je tussen verschillende netwerken wisselt, dus zouden de commando's van @CodeConnected wel eens goed kunnen helpen om dit probleem op te lossen als je het ondervind.

Tegelijkertijd gaf je aan dat het netwerk met dezelfde adressen bij het N=1 geval wel met dezelfde adressen ging werken en dat spreekt dit weer tegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
CH4OS schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:02:
Klinkt alsof je het issue alleen hebt wanneer je daadwerkelijk met de VPN verbonden bent, klopt dat?

Als dat zo is, kan het best zijn dat de VPN gebruikt wordt voor alle resources die je opvragen wilt via het netwerk (denk bijvoorbeeld ook aan een google.com bijvoorbeeld), maar de VPN verbinding werkt alleen voor de interne domeinnamen/resources van het werk. Bij de VPN verbindingen kun je als het goed is instellen dat de VPN alleen gebruikt dient te worden voor de resources die via het VPN beschikbaar zijn. Ik weet alleen even niet hoe deze optie exact heet, het kan ook verschillen per VPN client.

Dat dit niet werkt, is vermoedelijk gedaan vanuit de zaak, omdat anders veel dataverkeer via hen gaat lopen, wat zij niet willen hebben (brengt immers kosten met zich mee).
Voor zover ik weet (again niet mijn expertise), is het niet de VPN. Om de VPN werkend te krijgen moet ik handmatig inloggen via de Ivanti Secure Access Client. Doe ik dit niet heb ik geen toegang tot interne resources (tenzij ik op het interne WIFI zit, dan hoef ik de VPN niet in te schakelen om bij die resources te komen), maar kan ik wel gewoon bij het internet.
Omdat ik op kantoor zit heb ik de VPN in principe niet aan en de client staat niet actief aan.

Kan natuurlijk wel zijn dat die tooling op de achtergrond stiekem alsnog invloed heeft op de wifi adapter o.i.d.. Ik heb niet in Task Manager gekeken of er iets op de achtergrond draait vanuit de VPN client als het probleem optreed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:39
Groentjuh schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:31:
[...]
Groentjuh schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:06:
[...]Oh, is het dan misschien 100.64.0.0 - 100.127.255.255? Dat zou in theorie ook kunnen. Dat is CG-NAT private range. Ook die zijn niet via het internet bereikbaar.
[...]
Aanvullend: als het adres een 169. adres is, dan is er geen ip-adres verkregen van de dhcp server. Dat kan ook een indicatie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Coocoocachoo Laat ik mijn voorgaande bericht wat versimpelen:
Heb je verbinding met de VPN wanneer je niet meer het internet op kunt?
Als in: buiten het zakelijke netwerk, kun je dus internetten wanneer je geen VPN verbinding hebt (en niet ibternetten wanneer je wel een verbinding met de VPN hebt)?

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 01-09-2023 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ahbart schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:15:
Aanvullend: als het adres een 169. adres is, dan is er geen ip-adres verkregen van de dhcp server. Dat kan ook een indicatie zijn.
Dat is wel iets specifieker, namelijk een 196.254 adres en dat doet overigens alleen Windows. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Groentjuh schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:06:
[...]

Oh, is het dan misschien 100.64.0.0 - 100.127.255.255? Dat zou in theorie ook kunnen. Dat is CG-NAT private range. Ook die zijn niet via het internet bereikbaar.

[...]

Meestal hou je niet hetzelfde IP als je tussen verschillende netwerken wisselt, dus zouden de commando's van @CodeConnected wel eens goed kunnen helpen om dit probleem op te lossen als je het ondervind.

Tegelijkertijd gaf je aan dat het netwerk met dezelfde adressen bij het N=1 geval wel met dezelfde adressen ging werken en dat spreekt dit weer tegen!
De IPs zitten in een range die publiek en Amerikaans lijkt te zijn als ik even snel google.

Ik heb net even een ipconfig release en renew gedaan (ondanks dat het probleem niet actief was). Daarna krijg ik wel weer gewoon hetzelfde IP address. Uit interesse toch even gespeeld met tussen netwerken switchen en kijken wat er gebeurd.
Op even een kleine, niet goede test, lijkt het alsof hij moeite heeft met het releasen. Als ik dat handmatig doe met een renew erna dan krijgt hij (lijkt het) sneller verbinding.

Ik kreeg ook bij een keer het volgende terug:
ipconfig /renew

Windows IP Configuration

No operation can be performed on Local Area Connection* 1 while it has its media disconnected.
No operation can be performed on Bluetooth Network Connection while it has its media disconnected.
An error occurred while renewing interface Wi-Fi : The name specified in the network control block (NCB) is in use on a remote adapter.
The NCB is the data.

Maar dat kan misschien ook komen doordat ik even te veel aan het spelen en heen en weer aan het switchen was?

In ieder geval geeft hij dan op het andere netwerk een duidelijk ander IP (en DNS).

Als het probleem weer optreed zal ik kijken of de release/renew iets doet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
CH4OS schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:16:
@Coocoocachoo Laat ik mijn voorgaande bericht wat versimpelen:
Heb je verbinding met de VPN wanneer je niet meer het internet op kunt?
Als in: buiten het zakelijke netwerk, kun je dus internetten wanneer je geen VPN verbinding hebt (en niet ibternetten wanneer je wel een verbinding met de VPN hebt)?
Nee, het is echt een kwestie van:
Het wifi icoontje is het domme wereldbolletje wat aangeeft dat ik geen verbinding heb --> ik kom nergens intern of extern
Het wifi icoontje is het klassieke wifi icoontje en ik zit op zakelijk wifi -> ik kom bij internet en intranet
Het wifi icoontje is het klassieke wifi icoontje en ik zit op een ander wifi -> ik kom overal bij op het internet, maar niet bij intranet, totdat ik VPN opzet, waarna ik zowel bij internet en intranet komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Coocoocachoo schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:28:
Nee, het is echt een kwestie van:
Het wifi icoontje is het domme wereldbolletje wat aangeeft dat ik geen verbinding heb --> ik kom nergens intern of extern
Het wifi icoontje is het klassieke wifi icoontje en ik zit op zakelijk wifi -> ik kom bij internet en intranet
Het wifi icoontje is het klassieke wifi icoontje en ik zit op een ander wifi -> ik kom overal bij op het internet, maar niet bij intranet, totdat ik VPN opzet, waarna ik zowel bij internet en intranet komt
Ah check, dan is het inderdaad geen missende setting in de VPN client. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Het is in de tussentijd niet heel veel meer opgetreden, maar als het optrad hielp een ipconfig release + renew combo elke keer om gelijk weer verbinding te krijgen. Dus fijn dat ik iig een oplossing heb om het op te lossen als het op treed.

Heeft iemand nog een idee wat er voor zou kunnen zorgen dat de IP niet released wordt? Is dat over het algemeen eerder clientside of serverside?
Pagina: 1