Wist niet zeker of dit in Netwerken of meer Windows hoort, hoop dat het hier goed staat
Ik heb regelmatig last van gebrek aan internet op mijn Windows laptop van werk. Ik ben dan wel met de WIFI verbonden, maar Windows geeft aan "no internet access". Dit is nogal vervelend gedurende de werkdag, dus wil ik dit graag niet meer hebben. Het is echter een hardnekkig probleem en (voor mij) ook een lastig probleem om de oorzaak te vinden. Dus ik hoop dat hier mensen mij kunnen helpen, want de IT support van werk lukt het niet, en die heeft uit wanhoop maar een nieuwe laptop verschaft, maar ook hierop doet het zich voor.
Ik ben helaas niet echt thuis in netwerken, dus weet niet precies wat ik allemaal kan doen om de oorzaak te vinden, maar heb natuurlijk als ITer/Tweaker wel al wat dingen geprobeerd (bijv https://lazyadmin.nl/home...internet-fix-it-in-5-min/). Dus wat werkt wel en niet:
Ik heb regelmatig last van gebrek aan internet op mijn Windows laptop van werk. Ik ben dan wel met de WIFI verbonden, maar Windows geeft aan "no internet access". Dit is nogal vervelend gedurende de werkdag, dus wil ik dit graag niet meer hebben. Het is echter een hardnekkig probleem en (voor mij) ook een lastig probleem om de oorzaak te vinden. Dus ik hoop dat hier mensen mij kunnen helpen, want de IT support van werk lukt het niet, en die heeft uit wanhoop maar een nieuwe laptop verschaft, maar ook hierop doet het zich voor.
Ik ben helaas niet echt thuis in netwerken, dus weet niet precies wat ik allemaal kan doen om de oorzaak te vinden, maar heb natuurlijk als ITer/Tweaker wel al wat dingen geprobeerd (bijv https://lazyadmin.nl/home...internet-fix-it-in-5-min/). Dus wat werkt wel en niet:
- Het probleem doet zich voor bij wisselen van access point/verbinding (dit kan zijn door met een actieve laptop rond te lopen, door de laptop ergens anders aan te zetten, of door de laptop na een nachtje op bureau uit te hebben gehad weer aan te zetten)
- Het ligt niet aan de WIFI, want het probleem treed op met 2 verschillende zakelijke WIFI, maar ook met mijn persoonlijke access point (via smartphone zowel verbonden met dezelfde zakelijke WIFI, als via 5g) en soms ook op het thuisnetwerk
(Met mijn beperkte kennis zou ik dus ook niet verwachten dat het iets van een IP conflict is o.i.d., want dat zou niet op meerdere netwerken mogen gebeuren, toch?) - USB Tethering met mijn mobiel, of bekabeld thuis werkt meestal wel (maar faalt heel incidenteel)
- Reboot van laptop helpt minder dan 50% van de tijd
- Geduld hebben werkt vaak, maar dit varieert tussen een paar minuten en meerdere uren
- FlushDNS en andere suggesties van https://lazyadmin.nl/home...internet-fix-it-in-5-min/ bieden geen soelaas
- Als ik verbonden ben met een WIFI maar de melding "no internet access" heb, kan ik niets pingen (standaard IPs als 8.8.8.8 bijvoorbeeld geprobeerd), ook intranet lijkt niet te werken (maar geen idee hoe ons intranet in elkaar steekt, het is een groot internationaal bedrijf, dus de servers staan niet om de hoek)
- Nieuwe laptop werkte in het begin redelijk goed, maar begint (na ~5 maanden) ook steeds vaker het probleem te vertonen