Hoe ziet het mechanisme onder de Plopmuts eruit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plopperdeplop
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-11-2023
Mij werd verteld dat de mutsen van de Kabouters in Kabouter Plop omhoog gaan door een machine eronder. En nu vraag ik mij af of er enige Studio 100 medewerkers actief zijn op deze website die er een foto van hebben, of filmpje. Want ik ben erg benieuwd! En nee, de mutsen gaan niet omhoog met visdraad. Hieronder staat 1, hele onduidelijke foto ervan. Ik hoop een antwoord te krijgen. Groetjes. https://bin.kompas.services/m/laxynqaw2sjy _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:18
Ik heb geen idee maar als ik zelf zoiets moest maken zonder visdraad:
- Een ballon onder de muts die snel opgeblazen kan worden (persluch of chemische reactie)
- Een mechaniek met bijv. grof schroefdraad wat snel omhoog geschoefd kan worden.

Als de muts ook meteen weer leeg moet lopen dan kan zou je ook een klein explosief onder de muts kunnen doen. Je verslijt wel veel acteurs op die manier dus misschien beter van niet;)
Als alternatief kan je natuurlijk ook een ballon nemen die niet helemaal dicht is; de lucht stroomt er dan ook meteen weer uit.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06 13:53
https://www.facebook.com/...p-muts-/1306914066374044/

Het zou natuurlijk een simpel trekpop mechanisme kunnen zijn, maar op jouw foto is dat me niet helemaal duidelijk.

Ben je benieuwd hoe de plopmuts in de studio werkt? Of wil je weten hoe je zelf een plot muts zou kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:16
Op dit YT filmpje kan je bestuderen hoe de mutspunten omhoog gaan:
https://www.youtube.com/watch?v=AsahhWNNL18
Zo te zien is het geen ballon. Het lijkt meer om een mechanisch geval.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-06 01:55
https://www.etsy.com/nl/l...-bewegendespringende-haar

Ik denk dat dit al heel erg in de buurt komt... de Action heeft zelfs zoiets verkocht. Op lucht, ff knijpen in het ballonnetje en de oortjes schieten omhoog. Aliexpress staat er vol mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:54

Rmg

2 servos en 2 stokjes, je ziet de servos zitten daar en 1 van de stokjes is weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plopperdeplop
@Coocoocachoo Eigenlijk allebei. Ik wil weten hoe het werkt, maar ook eentje maken. Ik kan natuurlijk iemand contacteren die animatronics maakt, maar het zelf doen lijkt mij geiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plopperdeplop
@MicGlou Dan lijkt mij zo'n dansende kerstmuts van Bol.com nog handiger, dat is in principe al de soort van juiste vorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Heel dom gedacht mischien, maar stel dat je nu iets als bijv 15 damblokjes op elkaar stapeld met een gaatje in het midden, door dat gaatje een touwtje.
Touwtje strak dan is het stapeltje recht, touwtje slap het stapeltje gaat hangen...

Of zoiets..🤪

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plopperdeplop
@Ronald.42 Normaal zou ik dit geniaal vinden, maar ik probeer het elektronisch te doen; zoals de echten het ook hebben. Goed idee, tho!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ronald.42 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:19:
Heel dom gedacht mischien, maar stel dat je nu iets als bijv 15 damblokjes op elkaar stapeld met een gaatje in het midden, door dat gaatje een touwtje.
Touwtje strak dan is het stapeltje recht, touwtje slap het stapeltje gaat hangen...

Of zoiets..🤪
Dat is wel het principe waarop van die dansende poppetjes werken, als je die onderin indrukt vallen ze slap en als je 'm loslaat gaat het touwtje strak staan en het poppetje weer omhoog.

Maar daarmee kun je niet zo gek veek gewicht snel en stil verplaatsen, lijkt me wel dat je net als op TV wil dat die muts binnen een kwart/halve seconde omhoog staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plopperdeplop
@Rmg Dat klopt. Nu nog de vraag hoe ik dat zelf maak met zo'n stuk eronder zodat het onder de muts en op mijn hoofd kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
plopperdeplop schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:24:
@Rmg Dat klopt. Nu nog de vraag hoe ik dat zelf maak met zo'n stuk eronder zodat het onder de muts en op mijn hoofd kan.
Je hebt van die magneetspoelen op membraam afsluiters die trekken een metalen pin aan.
Dat moet er ook als actuator zijn zal even plaatje zoeken....

Yes zoiets bijv om een touwtje aan te trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/befFR2SpfzcTNrLTh1DCLVadV7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bsd6j9lW1ulsDMTc2VzkBj3e.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:54

Rmg

plopperdeplop schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:24:
Helm binnenwerk, dit idee, https://veiligheidshelmen...-2-auboueix.html?vcp=true en dan mooi een plaformpje aan vast maken (kan je 3d printen bijv)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 12:50
Ik heb als kind samen met mijn vader een keer een mechaniek in elkaar gezet om een slang in een mandje zoals van een slangenbezweerder te simuleren.

De basis daarvan was een soort ijzerdraad met een veer strak eromheen gewikkeld. Dit draad kan je gewoon buigen, maar het wil van nature rechtuit. Dus vergelijkbaar met een trekveer, maar dan veel dunner en preciezer. Met een mechaniek waarmee we dit draad konden uitrollen en oprollen konden we de slang omhoog en omlaag laten gaan uit het mandje, vele malen hoger dan het mandje en het daarin verstopte mechaniek zelf was.

Nou denk ik niet dat de plopsamutsen hiermee werken, maar het zou wel kunnen op die manier. En ik heb ook geen idee hoe je aan dit draad komt, mijn vader was in die tijd werktuigbouwkundige bij Philips en had het van werk mee genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

2 kleine dc motoren of modelbouw servo's die (remote) worden aangestuurd? Die muts is groot genoeg om alles eronder te steken.

Edit: het zijn 2 modelbouw servo's dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Damic op 30-08-2023 20:17 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 15:36

PinusRigida

I put the p in pool.

Allard schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:12:
Ik heb geen idee maar als ik zelf zoiets moest maken zonder visdraad:
- Een ballon onder de muts die snel opgeblazen kan worden (persluch of chemische reactie)
- Een mechaniek met bijv. grof schroefdraad wat snel omhoog geschoefd kan worden.

Als de muts ook meteen weer leeg moet lopen dan kan zou je ook een klein explosief onder de muts kunnen doen. Je verslijt wel veel acteurs op die manier dus misschien beter van niet;)
Als alternatief kan je natuurlijk ook een ballon nemen die niet helemaal dicht is; de lucht stroomt er dan ook meteen weer uit.
Te gecompliceerd, je chemische reactie is onhandig om veelvuldig te herhalen tenzij er tussen elke 'muts-omhoog-shot' een vrij moment is om de chemische componenten te hervullen.

Perslucht zou eventueel mogelijk zijn maar het zou impliceren dat acteur een (kleine) compressor bij zich moet hebben of acteur via luchtkabel verbonden is met een compressor...
...of hij zou in in een blaasje kunnen knijpen met één van z'n handen maar dat zou dan te makkelijk zichtbaar zijn on-set, en als een technieker in het blaasje zou knijpen, zou de acteur via luchtlijn aan technieker verbonden moeten zijn.

Mechaniek met schroefdraad is onnodig complex (hoewel niet héél complex, er bestaan minder complexe oplossingen)

my 2 cents: ze gebruiken servomotoren uit de RC-wereld met een accu en een -al-dan-niet-draadloze- switch (bediend door acteur zelf of een technieker).

Dezelfde servomotoren die bvb. op RC vliegtuigen de flappen en het roer bedienen, of bij auto's de stuurinrichting. Die servo's zijn vrij goedkoop en komen in verschillende maten en sterktes, i.i.g. méér dan sterk genoeg voor een Plopmuts.

Disclaimer: Ik gok ook maar, ik weet het niet zeker... maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze niet voor servomotoren met een switch zouden kiezen, dat priegelt zelfs een complete amateur in 10 minuten in elkaar en is betrouwbaar, zuinig op accu en lichtgewicht en compact.

Edit: wat @Damic hier dus al zei...

[ Voor 19% gewijzigd door PinusRigida op 04-09-2023 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:08
In de action kerstmuts zit dezelfde mechaniek. Met behulp van een servo flapt hij heen en weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIm-1oabjffY0nZSPdSLpthnSHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCgvjv8xhZeYAj3cPUc9qWXd.jpg?f=fotoalbum_large

• Theriho
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 22:57
Wellicht kun je de servo aansturen met een microcontroller en deze aansturen dmv spraak. dan kun je de muts laten bewegen bij de uitspraak plopperdeplop :)

[ Voor 3% gewijzigd door Theriho op 14-09-2023 17:57 ]

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:03
Rmg schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:39:
2 servos en 2 stokjes, je ziet de servos zitten daar en 1 van de stokjes is weg
Ja inderdaad nu je het zegt. Je ziet ook de witte aanstuur draden bij de rechter naar beneden gaan.

Het zou mij niks verbazen dat het gewoon op afstand bestuurt word net als een RC auto/boot/vliegtuig.

• wauskoek
Ronald.42 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:35:
[...]

Je hebt van die magneetspoelen op membraam afsluiters die trekken een metalen pin aan.
Dat moet er ook als actuator zijn zal even plaatje zoeken....

Yes zoiets bijv om een touwtje aan te trekken.

[Afbeelding]
Zoiets gaat te snel. In de 'plopper de plop' actie zie je de mutspunten geleidelijk omhoog en weer naar beneden gaan.

• wauskoek
plopperdeplop schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:03:
Mij werd verteld dat de mutsen van de Kabouters in Kabouter Plop omhoog gaan door een machine eronder. En nu vraag ik mij af of er enige Studio 100 medewerkers actief zijn op deze website die er een foto van hebben, of filmpje. Want ik ben erg benieuwd! En nee, de mutsen gaan niet omhoog met visdraad. Hieronder staat 1, hele onduidelijke foto ervan. Ik hoop een antwoord te krijgen. Groetjes. https://bin.kompas.services/m/laxynqaw2sjy _/-\o_
Bekijk dit filmpje eens over animatronics. :)
Geeft een beter beeld hoe de plop mutsen eventueel gewerkt zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:38

Fordox

00101010

Servomotoren zijn de enige makkelijke, of-the-shelve componenten die deze langzame lineaire bewegingen maken.
2 servo's, een arduino en een keyfob is hoe ik het zelf zou doen om zoiets in elkaar te zetten

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilanE.
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-11-2023
Update? Ik heb namelijk door deze topic ook alles gaan bestellen van servomotoren en etc.. omdat ik me ook al jaren afvraag hoe het nu eenmaal in elkaar zit. Ik heb ook ooit een plopmuts gemaakt maar dan zonder mechanismes, met ijzerdraad door de muts genaaid en met 2 stokken met touwtjes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-06 17:56
MilanE. schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:50:
Update? Ik heb namelijk door deze topic ook alles gaan bestellen van servomotoren en etc.. omdat ik me ook al jaren afvraag hoe het nu eenmaal in elkaar zit. Ik heb ook ooit een plopmuts gemaakt maar dan zonder mechanismes, met ijzerdraad door de muts genaaid en met 2 stokken met touwtjes aan.
Stokjes monteren op de servo's, servo's aansturen met een arduino of ESP als je wifi/bluetooth wil, en klaar. Let er wel op dat je een beetje degelijke servo's pakt, de standaard SG90's lijken me net te zwak. Je kunt zelfs nog een microfoontje toevoegen met een low-pass filtertje, zodat ze mee kunnen gaan op de muziek :P
Pagina: 1