Gebruik persoonlijke data voor legitieme doelen dr WhatsApp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tittah
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 23:01
Begin deze week kreeg ik bij het opstarten van WA een melding ivm aanpassingen omwille van het in werking treden van de Digital Services Act. Ik heb de melding niet bewaard maar het ging o.a. over het gebruik van persoonlijke data en het legitieme belang dat WA aanroept om in bepaalde gevallen toch die data te gebruiken. Ik moet toegeven dat ik niet heel vertrouwd ben met deze materie, maar ik probeer mijn pricacy in de mate van het mogelijke te beschermen. Al geef ik ook toe dat ik in het verleden het gebruiksgemak al wel heb laten primeren boven het afschermen van mijn privacy. Maar bon, in de melding op WA werd netjes een linkje vermeld waarmee je je bezwaar kon uiten. Die 'moeite' wilde ik dan nog wel doen. Ik dacht, netjes geregeld, weer wat privacy gewonnen :*) . Een dag later kreeg ik echter onderstaande mail:

Beantwoord dit bericht met de volgende informatie, zodat wij je bezwaar kunnen beoordelen:

- Tegen welke gegevensverwerking je bezwaar maakt. Jouw recht om bezwaar te maken is van toepassing wanneer wij legitieme belangen hebben om je gegevens te verwerken.
- Wat de impact van de verwerking van WhatsApp op jou is (zoals welke rechten en vrijheden volgens jou worden beïnvloed door de verwerking, en waarom).
- Eventuele aanvullende informatie die volgens jou voor ons nuttig is voor de beoordeling van je bezwaar (optioneel).

We kunnen je om meer gegevens vragen als je verzoek onvolledig is.

Daar sta je dan... Maar wacht even, misschien weet ChatGPT wel raad met deze mail. Die gaf onderstaande reactie (die ik ook zo verstuurd heb):

Bedankt voor uw reactie. Ik schrijf dit bericht om mijn zorgen over het gebruik van mijn persoonlijke gegevens door WhatsApp te uiten en om duidelijk te maken dat ik niet wil dat er iets met mijn gegevens gedaan wordt, zelfs niet voor legitieme doeleinden.

In reactie op uw verzoek om meer informatie, zou ik graag de volgende vragen beantwoorden:

Tegen welke gegevensverwerking maak ik bezwaar? Mijn recht om bezwaar te maken is van toepassing wanneer er legitieme belangen zijn om mijn gegevens te verwerken.

Ik maak bezwaar tegen de verwerking van al mijn persoonlijke gegevens door WhatsApp. Dit omvat alle gegevens die voor legitieme doeleinden kunnen worden gebruikt. Ik geloof niet dat er enige legitieme reden is waarom WhatsApp mijn persoonlijke gegevens zou moeten verwerken.

Wat is de impact van de verwerking van WhatsApp op mij? (zoals welke rechten en vrijheden worden volgens mij beïnvloed door de verwerking, en waarom).

De verwerking van mijn persoonlijke gegevens door WhatsApp heeft een aanzienlijke invloed op mijn privacyrechten en -vrijheden. Als gebruiker van WhatsApp begrijp ik dat mijn persoonlijke gegevens worden verzameld en gebruikt voor verschillende doeleinden, waaronder gerichte reclame. Ik wil niet dat mijn persoonlijke gegevens op deze manier worden gebruikt en ik ben van mening dat de gegevensverzamelingspraktijken van WhatsApp een schending zijn van mijn privacyrechten.

Eventuele aanvullende informatie die volgens mij nuttig is voor de beoordeling van mijn bezwaar (optioneel).

Ik wil benadrukken dat mijn bezwaar tegen de verwerking van mijn persoonlijke gegevens niet beperkt is tot WhatsApp. Ik maak me zorgen over de verzameling en het gebruik van mijn persoonlijke gegevens door alle bedrijven en organisaties. Ik ben van mening dat individuen meer controle moeten hebben over hun persoonlijke gegevens en dat bedrijven verantwoordelijk moeten worden gehouden voor hun gegevensverzamelingspraktijken.

Als dit ze geen lesje zou leren, dan weet ik het ook niet meer :) . Maar helaas, vandaag kwam onderstaande reactie:

Bedankt voor je bericht. We hebben je aanvraag beoordeeld. Zo te zien maak je bezwaar tegen de verwerking van je persoonlijke gegevens waarvoor WhatsApp of derde partijen legitieme belangen hebben, waaronder voor directe marketing op grond van de verordening inzake gegevensbescherming en andere doeleinden.

Momenteel verwerkt WhatsApp geen persoonlijke gegevens voor directe marketing. Er is dus geen sprake van gegevensverwerking waartegen je bezwaar kunt maken op grond van de verordening inzake gegevensbescherming.

We hebben vastgesteld dat we gehoor kunnen geven aan je bezwaar in de gevallen waarbij we je gegevens hebben gebruikt om de WhatsApp-dienst te verbeteren.

We hebben ook je bezwaar tegen de verwerking van je gegevens voor de onderstaande doelen beoordeeld:
- het verwerken van je gegevens voor bedrijfskennis- en analysedoeleinden. We zijn verplicht deze informatie te verzamelen om het aantal gebruikers dat we hebben nauwkeurig te kunnen rapporteren. De verzameling van deze gegevens is bijvoorbeeld nodig om nauwkeurige rapporten aan regelgevende instanties te kunnen verstrekken.
- het bewaren en delen van je gegevens met derde partijen, waaronder wetshandhavingsinstanties, en het reageren op juridische verzoeken. We wegen je rechten altijd zorgvuldig af tegen de belangen van de derde partijen die je gegevens ontvangen.
- het bewaren en delen van je gegevens om juridisch advies in te winnen of om onszelf te beschermen bij procesvoering en andere geschillen. Deze verwerking is nodig om onze wettelijke rechten te verdedigen of te doen gelden.
- het verwerken van je gegevens om onze klantenservice te verbeteren. Het is noodzakelijk om de verwerking die is beschreven in ons Privacybeleid uit te voeren, zodat we op een effectieve en optimale manier kunnen reageren op vragen en zorgen die onze gebruikers hebben.
- verwerking in verband met veiligheid, integriteit en beveiliging. We moeten de systemen van Whatsapp beveiligen, gebruikersaccounts veilig houden en bedreigingen, misbruik of inbreukmakende activiteiten op onze diensten bestrijden. Deze verwerking zorgt er ook voor dat onze diensten conform onze voorwaarden en beleidsregels worden gebruikt.

We hebben vastgesteld dat we dwingende legitieme redenen hebben voor deze verwerking. Dit betekent dat we na beoordeling van je bezwaar een verdere afwegingstest hebben uitgevoerd. Na deze test zijn we van mening dat onze (of andere) legitieme belangen boven jouw belangen of fundamentele rechten en vrijheden gelden. Daarom blijven wij je gegevens voor deze doeleinden verwerken.

Je hebt het recht om contact op te nemen met de Ierse functionaris voor gegevensbescherming, de hoofdtoezichthouder van WhatsApp (zie www.dataprotection.ie). Je hebt ook het recht om contact op te nemen met je lokale autoriteit voor gegevensbescherming en om een vordering voor de rechtbank te brengen.

Ik had gehoopt dat legitiem belang enkel kon ingeroepen worden in geval van bv fraude ofzo. Maar eigenlijk komt het er gewoon op neer dat indien een bedrijf van zichzelf vindt dat het nuttige data is, ze die kunnen gebruiken? Dus, resistance is futile? Is de enige manier om hieraan te ontsnappen het stopzetten van mijn account bij WA (wat ik ondertussen wel overweeg)? Of moet ik mijn bezorgdheden allemaal maar gewoon loslaten...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Tittah schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:47:
Of moet ik mijn bezorgdheden allemaal maar gewoon loslaten...
Jup. Of niet gebruiken

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 19:37

Dido

heforshe

Eentje uit de inmiddels best wel oude doos:
If you don't pay, you are the product.
Maar welke persoonlijke gegevens gaat het over, dat je er bezwaar tegen hebt dat Whatsapp ze bewaart of gebruikt? Je telefoonnummer, gekoppeld aan een identificatie van een fysieke telefoon?
Of de koppelingen (via chats en groepen waar je in zit) met andere telefoonnummers gekoppeld aan fysieke telefoons?

Die gegevens zijn zo ongeveer de basis van het hele idee van Whatsapp of elke andere chat-applicatie, dus als je die gegevns niet wilt delen met de toko die de applicatie aanbiedt, dan zit er weinig anders op dan de applicatie niet te gebruiken.

Ik heb het gevoel dat je je mogelijk nogal bang laat maken door de algemene bewoordingen waarmee Whatsapp hun policy invult. Dat doen ze om te voorkomen dat ze e.e.a. te beperkt omschrijven, waardoor een nieuwe feauture opeens hun policy blijkt te breken.

Als je precies wilt weten wat ze allemaal van jou weten, kun je gewoon een verzoek indienen om jou die gegevens te leveren.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tittah
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 23:01
Dido schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:09:
Ik heb het gevoel dat je je mogelijk nogal bang laat maken door de algemene bewoordingen waarmee Whatsapp hun policy invult. Dat doen ze om te voorkomen dat ze e.e.a. te beperkt omschrijven, waardoor een nieuwe feauture opeens hun policy blijkt te breken.
Dat klopt heel zeker tot op een bepaalde hoogte. Mijn nogal argwanende karakter denkt nogal snel dat er een goede reden moet zijn om iets te verwoorden wat voor een gewone sterveling onbegrijpbaar is. En dan kom ik (met mijn gebrekkige kennis) nogal snel tot de conclusie: schending van mijn privacy :) .
Dido schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:09:
Als je precies wilt weten wat ze allemaal van jou weten, kun je gewoon een verzoek indienen om jou die gegevens te leveren.
Wat ze via een dergelijk verzoek aanleveren, zijn gewoon alle traceerbare dingen die ik heb gedaan in WA. Daar maak ik mij niet onmiddellijk zorgen over. Ik maak mij meer zorgen over de informatie (het profiel zeg maar) die ze via hun algoritmes hebben gegenereerd. En die kom ik nooit te weten, hoewel dit (wat mij betreft) ook als persoonlijke data zou moeten gecatalogeerd worden.

• Dido

Dido

heforshe

Tittah schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:37:
Dat klopt heel zeker tot op een bepaalde hoogte. Mijn nogal argwanende karakter denkt nogal snel dat er een goede reden moet zijn om iets te verwoorden wat voor een gewone sterveling onbegrijpbaar is. En dan kom ik (met mijn gebrekkige kennis) nogal snel tot de conclusie: schending van mijn privacy :) .
Ik begrijp je voorzichtigheid, en ik ben ook voorstanders van voorzichtig omspringen met je persoonsgegevens, maar ik ben waarschijnlijk iets pragmatischer van instelling dan jij...
Volgens sommigen ben ik ongetwijfeld een naieve idioot die om problemen vraagt, maar de problemen die ik er tot nu toe van gehad heb doen me vermoeden dat ik misshcien een aardige balans heb gevonden tussen kritisch zijn en zaken accepteren :)
Wat ze via een dergelijk verzoek aanleveren, zijn gewoon alle traceerbare dingen die ik heb gedaan in WA. Daar maak ik mij niet onmiddellijk zorgen over. Ik maak mij meer zorgen over de informatie (het profiel zeg maar) die ze via hun algoritmes hebben gegenereerd. En die kom ik nooit te weten, hoewel dit (wat mij betreft) ook als persoonlijke data zou moeten gecatalogeerd worden.
Je krijgt de gegevens aangeleverd die volgens de GDPR / AVG onder persoonsgegevens vallen.
Heel lullig gezegd, als jij de GDPR niet ver genoeg vindt gaan, moet je niet bij Whatsapp aankloppen, maar bij de EU :)

Ik werk dagelijks met persoonsgegevens (inclusief bijzondere persoonsgegevens, interessant onderscheid), en hoewel de toko waar ik werk als overheidsinstelling een wettelijke taak, en daarmee het recht, heeft om die gegevens te verwerken, is er regelmatig AVG-paniek in de tent omdat een analist of architect ergens denkt iets gelezen te hebben waardoor onze systemen opeens volslagen onveilig of onwettig zouden zijn. De meeste van die stormen bevinden zich gelukkig in even zovele glazen water, maar het zorgt er wel voor dat ik onderhand redelijk wat heb nagedacht over persoonsgegevens en privacy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:12

KL643

beeldaandemuur

Ook ik heb hier mijn vragen over. Had dezelfde melding en heb daar op gereageerd. Vervolgens net een mail in mijn bus (in het Engel omdat ik in het buitenland zit).

Waar ik moeite mee heb is dat Meta moet voldoen aan de Europese wetgeving en het vervolgens moelijk maakt voor de gebruiker om hier goed gebruik van te kunnen maken.

Ik wil gebruik blijven maken van WhatsApp (niet voor mijzelf maar omdat mijn collega's het blijven gebruiken) maar als het kan met zo liefst zo weinig mogelijk info van mijn kant richting Meta.

Dus ipv barricades opwerpen graag een eenvoudige opt out functie om te voldoen de Europese wetgeving zou wel zo prettig zijn.

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bw_van_manen
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-09 08:50
Ik ben ook in contact met het privacy team van Whatsapp over hun 'legitiem belang'. Ik kreeg vrij snel een standaard antwoord terug met een aantal legitieme redenen voor hun gegevensverwerking, maar die uitleg ging totaal niet in op waarom ze voor die legitieme acties persoonsgegevens nodig hadden. Alle processen die ze beschreven kunnen volgens mij ook uitgevoerd worden met geanonimiseerde gegevens. Ik wacht nu op een reactie die hopelijk meer op dat punt ingaat.

Misschien dat ze bij genoeg vragen door krijgen dat mensen dit toch belangrijk vinden en hun interne processen aanpassen of heroverwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:12

KL643

beeldaandemuur

Het stomme vind ik dat als je daar bezwaar tegen hebt, kan je dat aangeven en vervolgens moet je uit gaan leggen waarom je bezwaar maakt 8)7

Ben ik nou gek of hoe zit dat? Iedereen zou bezwaar moeten hebben tegen de praktijken van Meta en dat weten ze zelf ook. Geef gewoon de optie : heb je bezwaar tegen gebruik van je gegevens, vink ja aan klaar is Kees. Hoe moeilijk kan het zijn?

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bw_van_manen
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-09 08:50
@KL643 als ze de gegevens zouden verwerken op basis van toestemming dan kun je die toestemming intrekken, waarna ze geen wettelijke reden meer hebben om de gegevens te verwerken en ze het weg moeten gooien. Dat is hier echter niet het geval. Ze verwerken de gegevens op basis van 'legitiem belang', wat wil zeggen dat ze een afweging gemaakt hebben tussen hun plichten, belangen, etc. en jouw privacy, op basis waarvan ze geconcludeerd hebben dat hun plichten en belangen zwaarder wegen en het verwerken dus is toegestaan. Als jij bezwaar maakt moeten ze die afweging opnieuw maken met de informatie die jij ze geeft. Dat is dus geen eenvoudig aan/uit vinkje, maar iets waar iemand daadwerkelijk over na moet denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

bw_van_manen schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:33:
Ik ben ook in contact met het privacy team van Whatsapp over hun 'legitiem belang'. Ik kreeg vrij snel een standaard antwoord terug met een aantal legitieme redenen voor hun gegevensverwerking, maar die uitleg ging totaal niet in op waarom ze voor die legitieme acties persoonsgegevens nodig hadden. Alle processen die ze beschreven kunnen volgens mij ook uitgevoerd worden met geanonimiseerde gegevens.
Ik ga ervan uit dat ze bijvoorbeeld bijhouden hoeveel unieke gebruikers ze hebben. Dat is nu het aantal unieke telefoonnummers (persoonsgegeven).
Daar zou je een anonieme sleutel aan kunnen hangen (guid, whatever), en dan tellen hoeveel unieke gebruikers je hebt op basis van die anonieme id's.

Echter, er moet nog steeds een 1-op-1 koppeling tussen dat telefoonnummer en dat "geanonimiseerde" ID zijn, dus lost dat helemaal niets op; je telefoonnummer (zo ongeveer het enige persoonsgegeven dat Whatsapp heeft van je) zal nog steeds opgelsagen en verwerkt moeten worden.
Misschien dat ze bij genoeg vragen door krijgen dat mensen dit toch belangrijk vinden en hun interne processen aanpassen of heroverwegen.
Nee hoor :D

Er zijn maar twee manieren waarop je ze zover krijgt dat ze een en ander zouden heroverwegen.

1) Je vecht hun afweging "onze legitieme belangen wegen zwaarder dan de privacybelangen van ons product onze gebruiker" aan bij een rechtbank, en je krijgt gelijk. Veel succes daarmee :)

2) Jij, en een zeer significant deel van de gebruikers stopt met het gebruik van Whatsapp. Moet je wel ergens op de een of andere manier bekend maken [i]waarom[/[ jullie allemaal stoppen, maar hoe dan? De simpelste manier is via social media, maar daar ga je als rechtgeaarde privacy-prepper natuurlijk al helemaal nevernooit een account aanmaken, laat staan gebruiken :+
KL643 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:06:
Het stomme vind ik dat als je daar bezwaar tegen hebt, kan je dat aangeven en vervolgens moet je uit gaan leggen waarom je bezwaar maakt 8)7
Ja, da's niet zo heel gek.

Zij stellen dat ze hebben afgewogen dat hun bedrijfsbelang boven jouw individuele privacybelang gaat. Oftewel, dat het kapotgaan van Whatsapp meer negatieve impact heeft dan dat zij jouw telefoonnummer ergens opslaan.

Als jij het daar niet mee eens bent, zul je inderdaad moeten uitleggen waarom het opslaan van jouw telefoonnummer zo erg is dat zij hun bedrijfsvoering zouden moeten aanpassen.

Op dezelfde manier, als ik jou auto meeneem, en jij maakt daar bezwaar tegen, dan zul jij moeten aantonen dat het jouw auto is en dat jij geen toestemming aan mij hebt gegeven om die mee te nemen. Gelukkig wel - als je dat namelijk belachelijk vindt, dan mag je je auto nu bij mij inleveren omdat ik bezwaar aanteken tegen het feit dat jij dat ding in bezit hebt, in plaats van ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Interesant topic ben benieuwd of het iemand gaat lukken, zonder dat die z'n account hoeft te verwijderen of beperkingen in het account krijgt.
Dido schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:31:
[...]

2) Jij, en een zeer significant deel van de gebruikers stopt met het gebruik van Whatsapp. Moet je wel ergens op de een of andere manier bekend maken [i]waarom[/[ jullie allemaal stoppen, maar hoe dan? De simpelste manier is via social media, maar daar ga je als rechtgeaarde privacy-prepper natuurlijk al helemaal nevernooit een account aanmaken, laat staan gebruiken :+
Was dat maar zo makkelijk, probeer er al heel lang vanaf te komen maar iedereen is er verslaafd aan durven geen andere app te gebruiken.
Heb nu gelukkig de familie wel over gekregen op Signal maar collega's en vrienden willen alleen maar via WhatsApp.

Snap ook niet dat werkomgevingen WhatsApp blijven gebruiken, worden soms best wel bedrijfsgevoelige info verstuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Dido schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:31:
Echter, er moet nog steeds een 1-op-1 koppeling tussen dat telefoonnummer en dat "geanonimiseerde" ID zijn, dus lost dat helemaal niets op; je telefoonnummer (zo ongeveer het enige persoonsgegeven dat Whatsapp heeft van je) zal nog steeds opgelsagen en verwerkt moeten worden.
Die koppeling kun je ook 1x maken. Als ze het zouden willen, konden ze het regelen.

En Whatsapp heeft helemaal niet alleen je telefoonnummer, ze hebben ook al je metadata: Met wie communiceer je, wanneer en hoe vaak? Je hele contactenlijst wordt geüpload naar Whatsapp. Dat zijn allemaal persoonsgegevens, die jou uniek kunnen identificeren. Vroeger gingen zelfs je plain text gesprekken naar hun servers.

• Dido

Dido

heforshe

NicoHF schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:04:
Was dat maar zo makkelijk, probeer er al heel lang vanaf te komen maar iedereen is er verslaafd aan durven geen andere app te gebruiken.
Moet er wel een andere app zijn die op de een of andere manier niet de gegevens gebruikt die Whatsapp wel gebruikt...

Ja, ik hoor vaak Telegram voorbij komen, die app met een Russische oorsprong en nu geregisteerd op de Maagdeneilanden en Dubai. Als mijn persoonsgegevens dan toch ergens heen gaan, lijkt me dat geen alternatief waar ik lekkerder van slaap :X
Tk55 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:15:
Die koppeling kun je ook 1x maken. Als ze het zouden willen, konden ze het regelen.
Die koppeling maak je inderdaad 1 keer, maar die ligt daarmee dus wel vast. Als ergens vastligt dat 12g34t498sdxyz bij jouw telefoonnummer hoort, maakt het wat betreft persoonsgegevens niet meer uit of ze de activiteit van 12g34t498sdxyz of van jouw telefoonnummer tracken ;)
En Whatsapp heeft helemaal niet alleen je telefoonnummer, ze hebben ook al je metadata: Met wie communiceer je, wanneer en hoe vaak? Je hele contactenlijst wordt geüpload naar Whatsapp. Dat zijn allemaal persoonsgegevens, die jou uniek kunnen identificeren.
Nopes, het zijn gegevens die jouw telefoonnummer kunnen identificeren. Dat is niet hetzelfde, en dat is minder kommaneuken dan je misschien denkt. Denk aan de discussie over IP-adressen - als jij een IP-adres gebruikt dat door meerdere mensen gebruikt wordt, kan dat IP-adres niet als persoonsgeven worden beschouwd in de zin van het strafrecht of de AVG. Gelukkig maar, want anders had je een interessante uitdaging als jouw buurman je wifi hackt en kiddieporno gaat downloaden :X

Maar met wie je communiceert en je contactenlijst zijn features van de app. Als je die gegevens niet (centraal) wilt opslaan breek je de bruikbaarheid van de app redelijk hard af. Dat kan, maar dan pleit je eigenlijk voor het einde van al dit soort apps. Ook prima, maar dan vraag ik me weer af hoeveel mensen hun principes dan ook helemaal zxouden willen doorvoeren. Want dan zijn de meeste mail-oplossingen ook niet "veilig" meer, en moet je zelfs voor gewone telefoongesprekken terug naar een contactenlijst op een sim-kaart. Lachen als je ooit een nieuwe telefoon krijgt, laat staan als je een nieuw telefoonnummer krijgt.

Sterker nog, ik denk niet dan je met een schoon geweten ueberhaupt een moderne telefoon zou kunnen gebruiken. Ja, om te bellen via G2 zolang het nog kan.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Dido schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:01:
[...]

Moet er wel een andere app zijn die op de een of andere manier niet de gegevens gebruikt die Whatsapp wel gebruikt...

Ja, ik hoor vaak Telegram voorbij komen, die app met een Russische oorsprong en nu geregisteerd op de Maagdeneilanden en Dubai. Als mijn persoonsgegevens dan toch ergens heen gaan, lijkt me dat geen alternatief waar ik lekkerder van slaap :X
Dacht altijd dat Signal wel veilig genoeg was, die gebruik ik nu met de familie

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-09 16:43
Tittah schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:47:
Ik had gehoopt dat legitiem belang enkel kon ingeroepen worden in geval van bv fraude ofzo. Maar eigenlijk komt het er gewoon op neer dat indien een bedrijf van zichzelf vindt dat het nuttige data is, ze die kunnen gebruiken? Dus, resistance is futile? Is de enige manier om hieraan te ontsnappen het stopzetten van mijn account bij WA (wat ik ondertussen wel overweeg)?
Een bedrijf kan dat zelf vinden totdat ze ongelijk krijgen van een autoriteit en het bevestigt wordt door een rechter. Tot die tijd kunnen we een mening hebben, maar is het niet veel meer dan dat. En Whatsapp was er natuurlijk op voorbereid dat er heel veel mensen bezwaar zouden gaan maken. Lijkt mij dat ze daar vooraf goed over nagedacht hebben.

En er gebeurd natuurlijk echt wel wat, al is het allemaal heel traag en duurt het lang. Maar de komst van GDPR, DSA en DMA en de Schrems uitspraken. Het is een beetje of je glas half vol of half leeg is hoe je er tegenaan kijkt (al zal die voor sommigen uitgedroogd zijn).
Of moet ik mijn bezorgdheden allemaal maar gewoon loslaten...
Altijd een persoonlijke afweging. Ik zou ook dolgraag van Whatsapp af willen, maar vind mijn sociale leven belangrijker dan het privacy risico. Maar sommigen kunnen of willen een andere keuze maken. Ik denk ik ieder geval dat ik er persoonlijk geen groot nadeel van ga ondervinden.
Pagina: 1