Reset OSX settings to factory

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 08:25

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Ik wil eigenlijk een reset doen van mijn OSX instellingen. Dus eigenlijk wil ik alle data gewoon behouden, maar de OSX instellingen terug zetten.

Ik heb jaren geleden een aantal tweaks gemaakt die ik niet meer prettig vindt en op mijn werkprofiel nog origineel staan. Intussen vind ik mijn werkprofiel dus fijner werken dan mijn prive profiel. Maar als ik een backup maak via time machine komen die settings dus mee.

Als ik google kom ik steeds in dezelfde loop waar staat hoe ik een backup kan maken, dat snap ik, maar ik wil dus niet een volledige backup, maar eigenlijk een clean install met mijn huidige bestanden.

Beste antwoord (via 911GT2 op 30-08-2023 20:17)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Hier op de support pagina van Apple staan allerlei manieren voor de diverse MacOS/OSX versies:

https://support.apple.com...p/mchlp1599/13.0/mac/13.0

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Hier op de support pagina van Apple staan allerlei manieren voor de diverse MacOS/OSX versies:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je helemaal met een schone lei wilt beginnen, lijkt het maken van een gedegen back-up de eerste stap, waarna je een volledige clean install kan doen middels het formateren van de disk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
CH4OS schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:04:
Als je helemaal met een schone lei wilt beginnen, lijkt het maken van een gedegen back-up de eerste stap, waarna je een volledige clean install kan doen middels het formateren van de disk? :)
Nee dat wil ik dus niet :+ Ik wil alleen de OSX settings terug naar 'origineel'

Helmaal opnieuw beginnen weet ik wel hoe ik dat doe, maar ik hoop jij een kortere route te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

911GT2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:14:
[...]

Nee dat wil ik dus niet :+ Ik wil alleen de OSX settings terug naar 'origineel'

Helmaal opnieuw beginnen weet ik wel hoe ik dat doe, maar ik hoop jij een kortere route te vinden.
Je wilt de settings resetten, je noemt het in de TS 'een soort clean install', maar een 'clean install' wil je niet? :? Dan had je dus gewoon een goede back-up moeten maken voordat je de settings aanpaste.

Mijn ervaring is dat wanneer je alleen de settings resetten wilt, maar (om wat voor vage reden dan ook geen backup kan of wil maken) niet de bestanden kwijt wilt, er alleen maar narigheid van komt. Een echte clean install is dan gemakkelijker, terugzetten van de bestanden is dan ook maar een peulenschil. Ik zie niet waarom iemand dat niet zou willen (tenzij er geen gedegen back-up is).

EDIT: Sterker nog, dat is ook wat Apple zelf adviseert: https://support.apple.com/en-us/HT212749

[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
CH4OS schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:20:
[...]

Je wilt de settings resetten, je noemt het in de TS 'een soort clean install', maar een 'clean install' wil je niet? :? Dan had je dus gewoon een goede back-up moeten maken voordat je de settings aanpaste.

EDIT: Sterker nog, dat is ook wat Apple zelf adviseert: https://support.apple.com/en-us/HT212749
Ik doe al 15 jaar met deze settings, omdat ik steeds de gehele backup meeneem naar de volgende Mac. Alleen gaandeweg is mijn workflow gewoon allemaal wat anders geworden.

Ik noem het een clean install met behoud van mijn huidige bestanden.

Maar ok ik begrijp dat wat ik wil niet mogelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door 911GT2 op 30-08-2023 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:10
911GT2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:20:
[...]

Ik doe al 15 jaar met deze settings, omdat ik steeds de gehele backup meeneem naar de volgende Mac. Alleen gaandeweg is mijn workflow gewoon allemaal wat anders geworden.

Ik noem het een clean install met behoud van mijn huidige bestanden.

Maar ok ik begrijp dat wat ik wil niet mogelijk is.
Volgens mij is dat exact wat @MicGlou al zei:
MicGlou schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:02:

Er is gewoon een manier om alleen MacOS te herinstalleren met behoud van je data.
Als ik die link aanklik staat er ook exact wat jij wil - alleen het OS herinstalleren:
Je kunt macOS-herstel, het ingebouwde herstelsysteem van de Mac, gebruiken om macOS opnieuw te installeren. Je bestaande bestanden en gebruikersinstellingen blijven daarbij behouden

[ Voor 13% gewijzigd door Merethil op 30-08-2023 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Merethil schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:41:
Er is gewoon een manier om alleen MacOS te herinstalleren met behoud van je data.
Als ik die link aanklik staat er ook exact wat jij wil - alleen het OS herinstalleren:
Het punt is toch juist dat @911GT2 een aantal van die instellingen juist wilt resetten? :) Als de instellingen dus behouden blijven, heeft hij er dus niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:56
Misschien een stomme opmerking, maar als je zelf die tweaks hebt aangebracht, kan je ze dan niet terugzetten? Een aanpassing die je via terminal oid hebt aangebracht moet theoretisch omkeerbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Archer_VC10 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:08:
Misschien een stomme opmerking, maar als je zelf die tweaks hebt aangebracht, kan je ze dan niet terugzetten? Een aanpassing die je via terminal oid hebt aangebracht moet theoretisch omkeerbaar zijn.
Ik kan me voorstellen dat je na 15 jaar niet meer weet wat de standaard waarde is voor een bepaalde instelling. ;)

EDIT:
@911GT2 Op zich brengt me dit wel op een idee: kun je niet een backup maken van de instellingen op het zakelijke account, waar de instellingen zijn zoals je ze nu wilt hebben, en dat je die vervolgens importeert in jouw gewone account? :) Dan hoef je niet eens macOS opnieuw te installeren. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:10
CH4OS schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:54:
[...]
Het punt is toch juist dat @911GT2 een aantal van die instellingen juist wilt resetten? :) Als de instellingen dus behouden blijven, heeft hij er dus niet veel aan.
De vraag is welke gebruikersinstellingen er wel worden bewaard en welke niet. Ik las het op de site van Apple meer als "gebruikersprofielen" en zijn wijzigingen als "instellingen in het OS gewijzigd". Uiteindelijk is het een kwestie van proberen lijkt me; een backup is al aanwezig dus er zou weinig mis mogen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Ik heb mezelf maar even kwaad gemaakt en gekeken wat de belangrijkste dingen waren waar ik me aan irriteerde en deze door te switchen en googlen handmatig teruggezet. Dat was in totaal een uurtje werk. Het is nu bijna perfect, dus laten we het daar bij laten. Thanks allen voor de input. Ik hoopte gewoon dat er een feature was die dan kon, dat was niet. Weer wat geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

911GT2 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:44:
Ik heb mezelf maar even kwaad gemaakt en gekeken wat de belangrijkste dingen waren waar ik me aan irriteerde en deze door te switchen en googlen handmatig teruggezet. Dat was in totaal een uurtje werk. Het is nu bijna perfect, dus laten we het daar bij laten. Thanks allen voor de input. Ik hoopte gewoon dat er een feature was die dan kon, dat was niet. Weer wat geleerd.
Je zou dus kunnen uitzoeken, of je de settings zoals je ze op het ene profiel hebt, kunt overzetten naar het andere. :) Dan hoef je ook niet heel macOS opnieuw te installeren, bespaar je jezelf dus ook een hoop tijd.
Pagina: 1