Verkeerd geïnstalleerde ssd resetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramballa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-09 21:53
Beste Tweakers,

Zojuist heb ik geprobeerd om een 2e ssd te installeren als gaming schijf. Pc uit, ssd erin, opstarten en zichtbaar in schijfbeheer. Vervolgens partitie aangemaakt en een schijfletter erbij. Schijf was ook zichtbaar maar er iets op schrijven lukte niet.

Na opnieuw opstarten bleef de pc hangen in het post scherm waarbij ik ook niet in het boot of bios menu kon komen. Schijf loskoppelen en het opstart probleem is weg.

Ik denk dat ik per ongeluk de ssd bootable heb gemaakt, maar hoe kan ik nu de ssd weer resetten naar fabrieksinstellingen? Heb al geprobeerd hem als een externe harde schijf te koppelen maar ook dan is hij niet zichtbaar.

Alle hulp is welkom. Alvast bedankt!

Componenten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,31€ 205,31
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPowercolor Radeon RX 6700 XT Fighter€ 339,90€ 339,90
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 81,20€ 81,20
1MonitorsAOC CU34G2/BK Rood, Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenCorsair K70 RGB MK.2 (Cherry MX Brown, US)€ 432,24€ 432,24
1MuizenCorsair Sabre RGB Pro Champion Series€ 55,06€ 55,06
1GamecontrollersThrustmaster T248 Zwart€ 239,-€ 239,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 0,-€ 0,-
1Gaming headsetsCorsair HS70 PRO WIRELESS Gaming Headset Cream€ 129,-€ 129,-
1VoedingenCorsair TX550M€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 54,76€ 54,76
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 163,99€ 163,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.700,46

Probleem ssd is dus de crucial mx500. Moederbord is bijgewerkt naar de laatste versie.

Fokke

[ Voor 73% gewijzigd door bramballa op 31-08-2023 08:37 ]

Beste antwoord (via bramballa op 31-08-2023 10:33)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 14:52
Meest waarschijnlijk is dat de ssd defect is en de PC op slot gooit, ander zou je wel in de bios moeten kunnen komen.
Twee disken die bootable zijn in een Windows omgeving is normaal gesproken namelijk geen enkel probleem, je kiest dan gewoon in de bios van welke disk hij moet booten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-09 15:08
Kun je hem wel terug zien met diskpart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Partitie verwijderen en nieuwe (non-bootable) partitie aanmaken?

Bij opstarten kun je vaak middels F10 of F12 een menu krijgen waar vanaf opgestart moet worden, dan kan je dus ook de wel werkende disk kiezen. Vervolgens kun je via [monodiskpart[/mono] of diskmgmt.msc de disk formateren en nieuwe (non-bootable) partitie op aanmaken.

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramballa
Bedankt voor de snelle antwoorden.

Probleem is dat de pc niet opstart met de ssd gekoppeld. Ik kan dus ook niet de juiste ssd selecteren tijdens het opstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De datalijn van de nieuwe SSD er uit, PC opstarten en daarna de datalijn weer aansluiten? Grote kans dat die dan netjes zichtbaar wordt en je verder kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramballa
Sorry voor de late reactie. Ik heb alle bovenstaande acties geprobeerd.
Opstarten met de ssd erin en ik kom niet verder dan keuzes voor boot en bios in de post. Hier blijft de pc dan hangen.
Na het opstarten alsnog plaatsen geeft ook niks. Diskpart kan de schijf ook niet vinden.

Ik heb blijkbaar iets heel erg bijzonders gedaan. Iemand nog een idee wat ik kan doen?

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
bramballa schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 23:53:
Sorry voor de late reactie. Ik heb alle bovenstaande acties geprobeerd.
Opstarten met de ssd erin en ik kom niet verder dan keuzes voor boot en bios in de post. Hier blijft de pc dan hangen.
Na het opstarten alsnog plaatsen geeft ook niks. Diskpart kan de schijf ook niet vinden.

Ik heb blijkbaar iets heel erg bijzonders gedaan. Iemand nog een idee wat ik kan doen?
Geraak je in je BIOS (UEFI tegenwoordig) setup? Dan zou je daar waarschijnlijk ook gewoon de boot-volgorde kunnen aanpassen (of de nieuwe schijf expliciet niet bootable maken).

Met als externe harde schijf bedoel je via een USB naar SATA converter? Probeer dat eventueel eens met een gparted USB stick (https://gparted.org/livecd.php), dan sluit je een eventuele exotische incompatibiliteit met je OS uit (Linux-based ipv Windows-based).

Anders eens een duidelijke foutbootschap posten. Je zegt "ik kom niet verder dan keuzes voor boot en bios in de post". Wat is de exacte melding, wat kan je kiezen en wat gebeurt er als je een van deze opties kiest. En welk merk van mobo heb je, dan weten we welke toetsen wat doen bij het booten.

• bramballa
Sorry dat ik onduidelijk ben. Tot dusverre gebeurd er dus het volgende:

- zonder de foutieve ssd: geen probleem, kan ook in het bios.
-met foutieve ssd: blijft bij het opstarten op het asrock scherm, rechtsonder de keuze del voor bios en f11 voor boot menu. Kan beide niet selecteren, pc blijft hangen. Satakabel eruit, harde reset en pc start normaal op
- foutieve ssd inpluggen na het opstarten: geen reactie. Niet zichtbaar in schijfbeheer en diskpart.

MB is een asrock b450m pro4

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
@bramballa
Kun je de topicstart aanvullen met een overzicht van de:
- Hardware (alle componenten)
- Merk / Type van de probleem SSD
- Bios versie

Wie du mir, so ich dir.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:41
eheijnen schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:18:
@bramballa
- Bios versie
Misschien een idee om de HCL te checken.... Iets dergelijks heb ik ook gehad en de SSD bleek niet compatible met het moederbord.. Vraag me niet waarom precies, maar ook in een hardwarematig identieke setup deed het probleem zich voor terwijl de SSD wel werkte in een ander systeem.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:50

TTLCrazy

Listen to Frankie

Wellicht moet je wat langer wachten met opstarten en kom je daarna wel in het BIOS. Eenmaal daar kan je de opstartvolgorde veranderen of wellicht een format doen van de betreffende SSD.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• bramballa
eheijnen schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:18:
@bramballa
- Bios versie
Ik heb de 1e post aangepast met de componenten. De probleem ssd staat erbij (crucial mx500)

Met de ssd erin kom ik dus niet verder dan de keuze voor bios of boot. Hoe lang ik ook wacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:16
Heb je ook al geprobeerd om de ssd op een andere sata poort aan te sluiten?

Er zijn moederborden die bepaalde poorten delen met de M.2 connector, en daarom niet werken.

• bramballa
John767 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:42:
Heb je ook al geprobeerd om de ssd op een andere sata poort aan te sluiten?

Er zijn moederborden die bepaalde poorten delen met de M.2 connector, en daarom niet werken.
Ook geprobeerd, zelfde resultaat. Ik heb het ook geprobeerd met usb sata connector. Werkte ook niet.

Het bijzondere is dat de schijf eerst goed was. Na initialisatie was hij zichtbaar. Ik kon er ook data naar toe schrijven, echter bleef dit na 5 seconden hangen. Een game installeren lukte echter niet. Na het herstarten van de pc kwam ik in deze problemen.

• eheijnen
  • Niet online
bramballa schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:42:
[...]

Ik heb de 1e post aangepast met de componenten. De probleem ssd staat erbij (crucial mx500)

Met de ssd erin kom ik dus niet verder dan de keuze voor bios of boot. Hoe lang ik ook wacht.
Wist vooraf niet of je een SSD of een NVME had..
Dan nog een vraag: Op welke poort/stekker (nummer) op het mobo is de SSD aangesloten?

Wie du mir, so ich dir.

• eheijnen
  • Niet online
En nog een (ik zie dat je ook een M2 NVME gebruikt)
In welk slot zit die NVME?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Heb je de mogelijkheid die SSD aan te sluiten op een ander systeem om te testen? Het klinkt alsof de SSD zelf brak is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• eheijnen
  • Niet online
@bramballa
Dit kun je zelf ook al even nakijken en komt uit de Engelse manual van ASRock (pag. 38):
"M2_2 and SATA3_3 share lanes. If either one of them is in use, the other one will be disabled."

[ Voor 13% gewijzigd door eheijnen op 31-08-2023 09:06 ]

Wie du mir, so ich dir.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

eheijnen schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:04:
@bramballa
Dit kun je zelf ook al even nakijken en komt uit de Engelse manual van ASRock (pag. 38):
"M2_2 and SATA3_3 share lanes. If either one of them is in use, the other one will be disabled."
De TS geeft aan dat het ook gebeurt wanneer de schijf extern wordt aangesloten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramballa
@bramballa
Hier was ik al bekend mee. Dat m2 slot wordt ook niet gebruikt. De nvme drive zit in het juiste slot, anders werkt ie niet.

Ik heb helaas niet snel de mogelijkheid om de ssd in een ander systeem te testen.

Ik denk ondertussen ook dat de ssd brak is. Ik zal contact opnemen met de leverancier

• eheijnen
  • Niet online
bramballa schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:28:
[...]

Hier was ik al bekend mee. Dat m2 slot wordt ook niet gebruikt. De nvme drive zit in het juiste slot, anders werkt ie niet.

Ik heb helaas niet snel de mogelijkheid om de ssd in een ander systeem te testen.

Ik denk ondertussen ook dat de ssd brak is. Ik zal contact opnemen met de leverancier
Dit is geen wazige configuratie waarbij componenten elkaar in de weg zitten.
Die Crucial SSD wordt hier veel gebruikt en staat niet bekend als probleemgeval.

En zoals Danger als zegt kan het goed zijn dat ie DOA is.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Meest waarschijnlijk is dat de ssd defect is en de PC op slot gooit, ander zou je wel in de bios moeten kunnen komen.
Twee disken die bootable zijn in een Windows omgeving is normaal gesproken namelijk geen enkel probleem, je kiest dan gewoon in de bios van welke disk hij moet booten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramballa
Een ieder bedankt voor de hulp. Ik heb contact opgenomen met de leverancier. Even afwachten hoe het afloopt.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@bramballa
Dit heeft enkel tot gevolg dat een van de twee apparaten totaal niet herkend wordt. Dat zou niet tot gevolg kunnen/mogen hebben dat een PC zelfs niet meer door de Power On Self Test komt. :)

• eheijnen
  • Niet online
CH4OS schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:35:
[...]

Dit heeft enkel tot gevolg dat een van de twee apparaten totaal niet herkend wordt. Dat zou niet tot gevolg kunnen/mogen hebben dat een PC zelfs niet meer door de Power On Self Test komt. :)
Ja dat zei BenV ook al.

Naar de klote bij aankomst.. ;)

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Defect gaan van een ssd bij installatie is eigenlijk het beste moment.

Je krijgt onder garantie gewoon een nieuwe en je hebt niet het probleem dat je van alles wat erop staat kwijt bent als hij op een later tijdstip defect gaat.

• eheijnen
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:56:
Defect gaan van een ssd bij installatie is eigenlijk het beste moment.

Je krijgt onder garantie gewoon een nieuwe en je hebt niet het probleem dat je van alles wat erop staat kwijt bent als hij op een later tijdstip defect gaat.
Das nog eens een positieve blik op de zaak... 8)

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Echte kompjoeteraars maken backups en geven niks om een kapotte schijf ;)

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik heb nog wel een paar defecte disken liggen, kun je overnemen voor een zacht prijsje.
Jij geeft tenslotte niets om gammele disken. 8)7

• eheijnen
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:45:
Ik heb nog wel een paar defecte disken liggen, kun je overnemen voor een zacht prijsje.
Jij geeft tenslotte niets om gammele disken. 8)7
Is goed...hoeveel geef je erbij uit ?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bramballa
Update: leverancier heeft de rma goedgekeurd en een nieuwe gestuurd. Geïnstalleerd zonder problemen en ben nu bezig mijn steam folder te verplaatsen. Bedankt nog voor het meedenken!
Pagina: 1