Hoe snel gaat de ontwikkeling van bidirectioneel laden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:44

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wij willen een elektrische auto gaan kopen in 2024.
Maar we zouden graag een auto willen hebben waarvan we de accu ook kunnen inzetten als thuis-accu.
Maar las ik ga zoeken op het aantal voertuigen die dat kunnen, krijg je een heel kort lijstje.
Hoe snel zal deze ontwikkeling gaan?
En zal er een soort standaardisatie gaan komen in de EU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:58
Alle early adopters hebben nu een electrische auto, maar voor mainstream is een electrische auto (nog steeds) te duur.
Hierdoor stagneer de verkoop van electrische auto's, maar daardoor ook de ontwikkeling.
Daarom verwacht ik dat dit allemaal niet zo snel gaat veranderen.
Gezien je in 2024 wilt kopen, denk ik dat je lijstje precies hetzelfde gaat zijn...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Rzaan
In 2024 zal er nog niks veranderd zijn, lijstje dan zo goed als hetzelfde zijn. Uit mijn hoofd is het de Outlander en Nissan Leaf die vooral populair zijn voor deze toepassing.
Dus hierop een auto uitzoeken of erop wachten zou ik niet doen.

Je grootste voordeel kan je pakken met het slim opladen van je auto. Met bijv. een dynamisch elektriciteit contract of middels je zonnepanelen. Daar zit vooral de grootste winst.

Maar wat is je belangrijkste reden om een thuis-accu te willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
chrisborst schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:09:
Maar wat is je belangrijkste reden om een thuis-accu te willen?
Ik moet nog even precies kijken hoeveel ik ga terugleveren aan het net.
Maar het zal wellcht ergens tussen de 4.000 en 8.000 kWh zijn.
(De reden dat ik zo'n grote marge neem is omdat we pas eind dit jaar volledig van het gas af zijn en ook onze nieuwe apparaten gaan gebruiken, zoals WP, WPB, WTW, inductie-kookplaat, en dus EV's)
De terugleververgoedingen worden per dag lager en dan gebruik ik liever de zelf opgewekte stroom in de avonduren in plaat van dat ik de stroom teruglever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
Rzaan schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:15:
[...]
De terugleververgoedingen worden per dag lager en dan gebruik ik liever de zelf opgewekte stroom in de avonduren in plaat van dat ik de stroom teruglever.
Vandaar dat nu eigenlijk het advies is om je opgewekte stroom direct te verbruiken. In een elektrische auto gaat behoorlijk veel KW dus als je de auto veel gebruikt kan je een hoop stroom in die accu's dumpen. Verder kan je goed met een warmtepomp met bijbehorend buffervat ook als de zon schijnt deze goed inzetten om water op te warmen of om je huis te extra te verwarmen. In de zomer zou het mooi zijn als je zou kunnen koelen met je warmtepomp of eventueel met een airco.

Als je toch nog in de aanlegfase van je huis bent, kijk of je een aparte groep (met een paar handige verbruikers) kan maken die je eventueel op een thuisaccu kan aansluiten. Veel elektrische auto's hebben vaak een stopcontact waar je 1500w kan aansluiten. Niet bijzonder veel, maar beter dan niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
chrisborst schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:01:
Als je toch nog in de aanlegfase van je huis bent, kijk of je een aparte groep (met een paar handige verbruikers) kan maken die je eventueel op een thuisaccu kan aansluiten. Veel elektrische auto's hebben vaak een stopcontact waar je 1500w kan aansluiten. Niet bijzonder veel, maar beter dan niks.
Dit laatste wist ik niet.
Dus je kan de stofzuiger aansluiten op je auto?

We rijden niet heel veel. Soms komt de auto een week niet van zijn plek, dus heel veel stroom gaat er niet in de auto.
Maar de auto staat er wel de hele tijd, dus die zou echt ideaal zijn als thuis-accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:24
Ik zou geen EV kopen, juist ook doordat de ontwikkelingen zo snel (of wat V2G betreft juist langzaam?) gaan. Ik zou even een kijkje nemen naar private lease aanbiedingen voor EV's. Op dit moment loopt er een interessante bij Citroën voor de eC4 (299€ per maand in het eerste jaar, daarna hoger maar maandelijks opzegbaar) en bij MG voor de MG4 (350€ per maand, ook maandelijks opzegbaar na 1 jaar). Die bedragen zijn een peulenschil in de huidige markt.

De MG4 is blijkbaar echt een geweldige auto als je de reviews mag geloven, en al zeker voor die prijs. V2L-ready, dus je zou inderdaad je stofzuiger op de auto kunnen aansluiten.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
marvel27 schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:32:
Ik zou geen EV kopen, juist ook doordat de ontwikkelingen zo snel (of wat V2G betreft juist langzaam?) gaan. Ik zou even een kijkje nemen naar private lease aanbiedingen voor EV's.
Klinkt best goed, maar ik private lease is voor mij erg lastig. Is een heel gedoe als je - zoals ik - geen vast inkomen hebt, en ik ook geen geregeld inkomen heb als ZZP'er. Dit jaar bijvoorbeeld neem ik weinig klussen aan, omdat ik aan het verbouwen ben.
Vermogen en een verklaring van een accountant accepteren de meeste lease-bedrijven niet, want moeilijk, moeilijk, moeilijk.

Maar de gedachte is prima, en ik ga er toch nog eens induiken.
Want het liefst zou ik wachten op de Amerikaanse Ford Explorer die in 2025 op de markt komt. Als die ook naar Europa komt tenminste...
De huidige Ford F150 is bijvoorbeeld ook al V2H of V2G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolok
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-03 20:54
Rzaan schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:55:
Wij willen een elektrische auto gaan kopen in 2024.
Maar we zouden graag een auto willen hebben waarvan we de accu ook kunnen inzetten als thuis-accu.
Maar las ik ga zoeken op het aantal voertuigen die dat kunnen, krijg je een heel kort lijstje.
Hoe snel zal deze ontwikkeling gaan?
En zal er een soort standaardisatie gaan komen in de EU?
De komende Renault 5 zou het moeten krijgen.
Maar dat moeten we afwachten, dit soort aankondigingen worden nog wel eens aangepast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Tolok schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:01:
[...]

De komende Renault 5 zou het moeten krijgen.
Maar dat moeten we afwachten, dit soort aankondigingen worden nog wel eens aangepast..
Er komen er iets meer, maar las ook een artikel dat veel fabrikanten er niet op zitten te wachten.
Kan alleen $*$T% dat artikel niet meer vinden.
De EU zou hier ook een rol in moeten spelen, want lokaal energie opslaan heeft een grote toekomst.

Ik ga binnenkort bij de garage kijken naar de KIA EV9. Is wel een bakbeest en niet goedkoop.
Ook ben ik er nog niet uit of ik hem nou mooi vind.

Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/jywy7dhbh8tl_800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolok
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-03 20:54
Rzaan schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:10:
[...]

Er komen er iets meer, maar las ook een artikel dat veel fabrikanten er niet op zitten te wachten.
Kan alleen $*$T% dat artikel niet meer vinden.
De EU zou hier ook een rol in moeten spelen, want lokaal energie opslaan heeft een grote toekomst.

Ik ga binnenkort bij de garage kijken naar de KIA EV9. Is wel een bakbeest en niet goedkoop.
Ook ben ik er nog niet uit of ik hem nou mooi vind.

[Afbeelding]
Kan me voorstellen dat fabrikanten wat huiverig zijn voor extra slijtage aan de accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tolok schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:14:
[...]

Kan me voorstellen dat fabrikanten wat huiverig zijn voor extra slijtage aan de accu's.
Voornamelijk het gevolg hiervan, dat er veel mensen gaan klagen over tegenvallende range na dagelijkse charge cycles van de batterij.
Als fabrikant voorkom je de liever idd.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 09-12-2023 09:24 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Tolok schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:14:
[...]

Dat schijnt volgens accu-deskundigen minimaal te zijn. Wel met de juiste software zodat je bijvoorbeeld niet je accu volledig leegtrekt.
YakuzA schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:23:
[...]

Voornamelijk het gevolg hiervan, dat er veel mensen gaan klagen over tegenvallende range na dagelijkse charge cycles van de batterij.
Als fabrikant voorkom je de liever idd.
Voor wie dagelijks vele vele kilometers de weg op moet, is het geen goed plan. Maar er zou een potentieel van duizenden nieuwe klanten aangeboord kunnen worden.
Ik rijdt bijvoorbeeld slechts sporadisch vele kilometers op een dag. Mijn auto staat het grootste deel van de week stil.
Ik ben een heel ander soort klant dan vele leaserijders voor wie de auto (en veel kilometers) veel belangrijker is.
Zeker als het salderen gaat wegvallen, zie ik een nieuwe markt (in Nederland) ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brekie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-02 19:11
Al 4 jaar in bezit van een volvo xc40 recharge en merk nog geen achteruitgang van de accu(130000km op de teller).
Ik begrijp de zorg van de auto fabrikant ivm met de garantie op de accu maar dat is achterhaald.
Ik denk dat de reden voor de trage ontwikkeling van bi-directioneel laden te vinden is in het feit dat er voor fabrikanten/energie leveranciers nauwelijks een verdienmodel van te maken is.
Een thuisaccu verkopen met installatie en energie contract daarentegen wel.
Wel jammer want ik zou zo’n 20kw van mijn auto best willen gebruiken als thuisaccu, dan nog 45kw over om op pad te kunnen met de auto wanneer nodig. Scheelt me toch zo’n 7000euro aanschaf van een thuisaccu via zonneplan!
Pagina: 1