Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xaryC
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-04 10:53
Hallo allemaal,

Na een slechte ervaring met een tweedehands moederbord aankoop heb ik dan toch besloten een nieuw moederbord processor en ram geheugen te bestellen.

Ik heb een Asus rog strix B550-F gaming wifi ii moederbord besteld, samen met een ryzen 5 5600G en 2x8GB ram DDR4 van corsair.

na wat online in de handleidingen van het mobo te bladeren zag ik dat de ram die ik besteld heb niet tussen de compatibele ram staat van het moederbord.

Kan ik mijn bestelde ram gebruiken of stuur ik die best terug?

het gaat om corsair vengeance cmk16gx4m2e3200c16 geheugen.

M2B, M2C en M2Z staan in de lijst, maar deze M2E dus niet :/

Alvast bedankt voor de hulp!

Gr,
Olivier

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02:17
Op deCorsair website staat dat het ook geschikt is voor AM4. Ook ram geheugen die niet bij de QVL staan van je moederbord kunnen prima werken, maar niet gegarandeerd dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xaryC
Dan zal ik ze testen als ik ze ontvang... fingers crossed :-)

dus als ze werken kan ik ze gewoon blijven gebruiken of kunnen er later nog problemen ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:06
xaryC schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:02:
Dan zal ik ze testen als ik ze ontvang... fingers crossed :-)

dus als ze werken kan ik ze gewoon blijven gebruiken of kunnen er later nog problemen ontstaan?
Helaas is het lang niet altijd een kwestie van 'het werkt of niet'... niet compatible geheugen zou prima kunnen werken op het eerste gezicht maar kan voor stabiliteitsproblemen zorgen zoals spontane crashes enz. bij gebruik. Het beste is echt om geheugen te nemen wat door AMD en/of de moederbord fabrikant wordt geadviseerd. Blijf sowieso weg van Crucial, dat werkt notoir slecht met AMD.

Persoonlijk heb ik goede ervaring met G.Skill icm met AMD, nooit problemen mee gehad of over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
G.skill ook hier warm aanbevolen. Corsair met Ryzen geeft vaak problemen en komt hier dan ook regelmatig langs in topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:04
MicGlou schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:06:
[...]

Helaas is het lang niet altijd een kwestie van 'het werkt of niet'... niet compatible geheugen zou prima kunnen werken op het eerste gezicht maar kan voor stabiliteitsproblemen zorgen zoals spontane crashes enz. bij gebruik. Het beste is echt om geheugen te nemen wat door AMD en/of de moederbord fabrikant wordt geadviseerd. Blijf sowieso weg van Crucial, dat werkt notoir slecht met AMD.

Persoonlijk heb ik goede ervaring met G.Skill icm met AMD, nooit problemen mee gehad of over gehoord.
je bedoelt waarschijnlijk corsair.

Corsair heeft 2 problemen:
1. verschillende chips die gebruikt worden bij 1 type: dus het kan zijn dat je ene setje vengeance hynix chips heeft, maar het volgende samsung.
2. Dit is alleen af te leiden aan de chips zelf.

Corsair + amd wordt over algemeen afgeraden (zie ook genoeg topics hier op tweakers). Als je geluk hebt, heb je de juiste chips die goed met Ryzen werken, anders pech en crashes. Als je écht voor corsair + amd wil, moet je iets kopen met een "Z" in het typenummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:06
manzonderdas schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:36:
[...]

1. verschillende chips die gebruikt worden bij 1 type: dus het kan zijn dat je ene setje vengeance hynix chips heeft, maar het volgende samsung.

Corsair + amd wordt over algemeen afgeraden (zie ook genoeg topics hier op tweakers). Als je geluk hebt, heb je de juiste chips die goed met Ryzen werken, anders pech en crashes. Als je écht voor corsair + amd wil, moet je iets kopen met een "Z" in het typenummer
Ehhh ja :D Haal die twee altijd door elkaar |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Op de Corsair-sticks zelf staat altijd een versienummer vermeld en hier kan je zien welk versienummer wat voor geheugen-IC's bevat en wie de fabrikant is van de gebruikte geheugen-IC's. :)

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• xaryC
[...]

En welke chips zouden dan wel goed werken met Ryzen?

Ik heb de pc gisteren in elkaar gezet, en voorlopig alles ok. Bootte direct op en alles is ook netjes af te lezen in de bios...

vanavond eens windows installeren...

zijn er eventueel tooltjes die ik kan uitvoeren om het ram te testen? een soort stress test ofzo?

• manzonderdas
Samsung b-die, hynix en micron volgens mij. Welke versienummer heb je?

• xaryC
manzonderdas schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:46:
Ik zou deze avond eens moeten kijken thuis, ben nu op het werk... I'll keep you posted :)

• xaryC
manzonderdas schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:46:
wauw, blijkt v3.34 te zijn en deze staat niet in de lijst op de site 8)7

• manzonderdas
Micron rev e dus je zit goed.

Je kan testmem met het extreme@anta profiel gebruiken om je ram te testen.

[ Voor 60% gewijzigd door manzonderdas op 31-08-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

xaryC schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:29:
wauw, blijkt v3.34 te zijn en deze staat niet in de lijst op de site 8)7
Hier op het Corsair forum kun je ook nog een (aanvullend) lijstje vinden.

Zoals manzonderdas al zei:
3.34 Micron 8Gbit Rev.E Speculated

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xaryC
Ok top, bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1