Beste medetweakers,
Recent heb ik een woning gekocht waar ik nu zonnepanelen op wil installeren. Het dak wil ik zo vol mogelijk leggen met zonnepanelen, verwachting is dat ik rond de 24 panelen kwijt kan op het dak. In eerste instantie zal dit veels te veel energie zijn voor ons, maar we willen volgend jaar (deels) verwarmen met airco's, op inductie gaan koken en een elektrische auto laden. Ik verwacht dan 8000 kWh per jaar te gaan verbruiken.
Het gaat om twee dakvlakken, beide dakvlakken zijn volgens mijn berekening 3,19 meter breed en 9,75 meter lang. Deze tekening lijkt mij het meest realistisch qua plaatsing panelen, twee panelen boven elkaar gaan volgens mij nooit passen (en zou meer last hebben van schaduw):
:fill(white):strip_exif()/f/image/WBJXSfJa3hT8bEAkBp9bdkYA.png?f=user_large)
Orientatie dakvlak 1: (met obstakels) -83
Orientatie dakvlak 2: (zonder obstakels) 97
Graag zou ik van jullie advies willen omtrent welke offerte het beste is en of jullie hier nog op of aanmerkingen op hebben. Ik was zelf tot de conclusie gekomen dat optimizers bijna nooit relevant zijn, zouden deze in mijn situatie met schaduw van het dak van de buren wel interessant kunnen zijn? Daarnaast leken de omvormers mij redelijk aan de grootte kant. Als ik onderstaand invul kom ik erop uit dat een omvormer van 5500 al ruim voldoende zou zijn.
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0
/f/image/sVZuaV6YhTKIAufsqwTGbYzM.png?f=fotoalbum_large)
doel: zoveel mogelijk opbrengst.
Wp 12.900
Panelen Jinko Tiger Neo N-type 430WP All Black
Omvormer GoodWe GW10KT-DT Omvormer
Prijs 9.700
Prijs per Wp 0,75
Deze partij hoopt 30 panelen op het dak te krijgen, maar kan mij niet voorstellen dat ze er meer dan 24 op gaan leggen. Vooralsnog lijkt mij dit de meest aantrekkelijke optie, primair natuurlijk voor de lage prijs. Het bedrijf zelf is een VOF die recent opgericht is. Betaling vind pas na levering plaats.
2.
Wp 9.200
Panelen Autarco S1.MHJ 400
Omvormer Autarco S2 LQ12000-MIII
Prijs 8.879
Prijs per Wp 0,97
3.
Wp 10.920
Panelen Jinko 420 FB
Omvormer Solis 8.0 kW three phase dual mppt DC
Prijs 10.500
Prijs per Wp 0,96
Ik had nog twee extra offertes, maar met een prijs van rond de 1,2 euro per Wp lijken mij deze niet zo relevant.
Momenteel neig ik naar de eerste. Betreft wel een minder bekende partij, reviews zijn wel heel positief.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Recent heb ik een woning gekocht waar ik nu zonnepanelen op wil installeren. Het dak wil ik zo vol mogelijk leggen met zonnepanelen, verwachting is dat ik rond de 24 panelen kwijt kan op het dak. In eerste instantie zal dit veels te veel energie zijn voor ons, maar we willen volgend jaar (deels) verwarmen met airco's, op inductie gaan koken en een elektrische auto laden. Ik verwacht dan 8000 kWh per jaar te gaan verbruiken.
Het gaat om twee dakvlakken, beide dakvlakken zijn volgens mijn berekening 3,19 meter breed en 9,75 meter lang. Deze tekening lijkt mij het meest realistisch qua plaatsing panelen, twee panelen boven elkaar gaan volgens mij nooit passen (en zou meer last hebben van schaduw):
:fill(white):strip_exif()/f/image/WBJXSfJa3hT8bEAkBp9bdkYA.png?f=user_large)
Orientatie dakvlak 1: (met obstakels) -83
Orientatie dakvlak 2: (zonder obstakels) 97
Graag zou ik van jullie advies willen omtrent welke offerte het beste is en of jullie hier nog op of aanmerkingen op hebben. Ik was zelf tot de conclusie gekomen dat optimizers bijna nooit relevant zijn, zouden deze in mijn situatie met schaduw van het dak van de buren wel interessant kunnen zijn? Daarnaast leken de omvormers mij redelijk aan de grootte kant. Als ik onderstaand invul kom ik erop uit dat een omvormer van 5500 al ruim voldoende zou zijn.
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0
Schaduw
Schaduw dak burenJaarverbruik
+-8000 verwachtHuidige elektriciteitsaansluiting
3-fase 25A, meterkast lijkt wellicht wel deels aan vervanging toe te zijn./f/image/sVZuaV6YhTKIAufsqwTGbYzM.png?f=fotoalbum_large)
Budget en doel
Maximaal 12000doel: zoveel mogelijk opbrengst.
Wie gaat het project uitvoeren
Door een bedrijf of ZZP'er met minimaal KVK + btw nummerBijhouden van data
App of websiteReeds verkregen offertes
1.Wp 12.900
Panelen Jinko Tiger Neo N-type 430WP All Black
Omvormer GoodWe GW10KT-DT Omvormer
Prijs 9.700
Prijs per Wp 0,75
Deze partij hoopt 30 panelen op het dak te krijgen, maar kan mij niet voorstellen dat ze er meer dan 24 op gaan leggen. Vooralsnog lijkt mij dit de meest aantrekkelijke optie, primair natuurlijk voor de lage prijs. Het bedrijf zelf is een VOF die recent opgericht is. Betaling vind pas na levering plaats.
2.
Wp 9.200
Panelen Autarco S1.MHJ 400
Omvormer Autarco S2 LQ12000-MIII
Prijs 8.879
Prijs per Wp 0,97
3.
Wp 10.920
Panelen Jinko 420 FB
Omvormer Solis 8.0 kW three phase dual mppt DC
Prijs 10.500
Prijs per Wp 0,96
Ik had nog twee extra offertes, maar met een prijs van rond de 1,2 euro per Wp lijken mij deze niet zo relevant.
Momenteel neig ik naar de eerste. Betreft wel een minder bekende partij, reviews zijn wel heel positief.
Alvast bedankt voor jullie reacties!