Nieuwe 70" TV (of toch 65 met OLED/QLED)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-09 08:21
Ik ben in de markt voor een nieuwe TV. Ik heb nu een 55" OLED van LG die in een nis staat. Maar de nis heeft genoeg ruimte voor een groter toestel, dus ik wil naar "formaatje tokkie".

Ik heb alles opgemeten en een 75" past er helaas nét niet in, maar een 70" dus wel. De nis is namelijk 1m65 breed. De meeste 75" zijn 1m67 breed.

Een 70" dus. Maar... ik ben er al achter dat dit niet echt een courante maat is. Er is weinig aanbod. OLED/QLED is er niet in deze maat, wel in 65".

Dilemma / vraag

1a. neem ik het kwaliteitsverlies voor lief en ga ik voor 70" of toch dan maar 65"?
1b. Hoe groot is het kwaliteitsverschil tussen non-OLED en OLED in de praktijk?

Dan zit ik nog met het OS in mijn maag. Mijn huidige LG heeft WebOS. Een aantal apps die ik zou willen hebben zijn daarvoor beschikbaar (Netflix, YouTube, Viaplay). Maar de Eurosport Player en KPN (mijn tv-aanbieder) dan weer niet. Eurosport is wél beschikbaar voor Tizen, maar van de KPN app kan ik niet vinden of die nou wel of niet voor Tizen beschikbaar is (sowieso wel voor Android TV).

Op zich is de KPN app geen must, maar het lijkt me ook best fijn om zonder extern kasje te kijken. Scheelt ook weer een afstandsbediening.

2a. Welk OS kan ik het beste nemen in mijn geval?
2b. Tizen ken ik eigenlijk niet. Is dit wat of loop ik hier best met een boog omheen?
2c. Kijken via app i.p.v. kastje, aanrader of niet?

Waar gebruik ik de tv voor? Niks bijzonders. TV-kijken (meestal met weinig licht), journaal, sport, kinderen af en toe op de Switch, soms een film/serie op Netflix. Ik ben geen pixelfetjists, voor mij is een tv een tv.

Budget: max 2000 euro.

[ Voor 6% gewijzigd door havana op 30-08-2023 12:01 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Beste antwoord (via havana op 30-08-2023 16:47)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:32
1a. neem ik het kwaliteitsverlies voor lief en ga ik voor 70" of toch dan maar 65"?
Het lijkt erop dat 70'' panelen niet meer geproduceerd worden, de modellen die je in de pricewatch kunt zien zijn allemaal een aantal jaar geleden geïntroduceerd. De tv's die in dit formaat beschikbaar zijn behoren tot de entry level en hebben allemaal een VA paneel je krijgt dus goede contrast waardes en beperkte kijkhoeken.

65'' tv's zijn in alle beeldkwaliteit categorieën beschikbaar. QLED is puur marketing en zegt niets over de beeldkwaliteit enkel over het kleurenbereik.
Dit is afhankelijk van in welke segment je gaat shoppen, LCD tv's met FALD of MiniLED kunnen in het algemeen HDR beter weergeven en wanneer je overdag tv kijkt of 's avonds bij aardig wat ambient light/ bias light zal het verschil minimaal zijn. Wanneer je bij een minimale hoeveelheid ambient light tv kijkt zal het kwaliteitsverschil beter zichtbaar zijn in het voordeel van OLED.

Ook speelt de mate waarin je oog voor detail hebt of een purist bent een rol, bij de een zullen bepaalde zaken sneller opvallen dan bij een ander.
GoogleTV werkt het beste en is het meest uitgebreide, daarna volgt WebOS en vervolgens Tizen (omslachtig en laggy).

Dit gezegd hebbende zou ik het OS op de derde plaats zetten aangezien je dit makkelijk extern kunt oplossen naar wens.
De beeldkwaliteit via de app is lager dan via de tv ontvanger. Ook hierbij geldt dat de een het verschil zal zien en een ander niet.

Jouw/ jullie user case klinkt alsof je prima uit de voeten kunt met een Full Aray Local Dimming tv.

De Sony X95J is momenteel scherp geprijsd, heeft een VA paneel met een goed contrast, class leading processing en een fijne/ intuïtieve/ soepele GoogleTV integratie.

Een nieuwe OLED in 65'' valt ook binnen het budget, bijv. een LG C2 of Sony A80K of de momenteel scherp geprijsde Sony 65A75K waarbij de vraag, over het algemeen is of de meerprijs voor een OLED voor jullie user case het waard is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12
havana schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:59:
[...]

Dan zit ik nog met het OS in mijn maag. Mijn huidige LG heeft WebOS. Een aantal apps die ik zou willen hebben zijn daarvoor beschikbaar (Netflix, YouTube, Viaplay). Maar de Eurosport Player en KPN (mijn tv-aanbieder) dan weer niet. Eurosport is wél beschikbaar voor Tizen, maar van de KPN app kan ik niet vinden of die nou wel of niet voor Tizen beschikbaar is (sowieso wel voor Android TV).

[...]
Ik kan je niet helemaal adviseren in wat voor tv je 'moet nemen'. Zelf heb ik een LG G1 65" en ben daar uitermate over te spreken, maar zoals je zelf al zegt is WebOS niet altijd je-van-het. Daarom wil ik toch nog even op dit stukje reageren. Omdat ik ook een aparte receiver heb, heb ik destijds gekozen om over te stappen naar de Nvidia Shield TV Pro 16GB. Helaas alweer een paar jaartjes oud, maar dit kastje ondersteund zowat alles. Alleen YouTube HDR werkt helaas niet. Wellicht wat overkill voor jou, maar dan zou je ook nog kunnen overwegen een Google Chromecast met Google TV (4K) Wit 8GB te nemen.

Ik vind Android TV, ook met alle tekortkomingen, een erg prettige media ervaring hebben. Eigenlijk zijn alle apps wel beschikbaar en over het algemeen werkt het vlot en eenvoudig. Ook vind ik het prettig dat de ervaring op zowat alle spelers - muv. Amazon FireTV - hetzelfde is. Dat maakt het 'naadloos' gebruik mogelijk in zowel de slaapkamer als de woonkamer. En dat wordt hier thuis als erg prettig ervaren. Daarnaast is Kodi en sideloaden ook mogelijk mocht je daar interesse in hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:32
Het lijkt erop dat 70'' panelen niet meer geproduceerd worden, de modellen die je in de pricewatch kunt zien zijn allemaal een aantal jaar geleden geïntroduceerd. De tv's die in dit formaat beschikbaar zijn behoren tot de entry level en hebben allemaal een VA paneel je krijgt dus goede contrast waardes en beperkte kijkhoeken.

65'' tv's zijn in alle beeldkwaliteit categorieën beschikbaar. QLED is puur marketing en zegt niets over de beeldkwaliteit enkel over het kleurenbereik.
Dit is afhankelijk van in welke segment je gaat shoppen, LCD tv's met FALD of MiniLED kunnen in het algemeen HDR beter weergeven en wanneer je overdag tv kijkt of 's avonds bij aardig wat ambient light/ bias light zal het verschil minimaal zijn. Wanneer je bij een minimale hoeveelheid ambient light tv kijkt zal het kwaliteitsverschil beter zichtbaar zijn in het voordeel van OLED.

Ook speelt de mate waarin je oog voor detail hebt of een purist bent een rol, bij de een zullen bepaalde zaken sneller opvallen dan bij een ander.
GoogleTV werkt het beste en is het meest uitgebreide, daarna volgt WebOS en vervolgens Tizen (omslachtig en laggy).

Dit gezegd hebbende zou ik het OS op de derde plaats zetten aangezien je dit makkelijk extern kunt oplossen naar wens.
De beeldkwaliteit via de app is lager dan via de tv ontvanger. Ook hierbij geldt dat de een het verschil zal zien en een ander niet.

Jouw/ jullie user case klinkt alsof je prima uit de voeten kunt met een Full Aray Local Dimming tv.

De Sony X95J is momenteel scherp geprijsd, heeft een VA paneel met een goed contrast, class leading processing en een fijne/ intuïtieve/ soepele GoogleTV integratie.

Een nieuwe OLED in 65'' valt ook binnen het budget, bijv. een LG C2 of Sony A80K of de momenteel scherp geprijsde Sony 65A75K waarbij de vraag, over het algemeen is of de meerprijs voor een OLED voor jullie user case het waard is.