Transvriendelijke internetprovider gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 5.195 views

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 15:32

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
De vraag staat al in de titel: ik zoek een transvriendelijke internetprovider.

Ik ben non-binair, dus noch man, noch vrouw, maar heel veel systemen en bedrijven verplichten je om ofwel "man" of "vrouw" te selecteren. Ik heb nu Budget Alles-in-Een DSL en Budget Energie en daar heb ik bij gebrek aan genderneutrale optie maar gekozen om mij in hun administratie te laten veranderen van "meneer" naar "mevrouw", maar nu krijg ik van Budget Energie wel netjes mailtjes gericht aan "Mevrouw Alba", maar van Budget Alles-in-Een nog steeds aan "Meneer Alba". :/

Nou kijk ik tegenwoordig nauwelijks nog lineaire televisie, en als toch, dan zijn het dingen die je ook gratis op NPO Start kan kijken, dus dat hele tv-pakket heb ik eigenlijk niet meer nodig... Misschien dus een goed idee om over te stappen naar een andere provider, en dan meteen het televisiepakket eruit te knikkeren en voor alleen internet te gaan.

Maar waar o waar vind ik een internetprovider die mijn non-binaire genderidentiteit respecteert, zoals ze eigenlijk allemaal verplicht zijn onder de Algemene Wet Gelijke Behandeling maar velen dat toch (nog) niet doen of kunnen door ontoerijkende klantregistratiesystemen?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Beste antwoord (via Mx. Alba op 30-08-2023 12:09)

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik sluit me aan bij de suggesties van diegenen die Freedom suggereren. Niet alleen omdat ze niet om een aanhef vragen, maar ook omdat het een ideële internetprovider is die privacy hoog in het vaandel heeft staan. Respect voor privacy is onderdeel van het mensenrecht op een eerbieding van de persoonlijke levenssfeer, waarvan respect voor de gender-identiteit ook onderdeel uitmaakt.

In het corporate charter van Freedom wordt overigens met geen woord over dit onderwerp gerept, maar wel over de maatschappelijke betrokkenheid van de provider en het belang van een vrij internet. Wel valt op de dit charter in genderneutrale taal is opgesteld. Je kunt overwegen contact met hen op te nemen om te vragen of zij hier beleid over hebben. Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat er een dag zou kunnen komen waarop hun respect voor vrijheid van meningsuiting kan clashen met het respect voor verschillende genderidentiteiten.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-06 23:12

John Doos

ClaudZaque

Ik zou beginnen bij het begin.

Wil je per se glasvezel(vanwege de hogere UL), of toch nog coax? (wegens het TV aanbod bv.)
Heb jezelf de partijen die je voorkeur genieten al eens gecontacteerd om die vraag te stellen?

Een beetje voorwerk word hier gewaardeerd.

PS/Edit:
Het hele non-binaire/trans gedeelte is niet heel relevant, je wenst gewoon een provider waar je meer dan 2 soorten aanhef kunt kiezen. Een privacy vriendelijke provider zal ook volstaan lijkt mij.

[ Voor 28% gewijzigd door John Doos op 30-08-2023 11:33 ]

Nee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Eerste de beste google resultaat brengt mij hier:

https://freedom.nl/

Hier klik ik gewoon even lukraak door heen op basis van mijn postcode en adres gegevens.
Skip alle tv/bel mogelijkheden, en kies voor enkel internet.

Wanneer ik aan kom bij het persoonsgegevens gedeelte word mij niet om de gewenste aanhef of om geslacht gevraagd.

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
John Doos schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:31:
Ik zou beginnen bij het begin.

Wil je per se glasvezel(vanwege de hogere UL), of toch nog coax? (wegens het TV aanbod bv.)
Heb jezelf de partijen die je voorkeur genieten al eens gecontacteerd om die vraag te stellen?

Een beetje voorwerk word hier gewaardeerd.

PS/Edit:
Het hele non-binaire/trans gedeelte is niet heel relevant, je wenst gewoon een provider waar je meer dan 2 soorten aanhef kunt kiezen. Een privacy vriendelijke provider zal ook volstaan lijkt mij.
Oh ik was vergeten te vermelden dat glasvezel geen optie is want dat ligt hier niet. En enig voorwerk had ik natuurlijk al wel gedaan op prijsvergelijkers maar ik had een beetje genoeg van steeds weer een keuze maken en dan tegen een "gendermuur" aanlopen, dat ik dacht, misschien weet iemand zo iets uit hun mouw te schudden?

Want qua energiecontract heb ik momenteel ook het zelfde issue en het is echt heel frustrerend om telkens wanneer je denkt "ja, daar wil ik heen" weer die klap te krijgen "nee, jij mag niet behalve wanneer je liegt over wie je bent."

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:10

sapphire

Die-hard pruts0r

Maar, maar, maar...is de makkelijkste optie niet gewoon naar die providers bellen en de vraag te stellen aan hen?

Gabriël AM5

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:29
Of het misschien maar te laten voor wat het is. Ik snap dat het heel vervelend is, maar mijn internetprovider houdt ook geen rekening met mijn gezichtsbeperking. De Algemene Voorwaarden hebben nog steeds 'te kleine lettertjes' bijvoorbeeld. Lastig, maar zoveel contact heb ik niet met hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Wat @sapphire zegt.

Ik zou gewoon lekker via independer of gaslicht of whatever, een top 3 maken op basis van jouw/jullie technische en detail eisen. En vervolgens in de telefoon klimmen en die 3 te bellen.

Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-06 20:58

M2M

medicijnman

Of je kiest een provider en belt ze op met de suggestie om het geslacht-drop-down lijstje een extra entry te geven. Zolang dat constructief en niet eisend is, denk ik dat je op vrij veel medewerking kunt rekenen.

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:04
M2M schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:46:
Of je kiest een provider en belt ze op met de suggestie om het geslacht-drop-down lijstje een extra entry te geven. Zolang dat constructief en niet eisend is, denk ik dat je op vrij veel medewerking kunt rekenen.
Die drop-down is 1 ding.
Maar wat denk je van alle systemen die daar nog achter hangen?

PV Output

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:17
Als iemand die soortgelijke gevoelens heeft qua geslacht, maar net iets onder de trans-streep: Het boeit me echt geen ene !@#$ hoe een provider me noemt. Ik spreek ze nooit, ze mailen me zelden.

Ik zou een provider zoeken die een goede dienst levert voor een goede prijs. Voor partijen waar je 1 of 2 keer per jaar mee te maken hebt is het naar mijn mening zo goed als irrelevant hoe ze je aanspreken.

Dat je in jouw persoonlijk leven, sociale contacten, collega's etc. een bepaalde voorkeur hebt, mooi. Zeker als men zich daar aan houdt. Dit gaat echter imo het doel voorbij.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Anoniem: 36835

alex3305 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:43:
Of het misschien maar te laten voor wat het is. Ik snap dat het heel vervelend is, maar mijn internetprovider houdt ook geen rekening met mijn gezichtsbeperking. De Algemene Voorwaarden hebben nog steeds 'te kleine lettertjes' bijvoorbeeld. Lastig, maar zoveel contact heb ik niet met hun.
Dit, je maakt het jezelf wel erg moeilijk. En jezelf wat minder belangrijk voelen helpt ook, wet gelijke behandeling of niet. Het is maar een provider waarnaar je normaal gesproken geen band mee opbouwt.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 30-08-2023 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:53
Freedom lijkt niet om aanhef te vragen bij het bestellen i.i.g. Verder geen ervaring mee, de reguliere grotere providers lijken het allemaal vrij star te registreren (ik gok dat het hun invulling is van de verplichte klanten-registratie....die "Algemene Wet Gelijke Behandeling" is geen catch-all wet).

Ik zou zeggen, pak de privacy statements erbij van de verschillende partijen en kijk of ze geslacht noteren?
Vodafone-ziggo: https://www.vodafone.nl/s...website/privacy-statement daar wordt het expliciet als accountgegeven genoteerd.

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 30-08-2023 11:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:06

WCA

Anoniem: 36835 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:49:
[...]

Dit, je maakt het jezelf wel erg moeilijk. En jezelf wat minder belangrijk voelen helpt ook, wet gelijke behandeling of niet. Het is maar een provider waarnaar je normaal gesproken geen band mee opbouwt.
Beetje apart om dit voor iemand anders te bepalen. Je kan niet voor iemand invullen hoe diegene zich voelt als diegene een mail krijgt met de verkeerde aanhef. Voor jou is dat misschien niet belangrijk, voor hen wel.

Dat gezegd hebbende, lijkt het er inderdaad op dat Freedom uberhaupt geen aanhef vereist. Maar wellicht een goed idee om ze even op te bellen. Bijzonder om te zien dat er nog steeds geen optie voor is bij de rest van de providers.

Share and Enjoy!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik sluit me aan bij de suggesties van diegenen die Freedom suggereren. Niet alleen omdat ze niet om een aanhef vragen, maar ook omdat het een ideële internetprovider is die privacy hoog in het vaandel heeft staan. Respect voor privacy is onderdeel van het mensenrecht op een eerbieding van de persoonlijke levenssfeer, waarvan respect voor de gender-identiteit ook onderdeel uitmaakt.

In het corporate charter van Freedom wordt overigens met geen woord over dit onderwerp gerept, maar wel over de maatschappelijke betrokkenheid van de provider en het belang van een vrij internet. Wel valt op de dit charter in genderneutrale taal is opgesteld. Je kunt overwegen contact met hen op te nemen om te vragen of zij hier beleid over hebben. Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat er een dag zou kunnen komen waarop hun respect voor vrijheid van meningsuiting kan clashen met het respect voor verschillende genderidentiteiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de input. Ik denk dus dat het Freedom gaat worden, die klinkt om allerlei redenen heel goed. Niet de goedkoopste keuze, wel de meest verantwoordelijke. :)

Dan wil ik nog even reageren op de mensen die roepen "je maakt het jezelf wel heel moeilijk" en "mij kan het niet bommen hoe ze me aanspreken." Tja, heel fijn voor jullie als het jullie niets uitmaakt (maar zou het jullie ook echt niet uitmaken als jullie letterlijk dagelijks te maken zouden hebben met bedrijven en instanties die je incorrect aanspreken? Zou je je daar naar verloop van tijd niet ook steeds meer aan gaan ergeren?) En het klopt, mensen zijn niet trans omdat het zo gemakkelijk is, in tegendeel, in een cis-hetero-normatieve samenleving is het niet eenvoudig om als trans of non-binair persoon door het leven te gaan.

En dan is er nog "dan zoek je dat toch zelf even uit" en "dan bel je ze toch even op"... Moet je ook even nagaan hoe vaak ik dat al doe. Zoals gezegd, bij het kiezen van een nieuwe energieleverancier loop ik tegen exact het zelfde issue aan en overal is het dagen wachttijd als je ze mailt (als je ze al überhaupt kan mailen), chatbots die totaal niet snappen wat je wil, een half uur wachten aan de telefoon voordat je te woord wordt gestaan door iemand die het niet snapt en/of waarmee je ook niet verder komt... Vandaar dus dit topic. Want als iemand anders toevallig al eens dergelijk uitzoekwerk heeft gedaan dan hoef ik dat niet meer te doen. En als ik vanaf nu ergens anders een zelfde vraag zie, dan weet ik vanaf nu dat ik dan Freedom kan aanraden. Thanks! :D

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Mx. Alba schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:17:
Tja, heel fijn voor jullie als het jullie niets uitmaakt (maar zou het jullie ook echt niet uitmaken als jullie letterlijk dagelijks te maken zouden hebben met bedrijven en instanties die je incorrect aanspreken? Zou je je daar naar verloop van tijd niet ook steeds meer aan gaan ergeren?)
Ik ben bij Ziggo en Natuurmonumenten al heel lang een mevrouw, terwijl ik een meneer ben. Ik stoor me er niet aan.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:17:

Tja, heel fijn voor jullie als het jullie niets uitmaakt (maar zou het jullie ook echt niet uitmaken als jullie letterlijk dagelijks te maken zouden hebben met bedrijven en instanties die je incorrect aanspreken? Zou je je daar naar verloop van tijd niet ook steeds meer aan gaan ergeren?)
Het wel of niet ergeren is toch vooral een persoonlijk karakter ding.

Als voorbeeld (van een compleet andere orde) het wel of niet goed gespeld zijn van je achternaam. De helft van de tijd krijg ik post met verkeerd gespelde achternaam. Doet me niets. Vriend van me waar dit ook af en toe gebeurd zal dan niet rusten tot het opgelost is.

Het is maar waar je je energie en aandacht op wil richten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
FirePuma142 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:19:
[...]

Ik ben bij Ziggo en Natuurmonumenten al heel lang een mevrouw, terwijl ik een meneer ben. Ik stoor me er niet aan.
Ik stoor mij er ook niet aan, maar de TS wel en dan is het hen goedrecht om natuurlijk een passend bedrijf te zoeken.

Het is wel een stukje - choose your battles wisely , maar die afweging is niet aan jou of mij.

Het opblazen van de casus, door gelijk de wet gelijke behandeling erbij te halen, is voor mij bijvoorbeeld een irritatie-puntje en vindt ik onnodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Het is sowieso schijtirritant dat allerlei instanties en bedrijven allerlei dingen van je willen weten die voor de relatie niet relevant zijn.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nooit bij stilgestaan maar het is toch gek dat grote bedrijven als Ziggo en KPN alleen de optie hebben voor Meneer of Mevrouw.

Gelukkig heb ik er zelf geen last van maar het lijkt me voor grote partijen toch een kleine moeite om inclusief te zijn.Zoals de NS bijvoorbeeld..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ibj8BVMVugHdLKG_rQU0JKkeQQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G96Nq6YWp7RSH6hbcsQubI9f.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door njitter op 30-08-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:32

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Inmiddels is de initiele vraag opgelost en hoort een verdere discussie omtrent dit onderwerp niet thuis in internet en hosting. Ik doe er dus een slotje op.

Verder was de manier van discussie ook niet hoe we die graag op Tweakers zien. Gezien de hoeveelheid berichten ben ik er maar even met een botte bijl doorheen gegaan. Dat je post nu verdwenen is wil niet per definitie zeggen dat er iets mis mee was. Hij was alleen offtopic hier.

[ Voor 45% gewijzigd door rens-br op 30-08-2023 14:44 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.