Verbouwing benedenwoning uit 1908 Vloerverwarming droogbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kafefo
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-09 21:23
Goededag Tweakers,

Ik ben sinds kort eigenaar van een mooie parterrewoning uit 1908. Nu gaan we daar e.e.a. aan verbouwen. De hoofdmoot is eigenlijk isoleren, hybride warmtepomp aanleggen en een vloerverwarming installeren. We willen het gross hiervan zelf doen. Nu heb ik wat vragen over een vloerverwarming aanleggen.

Even qua achtergrond:
- Het betreft de hoofdverwarming van de woonkamer. (hier zit ook de keuken). Het is ongeveer 55 M2. Overige vertrekken zullen we blijven verwarmen met een radiator.
- Het betreft een houten ondervloer. (niet geheel vlak gok ik)
- Er zijn wat vochtproblemen in de fundering. Die worden op dit moment opgelost door een bedrijf. Hierna wordt de vloer nog geïsoleerd.
- het idee is om er een linoleum vloer op te gaan leggen. (die we eventueel ook zelf willen leggen)

Ik neig op dit moment naar een droogbouw systeem, omdat ik denk dat de houten ondervloer het gewicht van een natbouw systeem niet kan dragen.

Nu is mijn vraag: we willen zelf vloerverwarming leggen, maar weten niet precies welk systeem we hiervoor moeten gebruiken. Ik vroeg me af of men hier aanraders/ervaringen heeft voor/met een systeem. (überhaupt generieke feedback op zelf een droogbouwsysteem aanleggen zou fijn zijn!)

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Kafefo op 30-08-2023 10:41 ]

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05
Als het even kan: vloer uitbreken, betonplaat storten, isolatie leggen, vloerverwarming op de isolatie tackeren, zandcement of anhydriet erop en dan je vloerafwerking. Door isolatie juist te plaatsen heb je wat buffer in je vloer (maar niet teveel); wat ideaal is voor je warmtepomp (je kan stoken op lagere aanvoer dus met hogere COP).
En als je de hybride kan uitschakelen, en 100% warmtepomp kan werken, dan verlies je de maandelijkse kost voor gasaansluiting.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Je zegt dat de vloer nog geïsoleerd wordt. Dus ik neem aan dat er al iemand naar de staat van de vloer heeft gekeken en dat die dus nog goed was? En dan ga ik er tevens vanuit dat de kruipruimte goed bereikbaar is en ook van daaruit geïsoleerd gaat worden?

Let op dat er nogal wat verschil in gewicht kan zitten tussen de diverse droogbouw oplossingen. Wanneer je een droogbouw vloerverwarming kiest die je nat gaat afwerken komt er al weer wat meer gewicht bij kijken en zul je scherp moeten opletten of je je balklaag dat nog wel kan hebben.

Bij echte droogbouw moet je denken aan EPS platen waar aluminium geleiders op bevestigd zitten waar je je slangen in klikt. Een stevige laminaatvloer kan hier direct op maar wil je daar vervolgens linoleum of pvc op leggen dan zul je dat eerst moeten egaliseren met bijvoorbeeld Jumpax. De meningen hierover zijn verdeeld op het forum maar dat is iets wat je sowieso niet zelf moet gaan doen.

Andere systemen werken met Fermacel platen waar de leidingen worden ingefreesd (je hebt ook systemen met platen waar dat al gebeurd is). Dit wordt gevuld met een vulmiddel. Vaak wordt het dan gelijk ook geëgaliseerd waarna je er met een pvc of linoleum overheen kan. Let ook hierbij wel op het gewicht.