Bypass CV installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:00
Bij het meten van temperaturen van de cv installatie (ATAG E325EC uit 2015 met radiatoren) viel het me op dat er maar een klein verschil zit tussen aanvoer en return temperatuur. Ook zie ik dat de aanvoer temp vooral reageert op de return temp, en niet zozeer op de radiator temp.
Grafiek (water inlet/outlet is van de grootste radiator in de kamer).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0O106osXzOGU_uWjNWDW6Fz7X7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IOmeYM4lbBuzIjPacgtTZDC5.png?f=fotoalbum_large

Na wat zoeken vond ik in de verdeler van de begane grond deze bypass.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oaJde3xf44WY-ddD1qdNZKu3Jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XN4xSBJLc8f6mhPHODZuadJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dat lijkt me erg onlogisch. Gewoon een buisje dat aan en afvoer verbindt. Het duurt nu lang voordat de woonkamer is opgewarmd en het lijkt me niet efficiënt stoken.
De radiatoren op de begane grond staan altijd open (grootste radiator kan niet eens dicht) en op de eerste verdieping staat alles dicht behalve de badkamer.
Als ik wat lees op internet zou een drukgestuurde bypass wel logisch zijn.

Nu heb ik een offerte voor
-Aftappen van de cv installatie en demonteren van de bestaande bypass in de vloerverwarmingsverdeler.
-Monteren drukverschilregelaar Hydrolux 3/4"bn. IMI Heimeier aan te sluiten boven bij de cv ketel.
-Inregelen
€553

Degene die de offerte kwam maken vind het allemaal maar onzin en dacht niet dat ik er efficienter van zou gaan stoken en het sneller warm zou hebben.

Wat vinden jullie van de bypass zoals die nu is en schiet ik er wat mee op om die te laten ombouwen naar een drukgestuurde bypass?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Buiten dat hij het onzin vind heeft hij er ook geen zin in, denk ik. Dat is behoorlijk aan de prijs.

Afhankelijk hoe tevreden je bent met de opwarming van alle radiatoren, zou je ook kunnen overwegen om regelkranen tussen alle toevoer leidingen te plaatsen, incl die by-pass. Die kan je dan gewoon dicht draaien.

Maar als de grootste radiator niet dicht gezet kan worden, zou een drukverschilregelaar naar mijn idee niet nodig moeten zijn en kun je die aansluiting net zo goed loshalen en afdoppen.

[ Voor 101% gewijzigd door frickY op 30-08-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hoezo krijg jij wel die return temp in je home assistant? Ik zie dat niet terug in OpenTherm? Hoe heb jij de boel aangesloten?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
Op alle radiatoren zitten thermostaatkranen, behalve de grootste radiator in de woonkamer. Daar zit ook de thermostaat.
Die bypass kunnen dichtdraaien (/regelen) leek me inderdaad logisch. Dan moet wel eerst het systeem leeg, de bypass weg en er iets anders voor in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
NeFoRcE schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:26:
Hoezo krijg jij wel die return temp in je home assistant? Ik zie dat niet terug in OpenTherm? Hoe heb jij de boel aangesloten?
Ik gebruik de atag integratie die dat keurig aanlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:46
Die lus is inderdaad fout, en zal je wat verlies opleveren (ik denk dat het comfortverlies groter is dan het rendementsverlies; gezien je redelijk lage temperaturen haalt; maar het is dan ook nog geen winter). Veel kans dat het veel confortabeler wordt als die lus er uit is.
Een bypass moet idd drukgestuurd zijn, die gaat pas open als er teveel verschildruk is tussen aanvoer en retour (doordat teveel radiatoren dichtstaan).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:26

mjl

Ugh

JorisV schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:27:
Op alle radiatoren zitten thermostaatkranen, behalve de grootste radiator in de woonkamer. Daar zit ook de thermostaat.
Die bypass kunnen dichtdraaien (/regelen) leek me inderdaad logisch. Dan moet wel eerst het systeem leeg, de bypass weg en er iets anders voor in de plaats.
Systeem leeg/druk er af is niet zo spannend, alleen even een gedoe met emmertjes/wasbakjes. Van de week nog een radiator verwijderd en leidingen afgedopt, 30 minuten werk.

Begin zo hoog mogelijk met de druk er af halen, dan spuit het beneden niet zo snel door de woonkamer.

De bypass monteren moet vast ook zelf wel lukken, inregelen is misschien een uitdaging, maar voldoende YouTube filmpjes over het inregelen te vinden een een spot temperatuur meter is niet heel duur.

[ Voor 13% gewijzigd door mjl op 30-08-2023 12:41 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
mjl schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

Systeem leeg/druk er af is niet zo spannend, alleen even een gedoe met emmertjes/wasbakjes. Van de week nog een radiator verwijderd en leidingen afgedopt, 30 minuten werk.

Begin zo hoog mogelijk met de druk er af halen, dan spuit het beneden niet zo snel door de woonkamer.

De bypass monteren moet vast ook zelf wel lukken, inregelen is misschien een uitdaging, maar voldoende YouTube filmpjes over het inregelen te vinden een een spot temperatuur meter is niet heel duur.
-Die bypass monteren, is dat idd verstandig bij de cv? Dan moet ik leidingen gaan zagen en koppelingen maken ed. Bij de verdeler op de begane grond is denk ik makkelijker. Dan kan ik hem erop schroeven hoop ik.
-Waar moet ik rekening mee houden met inregelen? Ik dacht de druk van 2,2bar instellen en als de cv problemen geeft iets lager instellen? Of bedoel je waterzijdig inregelen. Dat is (lang geleden) gebeurd.

Het is een klus die ik misschien wel zou kunnen, maar ik zie op tegen het wiel uitvinden. Gedoe met leeg laten lopen, schroefdraden die net niet passen enz. Het principe lijkt me niet ingewikkeld, maar ik heb er gewoon geen ervaring mee. Maar ja, €550 is wel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

JorisV schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

-Die bypass monteren, is dat idd verstandig bij de cv? Dan moet ik leidingen gaan zagen en koppelingen maken ed. Bij de verdeler op de begane grond is denk ik makkelijker. Dan kan ik hem erop schroeven hoop ik.
-Waar moet ik rekening mee houden met inregelen? Ik dacht de druk van 2,2bar instellen en als de cv problemen geeft iets lager instellen? Of bedoel je waterzijdig inregelen. Dat is (lang geleden) gebeurd.

Het is een klus die ik misschien wel zou kunnen, maar ik zie op tegen het wiel uitvinden. Gedoe met leeg laten lopen, schroefdraden die net niet passen enz. Het principe lijkt me niet ingewikkeld, maar ik heb er gewoon geen ervaring mee. Maar ja, €550 is wel geld.
Ik vraag me zowizo af of een bypass bij de ketel (of überhaupt) wel een goede oplossing is, ik dacht dat je de defecte bypass in de verdeler ging laten vervangen.

Weer niet of je een Warmte service winkel in de buurt hebt, ik doe dit soort klussen alleen tijdens hun openings uren :)

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:19
Is er wel een bypass nodig dan?
De radiatoren op de begane grond staan altijd open (grootste radiator kan niet eens dicht)

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:40
Je hebt een radiator die altijd open staat, dat is je bypass.

Ik zou naar de warmteservice rijden: 2 einddoppen 3/4" en een doosje loctite 55 halen. Ben je voor 20 euro klaar. CV aftappen, bypass losdraaien, loctite 55 om de draad op de verdeler, 3/4" dop erop, goed vastdraaien en klaar.

Er zit 50 meter op zo'n klein rolletje loctite 55, kan je heel vaak opnieuw proberen als het niet goed dicht is.

Mogelijk hebben ze bij Warmteservice ook wel einddoppen met passend ringetje die zo te monteren zijn zonder loctite 55. Aftappen, slang afkoppelen en meenemen met koppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
Jorn schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:38:
Is er wel een bypass nodig dan?

[...]
Dat vraag ik me zeker af. Logischerwijs niet inderdaad. Volgens de CV monteur is dat bij een oudere ketel (ATAG E325EC uit 2015) absoluut noodzakelijk. (Dezelfde monteur die de offerte heeft gemaakt).
Ik kan het moeilijk op waarde schatten maar ik heb mijn twijfels.

Hm, warmteservice is 6 km verderop.

[ Voor 4% gewijzigd door JorisV op 30-08-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Veel bouwmarkten hebben de doppen wel, rubber insert/ringetje is soms wat lastiger bij een gamma e.d. maar teflon tape op het schroefdraad werkt ook goed.

En als er 1 raditor altijd open staat dan is dat een bypass, als je die op debiet kunt inregelen zou je die ook nog kunnen knijpen als die ruimte te snel warm wordt en de retour dan te hoog blijft.

Iets met waterzijdig inregelen ;)

Maar als ik je startpost teruglees dan heb je last van een hoge retour temperatuur? Dan is waterzijding inregelen en de pompsnelheid omlaag zetten een eerste stap. Ik neem aan dat de vloerverwarming een eigen pomp heeft met temperatuur regeling (indien leiding warm dan pomp aan)?

En ja, die bypass, dat heb ik zelf nog niet ergens meegemaakt (maar ik heb dan ook 1 radiator die altijd aan is, die heb ik geknepen qua doorstroom om te voorkomen dat de woonkamer te snel warm is voordat de vloer op temperatuur is).

Alsnog is een gereguleerde bypass plaatsen op de verdeler is geen hocus pocus, zolang je maar niet dezelfde lelijke knikken in de leidingen maakt.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
mjl schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:55:
Maar als ik je startpost teruglees dan heb je last van een hoge retour temperatuur? Dan is waterzijding inregelen en de pompsnelheid omlaag zetten een eerste stap. Ik neem aan dat de vloerverwarming een eigen pomp heeft met temperatuur regeling (indien leiding warm dan pomp aan)?
We hebben geen vloerverwarming.
De radiatoren zijn ooit wel waterzijdig ingeregeld (vorige eigenaar). Dat zou opnieuw kunnen als het systeem zonder bypass niet goed werkt.

Mocht ik een bypass nodig hebben zou dit dan goed zijn?
https://www.warmteservice...or-CV-verdeler/p/47151255

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-03 19:44
@JorisV, wat zijn die buizen uit je TS dan wel? Is het mogelijk een verdeelblok voor warm en koud water? Ook dan wil je dat die lus tussen warm en koud afgekoppeld gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:27
Dat lijkt mij de verdeler naar de radiatoren. Waarom TS het over een vloerverwarming verdeler heeft begrijp ik ook niet. Een bypass lijkt mij niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
@darknessheartz en @devriesjande
Het is een verdeler voor radiatoren (vloerverwarming heb ik nooit genoemd, nog even expliciet in de OP gezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-03 19:44
JorisV schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:44:
Nu heb ik een offerte voor
-Aftappen van de cv installatie en demonteren van de bestaande bypass in de vloerverwarmingsverdeler.
-Monteren drukverschilregelaar Hydrolux 3/4"bn. IMI Heimeier aan te sluiten boven bij de cv ketel.
-Inregelen
€553
Aah, want in dit stuk noemde je het een VV verdeler, vandaar.

Maar het advies blijft wat mij betreft staan. De bypass slang zoals op de foto (laten) afdoppen en ergens een redelijke radiator permanent open laten is ook voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

JorisV schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:20:
[...]

We hebben geen vloerverwarming.
De radiatoren zijn ooit wel waterzijdig ingeregeld (vorige eigenaar). Dat zou opnieuw kunnen als het systeem zonder bypass niet goed werkt.

Mocht ik een bypass nodig hebben zou dit dan goed zijn?
https://www.warmteservice...or-CV-verdeler/p/47151255
Neem een paar goede foto’s met de schuifmaat er naast van je verdeler en ga bij ze langs, die weten wel wat je het beste kan doen. Neem eventueel de offerte van de monteur ook even mee.

Als je een bypass maakt kan er eventueel ook een thermostaat knop op je radiator.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Uit de RTFM
ndien alle, of een groot deel, van de radiatoren voorzien zijn van thermostatische
radiatorkranen, moet een drukverschilregelaar (AVDO) worden toegepast om stromingsproblemen in de installatie te voorkomen. De toegepaste drukverschilregelaar moet
dezelfde diameter hebben als de aansluitdiameter van de aanvoer- en retourleiding van de
ketel. De diameter van de leidingen tussen de ketel en de toegepaste drukverschilregelaar
mag niet verkleind worden
Als jij beneden 2 of 3 radiatoren altijd open hebt staan is een by-pass niet nodig.
Dus die 2 slangen afdoppen en klaar.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je een radiator hebt die altijd open staat (dus niet met een thermostaatkraan die dichtloopt) heb je geen bypass nodig.

Veel mensen gebruiken hun badkamerradiator hiervoor.

Gewoon die slang weg, twee dopjes erop. Mocht het tot problemen leiden dan kan je altijd nog kijken naar een bypass al plaats je die normaliter het verst weg van de ketel heb ik begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-05 11:16
Kijk eens op het youtube kanaal van John Visser. Hij legt duidelijk uit hoe de bypass werkt en hoe je dat op moet lossen. Ik heb geen verstand van cv's aanleggen maar snapte wel wat en waarom hij dit deed. Misschien heb je er wat aan.

https://www.youtube.com/@JohnVissercvoptimalisatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:46
Als je niet zo ervaren bent in leidingwerk: vast is vast, ga er niet te hard aan zitten sleuren. Zeker met rubberen dichtingen trek je die gemakkelijk kapot als je er wat kracht op zet, en dan lekt het. Je kan nog altijd ietsje bijdraaien, als het nodig zou zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door naftebakje op 31-08-2023 12:31 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1