Ingebouwde afzuiging kookplaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrefos
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-10-2024
Hallo,

Ik ben ons nieuwe huis aan het verbouwen en we willen een kookeiland met een Siemens IQ700 inductie kookplaat met ingebouwde afzuiging. Nu wordt ik niet echt wijs van de aan te sluiten kanalen voor de afzuiging.

De kanalen die uit de kookplaat komen zijn 220x89. Ik kan op internet geen pasklare kanalen (vierkant of rond) vinden die ik hierop kan aansluiten en kan instorten onder het beton. Ik wil de kanalen in de vloer storten en de keuken pas later plaatsen. De enige kanalen die ingestort mogen worden zijn zinken (vierkant of ronde) kanalen. Ik heb met een ventilatiewinkel gesproken en die adviseren minimaal 200mm ivm 5x 90 graden bochten en 4 meter kanaal. Als ik naar de installatie handleiding kijk van Siemens is 220x89 (=150mm rond) voldoende. Ik kom er niet uit hoe groot de kanalen moeten zijn zodat de afzuiging nog voldoende kan afzuigen. De afzuiging heeft een Max van 500-622m3/u. Volgens verschillende tools op internet kom ik net als de winkel uit op een minimale diameter van 200mm en een daarbij horende snelheid van 5,5m/s, wat nog net acceptabel is volgens de winkel. Ga ik naar een kleinere diameter wordt het alleen maar ongunstiger en zal de capaciteit van de afzuiging afnemen.

Zie foto’s voor extra duidelijkheid. Het rood getekende is het gedeelte wat ik in de vloer wil storten. De afzuiging kanalen wil ik recht van boven aansluiten op het gestorte kanalen gedeelte.

Hoe hebben jullie dit opgelost en wat zijn jullie ervaringen?

Bedankt!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tnbc4hEwBmA7gETI1NPRyLHzV-s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avKB5vdKOTCTf1ezmmb2ufmY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wdz4znHk-wD4-40_vSvfbuOXdIU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0TaofWr8QaTqyUb2wNiHRlB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9jGHOeVkVaUfOyQTwrvcRf0PEs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/maEx6Vs8dOsuTQQOksPpDHLM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1IGT92F_o6ShBaaWBHWN3e3T5w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2jJVwg1E2FPZ6eMFJH4pNuf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7crLQvdCMOurg8fo--DjDnccMM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gH7OsSgZKJoyE27CWvcl13xI.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-06 00:43

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het idee van deze unit is dat hij de (gefilterde) lucht onder het keukenkastje/achter de plint weer uitblaast.

Bijkomend voordeel is dat je ook geen 'gat' in de isolatieschil van je huis hoeft te maken en het dus niet kan tochten via de afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:50
Kun je die geul niet schuin/in een rechte lijn over de vloer maken? dan heb je al die bochten niet.

Maar als het idd recirculatie is dan is naar buiten sowieso niet nodig, al zou ik dat zelf altijd wel willen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 11:37
In de afzuiging van onze Bora kookplaat zit een actief koolstoffilter om de geurtjes tegen te gaan.
Deze blaast de resterende lucht zoals bij jou op het plaatje 'gewoon' via de plint weer terug middels recirculatie.

[ Voor 0% gewijzigd door yes-n op 30-08-2023 15:30 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:10

Asteroid9

General Failure

Hier al 2 jaar recirculatie zonder afzuiging naar buiten en geen seconde gemist. Stil, geen geurtjes en een goede isolatie.
Afzuigen naar buiten is vaak meer een gevoel dan een onderbouwd iets.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrefos
No Hands schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:24:
Kun je die geul niet schuin/in een rechte lijn over de vloer maken? dan heb je al die bochten niet.

Maar als het idd recirculatie is dan is naar buiten sowieso niet nodig, al zou ik dat zelf altijd wel willen.
Ik heb de geul inmiddels schuin naar de buitenmuur gemaakt. Dit bespaart weer 2 90 graden bochten. Nu heb ik er alleen een 90 graden vanuit de vloer omhoog en bij de muur omhoog en naar buiten, totaal 3x 90 graden dus.

Nu blijft de vraag nog of de 220x90 van de kookplaat voldoende is voor de 3 meter naar buiten Incl 3x 90 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wil je perce afzuiging naar buiten? Zoals hierboven aangegeven; recirculatie werkt prima. Hier ook een kookplaat, al jaren, en 0 stank in huis. Het valt echt behoorlijk mee, die koolstoffilters werken zeer goed. Je hebt je behoorlijk wat werk op de hals gehaald met die afgraving in huis. Ik zou toch overwegen gewoon de recirculatie te gebruiken wat bij 99% van de mensen denk ik gebeurd. :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:55

vliegnerd

Nintendo fan.

Asteroid9 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:30:
Hier al 2 jaar recirculatie zonder afzuiging naar buiten en geen seconde gemist. Stil, geen geurtjes en een goede isolatie.
Afzuigen naar buiten is vaak meer een gevoel dan een onderbouwd iets.
Recirculatie is vooral eenvoudig en als je geen nieuwe filters koopt goedkoop. Niet goed. Afzuigen naar buiten is VEEL beter. Onderbouwing:
: https://www.lente-akkoord...-in-nieuwbouwwoningen.pdf

Recirculatie is op zijn best "redelijk". Je krijgt te maken met meer fijnstof in je keuken dan met goede afzuiging naar buiten. Of je het acceptabel vindt is natuurlijk subjectief. Er zijn ook mensen die roken, van fijnstof van wegverkeer en houtstook krijg je ook longkanker enz enz enz.

Ikzelf zit ook met recirculatie opgescheept omdat het praktisch onmogelijk was om afzuiging naar buiten aan te leggen in mijn projectbouw nieuwbouwwoning met WTW enz. Ik zat niet alleen met "een gat in de muur is slecht voor EPC/BENG" (dus de bouwer wil het niet), maar ook in een tussenwoning kun je tegenwoordig niet meer op de erfgrens naar buiten spuien.

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 30-08-2023 15:42 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrefos
NeFoRcE schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:38:
Wil je perce afzuiging naar buiten? Zoals hierboven aangegeven; recirculatie werkt prima. Hier ook een kookplaat, al jaren, en 0 stank in huis. Het valt echt behoorlijk mee, die koolstoffilters werken zeer goed. Je hebt je behoorlijk wat werk op de hals gehaald met die afgraving in huis. Ik zou toch overwegen gewoon de recirculatie te gebruiken wat bij 99% van de mensen denk ik gebeurd. :)
Nou goed, afgraven is al voltooid. Nu alleen nog de afvoerkanaal erin. Alleen, welke maat is verstandig??? 150mm zoals Siemens beschrijft in de handleiding, of toch groter 180-200mm?
Mijn voorkeur gaat natuurlijk naar 150mm, maar de afzuiging moet wel 100% kunnen werken met de kleinere diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-06 14:09
Ik heb hier een Bora aangesloten met 160mm pvc met 2 90 graden bochten in het circuit. Dat gaat perfect.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

vliegnerd schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:41:
[...]
Recirculatie is vooral eenvoudig en als je geen nieuwe filters koopt goedkoop. Niet goed. Afzuigen naar buiten is VEEL beter. Onderbouwing:
: https://www.lente-akkoord...-in-nieuwbouwwoningen.pdf
Iedereen die een beetje kan nadenken was ook tot dezelfde conclusie gekomen.

Ik ben net uit een huis vertrokken met een (dubbele) afzuigunit die naar buiten ging. Nu even in een tijdelijk appartement met zo’n klote Bora plaat met afzuiging. Echt geen vergelijking.

Zo’n Bora is leuk als je wat opwarmt. Als je echt kookt dan is het onvergelijkbaar met een afzuiging boven je en met een afvoer naar buiten. En dat deze plaat in een kookeiland zit ipv met een achterwand helpt natuurlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:53
hier tijdens de verbouwing volgende buizen in het werk ingestort met beton:

https://www.ventilatiesho...z4sJVX0kai_caAqmPEALw_wcB

aan de buitenkant dit rooster geplaatst:

https://www.electromania....bFOwSHPy0k10aAglHEALw_wcB

Mijn novy kookplaat met downdraft (panorama pro) is hier rechtstreeks op aangesloten en werkt perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kIOihpnE9nk-NrlZbFZSGZUVZw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxDy3GZHJZlGFtyzlQSbZvrq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uey1Y3oV5Q3CMB7IqJHJreEsO3g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcQugk7gr96Tw6x0y5ayNScU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrefos
corneej schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:52:
hier tijdens de verbouwing volgende buizen in het werk ingestort met beton:

https://www.ventilatiesho...z4sJVX0kai_caAqmPEALw_wcB

aan de buitenkant dit rooster geplaatst:

https://www.electromania....bFOwSHPy0k10aAglHEALw_wcB

Mijn novy kookplaat met downdraft (panorama pro) is hier rechtstreeks op aangesloten en werkt perfect.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik wil ook de 220x90 platte kanalen instorten, maar dit werd mij afgeraden vanwege de druksterkte van beton. Ik twijfel, want dit is de meest makkelijke oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:53
vrefos schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:40:
[...]

Ik wil ook de 220x90 platte kanalen instorten, maar dit werd mij afgeraden vanwege de druksterkte van beton. Ik twijfel, want dit is de meest makkelijke oplossing
Achteraf vond ik het ook enorm spannend. Tijdens de verbouwing niet helemaal goed over nagedacht en was dan ook opgelucht toen de kookplaat aan ging en ik buiten de ventilatielucht voelde.

Achteraf zou ik denk ik zijn gegaan voor de instortkokers van staal of pvc pijp rond 110 en dan een overgang naar plat als ik het nog eens zou moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrefos
corneej schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:10:
[...]

Achteraf vond ik het ook enorm spannend. Tijdens de verbouwing niet helemaal goed over nagedacht en was dan ook opgelucht toen de kookplaat aan ging en ik buiten de ventilatielucht voelde.

Achteraf zou ik denk ik zijn gegaan voor de instortkokers van staal of pvc pijp rond 110 en dan een overgang naar plat als ik het nog eens zou moeten doen.
Ik ga ook voor de zekerheid voor instortkokers rond, maar dan voor 150mm. Er wordt me zelfs 180-200mm geadviseerd door een ventilatiewinkel, maar dit is een stuk lastiger verwerken. De afmetingen van de fabrikanten die kanalen aanbieden voor Siemens zijn ook 150mm of zelfs 125mm. 150mm moet dan wel prima zijn

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 10:14
Mischien helemaal overheen gelezen: Via de kruipruimte? Dan buiten omhoog? Of is er geen kruipruimte aanwezig?

De grootte (afmeting) van het afvoerkanaal is afhankelijk van het debiet dat je wil afvoeren. Bij 500 - 600m3 is doorsnede met de oppervlakte van diameter 150mm wel nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door RonnieKo op 31-08-2023 08:26 ]

• vrefos
RonnieKo schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:23:
Mischien helemaal overheen gelezen: Via de kruipruimte? Dan buiten omhoog? Of is er geen kruipruimte aanwezig?

De grootte (afmeting) van het afvoerkanaal is afhankelijk van het debiet dat je wil afvoeren. Bij 500 - 600m3 is doorsnede met de oppervlakte van diameter 150mm wel nodig.
Ik leg de kanalen in het zand onder de isolatie en betonvloer. Ik heb geen kruipruimte. De afzuiging heeft een debiet van 500-628m3/u

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:33

paQ

Ik ben ook van altijd afzuigen naar buiten. Waarom zou je het weer terug je ruimte inslingeren met tussenkomst van pittig geprijsde filters als je nu de mogelijkheid hebt dat NIET te doen? :?

Ik heb ze niet IN de vloer liggen.
Als je een kruipruimte hebt zou ik denk ik eerder door de vloer gaan en dan buiten de gevel terug omhoog.
Ik heb het zelf in vlakkanaal onder de keuken lopen, door een muur naar de naastgelegen ruimte. Daar heb ik een koof gebouwd waardoor het recht naar boven door het dak naar buiten gaat.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• RonnieKo
vrefos schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:41:
[...]
Ik leg de kanalen in het zand onder de isolatie en betonvloer. Ik heb geen kruipruimte. De afzuiging heeft een debiet van 500-628m3/u
Als je in het zand gaat liggen zou ik niet kiezen voor een metalen buis maar voor een kunststofbuis. Dan zou ik ook kijken of je een standaard ronde buis kan toepassen.

• vrefos
RonnieKo schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:55:
[...]

Als je in het zand gaat liggen zou ik niet kiezen voor een metalen buis maar voor een kunststofbuis. Dan zou ik ook kijken of je een standaard ronde buis kan toepassen.
En wat is de reden voor de standaard ronde buis van kunststof Ipv een metalen buis? Hoe zit het met isolatie en condens?

• RonnieKo
Je zegt zelf: Ga in het zand leggen. Zand kan vochtig zijn. Dus metaal gaat roesten. Dan is het uitwijken naar kunststof. Isolatie? Je kan een terugslagklep in de keuken opnemen om te zorgen dat de verbinding naar buiten dicht is bij geen gebruik. Dan isoleert de terugslagklep iets. Over condens zou ik mij niet veel zorgen maken. Normaal gesproken wordt de lucht behoorlijk vlot naar buiten geblazen. Dat krijgt dan geen kans om te condenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrefos
RonnieKo schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:37:
Je zegt zelf: Ga in het zand leggen. Zand kan vochtig zijn. Dus metaal gaat roesten. Dan is het uitwijken naar kunststof. Isolatie? Je kan een terugslagklep in de keuken opnemen om te zorgen dat de verbinding naar buiten dicht is bij geen gebruik. Dan isoleert de terugslagklep iets. Over condens zou ik mij niet veel zorgen maken. Normaal gesproken wordt de lucht behoorlijk vlot naar buiten geblazen. Dat krijgt dan geen kans om te condenseren.
Bedankt voor de tips, ik ga dit zo toepassen!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:50
Maar betekend dit nu dat elke kookplaat met afzuiging die eigenlijk recirculerend is ook gewoon naar buiten kan blazen als je er een langere buis aanmaakt? dat maakt de keuze voor een nieuwe kookplaat in ieder geval makkelijker.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:33

paQ

No Hands schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:48:
Maar betekend dit nu dat elke kookplaat met afzuiging die eigenlijk recirculerend is ook gewoon naar buiten kan blazen als je er een langere buis aanmaakt? dat maakt de keuze voor een nieuwe kookplaat in ieder geval makkelijker.
Volgens mij is juist het recirculeren een optie.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tysker
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-01 06:57
Makrolon schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:15:
Ik heb hier een Bora aangesloten met 160mm pvc met 2 90 graden bochten in het circuit. Dat gaat perfect.
Hoi Makrolon,

Welke Bora heb je en hoe heb je het verloop van het ovale/rechthoekige Bora naar het ronde 160mm pvc gemaakt?

Wij willen graag de afzuiging naar buiten leiden. We hebben immers nu geen vloer, dus kunnen we nog alle kanten op. Beton komt pas over een paar weken, dus storten we het gelijk mee in de vloer. Alleen is het systeem van Bora veeeeeeeel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-06 14:09
Tysker schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:21:
[...]

Hoi Makrolon,

Welke Bora heb je en hoe heb je het verloop van het ovale/rechthoekige Bora naar het ronde 160mm pvc gemaakt?

Wij willen graag de afzuiging naar buiten leiden. We hebben immers nu geen vloer, dus kunnen we nog alle kanten op. Beton komt pas over een paar weken, dus storten we het gelijk mee in de vloer. Alleen is het systeem van Bora veeeeeeeel te duur.
Hey,

Ik heb van de keukenboer verloop vd Bora naar vlak kanaal, en dan bij de grond weer naar 150mm rond gekregen..dus dus merk weet ik niet. Die 150mm rond heb ik iets opgedikt met tape, toen in de 160mm pvc gestoken en dat rondom op de vloer nog afgekit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 11:47
Makrolon schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:14:
[...]

Hey,

Ik heb van de keukenboer verloop vd Bora naar vlak kanaal, en dan bij de grond weer naar 150mm rond gekregen..dus dus merk weet ik niet. Die 150mm rond heb ik iets opgedikt met tape, toen in de 160mm pvc gestoken en dat rondom op de vloer nog afgekit.
Zo hebben wij het ook gedaan. En voor eventuele toekomstige lezers; ons kanaal is bijna 8 meter lang, met 2x een 90° bocht. Geluid valt me 100% mee en de afzuiging is perfect, ondanks de lente.
Pagina: 1