Met huidige key Windows 10 of 11 op nieuwe pc installeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-03 12:05

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik ga voor het eerst een pc bouwen. Ik wil graag de Windows 10 Home licentie (Retail) van mijn huidige pc overzetten naar de nieuwe pc, die geschikt is voor Windows 11 Home. Ik heb met een tooltje de huidige 25-digit Windows key achterhaald. Ik weet ook hoe ik Windows op de oude pc moet deactiveren en vervolgens activeren op de nieuwe pc.

Mijn vraag is: welke Windows versie moet ik via Windows Installation Media op de nieuwe pc installeren?

- Windows 10 en dan vervolgens activeren met de huidige key en daarna upgraden naar Windows 11?
- Of meteen Windows 11 installeren en dan activeren met de huidige Windows 10 key? Werkt dat?

Beste antwoord (via Jammie op 30-08-2023 01:16)

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:25
Voor zover ik weet kun je zowel Windows 10 als 11 installeren met elke retail key, zolang de key maar overeenkomt met de editie. Je kunt Windows 11 Home dus installeren met een Windows 8 of zelfs 7 Home key. Als je de key eerst deactiveert op je oude pc en dan gebruikt op je nieuwe, dan zou het moeten werken.

Let er wel even op dat Windows 10 en 11 HEEL graag willen dat je een Microsoft account gebruikt. Als je niet wilt dat je key wordt gekoppeld aan je Microsoft account (en dus later niet bruikbaar is voor een ander, als je misschien de PC ooit wilt verkopen) dan moet je hier even een workaround gebruiken en Windows installeren met een lokaal account.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je huidige key zit gekoppeld aan je hardware, dus je zult msft moeten bellen om dat vrij te geven / om te zetten. Kun je het ze meteen vragen ;)
Installatie met win 10 gaat sowieso werken, je krijgt dan vanzelf de upgrade naar 11 voor je kiezen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:25
Voor zover ik weet kun je zowel Windows 10 als 11 installeren met elke retail key, zolang de key maar overeenkomt met de editie. Je kunt Windows 11 Home dus installeren met een Windows 8 of zelfs 7 Home key. Als je de key eerst deactiveert op je oude pc en dan gebruikt op je nieuwe, dan zou het moeten werken.

Let er wel even op dat Windows 10 en 11 HEEL graag willen dat je een Microsoft account gebruikt. Als je niet wilt dat je key wordt gekoppeld aan je Microsoft account (en dus later niet bruikbaar is voor een ander, als je misschien de PC ooit wilt verkopen) dan moet je hier even een workaround gebruiken en Windows installeren met een lokaal account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-03 12:05

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
PhilipsFan schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 00:20:

Ah, dan kan ik dus meteen Win11 installeren. Bedankt!

Ja, ik weet dat MS graag wil koppelen met een MS account. Ik vind dat geen probleem. Ik heb dat met de oude pc ook gedaan. Die geef ik straks aan een vriendin en koop er een goedkope licentie voor. Dat kan wel toch?